Men bespara mig kalle jularbo

Moderator: Redaktörer
Det blir det och kanske fler vågar sig på att gissa och fundera...Flint skrev:Kaffekoppen skrev::)
Kläm fram lite fler tester nu så vi når den för all framtid ouppnåerliga siffran 100 sidor!
Har inget mer att testa. Klart kan ju köra om samma med annan musik. Tippar att det blir som ett helt nytt scenario.
Kaffekoppen skrev:Det blir det och kanske fler vågar sig på att gissa och fundera...Flint skrev:Kaffekoppen skrev::)
Kläm fram lite fler tester nu så vi når den för all framtid ouppnåerliga siffran 100 sidor!
Har inget mer att testa. Klart kan ju köra om samma med annan musik. Tippar att det blir som ett helt nytt scenario.
Är tex olika stycken enklare att urskilja än andra?
Hur viktigt är valet av stycken för undersökningen?
Finns kanske möjlighet att se om man får samma utslag eller om det skilljer sig beroende på materialvalet och inte bara på avspelningsutrustningen?
Kaffekoppen skrev:Låter som en utmärkt idé
Tveka inte att använda "kontrollgruppen"
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Låter som en utmärkt idé
Tveka inte att använda "kontrollgruppen"
Hrmm.. Lite besviken där, men kontrollgruppen kanske inte tyckte att den själv tjänade så mycket på att delta och det förstår jag i och för sig. Som jag skrev i en annan tråd; allt är en affär. Man köper och säljer.
Kaffekoppen skrev:Tror det var för mycket brus. Här är ju de flesta hjälpsamma på en mängd olika områden. Om de bara vet syftet tror jag fler är intresserade. Många kanske trodde det fanns ett rätt eller fel och skulle få sina öron avkapade...
Lust skrev:Jag är gärna med i kontrollgruppen.
Problemet är ju att hitta alla filer och att sedan bränna ner dom så att jag kan testa via en någorlunda rättvis anläggning i st f datorn.
Går det inte att lägga upp länkar till alla filer i ett inlägg i början av en ny tråd?
Då tror jag att responsen blir större också. Jag har inte orkat läsa allt som hänt i den här mastodonttråden.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Tror det var för mycket brus. Här är ju de flesta hjälpsamma på en mängd olika områden. Om de bara vet syftet tror jag fler är intresserade. Många kanske trodde det fanns ett rätt eller fel och skulle få sina öron avkapade...
Kan nog stämma. Kanske skulle ha planerat upplägget bättre för att slippa prestigeförlusten vid en ev. felgissning. Själv ville jag mest ha fram om arbetsformen med wav-filer var användbar. Jag tolkar det som att den är det för klangskillnader men som sagt inte för alla former av lyssningströtthet. Jo, jag vet att det är en tolkningsfråga...
Absolut, kör på!Flint skrev:Nu känner jag för att dra mig tillbaka några månader, men jag ska vänta tills Almens NAD3020 är klar. Tänkte att det kanske finns intresse för hur den uppför sig i en s/e-körning. Tänker alltså länka ut wav-filerna här på forumet om jag får för Almen. Jag är i alla fall nyfiken. Ska också passa på att jämföra den mot min favorit 2x2W-SE. Tippar att 3020:n klarar sig rätt bra.
niklasz skrev:Flint, det finns faktiskt en dogm som framförts i denna tråd. Det är din dogm om lyssningströtthet orsakad av förstärkare. Du har inte presenterat några argument för varför det skulle vara så, men likafullt hävdar du att F/E-lyssning inte kunnat detektera detta och därför hävdar du att F/E-lyssning är ointressant för att välja apparater och att transparens är värdelöst. Detta är dogmatiskt, i alla fall så som det framställts i denna tråd.
Flint skrev:niklasz skrev:Flint, det finns faktiskt en dogm som framförts i denna tråd. Det är din dogm om lyssningströtthet orsakad av förstärkare. Du har inte presenterat några argument för varför det skulle vara så, men likafullt hävdar du att F/E-lyssning inte kunnat detektera detta och därför hävdar du att F/E-lyssning är ointressant för att välja apparater och att transparens är värdelöst. Detta är dogmatiskt, i alla fall så som det framställts i denna tråd.
Njaee. Jag har testat f/e-metodens förmåga att avslöja det jag uppfattar som en lyssningströtthet och har vid ett flertal tillfällen sagt att jag inte anser det jag påstår är sant eller någon allmängiltig lag. Testet har istället varit av frågande karaktär. "Kan ni höra något av det som jag uppfattar som lysningströttande". I och med att ämnet har upprepats ett antal gånger har det ev. fått "intrummande" verkan. Det har däremot inte varit min mening. Meningen har varit att kontrollerra f/e-testets generella funktion och heltäckande allmängiltighet. Där tycker jag i nuläget att metoden har mycket stora brister, men jag lämnar även den frågan öppen för framtiden att utvisa.
Lust skrev:Jag tycker att det är ett bra upplägg du gjort och tycker att du ska ha ett stort tack för det också.
Det är inte så många kan upprepa det själva som du har gjort åt oss. Att vi får en möjlighet till att lyssna vad olika förstärkare/filter kan göra med en signal ger oss också mer kött på benen angående F/E-metoden.
Att vi sedan inte har guldöron, 30 års erfarenhet eller förstår oss på konfidensnivåer spelar inte så stor roll. Vi kan ju göra vad vi vill med filerna och enkelt bilda oss en egen uppfattning om hur några olika apparater kan färga en signal.
Att sedan urvalet av apparater är begränsat kan kanske forummedlemmar som bor i din närhet ändra på...
niklasz skrev:Dogmen är att det skall finnas en viss typ av artefakt att upptäcka hos förstärkare och att den inte är en kombinationseffekt av förstärkare och någon eller några andra komponenter i kedjan. Om du konsekvent håller dig till formuleringen "et jag uppfattar som en lyssningströtthet och har vid ett flertal tillfällen sagt att jag inte anser det jag påstår är sant eller någon allmängiltig lag" så kan du inte dra slutsatser om F/E-metodens begränsningar i detta avseende, något som du ändå framfört.
niklasz skrev:
Dogmen är att det skall finnas en viss typ av artefakt att upptäcka hos förstärkare och att den inte är en kombinationseffekt av förstärkare och någon eller några andra komponenter i kedjan. Om du konsekvent håller dig till formuleringen "et jag uppfattar som en lyssningströtthet och har vid ett flertal tillfällen sagt att jag inte anser det jag påstår är sant eller någon allmängiltig lag" så kan du inte dra slutsatser om F/E-metodens begränsningar i detta avseende, något som du ändå framfört.
Harryup skrev:niklasz skrev:
Dogmen är att det skall finnas en viss typ av artefakt att upptäcka hos förstärkare och att den inte är en kombinationseffekt av förstärkare och någon eller några andra komponenter i kedjan. Om du konsekvent håller dig till formuleringen "et jag uppfattar som en lyssningströtthet och har vid ett flertal tillfällen sagt att jag inte anser det jag påstår är sant eller någon allmängiltig lag" så kan du inte dra slutsatser om F/E-metodens begränsningar i detta avseende, något som du ändå framfört.
Vilka eventuella begränsningar i F/E-metoden anser du själv borde undersökas?
Litar du blint på den? Helt perfekt?
njae, ditt sätt att testa är ju bra på att visa hur och att man kan detektera skillnader. Det finns det fler sätt att göra på, som tex IÖ presenterat. Han kommer ju själv arrangera ett möte där metoden enkelt och öppet redovisas och man pratar om den.Flint skrev:Mest nytta tror jag att LTS själva skulle ha av min version av f/e-testet. Det skulle avdramatisera både LTS och testet som sådant. Men jag tippar att min version står i "känslomässig" kontrast mot t.ex. IÖ:s ideologi, så det blir nog inget av med det. Skulle förvåna mig om det blev det. Bäst verkar vara noll insyn.
Flint skrev:niklasz skrev:Dogmen är att det skall finnas en viss typ av artefakt att upptäcka hos förstärkare och att den inte är en kombinationseffekt av förstärkare och någon eller några andra komponenter i kedjan. Om du konsekvent håller dig till formuleringen "et jag uppfattar som en lyssningströtthet och har vid ett flertal tillfällen sagt att jag inte anser det jag påstår är sant eller någon allmängiltig lag" så kan du inte dra slutsatser om F/E-metodens begränsningar i detta avseende, något som du ändå framfört.
Jaha. Om du säger att det är så så är det väl det. Jag har dock svårt att se hur man skulle kunna utvärdera ett snuvavaccin utan att nämna något av orden snuva, infektion, slembildande, nysningar, hosta, nästäppa, feber osv...
Kaffekoppen skrev:ditt sätt att testa är ju bra på att visa hur och att man kan detektera skillnader. Det finns det fler sätt att göra på, som tex IÖ presenterat. Han kommer ju själv arrangera ett möte där metoden enkelt och öppet redovisas och man pratar om den.
Din inställning är lite färgad tror jagKanske av en pågående signifikansdebatt som mer har med räknandet än metoden i sig att göra?
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], doppler och 31 gäster