F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 12:24

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Under förra året i strålande solsken ställde våran dåvarande ordförande IÖ upp och hade en föreläsning på KTH för forummedlemmarna här. Det var ett drygt 100-tal där. Svante, som också satt i styrelsen hade ordnat lokalen.

Vad ska ni på KTH och göra. Ut till OnOff och SIBA och föreläs och testa. Det är ju där pengarna finns och den ekonomiskt betydelsefulla hifihandeln lever. Om ni vill förbättra HiFi-klimatet är det väl där ni ska börja om någonstans. På KTH finns det risk att ni bara hittar marginellt konsumerande tekniska perfektionister.
njae, nu var det ju så att KTH har föreläsningssalar. Det har de inte så många på SIBA. Dessutom handlade ämnet inte om f/e. Ljudåtergivning är så mycket mer än så.

Slut OT.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 12:27

Kaffekoppen skrev:njae, nu var det ju så att KTH har föreläsningssalar. Det har de inte så många på SIBA. Dessutom handlade ämnet inte om f/e. Ljudåtergivning är så mycket mer än så.

Vilken del av HiFi-marknaden är det ni vill påverka, enligt stadgarna? Hur låter planerna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 12:30

Återkommer med framtidsplanerna efter 13/5 ;)

Menar du vid föreläsningen på KTH eller rent generellt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 12:33

Kaffekoppen skrev:Återkommer med framtidsplanerna efter 13/5 ;)

Stadgarna klarar du av att läsa själv.

Du vill alltså inte ta chansen att göra lite gratisreklam för LTS då?
Det är inte bara jag som läser det här. Titta på tittarsiffrorna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 12:45

Hann visst ändra medans du citerade. jag lägger gärna ut visionerna, men trots dina goda intentioner känns det bra att vänta tills styrelsen haft sin verksamhetsplaneringshelg. Vi är ju många som är delaktiga i verksamheten.

Dessutom hinner jag inte skriva mer nu om jag inte vill ha sparken från jobbet ;)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-03 12:48

Kaffekoppen skrev:Dessutom hinner jag inte skriva mer nu om jag inte vill ha sparken från jobbet

Hej :)
hehe... den var bra den :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 12:49

Kaffekoppen skrev:Menar du vid föreläsningen på KTH eller rent generellt?

Om min uppfattning om KTH-föreläsningen kan du läsa i ett något tidigare inlägg. Jag tycker likadant nu ung. tio minuter senare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 12:51

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Dessutom hinner jag inte skriva mer nu om jag inte vill ha sparken från jobbet

Hej :)
hehe... den var bra den :wink:

Han glömde i all hast kopieringsfunktionen i windows. :)
Lätt hänt i detta mediabrus.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-03 12:58

Kaffekoppen skrev:njae, nu var det ju så att KTH har föreläsningssalar. Det har de inte så många på SIBA.

- "Varför letar du efter nyckeln här, det var väl därborta du tappade den?"

- "Jamen, därborta ser jag inget för det finns ingen belysning"

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 13:01

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:njae, nu var det ju så att KTH har föreläsningssalar. Det har de inte så många på SIBA.

/ B

:mrgreen:

Nu kontaminerar du tråden med logik igen. :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-03 13:36

Dahlqvist skrev: En stor del handlar om billiga poänger genom att vända på ord och uttryck.

Just another day at Faktiskt.se! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 14:19

Fyll Collins - Another Day In Paradise

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-03 14:56

Flint skrev:Nu kontaminerar du tråden med logik igen. :D

Sorry, tänkte mig inte för :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-03 16:27

"Kvinnor tänker aldrig logiskt. Det är därför de förhållandevis sällan har fel" - William Hazlitt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-03 16:31

Lust skrev:"Kvinnor tänker aldrig logiskt. Det är därför de förhållandevis sällan har fel" - William Hazlitt

Hehe - right....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-03 17:51

Flint skrev:
IngOehman skrev:Om du är förnuftig nog att förstå att det inte är LTS som skapat någon negativ inställning hos dig (det har du ju själv skrivit, du har varit LTS medlem och då såg du annorlunda på LTS än du gör nu efter att ha tagit del av ryktesspridning och uppfattningar från det du kallar "svansen") så borde du vara förnuftig nog att inte bidra till att sprida en negativ inställning som du vet är falsk, eller tänker jag fel? :?

Ja du tänker fel. Att jag tar upp problematiken, som är ert problem, sakligt borde du istället se som en fördel så att du lugnt och sansat kan avfärda eller dementera det som sägs och ryktas.

Jag avfärdar härmed det som sägs och ryktas! 8)

Flint skrev:Då får du också ett ypperligt tillfälle att kommentera din egen inställning till samma grupp dvs. svansen. Förutsatt att du accepterar att den överhuvudtaget finns förstås. Annars blir ju frågan bara hypotetisk från din sida.

Man inställning är att alla människor äger rätt till sin uppfattning. Om några av dem av för mig okända skäl döps till svansen så duger inte dt fär att jag skall ta avstånd från dem av skäl som nämndes i förra meningen.

Om du Flint specifikt kan ge ett exempel på att någon som tillhör vad du kallar svans har gjort anspråk på att representera LTS och i detta görande har antytt att LTS står för en rätt/fel-attityd - så skall jag med glädje ta avstånd ifrån det!

Något sådant har jag inte sett dock, men jag kan mycket väl ha missat en massa sådana fall. Jag är dock förånad över att jag trots att jag inte sett dem ändå har sett att både DU och andra med studntals väldigt LTS-negativ inställtningflera gånger kommit med sådana påståenden.

Jag är därför alltfort tveksam till påståendet att den idén kommer från någon svans. Jag har ju bara sett den lanceras från dem som hört det från varandra (men som till och tätt hänvisar till någon "svans").

Jag hoppas även att du inser det orimliga att ständigt behöva ta avstånd ifrån en massa enskilda påståenden. Jag tycker det borde räcka med att man som någon sorts representant för LTS (gäller alla oss i styrelsen, men kanske främst Kaffekoppen, Pekka och undertecknad) redogör för LTS syn på saken.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det är inte så att jag avkräver dig några hänvisningar till den där svansens uttalanden. Jag bara vill göra klart att om du inte kommer med några sådana är det svårt för mig att ta ställning till det som sagts. Jag kan ju inte gärna ta generellt ställning mot en "svans" som jag inte ens vet din definition på.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-03 18:06

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Återkommer med framtidsplanerna efter 13/5 ;)

Stadgarna klarar du av att läsa själv.

Du vill alltså inte ta chansen att göra lite gratisreklam för LTS då?
Det är inte bara jag som läser det här. Titta på tittarsiffrorna.

Jag är inte säker på att det finns så många anonyma läsare som man lätt kan tro från siffrorna. Det är faktiskt.se ett ganska typiskt förhållande för övrigt när det gäller trådens poster och visningar. 10-20 ggr fler visningar än inlägg är "standard".

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-03 18:09

Bill50x skrev:

/ B

Så att när LTS arrangerar en öppen föreläsning så är inte det heller bra? :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-03 18:14

Almen skrev:
Så att när LTS arrangerar en öppen föreläsning så är inte det heller bra? :D

Det var väl aldrig annonserat som en LTS-träff, utan som en Faktiskt-träff.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=278746
Men det kan säkert vara all möjliga fel för det! :evil:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-03 18:16

Bill50x skrev:

/ B

Det var en föreläsning för specialintresserade. Insamlingsområdet var Faktiskt.se.

Lokal hade kunna befinna sig precis var som helst, det hade inte spelat någon större roll. KTH-lokalen som Svante förtjänstfullt ordnade var dock mycket lämplig, det klart bästa alternativet. Antydningar om något annat visar bara att sammanhanget kanske inte var känt för invändaren.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det enda som inte var perfekt var att Kaffekoppen beordrade mig att ge honom mina bilnycklar för att han skulle åka och parkera min bil, och det gjorde ha där det var parkeringsförbud! :wink: Kostade mig 700:-.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-03 18:24

PS. Det enda som inte var perfekt var att Kaffekoppen beordrade mig att ge honom mina bilnycklar för att han skulle åka och parkera min bil, och det gjorde ha där det var parkeringsförbud! Kostade mig 700:-.

Vicken buse! 8)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 18:38

Piotr skrev:
PS. Det enda som inte var perfekt var att Kaffekoppen beordrade mig att ge honom mina bilnycklar för att han skulle åka och parkera min bil, och det gjorde ha där det var parkeringsförbud! Kostade mig 700:-.

Vicken buse! 8)

/Peter
Kommer nog få äta upp det länge :)

Även om anledningen var att föreläsningen visade sig vara så intressant för åhörarna att den drog ut på tiden så mycket att vi förutom att bli tvugna att lämna lokalen blev kvar för spontansamtal utanför lokalen ytterliggare nån timme. P-tiden hade alltså gått ut. Hutlöst med 700 pix för parkering lite ör länge på en annars tom parkeringsplats en söndag :(

Det var skitkul att fixa en sån sak som blev så uppskattat!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 18:41

IngOehman skrev:Man inställning är att alla människor äger rätt till sin uppfattning. Om några av dem av för mig okända skäl döps till svansen så duger inte dt fär att jag skall ta avstånd från dem av skäl som nämndes i förra meningen. Om du Flint specifikt kan ge ett exempel på att någon som tillhör vad du kallar svans har gjort anspråk på att representera LTS och i detta görande har antytt att LTS står för en rätt/fel-attityd - så skall jag med glädje ta avstånd ifrån det!Något sådant har jag inte sett dock, men jag kan mycket väl ha missat en massa sådana fall. Jag är dock förånad över att jag trots att jag inte sett dem ändå har sett att både DU och andra med studntals väldigt LTS-negativ inställtningflera gånger kommit med sådana påståenden. Jag är därför alltfort tveksam till påståendet att den idén kommer från någon svans. Jag har ju bara sett den lanceras från dem som hört det från varandra (men som till och tätt hänvisar till någon "svans"). Jag hoppas även att du inser det orimliga att ständigt behöva ta avstånd ifrån en massa enskilda påståenden. Jag tycker det borde räcka med att man som någon sorts representant för LTS (gäller alla oss i styrelsen, men kanske främst Kaffekoppen, Pekka och undertecknad) redogör för LTS syn på saken.

Då kommer jag även i fortsättning att kalla dina mest högljudda förespråkare för svansen när dom anfaller i gäng. De som med näbbar och klor försvarar en utvärderingsmetod de bara har erfarenhet av i den egna sinnevärlden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 18:58

Flint skrev:Då kommer jag även i fortsättning att kalla dina mest högljudda förespråkare för svansen när dom anfaller i gäng. De som med näbbar och klor försvarar en utvärderingsmetod de bara har erfarenhet av i den egna sinnevärlden.
Förespråkarna för IÖ eller förespråkarna för LTS utvärderingsmetod? ;)

Seriöst, om någon tycker metoden är bra på pappret och verkligen förstår den, dess syfte, och dess användningsmöjligheter, så är det ju lite kränkande att bli kallad svans. Det har en rätt negativ klang. Håller du inte med? Lite nedvärderande..

Anhängare eller sympatisörer är bättre ordval. Tycker jag. Iallafall om man har en tanke på konstruktiv dialog.

Att flera tycker samma sak behöver väl inte alltid innebära att de inte kan tänka själva?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-03 19:01

Kaffekoppen skrev:Seriöst, om någon tycker metoden är bra på pappret och verkligen förstår den, dess syfte, och dess användningsmöjligheter, så är det ju lite kränkande att bli kallad svans. Det har en rätt negativ klang. Håller du inte med? Lite nedvärderande..

Och vad tror du är syftet...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 19:06

Kaffekoppen skrev:Seriöst, om någon tycker metoden är bra på pappret och verkligen förstår den, dess syfte, och dess användningsmöjligheter, så är det ju lite kränkande att bli kallad svans. Det har en rätt negativ klang. Håller du inte med? Lite nedvärderande..

Anhängare eller sympatisörer är bättre ordval. Tycker jag. Iallafall om man har en tanke på konstruktiv dialog.

Att flera tycker samma sak behöver väl inte alltid innebära att de inte kan tänka själva?

Det sägs en del kränkande från svansens sida också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 19:07

Magnuz skrev:

Och vad tror du är syftet...

Jag tippar att det är för att försvara sig.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 19:24

Jag vill föreslå att begreppet "svansen" får glida in i glömskans värld. Det spelar väl ingen roll vem som säger något. Det står var och en fritt att argumentera och det är bättre att sakligt bemöta argument och påståenden än att bekymra sig om vem som uttalar dem.
Så länge "svansen" inte är mer stringent definierad än vad som framkommit hittills kan den lika gärna avfärdas som ett hjärnspöke.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 19:26

niklasz skrev:Jag vill föreslå att begreppet "svansen" får glida in i glömskans värld.

Då föreslår jag att ordet "transparens" glider med.
En väl avvägd kompromiss.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 19:40

Är det inte som du brukar säga viktigt att bemöta med sakliga argument?

Transparans betyder opåverkad för mig. Ingen kan väl tolka det som om man försöker nedvärdera någon.

Att bli kallad svans är ju inte så konstruktivt, det är ju ett sätt att förlöjliga argument utan att ens sakligt bemöta dem. Vad är det utvecklande i det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi