Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Jag tror att något som får folk att flugsurra är svansinställningen att spåra färg i återgivningen i motsats till att maximera musikalisk mening.
Det är inte brist på begreppsförståelse som är problemet, utan brist på kunskap om vad man vill uppnå och varför - och en acceptans för det.
Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja ha dämpad diskant eller kraftigt förhöjd basåtergivning om man trivs med det, eller mer sväng och övertoner om det förhöjjer njutningen.
Ronnie skrev:Färgspårning:
Vetenskapligt, ekonomiskt, ärlighet
Musikmaximering:
Uppgraderingskarusell, ovetenskapligt, dyrt, ormolja
phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....
...medan de som tillverkar utrustningen vore helt och fullt vetenskapliga, objektiva, logiska och verklighetsförankrade.
phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....
...medan de som tillverkar utrustningen vore helt och fullt vetenskapliga, objektiva, logiska och verklighetsförankrade.
Svante skrev:phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....
Eller kanske kan man tillåta att samma person är bådadera, fast i olika situationer?
Eller kanske tom samtidigt?
berma skrev:Nu har vi ju både flugor och svans.
Är det någon som kan definiera själva kossan.
Harryup skrev:Dom "F/E"-tester jag har gjort med en skivspelare som källa genom en A-D/D-A och jämfört direkt förbi, har varit nedslående. Eftersom vi har haft originalet (skivan) så kunde vi konstatera att vi inte fann någon kombination som inte flyttade ut orkestern utomhus eller ställde dom på led. Rumsinformationen var/är tydligen svårt att behålla. Vi kommer fortsätta testa eftersom det är tänkt att vi skall digitalisera ett större antal skivor och vill inte göra om det.
Harryup skrev:ADC-1 är väldigt nära men den känns som den saknar lite bett och lite akustik.
Kaffekoppen skrev:Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja
ha dämpad diskant eller kraftigt förhöjd basåtergivning om man trivs med
det, eller mer sväng och övertoner om det förhöjjer njutningen.
E skrev:Kaffekoppen skrev:Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja
Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
inte åtminstone ha som ambition att någon gång ta del av verket så
oförvanskat som möjligt. Men det finns ju andra rubriker att diskutera
detta spörsmål under.
Koffe skrev:E skrev:Kaffekoppen skrev:Likväl som de som önskar transparans vill ha det, likväl är det okej att vilja
Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
oförvanskat som möjligt. Men det finns ju andra rubriker att diskutera
detta spörsmål under.
Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej.
haha.. ja, nog vill skaparen ha reaktion. Musiker är ju ett slags konstnärer med noter!Koffe skrev:Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej.
Frågorna jag vill ställa dig är: Hur långa var kablarna, vad var den andra kabeln?
Det låter som du själv inser lite märkligtBirger skrev:Detta är lite märkligt för jag har aldrig märkt att ljudet blir högre eller lägre tidigare när man byter kablar
E skrev:Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
oförvanskat som möjligt.
Mvh E*
Kaffekoppen skrev:haha.. ja, nog vill skaparen ha reaktion. Musiker är ju ett slags konstnärer med noter!Koffe skrev:Nix. Det är respektlöst att försöka förhålla sig neutral om du frågar mej.
Tror kanske därför att riktiga hardcore musiker vill att man hör deras verk som de skapade det.
Andra skiter väl i det fullständigt. De får ju inte ens bestämma hur skivan skall låta.
Birger skrev:Gjorde en märklig upptäckt när jag bytte kablar till frontarna i hembion. Jag har haft ett par billiga snören som man köper på meterrulle och jag har sådana till bakhögtalarna. Jag hittade ett par gamla Van den Hul clearwater (tror att dom heter det)som jag trodde att jag gjort mig av med i en garderob![]()
När jag för skojs skull bytte dom i frontarna så lät det HÖGRE !!![]()
Att det kan bli annorlunda med olika kabla det är väl sånt man förstått men högre?? Jag har bytt fram och tillbaka och en kompis har varit här och blindlyssnat och det är inte att ta miste på. Ljudet blir högre med dom gula van den hul slangarna.
Har någon nån bra förklaring?? bör man F/E lyssna sig fram här? kablar borde ju vara persfekta till F/E lyssning och test![]()
Och ja.. jag tycker subjektivt att det låter bättre och också
Varför då? Det är ju dina åsikterHaakan_W skrev:..testa argumentera emot
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 36 gäster