F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-02 11:21

så är det nog.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-04-02 11:31

Bump... :wink: :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 11:31

Flint skrev:
Svante skrev:Tror ni att tråden kommer att nå 100 sidor? :roll:

Nej, jag tror att den pensioneras vid 65. 8)

Pinsamt. Ser just att vi med god marginal hade passerat 65 sidor när jag skrev det som jag tippade var slutet. Fartblind? Då blir det helt klart 100 också. Känns som om vi bara har skrapat lite på HiFi-ytan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 13:09

Hur kan röstningen stanna på 99% när det bara finns två val? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-02 13:13

Kaffekoppen skrev:Hur kan röstningen stanna på 99% när det bara finns två val? 8)

Avrundningsfel?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-02 13:13

Kaffekoppen skrev:Hur kan röstningen stanna på 99% när det bara finns två val? 8)

Jag röstade blankt

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-04-02 15:18

Jag röstade på Falköping.

:oops:
Nej just det. Det var en annan omröstning.

En liten fråga bara. Finns det något någorlunda vetenskapligt institut eller liknande som gör anspråk på denna metod eller är den uppfunnen i Lahäll eller av någon eller några andra inom LTS??

Det borde ju finnas fler som testar ljud på detta sätt eller??

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 15:31

Anspråk på metoden? Det tror jag ingen gör.

Anspråk på tillämpningen gör inte ens LTS, även om föreningen använder den frekvent och har lång erfarenhet. Ingen har talat om för oss att det minsann är "deras" metod heller.

Uppfunnen.. den har nog använts hur länge som helst i hur vitt skillda tillämpningar som helst.

Man kan tycka att fler borde göra det, men det skulle vara de som är intresserade av objektivitet och det stryker ju hela mediabranchen vill jag mena utan att vara det minsta ironisk.

Jag skulle tro att den används företagsinternt, men jag kan inte svära på det. Jag känner inte till någon som använder den.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-02 15:36

Troligtvis många som nyttjar metoden. Det är ju ett ganska intuitivt sätt för att undersöka huruvida en pryl påverkar en signal.

Jag gjorde sådana tester långt innan jag kände till LTS.

Jag tror Douglas Self har skrivit om metoden på vederböranedes hemsida, men jag kan mycket väl blanda ihop honom med någon annan ingenjör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-04-02 15:38

vilken metod talar vi om? den som skulle ta 100 volymer i anspråk att beskriva? om nån gjorde det
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 15:41

Style skrev:vilken metod talar vi om? den som skulle ta 100 volymer i anspråk att beskriva? om nån gjorde det
Vilket återstår att undersöka. Metoden tror jag inte tar 100 volymer att beskriva, men däremot varje enskillt test kan man ju dokumentera hur noggrannt som helst. Det gäller att hitta en rimmlig nivå.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 16:14, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-02 15:46

Brickman skrev:En liten fråga bara. Finns det något någorlunda vetenskapligt institut eller liknande som gör anspråk på denna metod eller är den uppfunnen i Lahäll eller av någon eller några andra inom LTS??

De grundläggande principerna för F/E är mer eller mindre "standard" inom den akademiska världen (om vi ser i ett vidare perspektiv än audio) och har varit det länge. Går man ner på praktiska detaljer kan det kanske finnas variationer, men de grundläggande principerna är synnerligen okontroversiella.

Att jämföra insignal med utsignal är så självklart att det märkliga i sammanhanget är att inte fler använder de i audio-världen.
Att lyssna blint är också så självklart rent vetenskapligt, men det märkliga är ju att det inte är en självklarhet bland audio-folk.

Kommer vi ner på praktiska detaljer kring genomförandet (och synbarligen den statistiska behandlingen) kan det kanske finnas delade meningar, men jag tror inte någon vetenskapligt bevandrad person finner något märkligt i de grundläggande principerna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 15:50

Brickman skrev:En liten fråga bara. Finns det något någorlunda vetenskapligt institut eller liknande som gör anspråk på denna metod eller är den uppfunnen i Lahäll eller av någon eller några andra inom LTS??

Det verkar inte som det. Tippar att LTS skulle referera till det i så fall för att hämta stöd för sin egen inställning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 16:20

Det enda jag kan säga är att jag använt metoden för att undersöka audio-apparater (inklusive högtalare faktiskt) sedan början av 70-talet. Jag skulle tro att jag gjorde de första F/E-lyssningarna 1971. Jag tror inte jag var först, men jag har inte sett några tidigare dokumentationer.

Metoden är dock så självklar att man får förmoda att den använts årtionden före det.

I vad avser F/E-lyssning på just effektförstärkare krävs specifika tilltag eftersom de sysslar med effektöverföring och int bara signaltransmission. Det som krävs närmare bestämt är att man försvårar livet för den stackars förstäkarn, på ett sätt som i så hög grad som möjligt motsvarar dess verkliga liv. Last av högtalare med andra ord - man behöver ju något att överföra effekt till, för att kunna undersöka om det sker korrekt*!

