F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-01 23:14

Koffe skrev:Aha! Men här har jag just fått veta att så är det inte alls! Transparens behöver inte alls var det man letar efter.

Man kan förstås leta efter precis vad som helst, men frågan är varför man då ska ta till en metod som går ut på att utröna ifall en apparat påverkar signalen eller ej.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:14

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Inget för er kanske men jag har förstås ett egoistiskt syfte med det och det är att kolla om ni hör samma sak som jag. Jag är alltså mer intresserad av beskrivningen av skillnaderna mellan filerna än om ni kan pricka in vad som är f och e
Ja, det tycker jag har framgått tydligt att vi är en kontrollgrupp i de här övningarna.

Jag vore väldigt glad om jag fick vara försöksperson istället. Eftersom jag inte är rädd för att ha fel skulle du få en jävla massa svar av mig om du stod som programledare istället. Om det är något jag är bra på så är det att spåna och alltid kommer det något bra ur det även om mycket är dynga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:17

Magnuz skrev:
Koffe skrev:Aha! Men här har jag just fått veta att så är det inte alls! Transparens behöver inte alls var det man letar efter.

Man kan förstås leta efter precis vad som helst, men frågan är varför man då ska ta till en metod som går ut på att utröna ifall en apparat påverkar signalen eller ej.

När du fyller på luft i dina bildäck, kasserar du då däcket om det har fått 0,1kg för mycket luft, och köper ett nytt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:18

När det gäller teknik kommer det inte såååå mycket dynga ur dig. :P

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-01 23:19

Flint skrev:När du fyller på luft i dina bildäck, kasserar du då däcket om det har fått 0,1kg för mycket luft, och köper ett nytt?

Nej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:21

Magnuz skrev:
Flint skrev:När du fyller på luft i dina bildäck, kasserar du då däcket om det har fått 0,1kg för mycket luft, och köper ett nytt?

Nej.
Han kan ju använda responsen till förändringar...justera lufttrycket tills det rullar bättre..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:22

Magnuz skrev:

Nej.

Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande. Men han får förstås fortsätta med det om han vill. Det tillåter jag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:24

Jag tycker du har missuppfattat IÖ i den frågan. Gravt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-01 23:25

Flint skrev:Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande. Men han får förstås fortsätta med det om han vill.

Hur kom IÖ in i diskussionen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:26

Kaffekoppen skrev:Jag tycker du har missuppfattat IÖ i den frågan. Gravt.

Det är möjligt. men i fallet transparen är det nolltolerans som gäller verkar det. Eller är det svansen som har missuppfattat och indirekt förmedlat det intrycket.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-01 23:29

Flint skrev:
Magnuz skrev:

Nej.

Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande. Men han får förstås fortsätta med det om han vill. Det tillåter jag.

Det var ju storsint av dig att tillåta det*. However, det är inte min uppfattning att han gör. Faktiskt tvärtom. Hur många nyanser bara i denna tråd. Speciellt trådskaparens resa. Och även din.

*jag vet att du ironiserade, det gör jag ock.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-01 23:29

Flint skrev:

Det är möjligt. men i fallet transparen är det nolltolerans som gäller verkar det. Eller är det svansen som har missuppfattat och indirekt förmedlat det intrycket.

Antingen är en sak transparent eller så är den inte det.
Utifrån vad man kan detektera med hörseln alltså.
Det är utan att sätta några ljudmässiga ideal i det.

Det är min åsikt, sen kan du sätta mig under gruppen "svansen" om du tycker det är lättare så.
Senast redigerad av tvett 2007-04-01 23:30, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:30

Magnuz skrev:
Flint skrev:Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande. Men han får förstås fortsätta med det om han vill.

Som ideologisk ansvarig för LTS f/e-strategi.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:32

Flint skrev:

Svansen. IÖ har tex inget emot att leka med tonkontroller om han anser att en inspelning behöver det.

Om du tänker yttra dig om någons inställning är det ju alltid bra att ställa en direkt fråga. Han har ju en filosofi för sig själv, men hävdar nog aldrig att någon annan har fel om de är nöjda med sitt resultat. Däremot är han kanske snabb ibland när någon hävdar något som uppenbarliggen är fel, dvs blandar ihop objektivitet med subjektivitet.

Men det delar han med fler ;)

Undrar också hur han kom in i samtalet. Han ser ju säkert på någon film nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:35

Flint skrev:
Magnuz skrev:

Som ideologisk ansvarig för LTS f/e-strategi.
Hur kom då LTS in i samtalet, undrar jag som ordförande 8)

Dessutom har vi ingen ideologisk ansvarig. Vi har en föreningspolicy för hur de skall utföras. Den som skriver resultaten är för övrigt Johan Lindroos. Har du läst dem?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:36

Kaffekoppen
Föredetta chefsideologen har ju inget med f/e att göra. Så dumt av mig att missuppfatta så kapitalt. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-01 23:39

Flint skrev:

Ja, det är riktigt. I fallet transparens. Det är en dikotom variabel. Ungefär som att vara gravid eller inte. Det finns kontinuerliga variabler och kategoriska. Dikotoma variabler är de mest sparsmakde av de senare. I naturen finns det många dikotomiteter. Levande/död, regn/uppehåll, is/vatten.
Ditt filter är bevisligen inte transparent. Dett betyder inte att den är dålig. Jag hade inte valt att använda den. Men du gör. Fine. Tur att människor är olika.

Jag är lite bekymrad över att du återfallit till svansdialektik. Det är dikotomt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:42

Flint skrev:Kaffekoppen
Föredetta chefsideologen har ju inget med f/e att göra. Så dumt av mig att missuppfatta så kapitalt. :)
Har du läst testerna?

Klart han har mycket med testerna att göra, men han är näpperliggen ensam och det är inte hans test utan föreningens. Att han har utvecklat och förfinat metoden är inte detsamma som att han som ideel föreningsmedlem ensam kan ställas till svar. Testerna görs på uppdrag av styrelsen och vi är nöjda med leveransen.

Missade du händelsevis mina inflik om att du nog missuppfattat det som du kallar svansen (lite elakt skrivet) tycks ha fått dig att missuppfatta? För du brukar väl vara intresserad av att söka svar och inte nöjja dig med grummligheter? 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:49

dimitri skrev:Ditt filter är bevisligen inte transparent. Dett betyder inte att den är dålig. Jag hade inte valt att använda den. Men du gör. Fine. Tur att människor är olika.
.

Häpp häpp. Mitt filter inte transparent? Nej självklart inte. Vilket jävla svammel. Vem fan har sagt att filtret eller förstärkaren är transparent och att jag överhud taget har haft ert idiotiska begrepp i åtanke. Ordet existerar över huvud taget inte i min begreppsvärld. Att ni kallar "Kejsarens nya kläder" för transparens rör mig inte i ryggen, men lägg inte det ordet på mitt tangentbord. Jag har lagt till ett ingångsfilter på Hiragasteget för att det inte gör mig lika lyssningstrött. Det har ingenting att göra med ert inbillade transparenselände. Men tro gärna det själva. Det får ni. :D

edit stavfel
Senast redigerad av Flint 2007-04-02 07:16, redigerad totalt 3 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-01 23:51

Det är ok att dua mig

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:52

Någon är trött nu.

Jag med. Godnatt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:52

Kaffekoppen skrev:
Har du läst testerna?

Klart han har mycket med testerna att göra, men han är näpperliggen ensam och det är inte hans test utan föreningens. Att han har utvecklat och förfinat metoden är inte detsamma som att han som ideel föreningsmedlem ensam kan ställas till svar. Testerna görs på uppdrag av styrelsen och vi är nöjda med leveransen.

Missade du händelsevis mina inflik om att du nog missuppfattat det som du kallar svansen (lite elakt skrivet) tycks ha fått dig att missuppfatta? För du brukar väl vara intresserad av att söka svar och inte nöjja dig med grummligheter? 8O

Svansen har för övrigt varit ganska lugn ett tag. Det är bra. Det har gjort att vi har kunnat diskutera sakfrågor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:54

dimitri skrev:Det är ok att dua mig

Tack. Det var snällt av er. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 01:23

Va'nu är jag avsatt? :o :wink:

Jag som trodde att jag var avsatt (på egen begäran) från allt det där bestämmandet bara. Just ideologiska frågor jag kunde ägna mig åt. Hur löser man sådant annars. En policy som går femtielva varv genom en remissinstans?

Det spelar ingen roll, någon måste tolka policyn ändå.

När du skriver...
KK skrev:Vi har en föreningspolicy för hur de skall utföras.

...undrar jag dessutom vad tusan det är för föreningspolicy du talar om. Jag har då aldrig sett den i varje fall. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-02 01:34

IngOehman skrev:...undrar jag dessutom vad tusan det är för föreningspolicy du talar om. Jag har då aldrig sett den i varje fall. 8)

Vh, iö

Den sitter ju i samma pärm som metodbeskrivningen...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 07:01

Lust skrev:
IngOehman skrev:...undrar jag dessutom vad tusan det är för föreningspolicy du talar om. Jag har då aldrig sett den i varje fall. 8)

Vh, iö

Den sitter ju i samma pärm som metodbeskrivningen...
8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 07:06

Många frågetecken rätas ut. Nu förstår jag varför LTS genom åren har haft kris på kris med ordförande som har hoppat av fram och tillbaka och hur som helst. Ni har helt enkelt tolkat LTS:s dogm, uppgift och mål olika och slagits om vem som har tolkat rätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 07:12

IngOehman skrev:

Va'nu är jag avsatt? :o :wink:

Jag som trodde att jag var avsatt (på egen begäran) från allt det där bestämmandet bara. Just ideologiska frågor jag kunde ägna mig åt. Hur löser man sådant annars. En policy som går femtielva varv genom en remissinstans?

Det spelar ingen roll, någon måste tolka policyn ändå.

När du skriver...
KK skrev:Vi har en föreningspolicy för hur de skall utföras.

...undrar jag dessutom vad tusan det är för föreningspolicy du talar om. Jag har då aldrig sett den i varje fall. 8)

Vh, iö
:D

Jag som inte sett ett enda styrelsebeslut på att föreningen ens hade nån chefsideolog, men det gör det ju iof omöjligt att avsätta någon från den posten med. Det går ju bara att välja någon ny, och det har ju inte gjorts än. Behåll du den rollen, så driver jag och de som vill ta ansvar verksamheten :D

ps. Du har väl inte missat att du som vice ordföranden likväl är ansvarig för alla tokiga ideologiska beslut vi tar :P
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 07:15, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-02 07:14

Oj, två sidor inlägg i denna tråd sedan jag tittade in senast (i går kväll).

När det gäller antingen - eller synen på transparens kan jag inte låta bli att framföra en sak. När jag var på demo hos Ingvar Öhman för ett par år sedan var den "ofärgande" NAD 208 som stod i lyssningsrummet inte inkopplad. I stället använde Ingvar en förstärkare som enligt LTS test är färgande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 07:18

niklasz skrev:Oj, två sidor inlägg i denna tråd sedan jag tittade in senast (i går kväll).

När det gäller antingen - eller synen på transparens kan jag inte låta bli att framföra en sak. När jag var på demo hos Ingvar Öhman för ett par år sedan var den "ofärgande" NAD 208 som stod i lyssningsrummet inte inkopplad. I stället använde Ingvar en förstärkare som enligt LTS test är färgande.
Numera demas det iallafall på Denon 2105 iallafall, även om jag tror den förstärkaren mest prisas för förstegsdelen. Ingvars exemplar har till skillnad från många andra inte brunnit upp. 208:orna fortsätter samla damm.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi