Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
??? - Är det så? Får man ha det?
Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Insåg just att f/e alltså är en dogm eftersom dess tillämpbarhet är kopplad till ett subjektivt valt mål - nämligen transparens. Eftersom f/e inte mäter andra mål - till exempel "låta bra" - så blir metoden bunden till läran om transparens. Något dogmatiskt alltså.
Inte samtidigt. Det skedde inte heller då det ena kontot var inaktiverat och moderatorerna informerade.Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
Flint skrev:dimitri skrev:Du lkommenterade inte då att det skulle kunna ge lyssningströtthet. Den synpunkten kom du med senare när frågan om lyssningströtthet var ställd. Själv är jag helt övertygad om att något fylligare röster inte ger lyssningströtthet.
Dahlqvist skrev:Koffe skrev:Insåg just att f/e alltså är en dogm eftersom dess tillämpbarhet är kopplad till ett subjektivt valt mål - nämligen transparens. Eftersom f/e inte mäter andra mål - till exempel "låta bra" - så blir metoden bunden till läran om transparens. Något dogmatiskt alltså.
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är ju precis tvärtom: att f/e som metod (objektiv metod) och hur man föredrar att (ut)värdera skillnaden f/e (subjektiv preferens) är två olika saker. Att IÖ pga av sina subjektiva preferenser mest är intresserad av om f=e är inte en konsekvens av metoden utan en förutsättning för hur man mäter och utvärderar resultatet. Att man sätter upp ett protokoll med Likert-skalor istället för den dikotoma skillnad/ingen skillnad finns det inget hinder för. Din "insikt" är grundat på ett missförstånd.
/D
dimitri skrev:Flint skrev:Du lkommenterade inte då att det skulle kunna ge lyssningströtthet. Den synpunkten kom du med senare när frågan om lyssningströtthet var ställd. Själv är jag helt övertygad om att något fylligare röster inte ger lyssningströtthet.
Det är riktigt. F/e är ingen metod som heter The method for detection of listening fatigue as percepted by Mr. Flint. Det har du gjort klart. Och det stämmer. För mina behov passar metoden alldeles utmärkt.
För att återanvända din ohmmätaranalogi så kan jag illustrera det så här:
Ohmmätning är inget för mig eftersom jag inte kan använda den för de parametrar som intresserar mig, nämligen temperatur och ...här kan du sätta in valfri parameter annan än ohm.
Eller så leder just avsaknaden av behov till kompensation till just avsaknaden av lyssningströtthetphloam skrev:Lyssningströtthet kanske är motsatsen till den kompensation/acceptans som tidigare omtalades?
Kaffekoppen skrev:Inte samtidigt. Det skedde inte heller då det ena kontot var inaktiverat och moderatorerna informerade.Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
Moderatorerna ville sedermera att han skulle återgå vilket han gjorde. Ingen gjorde fel.
Koffe skrev:Jag tror att att du har rätt - att f/e eller någon liknande metod är en utmärk utgångspunkt. Jag är inte killen som kan sätta mej till doms över hur hur en statistisk korrelation är beräknad men att ha en i grunden neutral utgångspunkt är vettigt.
Jag tror också på din ide att komplettera med lyssningsomdömen.
Det skulle ta udden av mycket av den konflikt som uppstår ideligen - det hamnar alltför ofta i en polariserad debatt om rätt och fel. Det är synd. Igen vinner på det (mer än möjligen en tillfällig personlig prestige över att ha vunnit ett slag i det ännu ovissa kriget).
Jag tror dessutom att de objektiva testresultaten "blir starkare" som argument om man tillåter sig att reflektera över dem.
dimitri skrev:Flint skrev:
"Hur ska man kunna diskutera en utvärderingsmetod om man inte får framföra en personlig mening om densamma. "
Det här förstår jag inte. Fick du inte framföra ngt du ville? Har jag förbjudut dig att framföra ngt?
kapacitansmätning passar mig som metod även om jag aldrig har mätt själv eller deltagit i mätningen
IngOehman skrev:[Så har ju LTS gjort i alla tider! Kan det verkligen vara så att de som satt sig till doms över F/E-lyssning gjort det helt grundlöst - eller baserat på illasinnade rykten, spridda av andra som inte heller skaffat sig förstahandsinformation?![]()
Att inga F/E-lyssningar gjorts av LTS någonsin utan att funna färgningar har både beskrivits och värderats, är ju något som alla vet som läst rapporterna. Varför har de som inte gjort det en uppfattning överhuvudtaget?Vh, iö
Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
IngOehman skrev:Vad menar du?Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
Jag är ju enligt vissa både Flint, patrikF och meanmachine... Ytterligare två personer har faktiskt föreslagits.
Verkligheten är den, att jag inte har förekommit med flera identiteter samtidigt.
Eller...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Vad menar du?Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
Jag är ju enligt vissa både Flint, patrikF och meanmachine... Ytterligare två personer har faktiskt föreslagits.
Verkligheten är den, att jag inte har förekommit med flera identiteter samtidigt.
Eller...![]()
Vh, iö
Flint skrev:niklasz skrev:Flint skrev:niklasz skrev:Man kan faktiskt dra ganska relevanta slutsatser enbart utifrån en beskrivning av försöksdesignen.
Hur vet du vad du pratar om om du inte själv har testat det praktiskt i verkligheten. Då kan du bara gissa, eller följa med i trenden.
Om inte den som beskriver försökdesignen blåljuger kan man självklart dra slutsatser av försöksdesignen.
Det förutsätter att man har provat den. Många här pratar utan att ha konstruerat och byggt någonting och jämfört detaljlösningar som vi nu pratar om. Det är dom jag menar när jag säger "av egen erfarenhet". Hur många förstärkare har du konstruerat själv? Hur många säg drivsteg har du utvärderat i i övrigt samma förstärkarmiljö?
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Inte samtidigt. Det skedde inte heller då det ena kontot var inaktiverat och moderatorerna informerade.Koffe skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alter ego här så varför inte även undertecknad.
Moderatorerna ville sedermera att han skulle återgå vilket han gjorde. Ingen gjorde fel.
Åja. Det har funnits fler genom åren. Huruvida dom har låtits vara aktiva samtidigt kan jag inte utala mig om.
Nefilim skrev:Aha..Multipel personlighet!!
Flint skrev:När det gäller dig är det inte så lätt att gissa sig till var gränsen för verklighet går. Vet du det själv?
niklasz skrev:Det förutsätter inte alls att man provat den. Det jag beskriver görs dagligdags världen över med stor framgång.
Förklara varför man inte skulle kunna uttala sig utgående från försöksdesignen, även om man saknar praktisk erfarenhet.
Något som jag däremot har praktisk erfarenhet av är att i exempelvis seminarier diskutera design av försök och studier. Det har vid åtskilliga tilfällen visat sig att personer kunnat ge mycket värdefulla synpunkter även fast de saknat egen praktisk erfarenhet av just det aktuella problemet.
IngOehman skrev:Flint skrev:När det gäller dig är det inte så lätt att gissa sig till var gränsen för verklighet går. Vet du det själv?
Du kanske behöver bli bättre på att gissa?![]()
Vad tror du - är jag du?![]()
Vh, iö
Flint skrev:niklasz skrev:Det förutsätter inte alls att man provat den. Det jag beskriver görs dagligdags världen över med stor framgång.
Förklara varför man inte skulle kunna uttala sig utgående från försöksdesignen, även om man saknar praktisk erfarenhet.
Något som jag däremot har praktisk erfarenhet av är att i exempelvis seminarier diskutera design av försök och studier. Det har vid åtskilliga tilfällen visat sig att personer kunnat ge mycket värdefulla synpunkter även fast de saknat egen praktisk erfarenhet av just det aktuella problemet.
Det känns lite som att hypotetiskt spåna över andras hypoteser. Flummigt.
Flint skrev:Konkret fråga;
Har du någon personlig erfarenhet av förstärkarkonstruktion? Låt oss i så fall diskutera de erfarenheter du har gjort där och jämföra dom med mina motsvarande. Det vore en givande diskussion som man inte alltför ofta får uppleva.
dimitri skrev:Är vi noga stringensen i våra utsagår? Smaka på följande:
"....Själv är jag helt övertygad om att något fylligare röster inte ger lyssningströtthet."
Det lilla citatet innehåller flera aspekter.
Att vara helt övertygad gränsar till religiös överygelse, alltså inget som det är meningsfullt att diskutera om.
Ordet "fylligare" är en eufemism. Att en röst låter djupare/fylligare i e jämfört med f indikerar att en förvrängning äger rum. Det kan vara så godartat som att tonkurvan har en liten höjning inom ett visst område och inget annat. Men det kan indikera att det finns andra förvrängingar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Thomas_A och 39 gäster