Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Ja, det tycker jag du ska göra! Du verkar ha enormt bra öron
Moderator: Redaktörer
Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
woland skrev:Varför skulle jag välja att lyssna på MP3:or?
Jag köper ju min musik i 16/44 format eller mer. Menar MP3-generationens förespråkare att jag skulle sitta och konvertera till ett sämre format? Och i så fall varför? Nu blir jag nyfiken.
Mvh
subjektivisten skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Ja, det tycker jag du ska göra! Du verkar ha enormt bra öron
Koffe skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Gör det
silvervarg skrev:3 testare hade rätt på Sample_set 1
0 testare hade rätt på Sample_set 2
1 testare hade rätt på Sample_set 3
2 testare hade rätt på Sample_set 4
6 personer gjorde varje test.
I varje test skall man avgöra vilken av A och B som är original (den andra är per automatik mp3:an) samt att man skall avgöra om sista låten är original eller mp3.
Dvs om man bara gissar har man 0.5*0.5=0.25 i chans att få rätt på varje test.
Med 6 testare skall vi få 6*0.25=1.5 rätt per sample_set och på 4 sample_set skall vi i snitt få 1.5*4=6 rätt.
Resultatet blev exakt 6 rätt, vilket är exakt lika bra som vi i snitt skulle fått genom att bara gissa (dvs utan att ens lyssna alls).
Visserligen kan man möjligen ifrågasätta vissa delar av testets utformning, men om vi godtar testets utformning som rimligt utförd så visar statistiken att ingen signifikans för hörbara skillnader kunde påvisas.
Trotts detta "icke-resultat" så tycker jag att testet gav lite information. Visserligen ganska nära det jag hade gissat på, men ändå intressant.
skall göra mitt bästa för att påminna dig.Isaac skrev:Koffe skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Gör det
Får bli en tråd eller denna tråd här på faktiskt då ang resultatet, bara jag kommer ihåg.
Du har extremt mycket bättre hörsel än jag. Jag kan omöjligt höra skillnad på 256kb och däröver.demo9 skrev:I bilen hör jag enorm skillnad på mina mp3-kodade album (256 kbit/s) vilket säkert till stor del beror på kodningen. Hur påverkar tex variabel bitrate ljudet? Främst är det transienter som trummor som spricker, men även rejält hörbart på hårt distade gitarrer mm. Där hörs det att information är bortplockad.
NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Anledningen till att jag använder mp3 och inget annat format är att bilstereon stödjer det
(Jag är inget oberoende forskningsinstitut)
Lust skrev:"I varje test skall man avgöra vilken av A och B som är original (den andra är per automatik mp3:an) samt att man skall avgöra om sista låten är original eller mp3."
Ska man alltså först gissa vilken av A eller B som är orginal samt även avgöra om B är original? Det har man ju i så fall redan svarat på...
Vad är det jag har missförstått?
Koffe skrev:UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Eller en dålig mp3-decoder i bilen...
UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Det lät generellt i mina öron...demo9 skrev:NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Vid närmare eftertanke lutar det åt det här för mig med, men det kan inte uteslutas att han även menar i hemmiljö och har satans så känsliga öron!UrSv skrev:Koffe skrev:UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Eller en dålig mp3-decoder i bilen...
Precis, dvs man kanske inte kan dra en tvärsäker slutsats om själva MP3-filens kvalitet eller formatets förmåga.
AVR4000 skrev:Att nedladdad musik låter sämre är ingen "placebo" utan det beror på kodningen. Stöter man på en låt i 128 kbits MP3 låter det inte speciellt bra. Är den däremot välkodad 192 kbit med maximal VBR eller 320 kbit/låter den bättre.
demo9 skrev:I bilen hör jag enorm skillnad på mina mp3-kodade album (256 kbit/s) vilket säkert till stor del beror på kodningen. Hur påverkar tex variabel bitrate ljudet? Främst är det transienter som trummor som spricker, men även rejält hörbart på hårt distade gitarrer mm. Där hörs det att information är bortplockad.
NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Anledningen till att jag använder mp3 och inget annat format är att bilstereon stödjer det
(Jag är inget oberoende forskningsinstitut)
AVR4000 skrev:Måste personligen säga att det inte finns någon anledning att försöka bevisa MP3s förträfflighet då året nu är 2007 och det finns bättre lösningar på kodningsproblemet. Lossless t.ex.
Piotr skrev:Jag känner mig säker på att denna kodning är icke transparent med ett brett material och min lyssningsuppsättning (Audiofire4 > HD600).
Hydrogenaudio skrev:High quality: HiFi, home or quiet listening
-V3 --vbr-new (~175 kbps), -V2 --vbr-new (~190 kbps), -V1 --vbr-new (~210 kbps) or -V0 --vbr-new (~230 kbps) are recommended. These settings will produce transparent encoding (transparent = most people cannot distinguish the MP3 from the original in an ABX blind test). Audible differences between these presets exist, but are extremely rare.
AVR4000 skrev:Skulle MP3 INTE ställa till problem med klassisk musik? Jag påstår lugnt att klassisk musik får sämre ljudkvalitet vid MP3-kodning medan annan musik påverkas mindre.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster