F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:20

tvett skrev:Flint. Kan du för en gång skull tala ur skägget istället för att be motparten att själv söka rätt på argument som du själv borde presentera?

LTS agenda var alltså att förändra hifi-klimatet. Röra i grytan, vare inte det du satte högst? Jag tror nog att du tänker på att det skulle vara någon annan agenda. Vill du berätta?

Lessen tvett, men i nuläget anser jag att konstruktivt samtal med dig är omöjligt. Du verkar för laddad. Varva ner lite så kanske det ordnar sig. Börja kompromissa för att visa samarbetsvilja.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 19:20

Flint skrev:Här har du pudelns epicentrum. Du respekterar inte den tänkta mottagarens egna personliga uppfattning. Då kan du stånga ditt huvud i väggen till dödagar utan att lyckas övertyga någon om någonting. Det enda du orsakar då är bråk, som det vi skulle kunna ha nu om vi inte ansträngde oss för att slippa.

Så kan du säkert se på det.

Att vilja sprida glädje om musik och ljudåtergivning är naturligtvis något man kan bråka om. Det är ju ett rätt livsviktigt ämne. Kan starta världskrig.

Är det okej om du får bråka och röra om i grytan själv ikväll?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:23

Kaffekoppen skrev:Så kan du säkert se på det.

Att vilja sprida glädje om musik och ljudåtergivning är naturligtvis något man kan bråka om. Det är ju ett rätt livsviktigt ämne. Kan starta världskrig.

Du missar att din positiva önskan att sprida rätt budskap kan uppfattas som ett intrång eller rentav en provokation där det hamnar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-02 19:24

Morello skrev:Troligtvis många som nyttjar metoden. Det är ju ett ganska intuitivt sätt för att undersöka huruvida en pryl påverkar en signal.

Jag gjorde sådana tester långt innan jag kände till LTS.

Jag tror Douglas Self har skrivit om metoden på vederböranedes hemsida, men jag kan mycket väl blanda ihop honom med någon annan ingenjör.

Ja, Quad har använt metoden men då med en snäll variant av last för slutstegen. Bör vara minst 30 år sedan. Förekom i reklamen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-02 19:25

Flint skrev:
tvett skrev:Flint. Kan du för en gång skull tala ur skägget istället för att be motparten att själv söka rätt på argument som du själv borde presentera?

LTS agenda var alltså att förändra hifi-klimatet. Röra i grytan, vare inte det du satte högst? Jag tror nog att du tänker på att det skulle vara någon annan agenda. Vill du berätta?

Lessen tvett, men i nuläget anser jag att konstruktivt samtal med dig är omöjligt. Du verkar för laddad. Varva ner lite så kanske det ordnar sig. Börja kompromissa för att visa samarbetsvilja.

Hur ska man tolka "konstruktivt"? Ett där du presenterar argument och inte bara säger saker som låter bra? Förstår att du väljer att inte svara.

Jag är lessen att jag är "laddad". Det är inte lätt när någon har laddade argument.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 19:28

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Så kan du säkert se på det.

Du missar att din positiva önskan att sprida rätt budskap kan uppfattas som ett intrång eller rentav en provokation där det hamnar.
Det förutsätter att man definerar vad som är fel först.

Bråka på själv ikväll. Du kommer garanterat vinna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:32

Kaffekoppen skrev:Är det okej om du får bråka och röra om i grytan själv ikväll?

Du påminner faktikt om min kära före detta hustru. Så där reagerade hon också när hennes sakargument tog slut och hon insåg att jag hade rätt. Då gjorde hon mig till den elaka busen istället trots att lugnet och friden vilade över tillvaron.

Jag har motiverat sakligt vad jag tror är anledningen till LTS dåliga spridning, dåligt visad respekt och dålig demonstrationsvilja. Man måste sälja idén med praktisk handling lika mycket som med ord.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-02 19:35

Flint:

Jag trodde det var jag som var den elaka busen här.
Analogt gör det dig till hustrun utan sakargument.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:36

tvett skrev:Jag är lessen att jag är "laddad". Det är inte lätt när någon har laddade argument.

Jag pratar gärna med dig, men inte på dina villkor enbart, utan på bådas. Vi är inte där än.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:39

tvett skrev:Flint:

Jag trodde det var jag som var den elaka busen här.
Analogt gör det dig till hustrun utan sakargument.

Så kan man se det, om man vill. Det viktiga tycker jag är att man har ett mål att försöka förstå varandra. Jag förstod hustrun men hon ville göra om mig. Vem som är vem i det här läget får du gärna välja själv. Jag har kompromissat genom att prova tekniken f/e. Nu är det er tur att kompromissa.
Senast redigerad av Flint 2007-04-02 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:42

Detta PM kom från Herr tvett. Apropå diskussionsklimat.

Från: tvett
Till: Flint
Skrivet: mån apr 02, 2007 7:37 pm
Ämne: Jo
Du är tragisk. Vet du det?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-02 19:45

Att visa PM i trådarna är hur illa som helst oavsett vad det står. :?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:47

MP skrev:Att visa PM i trådarna är hur illa som helst oavsett vad det står. :?

Att skicka PM med medelanden man inte törs visa offentligt är värre. Fegt.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-02 19:54

Han kanske inte ville besvära forumdeltagarna.
Jag läser meddelandet lite annorlunda.
Lite mer omtänksamt utifrån hans uppfattning kanske, vad vet jag.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-02 19:57

MP skrev:Han kanske inte ville besvära forumdeltagarna.
Jag läser meddelandet lite annorlunda.
Lite mer omtänksamt utifrån hans uppfattning kanske, vad vet jag.

Tror snarare att det handlar om att han vill visa en civilicerad fasad offentligt. Jag har varit med om liknande spel under täcket själv så jag vet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-02 19:57

meanmachine skrev:
Avrundningsfel?

Till vems fördel. Tror detta är en konspiration anordnat av KK med LTS i sikte. Klart färgat. :)

Det finns klara frågetecken i vissa saker. F/E anväds fortfarande som slagord för att med stöd i ryggen tala om vilket som är bättre eller sämre. Ingen metod om de bevisa transparen eller inte kan avgöra om det kommer att bli ett ljud som passa mig eller inte. Eller om en försärkare hur transparent den än må vara klara av att driva mina högtalare. Detta är ett mycket svävt förnster som förvirrar mer än hjälper eftersom LTS inte gör nått speciellt väsen av sig.

Om detta skall fungera på ett tillredställande sätt så måste ni som förestår verkligen visa upp och förklara för folk hur det ligger till.

Folk behöver konsulting och färdiga lättlästa paket. Inte en massa teknikorgier.

Börja jobba mot folket inte mot de egna intersserade.
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Alltså, metodens syfte och företräden framför 'öppet lyssna och tyck' har drunknat rejält i textmassan. Flint och många fler engagerat sig i många sidospår, -inte ointressanta, men de behandlar ju imho inte kärnfrågorna med F/E-lyssning. Se om du kan finna kärnan nånstans i dessa trådar, eller kolla artiklar på LTS hemsida eller Sonic Design om du seriöst funderar på metodens fördelar och begränsningar.

En simpel artikel finns här: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 19:59

Det börjar droppa in fler "trevliga" PM som inte är lämpliga att visa, för avsändarnas del.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-02 19:59

PM från Flint :roll:

Flint skrev:
boyafraid skrev:
du är vacker. vet du det?

Dra åt helvete!!!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-02 20:00

Jag tycker inte det är fegt utan visar på en grad av respekt trots att man är sne på vederbörande. Jag har tänkt att göra så själv ett par ggr. när jag varit i luven på nån här men det har löst sig ändå.

Tycker också att man som regel inte visar PM öppet... en hedersgrej liksom... ja sålänge som det inte är tal om hot ell. dylikt där man upptråder lägre än Glocalnets marknadsföringschef.

/Peter

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-02 20:03

OT:

Flint!

Du är ruskigt underhållande och rolig, men blir du inte snurrig av allt rörande?
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 20:03

Flint skrev:Du missar att din positiva önskan att sprida rätt budskap kan uppfattas som ett intrång eller rentav en provokation där det hamnar.
Kaffekoppen skrev:Det förutsätter att man definerar vad som är fel först.

Känns mindre sakligt och mer provokativt. Du påstår nämligen, helt osakligt och dessutom mot ditt vetande, att föreningen dikterat att någon skulle ha fel i sin syn på ljudåtergivning. Det är rätt klassiskt sätt att bedriva en semantisk diskussion när man hellre är intreserad av att vinna en diskussion än att vara saklig. Du vill provocera, röra runt i grytan mer än du vill vara konstruktiv.

Flint skrev:
[s]Jag har motiverat sakligt vad[/s] jag tror är anledningen till LTS dåliga spridning, dåligt visad respekt och dålig demonstrationsvilja. Man måste sälja idén med praktisk handling lika mycket som med ord.
Det sista stycket är däremot konstruktivt på sitt sätt. Jag tog mig friheten att stryka början i citatet för att poängtera att jag inte sett den minsta konstruktiva handlingen av dig i frågan.

Du säger vad du tror kan vara anledningen och hur det bör bemötas. Jag kan bara säga att om det uppfattas så så är det naturligtvis ett problem. Nu tror jag att du vet för lite om verksamheten i sin helhet, antingen i brist på intresse eller för att vi är för inåtriktade idag. Du är för bunden i tankarna till vår testmetod för att se övrig verksamhet.

Din lösning är annars delvis densamma som den väg jag vill att föreningen utvecklas. Jag har därför lagt in en planeringshelg för att vi skall lägga upp en långsiktig verksamhetsplan.
Flint skrev:Du påminner faktikt om min kära före detta hustru. Så där reagerade hon också när hennes sakargument tog slut och hon insåg att jag hade rätt. Då gjorde hon mig till den elaka busen istället trots att lugnet och friden vilade över tillvaron.

Att jag avviker från ditt rörande i grytan nu skall inte tolkas som om jag är din fru, inte heller att jag saknar sakargument. Det skall bara tolkas som att du för tillfället behöver reflektera över dina egna ordval. Iallafall om du vill fortsätta hävda att du är konstruktivt lagd. Vi kan fortsätta konstruktivt senare när du lagt din slev åt sidan.

Edit: stavfel och snurrig citering
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 20:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 20:03

boyafraid skrev:PM från Flint :roll:

Flint skrev:
boyafraid skrev:

Dra åt helvete!!!

Du glömde en rad.

Från: Flint
Till: boyafraid
Skrivet: mån apr 02, 2007 7:56 pm
Ämne: Re: jo
boyafraid skrev:

Dra åt helvete!!!

Posta gärna PM:et i tråden.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-02 20:09

Piotr skrev:Jag tycker inte det är fegt utan visar på en grad av respekt trots att man är sne på vederbörande. Jag har tänkt att göra så själv ett par ggr. när jag varit i luven på nån här men det har löst sig ändå.

Tycker också att man som regel inte visar PM öppet... en hedersgrej liksom... ja sålänge som det inte är tal om hot ell. dylikt där man upptråder lägre än Glocalnets marknadsföringschef.

/Peter

Jag håller med dig när PM-kommunikationen tex går ut på att sträcka ut en hand och uppnå förståelse som kan vara svårt pga den prestige som offentligheten medför. Men om PM- et går ut på att hota eller vara oförskämd "så att ingen annan ser" har jag svårt att motivera skydd av hedersmotiverad diskretion.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 20:10

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Du missar att din positiva önskan att sprida rätt budskap kan uppfattas som ett intrång eller rentav en provokation där det hamnar.
Det förutsätter att man definerar vad som är fel först.

Känns mindre sakligt och mer provokativt. Du påstår nämligen, helt osakligt och dessutom mot ditt vetande, att föreningen dikterat att någon skulle ha fel i sin syn på ljudåtergivning. Det är rätt klassiskt sätt att bedriva en semantisk diskussion när man hellre är intreserad av att vinna en diskussion än att vara saklig. Du vill provocera, röra runt i grytan mer än du vill vara konstruktiv.

Jag påstår att LTS attityd kan uppfattas som styrande och manipulativ i sin dogmatiska framtoning vilket kan få vissa att visa försvarsbeteende. Det har ingenting med rätt eller fel ur teknisk synvinkel att göra som du vill vinkla det till.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-02 20:11

flint - haha, nej det var avsiktligt såklart
ibland är det roligare att inte se hela sammanhanget :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 20:16

Flint skrev:Jag påstår att LTS attityd kan uppfattas som styrande och manipulativ i sin dogmatiska framtoning vilket kan få vissa att visa försvarsbeteende. Det har ingenting med rätt eller fel ur teknisk synvinkel att göra som du vill vinkla det till.
Helt sant. Det är en problematisk bild. Mycket lite verklighetsförankrad, men vida spridd av dem som gärna ser motpoler. En aggresiv och dogmatisk förening, gärna kallad sekt är mycket lättare att bortförklara än de sakliga argument som förs fram.

Bemöts enklast med attraktiv verksamhet, intressanta föreläsningar, intressanta möten, tester av intressant utrustning och ett gott humör.

Ibland behöver man höra att det man gör uppskattas.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 20:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 20:16

boyafraid skrev:flint - haha, nej det var avsiktligt såklart
ibland är det roligare att inte se hela sammanhanget :wink:

Säger du det? Ja, det kan du ha rätt i.

Stöter du ofta på forummedlemmar? Är du sån? Jag kanske gör dig besviken men jag är det inte. Men jag bryr mig inte om du är det, så länge vi bara håller oss till HiFi.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-02 20:18

flint, jag kände att du kanske behövde känna lite kärlek och omtanke
det var ingen sexuell invit

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 20:19

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Jag påstår att LTS attityd kan uppfattas som styrande och manipulativ i sin dogmatiska framtoning vilket kan få vissa att visa försvarsbeteende. Det har ingenting med rätt eller fel ur teknisk synvinkel att göra som du vill vinkla det till.
Helt sant. Det är en problematisk bild. Mycket lite verklighetsförankrad, men vida spridd av dem som gärna ser motpoler. En aggresiv och dogmatisk förening, gärna kallad sekt är mycket lättare att bortförklara än de sakliga argument som förs fram.

Där har du något att jobba på. Personligen tycker jag att er filosofi är helt fel men jag har inget emot att berätta hur jag tror att ni kan förbättra er image. Idéerna kommer från säljartiden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 20:21

Flint skrev:Där har du något att jobba på. Personligen tycker jag att er filosofi är helt fel men jag har inget emot att berätta hur jag tror att ni kan förbättra er image. Idéerna kommer från säljartiden.
Jag tror inte du vet så mycket om filosofin. Jag kan inte se det i något av dina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi