NAD-setup... *Nu har jag lyssnat!*

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

NAD-setup... *Nu har jag lyssnat!*

Inläggav Hetsporren » 2007-04-03 08:24

Funderar som bekant på att så småningom uppgradera även budget-elektroniken, till mina kommande piPs, och av alla möjliga lösningar vore ju NAD en flexibel variant. T.ex. ett system beståendes av NAD C542 cd-spelare, NAD C162 förförstärkare och NAD C272 effektförstärkare. Med detta system kan man sedan enkelt växa, om mer effekt skulle behövas framöver, genom att köpa (och brygga) ett slutsteg till. 13 500 kr skulle hela kalaset gå på och då jag kollade in Hifi Klubbans produktarkiv fann jag att man med dessa senaste modeller "sparar" totalt 1800 kr, jämfört med föegångarna. Dessutom lämnar C272 ca 25% mer effekt än föregångaren C270, 2x150W/1x400W vs. 120W/1x300W...

En direkt prisjämförelse:

NAD C541i CD-spelare, 4300 kr (nu C542, 4000 kr)
NAD C160 Förförstärkare, 5000 kr (nu C162, 4000 kr)
NAD C270 Effektförstärkare 6000 kr (nu C272, 5500 kr)

Nåväl, frågan är ändå hur denna NAD-anläggning står sig mot annat?

Bild
Bild
Bild

Kanske bör man spara 2500 kr genom att välja NAD C372 istället?

Bild

Man kan förresten spara ytterligare 1000 kr genom att välja NAD T515
dvd-spelare, framför NAD C542, och på så sätt slippa en apparat...

Bild

...eller satsa ytterligare 6000 kr, jämfört med C542, och få en maskin som
spelar allt! SACD, DVD-audio och framförallt Auto-Play erbjuds med T585.

Bild

OBS: Klickbara direktlänkar till NAD-artiklarna.
Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-03 16:25, redigerad totalt 1 gång.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-03 13:11

Hej :)
372 har jag haft förut och den är bra för de pengarna den kostar tycker jag. cd-spelaren är oxå en mycket bra produkt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-03 13:53

Detta är ju än så länge bara teoretiska betraktelser där du jämför siffror med varandra. Kronor och watt till exempel. Vore det inte bättre att lyssna på grejorna innan du väljer? Eller har du gått på vissa personers försäkran att cd-spelare och stärkeri har minimal påverkan jämfört med högtalarna? Å andra sidan kan ju processen att ständigt byta grejor vara en hobby i sig :-)

Jag har vid tre tillfällen valt apparater utan att lyssna och testa först. I två av fallen var det rejäla minor jag stötte på, hur bra det än såg ut på papperet. Det som fungerade bra var min Sentec SC9/PA9-kombo.

Min dam håller på och väljer platt-tv och jämför pris med antal tum. Att det kan skilja i bildkvalité på den inbyggda tunern har inte föresvävat henne.... Alltså titta först, köp sedan. I ditt fall Hetis, lyssna först.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-03 13:57

Bill50x skrev:Eller har du gått på vissa personers försäkran att cd-spelare och stärkeri har minimal påverkan jämfört med högtalarna?

Japp, det är precis vad jag "gått på". Gång efter annan häpnar jag över hur bra det låter hos folk jag besöker, trots dvd-spelare och bio-receivrar. Där är det högtalare och rum som sätter standarden och jag tror det funkar likadant i mitt fall. Sen vill jag ju ändå ha bra grejor för pengarna och helst finna en enhetlig anläggning som ger lite mer användarglädje än ovan nämnda bio-prylar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-03 16:34

Åkte ned till Hifi Klubben på Kungsgatan och blev raskt betjänad av en Jessica, som intresserat frågade vad jag var ute efter. :oops: Jag berättade om den NAD-trio jag funderat på och fick lyssna på den tillsammans med B&W 805S, då det var uppkopplat och klart. Måste säga att ljudet överraskade, positivt. Högtalarna lät bättre än jag minns att 805 nånsin låtit, men så var det några år sen jag lyssnade till dem oxå. Vi snackade lite och jag bad att få lyssna på NAD C542 tillsammans med den integrerade C352 istället, eftersom den fått så himla fin kritik överallt och inte minst eftersom Jessica utlovade en betydande karaktärsskillnad, mot för- och slutstegskombin.

Döm om min förvåning då hon hade helt rätt, C352 spelade klart bättre! Mindre färgat och med bättre upplösning. Inte illa och plösligt hade jag en kombi för 9000 kr på önskelistan. Tydligen var vi inte klara här utan Jessica insisterade (nåja) på att jag skulle lyssna till Denon 1500-duon oxå. Sagt och gjort, där satt jag sen och kunde konstatera att Denon-duon var betydligt närmare Nad-duon i karaktär, än vad de olika Nad-anläggningarna var nära varandra. Intressant och fasen vet om inte Denon-förstärkaren känns som den riktiga jokern i denna lek? Jessica förklarade att jag var varmt välkommen tillbaks med mina piPs, så skulle hon koppla upp allt i det övre lyssningsrummet som de precis fått i ordning! Himla trevligt erbjudande som jag minsann tror jag nappar på... :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-03 16:52

Jessica är grymt trevlig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-03 16:53

Var hon snygg?? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-03 17:08

Nefilim skrev:Var hon snygg?? :wink:

Kort bäst före datum...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-03 17:54

Det är möjligt att det skiljer i ljud, men effektmässigt ser jag ingen anledning att skaffa C352 istället för C320BEE/C325BEE. Det rör sig blott om 15-30 W mer i samtliga impedanser. Till piPs tror och hoppas jag att C320BEE fungerar utmärkt*.

*Se min medlemtråd...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-03 17:54

Hetsporren skrev:Åkte ned till Hifi Klubben på Kungsgatan och blev raskt betjänad av en Jessica, som intresserat frågade vad jag var ute efter. :oops: Jag berättade om den NAD-trio jag funderat på och fick lyssna på den tillsammans med B&W 805S, då det var uppkopplat och klart. Måste säga att ljudet överraskade, positivt. Högtalarna lät bättre än jag minns att 805 nånsin låtit, men så var det några år sen jag lyssnade till dem oxå. Vi snackade lite och jag bad att få lyssna på NAD C542 tillsammans med den integrerade C352 istället, eftersom den fått så himla fin kritik överallt och inte minst eftersom Jessica utlovade en betydande karaktärsskillnad, mot för- och slutstegskombin.

Döm om min förvåning då hon hade helt rätt, C352 spelade klart bättre! Mindre färgat och med bättre upplösning. Inte illa och plösligt hade jag en kombi för 9000 kr på önskelistan. Tydligen var vi inte klara här utan Jessica insisterade (nåja) på att jag skulle lyssna till Denon 1500-duon oxå. Sagt och gjort, där satt jag sen och kunde konstatera att Denon-duon var betydligt närmare Nad-duon i karaktär, än vad de olika Nad-anläggningarna var nära varandra. Intressant och fasen vet om inte Denon-förstärkaren känns som den riktiga jokern i denna lek? Jessica förklarade att jag var varmt välkommen tillbaks med mina piPs, så skulle hon koppla upp allt i det övre lyssningsrummet som de precis fått i ordning! Himla trevligt erbjudande som jag minsann tror jag nappar på... :wink:

Sedär ja, nu har du lyssnat också, det var glädjande ;-) Det var också intressant att du dessutom hörde skillnad mellan grejorna och kanske inte heller den skillnad du förväntade dig. Men du kanske ska be någon annan än Jessica dema nästa gång så du kan koncentrera dig till 100 % på musiken ;-)

Men som du skrev i ditt förra inlägg, billiga prylar kan låta överraskande bra. Det är bara vid direkt jämförelse som dom drar det korta strået.

Vad man ska komma ihåg är att när man sitter och provlyssnar, vare sig det är hemma eller i butik, så släpar man gärna fram de bästa fonogrammen. Och enligt Linns source-first princip så är inspelningen viktigare än vilken CD-spelare du spelar på :-)

Att lyssna på diverse prylar genom din piP tycker jag låter som en utmärkt idé, gör det!

