F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-06 22:17

Jag tror att något som får folk att flugsurra är svansinställningen att spåra färg i återgivningen i motsats till att maximera musikalisk mening.

De två varianterna kan naturligtvis ljuvt samverka, men de är inte samtidiga.
Båda kan leda fram till förbluffande underbara resultat men här på forumet anar jag lite olika värdeord som förknippas med dem:

Färgspårning:
Vetenskapligt, ekonomiskt, ärlighet

Musikmaximering:
Uppgraderingskarusell, ovetenskapligt, dyrt, ormolja

Flugorna kanske inte är felsökare, men nog katten är de ofta HiFi-intresserade. Ofta utan en begreppsmässig medvetenhet om strävan efter musikalisk neutralitet tror jag.
De attackerar metoden som verkar krånglig och emot deras natur.

Svansen försvarar det förnuftiga testandet och förklarar snällt att flugan inte behöver vara arg bara för att den eventuellt gillar färgad återgivning. Kanske rent utav ett visst Sound på all musik.

Frågar man en fluga om den är intresserad av transparent återgivning eller färgad återgivning så kanske den surrar till.
Den kan kanske inte se något alternativ till de två begreppen, även om den vet att inget av dem driver dess HiFi-intresse. Den blir besviken över att inte passa in, och över att inte kunna göra sig förstådd.

Flugsinnet är kanske begreppsmässigt medvetet eller omedvetet om idéer om musikalisk neutralitet eller apparatmässig transparens, och ändå kan den sträva efter dem och lyckas lika bra eller bättre än någon som bara vill undvika fel och kostsamma misstag å det svansaktigaste.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-06 22:51

Ronnie !

8)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-06 22:58

Av med färgande solbrillor Laila! Det är kväll nu! 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-06 23:01

Ronnie skrev:Jag tror att något som får folk att flugsurra är svansinställningen att spåra färg i återgivningen i motsats till att maximera musikalisk mening.

Kanske är det så. Hur som helst vore nog det allra bästa om man la ner det här snacket om svansar och flugor (och liknande generaliserande uttryck) och började nämna folk vid namn istället.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 23:02

Ronnie,

usch vad jag hatar det nya begreppet flugor, nästan lika mycket som svans.

Din text är störtskön att läsa och belyser nog hur en del ser på det.

Jag tror det är lite fel dock. Det finns oerhört kunniga personer på båda sidor om sleven.

Det är inte brist på begreppsförståelse som är problemet, utan brist på kunskap om vad man vill uppnå och varför - och en acceptans för det.

Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja ha dämpad diskant eller kraftigt förhöjd basåtergivning om man trivs med det, eller mer sväng och övertoner om det förhöjjer njutningen.

Tror mer på kommunikationsproblem än på begreppsförvirring.

Men så är jag varken fluga eller svans :)

Men det är ett komplext område, det finns nog många som tror sig söka efter transparant ljud med, tror sig ha det, men inte har det så neutralt egentligen. De har alltså sökt med logik efter vilket ljud de borde föredra och låter öronen ledas av det..

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-06 23:52

Haha. Ja, jag kunde ju egentligen inte börja med att skriva om "svansinställningen att spåra färg i återgivningen", men det fick stå kvar eftersom resten av svansandet och flygandet också är fel eller överdrivet.

Dina kommentarer, koppen, tror jag är helt rätt på en nivå:

Kod: Markera allt
Det är inte brist på begreppsförståelse som är problemet, utan brist på kunskap om vad man vill uppnå och varför - och en acceptans för det.

Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja ha dämpad diskant eller kraftigt förhöjd basåtergivning om man trivs med det, eller mer sväng och övertoner om det förhöjjer njutningen.

Sånt ser jag som en väldigt förvirrad eller... hm.. alltså såhär:
Sitter du och lyssnar på t.ex. en klassisk konsert eller körsång i en kyrka på en bättre än urusel plats, så dyker ingen längtan upp efter att vrida upp diskanten eller öka trycket i basen. Jag kan iallafall inte tänka mig något sådant som "luftig diskant" eller avgrundsdjup bas i såna sammanhang, och verkligen inte att vilja öka någon sån overklig parameter.
Inte heller vill jag romantisera eller mjuka till ljudet, för välljudande musik i trevlig akustisk miljö låter 100% acceptabelt för öronen. Verkligen enormt galet högt kan det spela, och ändå dyker ingen enda reflex upp i en enda muskel i ansiktet. Det är bara att passivt eller aktivt ta emot, tänka på något annat eller halvsomna om man så vill, även om instrumenten tutar på för fullt.

Lyssna i mindre än katastrofala hörlurar på rimligt bra inspelad sån musik och det är nära på lika meningsfullt och avslappnat. Skönsjungande röster också, om de är rimligt välinspelade, och grova färgningar är lätthörda och lättaccepterade. I de fallen ser jag ingen musikalisk mening med att leta efter fel att eliminera, utan kan bara passiv-aktivt lyssna och i värsta fel störa mig på något ljud som inte borde bete sig så i ...den ljudmiljön.

Med sämre inspelad musik i mindre naturliga miljöer kan det låta hur som helst, och särskilt med högtalare i mindre än perfekta rum. Då kan man sitta och ducka för missljuden som attackerar en. Öronen spänner sig och ögonen blinkar. Däromkring är det "vettigt" att försöka ta till de bästa skyddsåtgärder man kan komma på för att få lite kontroll över missljuden. Oftare leder det nog till att man stänger av i förtid istället. Det gör jag ofta när jag inte lyssnar i hörlurar här änsålänge. :roll:

Många nivåer och olika uppspelningsfall finns det ju, och ändå tror jag att väldigt många justerar in sig på väg mot det korrekta ljudet oavsett om de vet om det eller inte. Det kräver först och främst ärlighet och skrotning av önsketänkande gentemot hörselintrycken.
F/E-lyssning verkar smart och lärorikt och strålande på alla sätt, och samtidigt tror jag det är viktigare och mer ...grundläggande att lägga ner sitt önsketänkande i förhållande till det upplevda ljudet och ens verkliga referenser (alla vet ju ungefär hur riktiga instrument låter, om de är ärliga!). :D

Men nu vet inte hur långt off topic jag gaggade på :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-06 23:58

Det är all OT som är tjusningen med en tråd i alla fall när det mesta är sagt.
utan OT skulle vi heller inte nå upp till målet på 100 sidor :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 00:06

I den här tråden verkar det inte gå att gå OT :)

Det du berättar är ju din subjektiva bild och erfarenheter av ljudåtergivning.

I mångt och mycket håller jag med, men jag kan tycka om musik i mindre bra rum med - jag förväntar mig helt enkelt inte klangriktig återgivning. Mitt inbyggda försvar mot lyssningströtthet kanske.

Däremot kan jag ta in känslan i musiken (hur flummigt det nu låter) på ett helt annat sätt när möjligheterna/förutsättningarna finns.

Hörlurar däremot är omöjliga för mig.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-07 00:46

Nu har vi ju både flugor och svans.
Är det någon som kan definiera själva kossan. :?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-07 00:50

Ronnie skrev:Färgspårning:
Vetenskapligt, ekonomiskt, ärlighet

Musikmaximering:
Uppgraderingskarusell, ovetenskapligt, dyrt, ormolja

När jag läser detta så tänker jag:

Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....

...medan de som tillverkar utrustningen vore helt och fullt vetenskapliga, objektiva, logiska och verklighetsförankrade.

Då kanske det skulle uppstå nån slags ljuv harmoni :D

*slaps myself* ok tillbaks till verkligheten hehe :P

(Tack Ronnie för bra inlägg där, bra att tråden inte låstes..!)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-07 00:55

phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....

...medan de som tillverkar utrustningen vore helt och fullt vetenskapliga, objektiva, logiska och verklighetsförankrade.

Eller kanske kan man tillåta att samma person är bådadera, fast i olika situationer?

Eller kanske tom samtidigt? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-07 01:01

phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....

Oh Yes! Bästa på länge!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-07 01:11

Svante skrev:

Eller kanske kan man tillåta att samma person är bådadera, fast i olika situationer?

Eller kanske tom samtidigt? :wink:

I teorin - Ja
I verkligheten - Det blir svårt

(Jag går ofta igång på iden att blanda konst och vetenskap men när det väl görs blir det oftast rätt patetiskt. Därmed inte sagt att man inte kan hämta kraft ur varandras idevärldar...)

Detta får mej att tänka på den här reklamfilmen

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-07 01:22

berma skrev:Nu har vi ju både flugor och svans.
Är det någon som kan definiera själva kossan. :?

Nej men åsnan :D
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-07 01:30

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-07 01:32

Den där grunkan var ju riktigt cool :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-07 02:23

Harryup skrev:Dom "F/E"-tester jag har gjort med en skivspelare som källa genom en A-D/D-A och jämfört direkt förbi, har varit nedslående. Eftersom vi har haft originalet (skivan) så kunde vi konstatera att vi inte fann någon kombination som inte flyttade ut orkestern utomhus eller ställde dom på led. Rumsinformationen var/är tydligen svårt att behålla. Vi kommer fortsätta testa eftersom det är tänkt att vi skall digitalisera ett större antal skivor och vill inte göra om det.

Harryup! Du nämnde aldrig huruvida de nedslående lyssningarna gjordes
öppet eller blint? Hur var nivåerna utstyrda? Etc.

Harryup skrev:ADC-1 är väldigt nära men den känns som den saknar lite bett och lite akustik.

Är det samma Benchmark som du, Ingvar, lyssnat på? Är ni överens om
dess hörbarheter?

Och hade du, Harryup, lyssnat även på den Apogee-ADC som Ingvar (på
den tiden) fann vara den bästa?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2007-04-07 02:29, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-07 02:31

Kaffekoppen skrev:Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja
ha dämpad diskant eller kraftigt förhöjd basåtergivning om man trivs med
det, eller mer sväng och övertoner om det förhöjjer njutningen.

Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
inte åtminstone ha som ambition att någon gång ta del av verket så
oförvanskat som möjligt. Men det finns ju andra rubriker att diskutera
detta spörsmål under.

Krya på dig, Kaffekoppen!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-07 09:16

E skrev:
Kaffekoppen skrev:Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja

detta spörsmål under.

Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej. :-)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-07 09:23

Koffe skrev:
E skrev:

detta spörsmål under.

Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej. :-)

Det får du gärna förklara Koffe. Hur kan det vara respektlöst mot upphovsmannen att ta del av dennes verk oförvanskat?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 09:23

Koffe skrev:Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej. :-)
haha.. ja, nog vill skaparen ha reaktion. Musiker är ju ett slags konstnärer med noter!

Tror kanske därför att riktiga hardcore musiker vill att man hör deras verk som de skapade det.

Andra skiter väl i det fullständigt. De får ju inte ens bestämma hur skivan skall låta.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-07 09:26

Frågorna jag vill ställa dig är: Hur långa var kablarna, vad var den andra kabeln?

På IÖs fråga så var dom billigare kablarna ca 1,5 meter längre. Jag har ett par Linnkablar mellan dvd och förstärkare och sedan Van den Hul kablarna till fronthögtalarna.

Jag försökte prova med Xindakkablar som jag har till stereon för att se om ljudet blev högre med dom också men dom var för grova för att passa i min hembioförstärkare :)

Detta är lite märkligt för jag har aldrig märkt att ljudet blir högre eller lägre tidigare när man byter kablar :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 09:31

Birger skrev:Detta är lite märkligt för jag har aldrig märkt att ljudet blir högre eller lägre tidigare när man byter kablar :?
Det låter som du själv inser lite märkligt :? Testade du fram och tillbaka?

Kan någon kabel vara så jäkla dåligt gjord/skadad att det är jätteresistans i kabeln? Lät det då inte som om tonkurvan förändrades med? Det enda rimmliga är ju att kabeln reagerade som ett motstånd och inte en signalförmedlare...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-07 09:42

E skrev:Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
oförvanskat som möjligt.

Mvh E*

Kan du berätta hur det skulle gå till?
Hur vet man att man har ett ofärgat ljud hemma bara för att man har köpt "rätt" grejor?

Jag tycker man måste ställa allt i rätt perspektiv. Rum och högtalare färgar så otroligt mycket mer så att nå nära bara för att man köper rätt elektronik är inte möjligt. Men man får gärna tycka så, och vilja minimera felen i kedjan men man vet fortfarande inget om slutresultatet som är högsta grad beroende på flera faktorer.
Personligen tror jag att musikskaparen vill att vi skall njuta och bli berörda så mycket som möjligt av hans musik och om det är genom en lätt färgande anläggning så är det inte ett större problem än att hans verk framförs i olika lokaler eller med olika besättningar i orkestern.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 09:46

Det behövs mer insatser än bara elektronik. Mer insatser än många är beredda att göra. Men man kan komma långt längre än många tror är möjligt.

Det mest respektfulla är väl att besöka konserten och visa sin uppskattning!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-07 11:20

Kaffekoppen skrev:
Koffe skrev:Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej. :-)
haha.. ja, nog vill skaparen ha reaktion. Musiker är ju ett slags konstnärer med noter!

Tror kanske därför att riktiga hardcore musiker vill att man hör deras verk som de skapade det.

Andra skiter väl i det fullständigt. De får ju inte ens bestämma hur skivan skall låta.

- Killen! Första steget på väg ut ur garderoben. Grattis! Du kommer att ansluta dej till oss subjektivister med tiden :-)

... Jag tror att musiker vill att vi skall uppleva. Till det målet finns det flera vägar. En bred och klok väg är skyltad "neutralitet och transparens". Men det är inte den enda. Och kanske heller inte den bästa. Problemet att vandrare på alla vägar understundom förväxlar vägen med målet - att uppleva.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:41

Att jag tycker den bästa vägen är neutral återgivning beror på att jag tycker det ger artisten de rätta förutsättningarna till att förmedla sina alster.

Det gör inte, och kommer aldrig att göra, att jag tycker det är något fel i att tycka att viss förändring till en mer personlig lyssningspreferens är fel. Det är ju ett medvetet och subjektivt val :)

Många tror dock på massa floskler om hur det ena eller det andra låter utan att själv ha undersökt. Det kan ju låta rätt "platt" att prata om transparens, men har man upplevt det är det en ögon - och öronöppnare. Iallafall för mig.

Samma sak med färgning. Det kan för en del uppfattas som "konstgjort och oäkta", men det är nog likväl förutfattade meningar utan empirisk undersökning i många fall.

Hur min egen ljudåtergivning är hemma? Inte alls som den jag önskade, men jag trivs med musiken iallafall. Visst kan jag drömma om att få somna i min egen soffa till verklighetstrogna dynamiska återgivningar, men det lär inte ske på länge.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-07 11:54

jag skulle vilja säga att jag tycker f/e lyssning verkar vara det absolut hittils bästa sätt att testa saker...

det man dock måste förstå är ju att dom extremt små distortionsskillnaderna mellan olika (av hyfsade) apparater framstår som löjeväckande små om man ser till hur mycket ett icke optimalt rum och högtalare gör tillsammans...

så naturligtvis plockar jag ihop saker som jag vet står sig bra i en f/e lyssning, eftersom jag nån ggn kommer ha ett optimalt lyssningsrum...

men har man däremot ett vanligt vardagsrum spelar det iprincip ingen roll vilket för/slutsteg man har så länge effekten räcker till..

det är mina åsikter iaf...testa argumentera emot :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-07 11:55

Birger skrev:Gjorde en märklig upptäckt när jag bytte kablar till frontarna i hembion. Jag har haft ett par billiga snören som man köper på meterrulle och jag har sådana till bakhögtalarna. Jag hittade ett par gamla Van den Hul clearwater (tror att dom heter det)som jag trodde att jag gjort mig av med i en garderob :oops:

När jag för skojs skull bytte dom i frontarna så lät det HÖGRE !! 8O

Att det kan bli annorlunda med olika kabla det är väl sånt man förstått men högre?? Jag har bytt fram och tillbaka och en kompis har varit här och blindlyssnat och det är inte att ta miste på. Ljudet blir högre med dom gula van den hul slangarna.

Har någon nån bra förklaring?? bör man F/E lyssna sig fram här? kablar borde ju vara persfekta till F/E lyssning och test :)

Och ja.. jag tycker subjektivt att det låter bättre och också :)

Jag kan gissa på en förklaring till detta. Kanske spelaren inte har så bra filtrering efter D/A-omvandlaren så att en del HF-skit går med till förstärkaren som inte tål det i ultraljudsområdet utan reagerar med någon sorts distorsion. Dom billigare kablarna kanske filtrerar HF-signalen så mycket att förstärkaren inte reagerar.
Detta kan göra att det låter högre med "bättre" kablar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 12:03

Haakan_W skrev:..testa argumentera emot :)
Varför då? Det är ju dina åsikter ;)

Jag håller med om att rumsakustiken betyder oerhört mycket. 100-falt mer än valet av högtalarkabel bara man inte väljer det extremaste, som något väldigt kapacitivt eller resistivt, och inte har 20m kablage. Så upplevs det iallafall av mig.

Men det är självklart att elektronik och kablar påverkar. Hur mycket får man bedömma själv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi