Att testa utrustning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AVR4000

Att testa utrustning

Inläggav AVR4000 » 2007-03-30 13:17

Det diskuteras ju minst sagt mycket om detta, blindtester, F/E-test, ABX-test etc.

Men jag har inte hittat någon tråd (från senaste året åtminstone) om referenser etc så jag startar denna.;)

Detta är mina egna uppfattningar om hur ett test kan gå till.

Min uppfattning är att man för att testa utrustning måste börja med en referensanläggning placerad i ett vettigt lyssningsrum. Denna anläggning som ska användas för utprovning ska självfallet vara av "avslöjande" kvalitet, alltså så bra att man kan höra skillnader med den (inte minst då elektroniken ändras). Den ska alltså vara "välupplöst" och "tydlig".

Till denna referensanläggning hör ett antal referensskivor, skivor man vet hur de låter eftersom detta är en förutsättning för att kunna upptäcka skillnader på ett förhållandevis säkert sätt. Okända skivor är svårare, detta eftersom man inte är van vid dessa vilket påverkar förmågan till att urskilja skillnader av nyanskaraktär.

Referensanläggningen byggs upp på ett sådant sätt att man enkelt kan ABX-testa och köra tester direkt mot referenserna. Man behöver då självfallet flera uppsättningar skivor så man snabbt kan växla mellan olika apparater samtidigt som samma musik spelas i samtliga fall. Detta eftersom sådan växling t.ex under en låt gör att man lättare kan lyssna efter skillnader i återgivningen.

Man bör självfallet vara van att lyssna till referensanläggningen i sitt "originalutförande", alltså utan några testobjekt inkopplade. Man behöver ju veta hur det låter för att kunna detektera avvikelser när t.ex CD-spelaren byts ut eller en ny högtalare används eller förstärkaren byts.

Mätutrustning behövs naturligtvis också, man mäter då upp referensanläggningen och kan sedan jämföra mätdata med vad som sker då någon komponent byts ut mot en annan, alltså om det dyker upp mätmässiga skillnader.

Till anläggningen hör en ABX-fjärr, alltså en knapp för A, B och X för att man ska kunna ABX-testa utrustningen. Eftersom man kör synkroniserad avspelning av musik, d.v.s att växling mellan apparaterna gör att man får samma låt i varje (musiken fortsätter oavbrutet s.a.s) underlättas detektering av skillnader. Låter musiken exakt likadant när man växlar eller låter den annorlunda?

Avvikelser beskrivs gentemot referensen. Hur låter testobjektet mot referensapparaten? Kan man efter ett antal lyssningar pricka ut testobjektet vid X-lyssningen?

Frågan vid X-lyssningen bör vara: skiljer sig ljudet på något sätt? Att identifiera en apparats ljudmässiga stil kan vara svårt om man inte är van vid den, däremot bör det gå att plocka skillnader mot referensen. Därför kan man expandera ABX genom att testa "ABXR" där R står för referens. D.v.s att man kan växla mellan referensen och X (valfri apparat men ej referensen).

Man testar alltså t.ex CD-spelare A, B mot referensen R, testar man sedan med X kan man växla mellan X och R. Detta för att kunna jämföra referensen mot den andra apparaten (som man inte känner till).

Testar man och mäter på detta sätt bör lyssningsintrycken bli förhållandevis korrekta. Detta då man blindtestar testobjekten mot referensen för att detektera skillnader referens kontra testobjekt. Skillnader mellan testobjekten provas sedan gentemot referensen, alltså ett "AR" respektive "BR"-test som sker öppet. Det kan även ske blint efter en tid när man lyssnat in sig på apparaterna.

När man slutligen testat AR, BR, ABX och ABRX summeras lyssningsintrycken och jämförs. Därefter redovisas intrycken från de olika testerna tillsammans med mätningar.

Genom att testa på detta vis i en referensanläggning bör man kunna få ett lyssningstest som är repeterbart i den uppsättningen. Likaså mätningar.

Testar man apparaterna i helt andra miljöer, med helt annan kringutrustning får man självfallet andra resultat, därför behövs en konstant referens.

Vad det gäller blindtester är min uppfattning att dessa bör utföras kontra referensen samtidigt som man bör vara van vid apparaternas ljudmässiga egenheter. Blindtestar man i en helt annan anläggning, med helt andra skivor etc blir resultatet osäkert då man inte "vet vad man ska lyssna efter" och de skillnader som finns riskerar att falla bort.

Som jag ser på saken bör ett blindtest ske mot den kända referensen. D.v.s referensen lyssnar man på öppet (man vet när den spelar) medan testobjektet lyssnas blint. Detta för att underlätta upptäckten av skillnader. Låter testobjektet annorlunda mot referensen? Låter detta annorlunda bättre eller sämre mot referensen?

Ett blindtest där man inte vet när något spelar (referens eller testobjekt) kan vara intressant att utföra som sidoarbete men då med meningen "kan referensen urskiljas?". Kan man inte plocka ut referensen i ett sådant test kan det innebära att de testade apparaterna låter likadant.

Jag är rätt säker på att ovan beskrivna tester på ett bra sätt kan fastslå om olika utrustning skiljer sig och att resultaten bör vara något sånär säkra.

Skulle jag haft resurserna hade jag gärna testat utrustning på beskrivet sätt.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-03-30 14:46

Det här är väl det vanliga sättet att testa produkter i hifi-blaskor etc.

Jag ser en tydlig nackdel med metoden. Det är att det enda man får ut av testet är hur långt ifrån en apparat är från referensen. F/e lyssning är ju i mitt tycke överlägset, så tillvida att man faktiskt också kan säga något om hur transparent apparaten är i absoluta mått räknat.

Hur skulle referensanläggnigen väljas förresten, efter tycke och smak?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 15:08

Två frågor:

1. Hur stora tror du möjligheterna är att nå konsensus om hur en lämplig referensanläggning skall vara komponerad?

2. Eftersom du tar upp F/E i inledningen av ditt inlägg, vilka fördelar ser du med upplägget du beskriver, i jämförelse med F/E-lyssning?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-30 15:12

Referensen väljs utifrån mät- och lyssningsmässigt goda prestanda. Rak frekvensgång eftersträvas.

Det bör vara en anläggning som klarar av att dra fram detaljerna på ett bra sätt (från referensskivorna och elektroniken).

Exempelvis kan referensen sättas samma av F/E-testad utrustning.

Lyssningsrummet måste självfallet vara akustikbehandlat och ge anläggningen bästa förutsättningar.

Som jag ser det är fördelen med en referensanläggning att skillnader kan belysas. Man kan även prova fram kombinationer av utrustning med beskrivna anläggning och därmed rekommendera elektronik kontra högtalare som passar med varandra, alternativt enbart presentera ljudet och låta läsaren själv ta ställning. Hur låter det om förstärkare A kombineras med högtalare B t.ex?

Hur tidningar testar har jag inte direkt sett någon bra beskrivning av (i tidningen själv, undantaget Widescreen Review) men mitt intryck är att man inte går så grundligt tillväga och blindtestar etc på det sätt som jag beskrivet.

Personligen anser jag att F/E-test är en bra metod, men att test kontra referens (ABX, ABRX etc) är ett lämpligt komplement. Det ena utesluter inte det andra.

Användarvisningsbild
housemicke

my take on testning..

Inläggav housemicke » 2007-03-30 19:37

själv skulle jag vilja ha en liten dosa man kopplar in 2 apparater/högtalare i, sen som vanligt vidare i kedjan. tänkte så man kan hoppa mellan dom med en flipswitch, finns det nån skullnad så hör man det direkt. ser liksom ingen anledning att dra ut på det när man knäppa över direkt. man slipper fundera på om det verkligen va nån skillnad, man vet. sån utrustning skulle jag vilja ha. har faktiskt lyssnat på en sån switch med 2 par högtalare. funkade kanon, och jag kunde direkt bestämma mej för vilket par jag föredrog.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-03-30 19:44

Sen borde faktiskt få en egen avdelning för metodfrågor och testprocedurer. Inte för att det är tråkigt att det diskuteras - utanför att det är roligt och bra!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-30 23:17

Koffe skrev:Sen borde faktiskt få en egen avdelning för metodfrågor och testprocedurer. Inte för att det är tråkigt att det diskuteras - utanför att det är roligt och bra!

Det är en tanke. Själv försöker jag internt promota fördelen av att ha en avdelning för mediaspelare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-31 17:49

Finessen med testförfarandet jag beskrivit är just att man spelar samma skiva (synkroniserad start) i t.ex samliga CD-spelare som testas inkl referensen och att man växlar fram och tillbaka med en switch. Musiken spelas alltså oavbrutet och när man byter apparat fortsätter den helt enkelt.

Detta gör att man direkt hör skillnader när man växlar fram och tillbaka. Hör man inga skillnader hör man inga skillnader.;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-31 18:05

AVR4000 skrev:Hör man inga skillnader hör man inga skillnader.;)

Du menar: Hör man inga skillnader finns inga skillnader? :mrgreen:

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-31 19:27

Skillnader kan finnas även om de inte hörs. Förutsättningen för att konstatera att det inte hörs är att man inte hör skillnad vid växling trots att samma låt spelas simultant i alla testobjekt (alltså att när man byter apparat blir det som att musiken fortsätter utan avbrott). Hör man inga skillnader vid denna växling, ja då kanske det inte finns hörbara sklllnader.

Men för säkerhets skull får fler lyssnare testa. Är dock tämligen säker på att om samma låt spelas i alla testobjekt och man lyssnar koncentrerat ändrar sig ljudet i någon mån, även om det i vissa fall bara rör sig om nyanser.

Återgå till Generellt om hifi