F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 15:15

phloam skrev:
Magnuz skrev:
phloam skrev:Jag menar, om jag förstått rätt, så behöver man ju inte tänka "transparens" i alla lägen, bara för att man använder en metod som testar just den biten?

Helt riktigt, fast jag antar att de som använder sådana metoder också är de som är intresserade av en så transparent återgivning som möjligt. Om man inte bryr sig om transparens orkar man väl aldrig med omaket med F/E-lyssningar o.s.v. eller?

Säkerligen kan det vara så...! När jag tänker efter för egen del, så har jag kanske själv en liten "dogmatiker" i mig (apparatfetischisten :) ) och har det utgångsläget.

Men dessutom så har jag aldrig tidigare (före Faktiskt.se) tänkt i termer som "transparens". Det ingick inte i min hifi-vokabulär! Ändå har jag ju uppskattat "bra ljud" och det hela har funkat för mig. Då måste det till bra info för att motivera mig att dels tänka annorlunda, dels börja f/e-testa seriöst.

Jo, men man kan få ut och lära sig så mycket mer av en apparat än bara signalpåverkan om man läser de testrapporter som ges.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-06 15:20

Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tror det handlar om att det tolkats som om LTS förkastar all ljudåtergivning som inte är "transparant" bara för att vi har en opåverkad signal som jämförelseobjekt vid testerna.

Är helt övertygad om att ni skulle få betydligt fler anhängare till föreningen om alla era nuvarande medlemmar förstod det också. Om dessutom man överlät till folk som faktiskt varit med på F/E-tester svara på frågor om testerna skulle det gå ännu lättare.

Fast åtminstone som jag upplever det är det väl snarast icke-medlemmarna som brukar hävda att LTS har något sorts "transparenskrav" och förkastar allt som inte uppfyller det. Tvärtom tycker jag många medlemmar brukar vara noga med att påpeka att var och en får tycka och sträva efter vad man vill. Det märkliga är att den här diskussionen verkar leva vidare i all oändlighet, men det framkommer aldrig vem det är som hävdar alla dessa saker som LTS påstås hävda. Fast frågan är om inte jag borde hålla käften, eftersom jag inte ens är medlem för tillfället. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 15:36

Du borde bli medlem ;)

Det borde förresten alla som tycker det är kul med ljud 8)

Seriöst, det är nog just så som du beskriver det. Föreningen har varit på tok för dåliga med information och det har gett utrymme för misstolkningar - och de som pratar högst är de som märks.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 15:40

Repris från gårdagen:

IngOehman skrev:
tvett skrev:En undran. Hur F/E-lyssnar man en cd-spelare?

Det går inte att i vanlig mening F/E-lyssna en CD-spelare, eftersom in- och utsignal befinner sig i olika dimensoner.

"Insignalen" är ju en kod som består av ettor och nollor, så den kan man inte lyssna på utan att omvandla den till en analog signal (med en annan DAC än den som sitter i CDspelaren t ex), medan utsignalen är en analog signal som går att lyssna på via en anläggning direkt.

F/E-lyssning skulle alltså teoretiskt kunna gå att åstadkomma om den där referensDAC:en gick att betrakta som en absolut översättare från den digitala till den analoga världen, men hur skall man veta att den är det?

I brist därpå blir det en A/B-jämförelse mellan de två DAC:arna, och det är inte samma sak som en F/E-lyssning.

Hur gör man då då? Jo, man börjar med att göra en F/E-lyssning på en längre kedja, nämligen en ADC-DAC-kedja. Sådana kan man komponera ihop på en väldans massa sätt eftersom det finns så många olika ADC och DAC som kan kombineras med varandra. Här blir man nu tvungen att blanda in sitt förnuft, som sina mätapparater. Sutsatser kan dras, men de blir inte några absoluta bevis... Hur nära de kommer får var och en bedöma själv.

Mer om detta imorgon! 8)

Subjektivisten skrev:Ja tack! Vi är nog en hel del som vill veta mer hur man kommit fram till referens dacen och hur man jämför denna mot andra spelare (t ex 668). Kör fort, men säkert 8)

Nu är det imorgon! :P

Problemet man enligt det ovanstående måste lösa är att man måste skaffa sig en uppfattning om dessa två saker:

1. Själva systemet (16/44,1k om det är CD, 24/192k om det är DVD-A, 1/2,8M om det är SA-CD)

2. Referens-DAC:en

I själva verket är dessa saker int helt triviala att skilja mellan i praktiken, men i teorin är det lättare att skilja mellan dem:

1. Systemets egenskaper är de prestanda man når med idealt presterande apparater.

2. En specifik DAC:s prestanda är de egenskaper man hör när man kopplar den efter en idealt presterande ADC, och sedan bortser ifrån (subtraherar) systemegenskaperna.

Det här kan låta lite krångligt och i någon mån är det krångligt också, men sakerna klarnar avsevärt för de flesta när man börjar göra lite praktiska experiment. Learning by doing är ju rätt effektivt för många.

Man kan roa sig med att spela en massa olika fonogram, det kan vara från analiga medier om man vill vara säker på att inte gå miste om att kunna detektera något som redan är förlorat vid den första digitaliseringen, eller varför inte live signaler t ex direkt från mikrofoner! Dessa signaler kör man sedan genom en AD/DA-kedja, och så gör men en F/E-lyssning på nämnd AD/DA-kedja.

När man gör det så lär man sig en massa olika saker. Det som de flesta blir mest förvånade över (och som samtidigt blir stora lärdomar) är detta:

1. Att det är så pass förhållandevis stora skillnader mellan vissa ADC och DAC, även om de flesta är ganska lika varandra. Och att det är svårt att hitta i pressen att de påtagligt färgande apparaterna har beskrivits såsom man uppfattar dem. Samt förstås att man uppfattar att varje ADC resp DAC förhåller sig till de andra på samma sätt, oavsett vilken ADC (för DAC) elle DAC (för ADC) man kombinerar dem med.

2. Att de bästa kombinationerna mellan AD- och DA-converterare tillsammans bildar en så extremt transparent kedja. :o :P

3. Att det är så lätt att se överensstämmelse mellan de prestanda man kan mäta i labbet och vad man hör i en sådan där slingtest. Man frestas tro att det faktiskt går att dra rätt många signifikanta slutsatser från vad man kan mäta sig till i labbet. :o

4. Att den undermåliga ljudkvalitet man hör på CD nästan aldrig har något med CD-systemets fel att göra, utan beror på andra saker, för det mesta skit bakom spakarna, om man skall vara ärlig. (Något som Subjektivisten varit inne på många gånger, men inte alltid fått gehör för.) Man behöver helt enkelt inte leka många minuter med sådana här saker för att bli varse att ljudkvalitetsbristerna på CD-skivorna inte sällan är tusenfalt större än det som har med själva CD-systemet att skaffa.

Nåväl, hur går man vidare från detta då?

Jo, det första man kan göra är att konstatera (pkt 2) att CD-systemet som sådant tycks kunna vara extremt bra (och nu menar jag transparent) när man eliminerar apparatfelen så att man närmar sig systemprestanda.

Därnäst så kan man konstatera att även om det aldrig går att påstå att en i F/E-lyssning lyckad kombination av AD- och DA-omvandlare bevisar att båda halvorna är bra (det kan ju lika gärna vara fråga om att deras fel kompenserar varandra) så säger förnuftet att man genom att ha studerat deras kombinatoriska egenskaper, definitivt kan dra slutsatser om dem var för sig! :P Genom att ha testat dem i olika kombinationer och sett vilka fel som följer vilken halva, och därefter korrelera det hörda med vad man kan hitta för egenskaper i mätlabbet, är det inte svårt att dra slutsatser. Man kan säga att det som gör att man strikt vetenskapligt inte kan dra några sådan slutsatser, är att man inte kan utesluta okända kompensernade egenskaper. Lösingen på problemet är att utropa en apparat till referens, men för praktiskt bruk behöver man inte göra det. Sakerna sorterar upp sig så tydligt att det är uppenbart att de verifierabara paren, också som enskildheter är superba.

Vad jag har kunnat konstatera efter omfattande sådana studier, är att det transparentaste kedjan som går att åstadkomma - såsom det uppfattas i F/E-lyssning - överensstämmer med den kedja där båda halvorna var för sig, presterar bäst på labbänken. :P

Man kanske kan översätta iakttagelsen med att det verkar som om AD- och DA-omvandlare är förhållandevis lätta att tolka via mätningar, men det gäller förstås först efter att man så noga som möjligt har kartlagt hörbarheten av "nya" fel... Utan att ha gjort det är ju de nya felen inte möjliga att utvärdera med mätningar alls. Man kan få mätvärden, men man kan inte ge dem sin relevanta betydelse.

Tonkurva och distorsion är ju välkända och väl kartlagda egenskaper med avseende på hörbarhet sedan i varje fall 30 år tillbaka i tiden, men effekter av brickwall-funktioner, jitter, olika dither-funktioner, HF-brusnivå, trunkeringsdistorsion och andra fel i den harmoniska interpolationen, bara för att nämna några. De är allihopa nya fel som måste kartläggas var för sig (med avseende på korrelation mellan felets mätbara och hörbara egenskaper) innan man kan döma vilka apparater som är "bäst" sett ur transparenssynvinkeln.

Jag vågar inte göra anspråk på att känna alla de "nya" egenskaperna i sådan detalj att jag direkt från en mätning kan avgöra exakt hur de kommer att prestera hörmässigt, det vill säga kunna säga vilken som ligger närmast att kunna uppnå gränsen för systemprestanda. I själva verket ser jag inte att någon någonsin kommer att kunna klara att göra sådana bedömningar. De "nya" felen är alldeles för komplexa. En jitternivå på 0,5 ps kan vara oacceptabel, men den en annan apparat kan ha ett jitter på 50 ns, men ändå inte vara något hörbart problem. Det beror helt på hur jittret ser ut. Detsamma gäller HF-brus och dither.

Men vad man kan göra redan idag, är att verifiera att de allra bästa AD- och DA-omvandlarna i kombination, erbjuder en häpnadsväckande transparent dubbel-länk, och att de tillsammans är mycket bättre än de flesta CD-spelare.

Man kan skylla detta på slumpen, men jag tycker nog att en förnuftigare bedömnning, speciellt i skenet av att de apparater som i kombination presterar bäst också excellerar på labbänken, är att AD- och DA-omvandlarna som enskildheter faktiskt är så bra som de verkar såväl på labbänken som när man avlyssnar dem tillsammans i F/E-lyssning.

Kort sagt: En sådan referens DAC (just nu är Bachmark den bästa jag känner till) kan betraktas som "hur ettorna och nollorna på CD-skivan låter korrekt översatta till den analoga världen" - den är ju så mycket bättre än den i CD-spelaren inbyggda DAC:en att en A/B-lyssning mellan Benchmark och inbyggd DAC blir en sorts F/E-lyssning. Skillnaden visar helt enkelt testobjektets egenskaper.

Men, nota bene: Detta är sant bara så länge man hör rimligt stora skillnader mellan dem. När skillnaderna mellan referens-DAC och testobjekt börjar bli så små att de kommer i närheten av den verifierade ADC-/DAC-kedjans hörbara fel, så kan man inte längre med rimlig säkerhet tillräkna testobjektet den hörda skillnaden som en färgning. Det enda man kan säga är att testobjektet är mycket bra om man söker en transparent kedja.

Svårigheten med den sista bedömningen är att den bara kan göras av dem som ägnat mycket tid åt att bilda sig en uppfattning om gränsen som själva CD-systemet sätter. Den som inte gjort det, och sålunda inte har en aning om vad CD-systemet kan prestera när förutsättningarna är som bäst (=noll apparatfel) kan inte bedöma när skillnaden mellan två DAC:ar börja tangera denna nivå, och man inte längre med lätthet kan säga vilken av dem som är "närmast sanningen".

Vh, iö

- - - -

PS. I praktiken är komplexiteten större än jag antytt i det ovanstående, inte minst med avseende på alla de kombinatoriska effekter som kan uppstå när man kombinerar drivare och DAC. Genom att det finns DAC:ar med så väl fungerande jitterundertryckning att effekten av jitter praktiskt taget kan försummas, fungerar dock jämförelsen likväl, men man bör hålla tungan rätt i mun när man drar slutsatserna.

