Moderator: Redaktörer
paa skrev:Birger skrev:Gjorde en märklig upptäckt när jag bytte kablar till frontarna i hembion. Jag har haft ett par billiga snören som man köper på meterrulle och jag har sådana till bakhögtalarna. Jag hittade ett par gamla Van den Hul clearwater (tror att dom heter det)som jag trodde att jag gjort mig av med i en garderob![]()
När jag för skojs skull bytte dom i frontarna så lät det HÖGRE !!![]()
Att det kan bli annorlunda med olika kabla det är väl sånt man förstått men högre?? Jag har bytt fram och tillbaka och en kompis har varit här och blindlyssnat och det är inte att ta miste på. Ljudet blir högre med dom gula van den hul slangarna.
Har någon nån bra förklaring?? bör man F/E lyssna sig fram här? kablar borde ju vara persfekta till F/E lyssning och test![]()
Och ja.. jag tycker subjektivt att det låter bättre och också
Jag kan gissa på en förklaring till detta. Kanske spelaren inte har så bra filtrering efter D/A-omvandlaren så att en del HF-skit går med till förstärkaren som inte tål det i ultraljudsområdet utan reagerar med någon sorts distorsion. Dom billigare kablarna kanske filtrerar HF-signalen så mycket att förstärkaren inte reagerar.
Detta kan göra att det låter högre med "bättre" kablar.
Svante skrev:phloam skrev:Kanske det bästa vore om de som skall njuta av musiken vore helt och fullt ovetenskapliga, subjektiva, ologiska, poetiska....
...medan de som tillverkar utrustningen vore helt och fullt vetenskapliga, objektiva, logiska och verklighetsförankrade.
Eller kanske kan man tillåta att samma person är bådadera, fast i olika situationer?
Eller kanske tom samtidigt?
Harryup skrev:E skrev:Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
inte åtminstone ha som ambition att någon gång ta del av verket så
oförvanskat som möjligt.
Mvh E*
Kan du berätta hur det skulle gå till?
Hur vet man att man har ett ofärgat ljud hemma bara för att man har köpt "rätt" grejor?
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Läs igen. Tänk efter, så kanske du ser logiken i att vi är de som vinner på ökad förståelse
![]()
![]()
paa skrev:Magnuz skrev:Svante skrev:En högtalare är förmodligen bäst att F/E-testa eftersom mikrofoner är mer ideala än högtalare. Här kommer man garanterat att hitta hörbara skillnader.
Jo, fast problematiskt är det ändå eftersom högtalaren (förhoppningsvis) förväntas interagera med det rum den placeras i. En hörbar skillnad i F/E-lyssningen kan bero på såväl "riktiga" förvrängningar som på av konstruktören avsiktligt givna egenskaper. Det finns ju inget exakt "facit" när det gäller högtalare eftersom de kan placeras i olika rum och avlyssnas på olika avstånd o.s.v.
Jo, en förstärkare förstärker i en dimension, men en högtalare strålar i flera dimensioner, vilken en enda mikrofon inte kan särskilja. Därför är det förstås oerhört svårt att F/E-testa en högtalare.
Men, det vore ändå intressant att diskutera hur det bäst skall göras, och hur mycket information man kan få ut av det. Ingvar har väl experimenterat lite med F/E på högtalare. Hur har dom uppställningarna, och ev väggar eller inte väggar, sett ut?
Kaffekoppen skrev:... Mig veterliggen finns det bara en trist dokusåpa här, men eftersom den är helt opåförståsigbar så skulle den sälja dåligt. "Intrigen" är egentligen så liten att publiken skulle lämna efter en tredjedel av pilotavsnittet. Men va fan, kan man dra ut på en middag i serien "Glamour" i tre avsnitt så kan man lyckas med allt..
Det tycker jag man kan påstå. Helt sant. INgvar får nog berätta mer, jag vet ju bara syftet med övningen.tvett skrev:Men det blir väl F/E hela återgivningskedjan?
Greensleeves skrev:Kaffekoppen skrev:... Mig veterliggen finns det bara en trist dokusåpa här, men eftersom den är helt opåförståsigbar så skulle den sälja dåligt. "Intrigen" är egentligen så liten att publiken skulle lämna efter en tredjedel av pilotavsnittet. Men va fan, kan man dra ut på en middag i serien "Glamour" i tre avsnitt så kan man lyckas med allt..
Lyckas med allt som har med intriger att göra, åtminstone. När det gäller nämnda serie, dvs. Glamour, har jag, host, sett ett och annat avsnitt. Därför är jag lite nyfiken på vad samtalen handlade om under denna middag..?
Undrar om det finns några hifi-nördar i den stenrika familjen Forrester..?
Måntro om vi alla får ett rikt och behagligt liv efter påsk..?
Kan det vara så att efter denna högtid, kommer samtliga meningsutbyten på forumet faktiskt.se att präglas av maximalt med respekt, hövlighet, saktmod och rent av beundran debattörerna emellan..?
![]()
Kan det bli så..?
![]()
Mvh,
Greensleeves
P. S. Det verkar vara himla komplext detta med f/e-tester, och allt arbete och tänkande som hör till problematiken med att få fram ljudmässigt ofärgande hifi-prylar. Himla komplext, liksom. D. S.
tvett skrev:Men det blir väl F/E hela återgivningskedjan?
Kaffekoppen skrev:För mycket felkällor tycker jag.
tvett skrev:Kaffekoppen skrev:Utomhus, med riktig orkester och fällbara väggar, dvs återskapande av lyssningsrum. Men det bör han nog utveckla själv.
Man kan lätt konstatera att det inte är ett test som låter sig utföras i större skalor
LTS kommer således (rätt vild gissning, men baserat på lite logik) aldrig f/e-lysnna högtalare.
Men det blir väl F/E hela återgivningskedjan?
Jag vet inte. Kanske. Tillräckligt omständigt för att vara ointressant som konsekvent utvärderingsmetod. Och för dyrt.patrikf skrev:Kaffekoppen skrev:För mycket felkällor tycker jag.
Och det blir det inte med "Utomhus, med riktig orkester och fällbara väggar" tror du?
IngOehman skrev:tvett skrev:Kaffekoppen skrev:Utomhus, med riktig orkester och fällbara väggar, dvs återskapande av lyssningsrum. Men det bör han nog utveckla själv.
Man kan lätt konstatera att det inte är ett test som låter sig utföras i större skalor
LTS kommer således (rätt vild gissning, men baserat på lite logik) aldrig f/e-lysnna högtalare.
Men det blir väl F/E hela återgivningskedjan?
Ja, det blir det. Inklusive själva systemfelen. De sistnämnda var själva objektet kan tilläggas.
"Orkestern" var dock bara en kvartett, men lite tillägg av effektljud för att motionera ett större frekvensomfång.
Vh, iö
Koffe skrev:Richard skrev:Jag och min bror har gjort ett flertal blindtest där vi konstaterat att, i alla lägen, den tryckta cd skivan lät subjektivt bättre, mera rätt, än de brända, okomprimerade kopiorna. Att kopiera i olika hastigheter gjorde ingen hörbar skillnad. Kopiorna lät alla likadant. Skillnaden låg mellan kopia och tryckt skiva.
Coolt. Provade ni om fenomenet var likadant på flera olika cd-spelare (vid avspelning)? Jag tänker närmast på om fenomenet beror på att den cd-spelare ni använde har svårt (är dålig på) att spela brända skivor. Detta adderar till min tro att cd-spelare inte är att lita på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster