Bygga något när man saknar kunskap??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LitenPojke

Bygga något när man saknar kunskap??

Inläggav LitenPojke » 2007-04-01 15:24

Hejhej, första gången jag skriver något här :)

Jo det är så att jag ska förändra ljudet i bilen lite, är 18 och har strax körkort. Enligt killarna på zatzy ska jag byta ut framsystem, diskanterna och bygga mig en liten bas.
Det sistnämnda, är det en svår uppgift? inte dålig på något sätt på att tillverka saker, men har aldrig byggt något i ljudväg direkt.
Skulle ebhöva lite hjälp med att veta vad man ska skaffa för grejjer, och vad man ska bygga för typ av låda osv. Har riktigtriktigt låg budget och bilen är riktigt liten. Är inte ute efter något värstingljud precis.

Kanske något i stil med det här

GAS 12" Bas Alpha 1224X 12 tumsbas som presterar grymt med bastryck i en slutenlåda på 33 liter, basen passar perfekt i våran speciellt framtagna baslåda 950BASLM3. Spelar även extremt högt i en tvåkammar låda. Stabil och universal bas som fungerar till både bil och disco.

Bas: 12 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 88dB. Frekvensomfång 32Hz-2kHz. Effekttålighet 500W max. 250W RMS. 40oz magnet. Vikt 3876g. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 282mm. Monteringsdjup 143mm. Vas 58 liter. Fs 32Hz. Qts 0,72. BL 11,2. Lådtips: 950BASLM3 (33 liters sluten låda).

Bild

vet att det är riktig skit i allas öron men är 18år och lever på studiebidrag på 1050kr / månad hehe

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-04-01 15:40

Om du vill följa deras tips är det bara att snickra ihop nåt ev spånskiva.
22mm golv-spånskiva kostar inte många kronor. Kapa till och snickra ihop, kapa upp ett hål för basen, köpa en kabel-terminal för 10 spänn på Jula eller biltema.
I skuffen på en bil spelar det ju inge roll hur det ser ut heller. Är det estetiska viktigt kan du ju klä den i nåt fiffigt tyg eller nåt.

Så här ser mina, inte än inkopplade och knappt provspelade, fulbyggen ut.
Fulare än så blir det inte, bara att bygga! :)
Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-01 18:02

jaha =D jag trodde man var tvungen att börja räkna matte osv för att få till det bra :)

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-01 20:46

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-01 21:13

Som vanligt är frågorna: Musiksmak? Pris? Vad har du idag?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-01 21:33

tvett skrev:Som vanligt är frågorna: Musiksmak? Pris? Vad har du idag?

Lyssnar väldigt varierat, men är det väl fjortistrance från holland och sånt.
Nu? ingenting alls :)

pris, väldigt lite, arbetslös 18åring som bor hemma.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-01 21:37

Du har väl en bil åtminstonde?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-01 23:12

tvett skrev:Du har väl en bil åtminstonde?

Nej kan jag inte påstå, men i praktiken så hehe :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-01 23:23

Mitt tips är nog bara : bygg!

Orkar du så kan du ladda ner nån simulator från nätet och mata in parametrarna och se vad som händer med olika lådstorlekar.

Vill du göra det enkelt för dig så välj en sluten låda. Det blir sällan jättefel, så kanske du ska prova en sån. Föreslår de 33 liter till elementet du har så går det säkert bra. I en bilkupé får du dessutom en hel del basförstärkning, så du kanske inte behöver den basökning som man kan få med hjälp av ett basreflexsystem.

Edit: ser nu att elementet har ett Qts på 0,72 vilket är rätt högt och det kommer inte att passa med basreflex. Tom i sluten lådda blir det en dunkadunkapuckel vid 50 Hz i kurvan, men det är inte otänkbart att du vill ha det :D .

Det viktigaste är nog att komma igång och labba.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-02 00:05

Kan starkt rekommendera framsystem från DLS. Jag körde en 5,25 tums koaxial som hette "coaxial basic 225". Lät hur kul som helst för pengarna.

Du skriver att du har låg budget. Gör då inte det vanliga misstaget att köpa det billigaste framsystemet du hittar, så att du får råd med baslådan och slutsteg med detsamma.

Då är det bättre börja med en huvudenhet och ett framsystem som låter bra, och spela på det tills vidare. Sen när du får råd, komplettera med baslåda och slutsteg.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-04-02 00:08

Köper du ett element från t ex. mds.se så får du med lådritning, det brukar finnas ett eller ett par versioner av lådritningar till varje element. Gratis tror jag. Och dom brukar ha koll på sina lådberäkningar. Och du behöver inte ha nån monsterbas med miljoners med watt. Du får mycket bas för pengarna när du spelar i en bil. Kom ihåg att lägga nån slant extra på slutsteget så det matchar basen!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-02 00:25

Det verkar som att du har en bil med separata diskantplacering?
Lägg åtminstonde 1000 kr på framsystemet, helst 2000. Jag kan rekommendera Infinity Reference frontsystem. Dock ska det med fördel kombineras med något annat än SSSony.
Jag själv föredrar sluten låda i bil. Som Svante sa så kan man knapp misslyckas med en sluten låda, men man ska kanske kika på vad det är för element man köper och om det passar. En låda bygger man efter bilen med elementet i åtanke. Ritningar i all ära men jag skulle aldrig köpa ett MDS-element..... :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-02 16:45

Robinox skrev:Köper du ett element från t ex. mds.se så får du med lådritning, det brukar finnas ett eller ett par versioner av lådritningar till varje element. Gratis tror jag. Och dom brukar ha koll på sina lådberäkningar. Och du behöver inte ha nån monsterbas med miljoners med watt. Du får mycket bas för pengarna när du spelar i en bil. Kom ihåg att lägga nån slant extra på slutsteget så det matchar basen!

Aaah, hur vet man om slutsteget matchar basen då?

hittat ett framsystem nu tror jag http://www.brl.se/default.aspx?mc=284&p=3486

Bara bas osv som ska letas nu!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-02 16:48

LitenPojke skrev:Aaah, hur vet man om slutsteget matchar basen då?

Matchar? Enkelt uttryckt kan man nog säga att effektangivelserna på baselement inte är vad du främst ska kolla på. Risken att förstöra basen pga av ett för svagt slutsteg är större.

Har du plats för 6.5"? Toppen! Det där systemet kan jag helhjärtat rekommenderas.

Kikat på Rockford Fosgate när du ändå är på BRL? En Punch 10" räcker långt och funkar helt ok med små slutna lådor.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LitenPojke

Inläggav LitenPojke » 2007-04-02 17:19

tvett skrev:
LitenPojke skrev:Aaah, hur vet man om slutsteget matchar basen då?

Matchar? Enkelt uttryckt kan man nog säga att effektangivelserna på baselement inte är vad du främst ska kolla på. Risken att förstöra basen pga av ett för svagt slutsteg är större.

Har du plats för 6.5"? Toppen! Det där systemet kan jag helhjärtat rekommenderas.

Kikat på Rockford Fosgate när du ändå är på BRL? En Punch 10" räcker långt och fu
nkar helt ok med små slutna lådor.

Om man mäter hela mojängen i dörren så är den grovt mätt 17cm i diameter, sen får man väl räkna bort lite.

Rockford basarna verkar ju kosta en del =(

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-02 22:04

ett tips om du vill spara pengar, kolla om siba/onoff/genanten/whatever har framsystem till bilar. ibland kan man hitta förra årets till vrakpriser i nån realåda. ok det kanske inte är världens bästa ljud men man brukar få ganska mycket för pengarna. bara en tanke.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till DIY-forum