Moderator: Redaktörer
AVR4000 skrev:Problemet är att min dator inte är direkt välljudande men visst, testa bara.
AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
AVR4000 skrev:Det finns ju dessutom bättre förlustkomprimering än MP3, Dolby AAC är ju ett exempel. eAAC+ är ett annat exempel.
AVR4000 skrev:Oavsett hur mycket ni än kämpar för att bevisa att MP3 är "lika bra" som CD för all sorts musik kan ni dessvärre inte rädda MP3-formatet från fienden lossless. I bärbar utrustning fungerar MP3 alldeles utmärkt, men det är inte lösningen för stationärt bruk. Även om LAME och 320 kbit/sekund låter utmärkt i den bärbara spelaren.
AVR4000 skrev:Man kan jämföra med JPEG. Progressiv JPEG fungerar bra för skärmvisning men är inget alternativ till förlustfri komprimering när man ska trycka bilderna. Ska man använda JPEG i det läget får man koppla bort progressiv och spara i högsta kvalitet.
AVR4000 skrev:I vissa lägen upplever jag "MP3-låter-lika-bra-som-CD"-debatten som motsvarigheten till "MPEG2 är perfekt för HD-material" även om den debatten sällan syns till.
AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
Magnuz skrev:AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
Kanske inte, men i så fall borde väl klassisk musik vara lättare att koda på ett bra sätt (vilket också är min erfarenhet). Visserligen är klassisk musik resp. populärmusik så generaliserande begrepp att de är snudd på oanvändbara i det här sammanhanget, men jag skulle nog ändå hävda (utan att egentligen veta) att diskantenergin generellt är högre i populärmusik. Själv brukar jag tycka att öppen/halvöppen hi-hat och andra kontinuerliga "fräsande" diskantljud brukar vara bäst på att avslöja mp3-kodningen.
woland skrev:Popmusik kan väl inte sägas vara speciellt diskantrik. Det är ju mest mellanrigister och diskobas kring 60-80hz. Dessutom är popmusiken som regel också extremt odynamisk.
Klassisk musik har dock instrument som producerar massor diskant. Violiner/flöjter/blås/orgel/harpa/triangel/flygel osv. Dessutom går klassisk musik oftast djupare i basen än popmusik.
Dessutom är den klassiska musiken generellt mycket mer komplex.
Jazzmusiken jobbar också över ett mycket bredare register än popmusiken och har en helt annan dynamik.
Mvh
Flint skrev:Instämmer med både Bill50x och Magnuz.
Koffe skrev:
Är det någon som vill föreslå metod eller får jag göra bort mej efter egen förmåga?
FRÅN OCH MED NU HANDLAR DEN HÄR TRÅDEN OM DETTA!!!
Faidros skrev:Tror att det rådde lite konsensus om att Foobar2000 var det program som gav bäst ljudkvalitet. M.a.o. det finns en enorm massa variabler som är svåra att ta med i beräkningarna. Det fina med foobar är att man har väldigt mycket inställningar och sådant.
Koffe skrev:Var det inte du som ville ha lite lägre bitrater så att det inte skulle vara så... svårt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster