Lite mer information önskades:
Utförande
För att kunna göra mätningar har byggt en låda med 5 sidor i 22 mm MDF-board med de utvändiga måtten 520x520x300 mm, på lådan har jag satt trälister i en ram runt öppningen. I ramen bultas mina olika testämnen fast med genomgående bult. På motstående sida till testämnet har jag monterat ett högtalarelement. Högtalar elementet drivs av en NAD-förstärkare som har får signal från en tongenerator. Jag har använt mig av en accelerometer som monterats i centrum på varje testämne, accelometern är kopplad till ett ocilloskåp och vidare till en logger som har registrerat frekvens och amplitud. Varje mätning ger en linje i en graf, där de kan jämföras inbördes.
Mätproceduren
När varje testämne var monterat på testlådan, kalibrerades signalen till högtalaren genom att frekvensen på tongeneratorn ställdes till 114Hz och spänningen justerades till 10,0 volt. När kalibreringen var avklarad utfördes ett frekvenssvep för att få en överblick var de höga amplituderna fanns. Mätningarna påbörjades vid en låg frekvens, ca 10 Hz. Loggern aktiverades och registrerade först frekvens, sedan amplitud genom att ta tre värden och göra ett snitt på dessa. De två värdena loggades till en textfil. Frekvensen ändrades i steg om ca 5 Hz upp till 200 Hz, varvid två nya värden registrerades för varje steg. Frekvensområdet ändrades på tongeneratorn och nya mätningar utfördes mellan 200 och 2000Hz och senare 2000 till 3000Hz.
Utrustning
Vid vibrationstester användes följande utrustning:
Högtalare - Baselement från en Audio Pro B1.35
Förstärkare - NAD 7020
Voltmeter -
Tongenerator - Philips PM5132
Oscilloskåp - Tektronix 2215A
Logger -
Accelerometer - Endevco 213 E
Spänningsförstärkare - Endevco 2721 A
Datorprogram - Excel och MatLab(tror jag det var)
Slutligen lite bilder, det brukar ju pigga upp!
Accelerometern
Låda å mätutrustning
Låda Framifrån