Jag har aldrig byggt en högtalare innan och nu funderar jag på att bygga högtalarna till min kommande hemmabio och har därmed en massa frågor.
Jag har läst en massa här och på andra forum för att bilda mig en så god uppfattning om saker och ting innan jag startade denna tråd.
Tanken är att bygga ett system med 2 golvare, 1 center, 2 stativare.
Jag har en budget på cirka 18000kr vad kan man vänta av ett sådant bygge?
Jag har tänkt använda samma element i alla högtalare och jag hade tänkt mig att använda ett 6,5” element för de nedre frekvenserna och någon schysst diskant för de övre. Själva valet av element är långt ifrån klart ännu eftersom jag inte anser mig ha tillräckligt med kunskap för att välja passande element.
Nu undrar jag lite saker här. Om man har ett element och det t.ex. vill ha en låda på låt säga 20liter och man sen ska använda samma element i golvarna som har potentialen att bli större är det då fördelaktigt att ge elementet ett större låda? Som jag förstått det så vill man med lådan bara hålla borta de ljudvågor som kommer bakom elementet.
Sen har jag lite småfrågor.
Vad är:
Interferenser?
Ståendevågor?
Jag har läst att man helst inte ska ha några parallella väggar i en högtalare, varför det?
Att staga en låda är nödvändigt men kan man staga den för mycket?
Är det lönt att bygga prototyper i spånplatta innan man gör de riktiga högtalarna eller är det slöseri med tid?
Med vänlig hälsning
Micke