Man kan inte heller dra slutsatser om en DAC bara genom att ha testat den med ett specifikt drivverk. För att kunna bortse från effekten av drivverket måste DAC:en ha testats med DÅLIGT drivverk. :o Det är lätt att glömma detta viktiga faktum. Tumreglen om att man lär sig mest om ett testobjekt med bästa möjliga kringutrustning är potentiellt illa vilseledande (det är fallet med tumregler alltid förvisso.)
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-06 16:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 15:59

Magnuz skrev:
Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tror det handlar om att det tolkats som om LTS förkastar all ljudåtergivning som inte är "transparant" bara för att vi har en opåverkad signal som jämförelseobjekt vid testerna.

Är helt övertygad om att ni skulle få betydligt fler anhängare till föreningen om alla era nuvarande medlemmar förstod det också. Om dessutom man överlät till folk som faktiskt varit med på F/E-tester svara på frågor om testerna skulle det gå ännu lättare.

Fast åtminstone som jag upplever det är det väl snarast icke-medlemmarna som brukar hävda att LTS har något sorts "transparenskrav" och förkastar allt som inte uppfyller det.

Tvärtom tycker jag många medlemmar brukar vara noga med att påpeka att var och en får tycka och sträva efter vad man vill. Det märkliga är att den här diskussionen verkar leva vidare i all oändlighet, men det framkommer aldrig vem det är som hävdar alla dessa saker som LTS påstås hävda.

Fast frågan är om inte jag borde hålla käften, eftersom jag inte ens är medlem för tillfället. :wink:

Håller med dig på alla punkter, utom att du borde hålla käften. :wink:

Tycker det vore välgörande om de som ältar påståendet att det finns en LTS-svans som hävdar intoleranta saker - kunde ha vänligheten att exemplifiera detta!

Då kanske det framgår om det är flugorna som tolkar fel, om det är svansen som viftar fel.

Eller tänk om, hemska tanke, det helt enkelt handlar om att språket faktiskt inte är tillräckligt utvecklat för att det skall gå att formulera saker så att det framgår för alla vad i dt som skrivs som är "personliga önskemål" och vad som är "påståenden om vad alla skall tycka och vilja"?

Jag har inte sett några exempel på det sistnämnda, men vissa tycks se det överallt. :o

Det senare skulle förklara att jag inte förstår varför flugorna har problem med svansens viftningar. Jag ser ju att svansen inte viftar bort någon, men flugorna tycks ändå känna någon sorts mental turbulens. De tycks projicera andras önskemål som något annat än de är, som "vad andra skall tycka", alltså på ett sätt som jag inte tror varit avsett.

Nåja - ordet över till flugorna: Förklara vad ni stört er över, gärna med exempel! 8)

Era synpunkter kommer att lyssnas på! Att bättre förstå varandra är ju alltid av godo. :P

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 16:09

Jag skrev kortare! ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 16:33

Så fick du inte heller så mycket sagt. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 16:34

..men kärnfullare, konstruktivare och viktigare!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 16:35

Tycker du ja.

Själv håller jag med om att det är bra när du fattar dig kort. 8)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 16:38

Läs igen. Tänk efter, så kanske du ser logiken i att vi är de som vinner på ökad förståelse ;)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-06 16:43

Gjorde en märklig upptäckt när jag bytte kablar till frontarna i hembion. Jag har haft ett par billiga snören som man köper på meterrulle och jag har sådana till bakhögtalarna. Jag hittade ett par gamla Van den Hul clearwater (tror att dom heter det)som jag trodde att jag gjort mig av med i en garderob :oops:

När jag för skojs skull bytte dom i frontarna så lät det HÖGRE !! 8O

Att det kan bli annorlunda med olika kabla det är väl sånt man förstått men högre?? Jag har bytt fram och tillbaka och en kompis har varit här och blindlyssnat och det är inte att ta miste på. Ljudet blir högre med dom gula van den hul slangarna.

Har någon nån bra förklaring?? bör man F/E lyssna sig fram här? kablar borde ju vara persfekta till F/E lyssning och test :)

Och ja.. jag tycker subjektivt att det låter bättre och också :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-06 16:53

Magnuz skrev:
Fast åtminstone som jag upplever det är det väl snarast icke-medlemmarna som brukar hävda att LTS har något sorts "transparenskrav" och förkastar allt som inte uppfyller det. Tvärtom tycker jag många medlemmar brukar vara noga med att påpeka att var och en får tycka och sträva efter vad man vill.

Det är lite det jag försöker komma åt, att det liksom är en individbaserad grej, och att LTS bara är ett klart lysande exempel på hur f/e kan användas på ett bra sätt. Ett exempel som alla andra hamnar i nån slags relativ position till vare sig man vill eller inte :)

Sen kanske det är själva kombinationen "förening" plus "metod" plus starka kunniga personer inom detta som skapar spänningar gentemot andra som är i periferin... ja, jag spekulerar bara lite som synes :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:16

Birger skrev:Gjorde en märklig upptäckt när jag bytte kablar till frontarna i hembion. Jag har haft ett par billiga snören som man köper på meterrulle och jag har sådana till bakhögtalarna. Jag hittade ett par gamla Van den Hul clearwater (tror att dom heter det)som jag trodde att jag gjort mig av med i en garderob :oops:

När jag för skojs skull bytte dom i frontarna så lät det HÖGRE !! 8O

Att det kan bli annorlunda med olika kabla det är väl sånt man förstått men högre?? Jag har bytt fram och tillbaka och en kompis har varit här och blindlyssnat och det är inte att ta miste på. Ljudet blir högre med dom gula van den hul slangarna.

Har någon nån bra förklaring?? bör man F/E lyssna sig fram här? kablar borde ju vara persfekta till F/E lyssning och test :)

Det kan man diskutera. En av förutsättningarna är ju att man kan placera förstärkarna extremt nära högtalarna, det vill säga monoblock krävs.
(Annars blir inte den korta kabeln som oundvikligen måste förbinda förstärkare med högtalare i läge F inte tillräckligt kort.)

Kan man inte det blir det snarare antingen en A/B-lyssning mellan olika kablar, eller också seriekoppling av långa kablar (F = en lång kabel och E = två långa kablar) och då förgriper man sig mot anpassningskraven. En kabel skall ju drivas av en förstärkare och inte av en annan kabel. Driver man inte testobjektet på ett relevant sätt kan man få ett resultat som snarare visar belastningspåverkan än överföringsfunktionen.

Frågorna jag vill ställa dig är: Hur långa var kablarna, vad var den andra kabeln?

Kanske har du här väldens chans att kassera in en massa pengar, om du kan höra det du beskriver även utan att veta vilken kabel som spelas (alltså utan att ha facit tillgängligt / blindt).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-06 17:19

IÖ vilken är den bästa A-D ni funnit?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:23

Det var faktiskt ett tag sedan jag letade sist, så den här uppgiften får du ta med en nypa salt: Det var en apparat från Apogee.

Kan säga att CD-systemets begränsningar är större än felen i rätt många ADC:er dock, och påfallande många ADC:er är så bra att man vid normala utstryningsnivåer når häpnadsväckande små färgningsnivåer.

Så - vill man skåda deras fel i bättre relief så bör man ta bort CD-systemet från signalvägen - det vill säga undersöka ADC/DAC-kedjan i 24/192-formatet istället. Oftast är det lättast att höra skillnaderna vid svaga signalnvåer, men undantag finns faktiskt.

Det finns för övrigt exempel på att ADC/DAC-paket presterar bättre i 24/96 än i 24/192. :o Det blir allt ovanligare dock. Det tolkar jag som att de omvandlingshastighetsberoende felen blir allt mindre för varje generation av apparater. I 24/96 kan alltså vissa apparatkombinationer uppvisa mindre apparatfel, vilket kompenserar att systemfelen per definition är större.

Kan avslutningvis nämna att de bästa apparaterna är så bra att man måste provocera dem vid analysen för att hitta felen hos dem, exempelvis genom att inte använda dem vid optimala utstryrningsnivåer, eller att utsätta dem för en massa HF samtidigt som de skall hantera musiksinalen, m fl trix...

Kaffekoppen skrev:Läs igen. Tänk efter, så kanske du ser logiken i att vi är de som vinner på ökad förståelse ;)

Vad tusan försöker du antyda egentligen? :o

Det har jag ju vetat sedan 70-talet då jag gick med i LTS. 8)

När kom du på det?

Vh, iö

- - - - -

PS. Vad får dig att antyda att jag behöver läsa något igen / inte ser logiken i att LTS vinner på ökad förståelse? 8O :(

Tror du jag skrev det jag skrev av något annat skäl än att jag är ute efter ökad förståelse? (Om inte: Det gjorde jag, jag vill veta vad de som talar om svansen menar.)

Och tycker du inte att jag gjort rätt så många inlägg genom åren, just med avsikt just att förklara saker, och tror du inte jag gjort det just för att öka förståelsen? :?

Om du inte sett det så läs igen! :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-06 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 17:38

Skrattar!

Inte fan var det på 70-talet för då visste jag inte att LTS fanns.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-06 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:39

Hur skall jag tolka det? :?

Jag undrar egentligen mest vad som fick dig att skriva:
KK skrev:Läs igen. Tänk efter, så kanske du ser logiken i att vi är de som vinner på ökad förståelse.

Menar du att det finns något skäl att bemöta det jag skrev på det viset?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-06 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 17:41

IngOehman skrev:Så fick du inte heller så mycket sagt. 8)

Som att jag tycker jag fick mer sagt än du reflekterade över ;)

Edit: förresten dog telefonjäveln förut idag :(

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:48

Om du uppfattar dina inlägg som...
KK skrev:...kärnfullare, konstruktivare och viktigare!

...än mina så gläder jag mig i dina vägnar - men jag kan tycka att det är rätt onödigt att du demonstrerar hur nöjd du är, genom att kritisera andras inlägg. :?

Jag tyckte jag tog upp helt andra aspekter än du gjorde och jag tyckte de var både viktiga och konstruktiva, men jag respekterar självklart att du tyckte det var dåligt. Hade inte väntat mig att få på skallen för det dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-06 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 17:49

Nä, det gör jag inte.

Ja, det gjorde du.

Och ja, det är bra att vi ser på det på liknande sätt. Glad att jag lyckades övertala dig att vara kvar i styrelsen. Du är ju en av de med teknisk kompetens som vida överstiger min.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-06 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:50

KK skrev:Nä, det gör jag inte.

Då förstår jag inte alls det du skrev.

Varken att du skrev det eller att du kritiserade det jag skrev.
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-06 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 17:52

Inte lätt 8O

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-06 17:53

Chattar herrarna? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-06 17:53

Kaffekoppen skrev:Inte lätt 8O

Que?

Jag tror jag ger upp det här chattandet. Får inget vettigt ur ordföranden idag. Tror det beror på febern.

Krya på dig, hur som helst. :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 18:03

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Inte lätt 8O

Que?

Jag tror jag ger upp det här chattandet. Får inget vettigt ur ordföranden idag. Tror det beror på febern.

Krya på dig, hur som helst. :wink:

Vh, iö
Menade således att det inte är lätt att förstå när inget vettigt hade sagts, i det här fallet av mig.

För att kommentera ditt inlägg tidigare så ser jag det som mindre konstruktivt att be om förklaringar och exempel. Det är viktigare att konstatera att missinformation finns och åtgärda det. Håller du inte med?

Således var det långsökta och måhända synnerliggen långsökta i mitt inlägg att det var viktigare att informera än be om exempel där vi handlat fel.

Jag tycker den här tråden på ett ypperliggt sätt gett föreningen att informera om sin syn och sin testmetodik i synnerhet. Bra!

Det där med febern är korrekt uppfattat. Den här månaden är katastrofal :(

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-06 18:22

Bara 7 sidor kvar :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-06 19:17

och nu sidan 94, snart
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-06 20:19

Kaffekoppen skrev:Läs igen. Tänk efter, så kanske du ser logiken i att vi är de som vinner på ökad förståelse ;)

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 20:53

Svante skrev:

:lol: :lol: :lol:
Första inlägget på sid 94!

Kan ju bara säga att förutom att stå för det ovan, så lät det nog lite som om Ingvar inte redan visste det 8O

Rätt korkat skulle det vara, som ordförande en herrans massa år så vet han nog mer än väl precis det :oops:

Jaja, det kan ju inte nog poängteras, det hoppas jag Ingvar förstår.

ps.. har druckit mitt thé, sett Modo klå Linköping och konstaterat att febern överskrider 39 grader :(

Edit: det var visst inte första inlägget på sid 94 trots allt.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-04-06 21:24

Jag hoppas ni alla får en glad påsk!

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi