Johan_Lindroos skrev:Koffe, Hydrogenaudiotestarna gör hobbytester verkar det som. Jag ser ingen riktig sammanhängande rapportering av resultaten. I mina ögon ser det mest ut som hobbytester alltså. Men det är kul att de lägger enregi på det. Det som är intressant i deras provanden, är att de förhoppningsvis får fram några slags resultat om vilken sorts MP3-kodare (elller annan) som är bättre än någon annan. De EBU-tester o.dyl. som finns gjorda har ett mycket större och mer väldokumenterat underlag.
Det som jag gillar med hydrogen är att de har en publikt dokumenterad metod och en levande publik diskussion om metodfrågor. Programvarorna som används i testerna är oftast open-source och granskade på kodnivå så väl som funktionsnivå. Resultaten är publika och publikt diskuterade. Det tycker jag gör dem till en mycket trovärdig källa för vishet. Om det är någon som har en synpunkt på det som gjorts är det bara och gå dit och ta fighten. Mån bäste man vinna.
Faktum är att jag tycker att det borde vara ett minimumkrav för att anses ha någon trovärdighet. Att man är några farbröder som testar (med en ack så exakt och intrikat metod) ger liksom inte samma tryckt i argumenten.
Hydrogen skall ses som en kollektiv ansträngning precis som wikipedia - man kan hitta uppslagsord som är helt galna. Det hindrar inte att sammantaget är wikipedia en mycket stor och viktigt källa till kunskap. Kanske den viktigaste vi har. Det finns de som hävdar det. Visst, det finns säkert "amatörmässiga" tester på hydrogen. Det hindrar inte, precis som i wiki-fallet, att sammantaget är de mycket trovärdiga - och att få in en formulering i deras wiki (som jag länkade till) är inte skitet i näven, om man säger så.
Sen hittar du killarna bakom projekten på hydrogen - där kan du snacka med killarna som faktiskt sitter och optimerar bla LAME och FLAC. Det är coolt. Så amatörmässigt i förhållande till vad?
Om någon oinsatt tittar in på faktiskt så kommer de garanterat att tycka att vi är idioter hela bunten. Sen är det glädjande att farbröderna börjar vända sig utåt. Jättekul - det är nästan så att jag funderar på att bli medlem.