/ B

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-03 20:51

Hetsporren skrev:Åkte ned till Hifi Klubben på Kungsgatan och blev raskt betjänad av en Jessica, som intresserat frågade vad jag var ute efter. :oops: Jessica förklarade att jag var varmt välkommen tillbaks med mina piPs, så skulle hon koppla upp allt i det övre lyssningsrummet som de precis fått i ordning! Himla trevligt erbjudande som jag minsann tror jag nappar på... :wink:

Vilket bemötande! Gratulerar :)
Sist jag var där och ville lyssna frågade försäljaren vad jag hade för grejer, jag sa piP. Helt tyst från försäljaren, har aldrig hört talas om dem sa han! ;) För att snabbt börja snacka om olika försäkringar de har! :evil:
Hifi-klubban är en konstig butik. Ibland bra, ibland bara försäkringsförsäljare.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-04 16:46

Det blir ingen C542 i alla fall (se min medlemstråd)... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 17:42

Bill50x skrev:Men som du skrev i ditt förra inlägg, billiga prylar kan låta överraskande bra. Det är bara vid direkt jämförelse som dom drar det korta strået./ B
Det där konstaterandet låter lite kategoriskt ;) Är det verkligen alltid så att dyrare alltid är bättre? :) Det är väl också så att Hetsporren bara skrev innehållet i den första meningen, den andra känns som Bills egen...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 17:46

Hetsporren skrev:Det blir ingen C542 i alla fall (se min medlemstråd)... :wink:
Återigen är jag inte förvånad :) När du är klar med letandet kommer ingen säga att det var ogenomtänkt iallafall :) Vad har hon där hemma för favoriter?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-04 17:50

Kaffekoppen: Se min medlemstråd!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-04 17:52

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:Men som du skrev i ditt förra inlägg, billiga prylar kan låta överraskande bra. Det är bara vid direkt jämförelse som dom drar det korta strået./ B
Det där konstaterandet låter lite kategoriskt ;) Är det verkligen alltid så att dyrare alltid är bättre? :) Det är väl också så att Hetsporren bara skrev innehållet i den första meningen, den andra känns som Bills egen...

Ja, det lät lite (onödigt) kategoriskt, håller med. Det är naturligtvis inte så att dyrast alltid är bättre. Framför allt om vi ser det ur synvinkeln ljudåtergivning. Men jag vill inte vara lika kategorisk åt andra hållet och påstå att priset inte har någon som helst betydelse.

Låt oss säga så här, många apparater låter överraskande bra vid första lyssningen men tappar glansen vid mer långvarig lyssning. Men det är de billigare man blir mest positivt överraskad av, de dyra ska ju låta bra. Precis som en dyr maträtt ska smaka bra.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-04 18:07

Bill50x skrev:Sedär ja, nu har du lyssnat också, det var glädjande ;-) Det var också intressant att du dessutom hörde skillnad mellan grejorna och kanske inte heller den skillnad du förväntade dig. Men du kanske ska be någon annan än Jessica dema nästa gång så du kan koncentrera dig till 100 % på musiken ;-)

Varför skall någon annan dema? Att döma av kommentarerna i denna tråd kanske Jessica har samma effekt som blindtest (med avseende på HiFi-apparaterna alltså).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 18:07

Bill50x skrev:Men jag vill inte vara lika kategorisk åt andra hållet och påstå att priset inte har någon som helst betydelse.
Inte jag heller!
Bill50x skrev:Precis som en dyr maträtt ska smaka bra./ B
Jag har lärt mig empiriskt att dyr matsedel innebär lite mat. Den behöver inte ens vara god, men man riskerar inte att bli mätt heller. Man gör bäst i att komma till restaurangen rimmligt mätt 8)

Till en viss nivå tycker jag likadan med hifi. Upp till ett visst prisspann får man vad man betalar för, medans över den gränsen ökar priset logaritmiskt i förhållande till prestandaökningen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 18:08

niklasz skrev:Varför skall någon annan dema? Att döma av kommentarerna i denna tråd kanske Jessica har samma effekt som blindtest (med avseende på HiFi-apparaterna alltså).
:D 8) :wink: Måste titta in där när jag är i stan..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-04 19:38

niklasz skrev:
Bill50x skrev:Sedär ja, nu har du lyssnat också, det var glädjande ;-) Det var också intressant att du dessutom hörde skillnad mellan grejorna och kanske inte heller den skillnad du förväntade dig. Men du kanske ska be någon annan än Jessica dema nästa gång så du kan koncentrera dig till 100 % på musiken ;-)

Varför skall någon annan dema? Att döma av kommentarerna i denna tråd kanske Jessica har samma effekt som blindtest (med avseende på HiFi-apparaterna alltså).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-04 21:51

Det förvånar mig inte alls att den effektsvagare integrerade förstärkaren lät " bättre " ( mer musikaliskt ) än det dyrare för och slutsteget. Så är det ofta.
Man måste dock vara medveten om att det separata försteget/slutsteget troligen lät mera korrekt. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 22:03

Richard skrev:Det förvånar mig inte alls att den effektsvagare integrerade förstärkaren lät " bättre " ( mer musikaliskt ) än det dyrare för och slutsteget. Så är det ofta.
Man måste dock vara medveten om att det separata försteget/slutsteget troligen lät mera korrekt. :wink:
?
Det är du säker på, så där kategoriskt?

Vad är då korrekt? Det man tycker om, eller det man borde tycka om?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-04 22:11

Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:Det förvånar mig inte alls att den effektsvagare integrerade förstärkaren lät " bättre " ( mer musikaliskt ) än det dyrare för och slutsteget. Så är det ofta.
?
Det är du säker på, så där kategoriskt?

Vad är då korrekt? Det man tycker om, eller det man borde tycka om?

Det man borde tycka om, i en perfekt värld, med perfekta inspelningar, vilket, tyvärr, är en utopi. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 22:51

Vem bestämmer vad man borde tycka om då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-04 22:59

Vad, menar du, är det som gör att en integrerad stärkare låter "bättre" och separata enheter mer "korrekt"?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 00:40

Bill50x skrev:Vad, menar du, är det som gör att en integrerad stärkare låter "bättre" och separata enheter mer "korrekt"?

/ B

Sladden emellan?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 17:40

Kaffekoppen skrev:Vem bestämmer vad man borde tycka om då?

Du själv ! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 17:47

Bill50x skrev:

Vad, menar du, är det som gör att en integrerad stärkare låter "bättre" och separata enheter mer "korrekt"?

/ B

Enligt min erfarenhet är OFTA den integrerade förstärkaren effektsvagare och komprimerar ljudet i jämförelse med separata för och slutsteg. Denna musikkomprimering kan upplevas som mera musikalisk 8O , medans ett effektstarkt slutsteg, som inte komprimerar, kan upplevas hårdare och kantigare i ljudet. :wink:

Dock, om man mäter, ser man OFTA att det effektstarkare slutsteget förvränger ljudet mindre :!:

Teoretiskt sett, så har separata delar en fördel med mindre störningskänslighet mellan försteg och slutsteg, separata nätdelar mm.

Sedan finns det naturligtvis integrerade versioner som både låter, och mäter, bättre än separata delar. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 17:52

En förstärkare kan väl inte anses "komprimera" förrän den börjar klippa?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 17:59

Lust skrev:En förstärkare kan väl inte anses "komprimera" förrän den börjar klippa?

Alldeles riktigt!

Dock, en integrerad historia är ofta en kompromiss, med delad nätdelstrafo för försteg och slutsteg. Bara detta kan försämra dynamiken i ljudet, jämfört med separata enheter. Denna komprimering, kan upplevas av vissa som varande mera musikalisk!
Kompressionen kan, pga. kompromisserna,förvisso ,uppstå redan på förstegsnivå :!:

Om man mäter på förstärkare så ser man att det behövs en massa effekt för att slutsteget inte ska klippa vid normal lyssning på krävande ( okomprimerat ) material.

Edit: Ett problem med förstärkare med separata för och slutsteg, för att tillverkarna skall kunna sälja sitt NAD-försteg till en kund med tex harman kardon slutsteg, är att, för att vara säker, med både hängslen och svångrem, man sätter en DC-blockering vid förstegets utgång. Detta för att inte skada ett slutsteg utan ingångskondensatorer ( vilket är MYCKET ovanligt ).

Ofta, då man kollar separata för och slutsteg från samma tillverkare, sitter det elektrolyter på BÅDE utgången på försteget, och ingången på slutsteget, vilket är vansinne. detta behövs bara på ett ( eller inget, beroende på schema) ställe.

Tittar man på motsvarande integrerad historia, finner man DC-blockering oftast på endast ett ställe mellan för och slutsteg. Detta kan, enligt min erfarenhet, förstöra ljudet på vissa för/och/slutstegskombinationer, jämfört med integrerade historier från samma tillverkare ! :wink:

Nästa

Återgå till Köpråd