Jag experimenterade i flera år för att finna en last som verkligen var relevant, och då menar jag inte den specifika impedansen, utan vilka sorters laskomponenter som behövde finnas. Det resulterade i en last som jag använde fram till gissningsvis 1989, och som motsvarade den last jag själv var intresserad av att förstärkaren skulle kunna driva (pi60). Efter samtal med Cleas Wettebrandt på Studio Blue lät jag mig övertalas att ta fram en svårare last, som skulle motsvara mera normalsvåra högtalarimpedanser.

Det betydde följande: Lägre minimumimpedans, värre olinjära komponenter i basområdet, starkt reaktiv och strömkrävande i det register som ligger en oktav under det register där vi bäst hör distorsion.

Den praktisk skillnaden blev inte så stor, men visst fick framgick förstärkarnas svårigheter i bättre relief med den nya konstlasten (samma som Flint använt).

Hursomhelst - denna konstlast tillsammans med en beskrivning av F/E-lyssningsprincipen som helhet beskrevs ingående i en artikel i MoLt, jag tror det var nummer 1 - 1991. Alltså för 16 år sedan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag blev varse 1989 att även Claes Wettebrandt helt oberoende av mig hade använt F/E-lyssning för apparatutvärdering i några år. Dock inte av effektförstärkare, utan främst av studioprylar med linjenivå.

*I ordets rätta bemärkelse, alltså utan några värderingar inblandade.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 16:43

Se där. Då ökade utbredningen med 100% iom. att Herr Wettebrandt kom till. Och detta på endast 36 år.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 16:49

Flint skrev:
Magnuz skrev:
Flint skrev:När du fyller på luft i dina bildäck, kasserar du då däcket om det har fått 0,1kg för mycket luft, och köper ett nytt?

Nej.

Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande.

Kan du ge något exempel på det?

Ett enda räcker bra. Jag utmanar dig att hitta något enda, eftersom jag vet att jag inte ens tänker så. När man inte gör det, så skriver man inte så heller. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.

Tror faktiskt inte det finns någon som fler gånger än undertecknad framhållit att var och en är expert på sig egen smak. Ingen kan göra anspråk på att veta vad som är rätt för andra, när det finns subjektiva dimensioner inblandade.

Flint skrev:Men han får förstås fortsätta med det om han vill. Det tillåter jag

Det var ju sjangtilt, hörrö... Tänker nog inte ens börja med det. 8)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 16:50

Flint skrev:Se där. Då ökade utbredningen med 100% iom. att Herr Wettebrandt kom till. Och detta på endast 36 år.
Du måste räkna in dig själv. Det verkar ha gått inflation i f/e. Din insatts har alltså ökat på användandet med 33%. Starkt jobbat!

Tack för en bra utläggning Ingvar. Det här stödjer mig i att det inte är omöjligt att modifierade varianter används i utvecklingsmiljöer och således kommer vi aldrig få se några rapporter från det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 16:53

IngOehman skrev:
Flint skrev:Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande.

Ett enda räcker bra. Jag utmanar dig att hitta något enda, eftersom jag vet att jag inte ens tänker så. När man inte gör det, så skriver man inte så heller. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.

Tror faktiskt inte det finns någon som fler gånger än undertecknad framhållit att var och en är expert på sig egen smak. Ingen kan göra anspråk på att veta vad som är rätt för andra, när det finns subjektiva dimensioner inblandade. Vh, iö
Han är medveten om det nu. Det hade framgått rätt tydligt om du fortsatt läsa tråden ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 16:59

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Se där. Då ökade utbredningen med 100% iom. att Herr Wettebrandt kom till. Och detta på endast 36 år.
Du måste räkna in dig själv. Det verkar ha gått inflation i f/e. Din insatts har alltså ökat på användandet med 33%. Starkt jobbat!

Ja de senaste dagarna har f/e-utvecklingen tagit ett stort skutt i rätt riktning, men min blygsamma personlighet hindrar mig från att erkänna det. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 17:01

Flint skrev:Ja de senaste dagarna har f/e-utvecklingen tagit ett stort skutt i rätt riktning, men min blygsamma personlighet hindrar mig från att erkänna det. 8)
nåja, inte skall vi överdriva. Din blygsamma insats är många år efter, men det är kul att du hittat ett verktyg som är användbart för dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:03

IngOehman skrev:Kan du ge något exempel på det?

Flåt, hur var frågan? Jag har så selektivt dåligt minne och dessutom en tendens att skita i frågor som inte passar mig. Dom senare minns jag inte alls. Tror jag. :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:04

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Ja de senaste dagarna har f/e-utvecklingen tagit ett stort skutt i rätt riktning, men min blygsamma personlighet hindrar mig från att erkänna det. 8)
nåja, inte skall vi överdriva. Din blygsamma insats är många år efter, men det är kul att du hittat ett verktyg som är användbart för dig.

Och ett stort steg för mänskligheten. Glöm inte den!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 17:11

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Flint skrev:Bra. Det där antingen-eller-tänkandet och rätt-fel som IÖ sprider tycker jag är begränsande.

Tror faktiskt inte det finns någon som fler gånger än undertecknad framhållit att var och en är expert på sig egen smak. Ingen kan göra anspråk på att veta vad som är rätt för andra, när det finns subjektiva dimensioner inblandade. Vh, iö
Han är medveten om det nu. Det hade framgått rätt tydligt om du fortsatt läsa tråden ;)

Aha, jag gjorde mitt vanliga misstag att svara innan jag läst färdigt tråden. :oops:

Sorry.

Tyckte att Flint borde ha vetat det även innan dock. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:17

IngOehman skrev:Aha, jag gjorde mitt vanliga misstag att svara innan jag läst färdigt tråden. :oops:

Sorry.

Tyckte att Flint borde ha vetat det även innan dock. 8)

Vh, iö

Eh... Du menar väl i f-läget och inte e. Viktigt med rätt definition och nomenklatur här för att slippa missuppfattningar med kilometerlånga trådar som följd. Sparar många serverGig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 17:28

:?:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:35

IngOehman skrev::?:

Samma här. Vet inte vad vi pratar om. Det är norm. Men syftade på skillnaden mellan ordet "innan" som du använde och ordet "före" som jag tycket passade bättre i ett samanhang där f/e diskuteras. Efter att ha sagt detta förstår jag doch om möjligt ännu mindre vad vi pratar om. Textmassan kan nog därför betraktas som OT och lämnas utan begrundande.
Senast redigerad av Flint 2007-04-02 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-02 17:36

Avrundningsfel?

Till vems fördel. Tror detta är en konspiration anordnat av KK med LTS i sikte. Klart färgat. :)

Det finns klara frågetecken i vissa saker. F/E anväds fortfarande som slagord för att med stöd i ryggen tala om vilket som är bättre eller sämre. Ingen metod om de bevisa transparen eller inte kan avgöra om det kommer att bli ett ljud som passa mig eller inte. Eller om en försärkare hur transparent den än må vara klara av att driva mina högtalare. Detta är ett mycket svävt förnster som förvirrar mer än hjälper eftersom LTS inte gör nått speciellt väsen av sig.

Om detta skall fungera på ett tillredställande sätt så måste ni som förestår verkligen visa upp och förklara för folk hur det ligger till.

Folk behöver konsulting och färdiga lättlästa paket. Inte en massa teknikorgier.

Börja jobba mot folket inte mot de egna intersserade.
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:38

meanmachine skrev:
Avrundningsfel?

Till vems fördel. Tror detta är en konspiration anordnat av KK med LTS i sikte. Klart färgat. :)

Det finns klara frågetecken i vissa saker. F/E anväds fortfarande som slagord för att med stöd i ryggen tala om vilket som är bättre eller sämre. Ingen metod om de bevisa transparen eller inte kan avgöra om det kommer att bli ett ljud som passa mig eller inte. Eller om en försärkare hur transparent den än må vara klara av att driva mina högtalare. Detta är ett mycket svävt förnster som förvirrar mer än hjälper eftersom LTS inte gör nått speciellt väsen av sig.

Om detta skall fungera på ett tillredställande sätt så måste ni som förestår verkligen visa upp och förklara för folk hur det ligger till.

Folk behöver konsulting och färdiga lättlästa paket. Inte en massa teknikorgier.

Börja jobba mot folket inte mot de egna intersserade.
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Instämmer. Kanske till och med "Börja jobba med folket" i bemärkelsen samarbete.
Senast redigerad av Flint 2007-04-02 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 17:38

Flint skrev:
IngOehman skrev::?:

Samma här. Vet inte vad vi pratar om. Det är norm. Men syftade på skillnaden mellan ordet "innan" som du använde och ordet "före" som jag tycket passade bättre i ett samanhang där f/e diskuteras. Efter att ha sagt detta förstår jag doch om möjligt ännu mindre vad vi pratar om. Textmassan kan nog därför betraktas som OT och lämnas utan begrundande.

"Innan" kan inte ersättas av "före". De är inte synonymer.

Däremot kan man för det mesta ersätta innan med "före det att".

Om man vill vara grammatikalisk vill säga. Det vill inte alls, har jag märkt. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 17:44

IngOehman skrev:"Innan" kan inte ersättas av "före". De är inte synonymer. Däremot kan man för det mesta ersätta innan med "före det att". Om man vill vara grammatikalisk vill säga. Det vill inte alls, har jag märkt. :wink:

Det var ett skämt som syftade på din överdrivna petighet med ord och att du har vetorätt i alla lägen och vad som blir följden, förvirring.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi