Olika positioner är olika utsatta, Patrik. Du, som är en typisk sådan där typ som ger sig på folk (på grund av din känsla av egen otillräcklighet?) kan tjäna som ett bra exempel:
Fundera på hur du själv har börjat behandla Kaffekoppen annorlunda sedan han blev ordförande för LTS...
Du är en av dem som borde fundera ordentligt på Dimitris fråga, och sedan försöka besvara den
ur ditt eget pespektiv. Se om du kan göra det - alltså söka en orsak
inom dig själv, istället för att hitta något av dina offer att skylla ditt eget beteende på.
dimitri skrev:En mycket mera relevant fråga (imho of course) är:
"varför gör det ont när någon alltid har rätt?" (eller nästan)
Det där är en intressant fråga, även om jag inte vet om det är en generell sanning den tar stöd ifrån. Jag känner inte så, utan det motsatta. Jag gillar folk som har rätt, inte minst av egoistiska skäl, eftersom de är en resurs för mig när jag undrar något.
Men de som känner obehag över andra rätthavande, gissar jag kan tänkas svara: För att det strider mot principen om alltings likhet!
Frågan är om den principen gäller inom några andra diciplinder än den som rubriceras "politiskt korrekthet", dock?
Jag skulle tro att den inte ens tagit upp som hypotes inom några seriösa filosofier genom världshistorien, men jag kan ha fel därvidlag.
(Notera skruven där på slutet.)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).