Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Du är inte ensam om att inte få ihop det.
Jag tror aldrig det kommer släppas CD-pressningar med den dynamiken mediat kan hantera i någon större omfattning.
de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Isaac skrev:Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Först måste du nedsampla från 96(192) till 88,2 vilket inte heller ger något bättre resultat, dock så handlar det om mycket små skillnader.
Håller med dig om att de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre.
Nagrania skrev:de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Nä så är det inte. Jag förstår inte vad du har fått det ifrån. Vad som ibland har förekommit är att man använt samma master till SACD´n som till CD-skivan. Jag har vid några tillfällen hittat frekvensomfång som sett annorlunda ut jämfört med CD-skivan. Det är inte så att det är en himmelsvid skillnad men dom höga frekvenserna har rullat av lite mjukare än motsvarande CD.
subjektivisten skrev:Du säger att: "de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre."
Så du menar att folk hör så stor skillnad för man har högre frekvensomfång? Och alla dessa har öron som hundar?
Isaac skrev:Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Först måste du nedsampla från 96(192) till 88,2 vilket inte heller ger något bättre resultat, dock så handlar det om mycket små skillnader.
Håller med dig om att de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre.
Om vi antar att du spelar in med 24bitar så har du kanske bara dina maxvärden på -10dBFS, då har du ändå ett större headrum en vad cd-kvaliten kan åstakomma, om du däremot samplar ned denna versionen till 16bitar så har du genast fått ett mycket mindre headrum en vad cd-kvaliten kan leverera.
Fördelar med en högre samplingsfrekvens är just att du slipper allt för branta LP-filter, dessutom minskad distortion,
Det är bra att köra med en högre upplösning om informationen skall bearbetas i flera led, och att ha en standard som går jämnt ut med alla inspelningar skulle kunna vara till stor hjälp (t.ex. 48kHz i stället för 44,1kHz) blir alltid lika irreterad varje gång jag tänker på siffran 44,1.
Sedan att digitala syntljud och även alla mikrofoner inte har transienter mellan svagare intensiteter låter ju otroligt konstigt.
Jag förstår inte varför så många kallar SACD för högupplöst när det i själva verket har en lägre upplösning en vad CD-kvaliten har över 10kHz, därav att de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Piotr skrev:Inte alls.. har man spelat in i 88.2 så har man ju redan 88.2.
Du menar konverterar och inte samplar antar jag?
Vilken typ av dist minskar menar du och hur?
Upplösning i tidsdomänen påverkar väl inte mixning o dyl. ?
Dessutom så är ju 44.1 de facto standard och då rimmar 48 illa..
Vad menar du?
Därför att det har en högre upplösning totalt sett och i synnerhet i hörselns känsligaste område är upplösninen större. Bandbredden är ju väsentligt högre också med prestanda motsvaranda PCM 24/192. Att man regelmässigt skulle LP filtrera en master såsom du beskriver vid SACD produktion finner jag inte sannolikt. De hubrider jag har (tex Opus3) låter mer öppet och klart via SACD spåret än PCM spåret.
/Peter
Piotr skrev:
Inte alls.. har man spelat in i 88.2 så har man ju redan 88.2.
Det är sant, men hur vanligt är det att spela in med samplingsfrekvensen 88,2?
Citat:
Vilken typ av dist minskar menar du och hur?
I vissa delar syftar jag nog till överlappningsdistortion och andra eventuellt till kvantiseringsdistortion (ikke hörbara förståss).
Citat:
Upplösning i tidsdomänen påverkar väl inte mixning o dyl. ?
Jo, förklarar mer senare.
Citat:
Dessutom så är ju 44.1 de facto standard och då rimmar 48 illa..
Många fler standarder går jämnt ut med 48, det är bara CDn som är udda pga. gamla metoder mot kopiering.
Citat:
Vad menar du?
Att intensiteter mellan t.ex. 40-41dB också kan innehålla snabba transienter.
Det senaste jag läste i specarna så hade SACD nästan samma upplösning som CD runt 800-3000Hz, SACD var lite bättre längre ner medans CD högre upp. Eftersom att SACDns metoder att modulera bidrar till mer distortion och brus från lågt mellanregister och frammåt ökande gentemot CD-kvaliten (även om inte denna märks av av vissa fören vid 10kHz, själv märker jag av LP-filter och distortion, svagt brus i diskanten gentemot CD. Ex. "S"-ljuden, de utgåvor som inte har haft LP-filter har varit öppnare men inte lika som CD-utgåvan.
Piotr skrev:Hmm, vet inte om jag har begreppen helt klart för mig men förstår inte riktigt vad du syftar på. Du påstod att högre samplingshastighet resulterar i minskad distortion. Vidareutveckla gärna.
Du skriver att du märker LP filter, menar du att du hör ett LP filter på 50kHz eller 100kHz i en SACD maskin? Hur hör du detta och hur har du kommit fram till detta?
Nja SACD har väl väsentligt högre upplösning än CD under 10kHz typ. Men om du läst de länkar jag bifogat i denna tråd så kan du se att nya tekniker utvecklats som verkar ge SACD bätre prestanda än CD över hela audiospektrat.
Piotr skrev:Isac
Vet ej hur vanligt det är men jag skulle spela in med 88.2kS/s om jag hade för avsikt att pådyvla min bekantskapskrets mina pinsamma alster.
Nagrania skrev:Jag orkar inte besvara alla Isaac´s påståenden. Men det kan jag säga att i studion så kör en erfaren tekniker hellre 44,1 än 48KHz om det handlar om en musikinspelning. Allra helst kör man 88,2 eller 176,4KHz. Skälet till det är att det är enklare och med mindre fel att konvertera till cd-formatet 44,1KHz. Jag vill en gång till poängtera att man inte brukar på verka genom att skära frekvenser över 10KHz. Varför skulle man göra det för? Jag vet bara i två fall som man använder 48KHz och det är i radioproduktion och TV-produktion. För DAB gäller 48KHz och Videobanspelarna rullar också med 48KHz.
i skrev:16/44khz eller 24/96khz eller SACD etc. så uttnyttjas aldrig formatens möjligheter så att de ens når gränsen för formatet 16/44khz.
en maxnivå på t.ex. -11dBFS med 24bitars upplösning levererar ju ett större dynamiskt omfång en om du har -11dBFS med 16bitars upplösning.
Isaac skrev:Piotr skrev:Hmm, vet inte om jag har begreppen helt klart för mig men förstår inte riktigt vad du syftar på. Du påstod att högre samplingshastighet resulterar i minskad distortion. Vidareutveckla gärna.
Vikningsdistortion uppstår om tonfrekvensen innehåller frekvenser som är högre en samplingsfrekvensens halva värde. Vid sampling så bildas det ett sidoband över och under samplingsfrekvensen, om det undre blandar sig med ursprunget så bildas en överlappningseffekt vilket ger full distortion. Detta kan undvikas med LP-filter som ofta inte är tillräckligt bra och för branta vid 44,1kHz. Vid högre samplingsfrekvenser så innehåller tonfrekvensen ofta inte så mycket information som är över samplingsfrekvensens halva värde, dessutom så ligger överlappningen över det "hörbara området" (här behövs inte så branta LP-filter). Sedan kan man minska vanlig kvantiseringsdistortion genom att uppsampla (nois shaping), dessutom flytta upp brus bakom LP-filtret eller ikke hörbara frekvenser. (hjärnan har lättare för att sålla bort brus (vitt) en distortion).
Studerar man datablad på ADC chip och/eller läser följande dokument så får jag intryck av att detta problem fortfarande finns.perstromgren skrev:Du skriver som om digitaltekniken just uppfunnits! De problem du beskriver finns helt enkelt inte i modern utrustning! Givetvis gäller att bandbredden på insignalen måste begränsas till 22.05kHz, men det är inget problem, och har inte varit det på länge.
Mich skrev:Studerar man datablad på ADC chip och/eller läser följande dokument så får jag intryck av att detta problem fortfarande finns.perstromgren skrev:Du skriver som om digitaltekniken just uppfunnits! De problem du beskriver finns helt enkelt inte i modern utrustning! Givetvis gäller att bandbredden på insignalen måste begränsas till 22.05kHz, men det är inget problem, och har inte varit det på länge.
http://www.digitalaudio.dk/technical_papers/aid.pdf
PS. Så som jag minns det, det var några år sedan jag kollade in på detta.
//Michael
Konstigt, jag har bara 44,1, 48, 96, 192kHz att välja mellan. Har ni några tipps på utrustning som direkt lagrar i 88,2kHz vid inspelning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 110 gäster