Digitalt ut från 5.1/7.1 försteg, ombyggnad

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebackman

Digitalt ut från 5.1/7.1 försteg, ombyggnad

Inläggav sebackman » 2004-04-07 10:28

Hej

Är det någon här på detta forum som kan tipsa om hur man får ut SPDIF signaler efter DSP:n men för DAC:arna på ett hemmabioförsteg?

Kan man tappa ut digitala signaler före D/A men efter DSP:n och vilken form har dom där? Vad behöver man?

Jag behöver 3 PCM strömmar med V+H front, V+H rear och Center/Sub ut efter volymkontrollen. Alltså samma som normalt kommer ut på Pre-Out analogt men jag vill ha dom före före D/A omvandling. -Använder 3st externa stereo DAC:ar (eg. digitala delningsfilter)

Vem kan göra en sådan konvertering i Sverige? Vem frågar man?

Gärna 24 bitar @ 96Khz.

MVH

//Robert

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-07 11:20

Frågan verkar lite bekant! Kanske beror det på att den alltid frågvise NN ställde just samma fråga på irc @ #faktiskt.se igårkväll! :)

Nu har jag hunnit sova och kan kanske svara lite annorlunda! Vad man behöver är att ta signalerna efter dsp'n innan de når digitalfilterna som i sin tur matar daccarna. Digitalfiltren och daccarna är oftast sammanbyggda så det behöver inte vara något problem men i vissa kretsar med digitalfilter/daccar så kan man avaktivera digitalfiltren. Denna funktion kan då utföras av ett externt digitalfilter eller i själva dsp'n. Då blir det lurigare! :) Man bör därför söka upp en apparat som har daccar med integrerade digitalfilter som inte kan kopplas ur. Dessutom då måste man ha daccar som inte kan interagera med dspn.

Om detta är uppfyllt så borde man kunna knycka i2C-signalen som går in i daccarna och dra den till en digital sändarkrets. CS8416 exempelvis) som omvandlar signalen till S/P-dif. Inte ett helt enkelt jobb men det borde inte vara omöjligt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum