Jag har lyssnat på en prototyp som lät fantastiskt. Minns också diskussioner här om banddiskanters svaga sidor. Det vore hursomhelst spännande att få lyssna på dessa på skapelserna igen!

Moderator: Redaktörer
CHC skrev:[
Men nu vore det kul att höra Din teroi om varför ett band, fritt inspänt i ett magnetgap (och som tydligen nu också är frikopplat relativt bandändarna) inte skulle röra sig kolvformigt?
/CHC
Resonanser inom arbetsområdet förekommer ovillkorligen i alla typer av membranelement och kan mycket väl påverka frekvensgången märkbart i lyssningspositionen. Den resistiva belastningen från den omgivande luften är inte tillräcklig för att undertrycka dem, detta är en urgammal myt. Den jämna kraftverkan mildrar exciteringen av resonanserna, men eliminerar dem tyvärr inte.
"varför ett band, fritt inspänt i ett magnetgap (och som tydligen nu också är frikopplat relativt bandändarna) inte skulle röra sig kolvformigt?"
CHC skrev:Jag konstaterar att Isidor hävdar att ett fast inspänt membran kommer att röra sig mest mot centrum av membranet medan du säger att ett fritt inspänt membran kommer att agera motsatt.
Låt oss därför höra DIN uppfattning om hur man konstruerar det PERFEKTA högtalarelementet![]()
Personligen lutar jag åt att strålningsresistansen i ett bandelement är helt underordnad band/magnetsystem.
Din teori skulle möjligtvis kunna vara applicerbar på ett bandelement som inte har en fri luftspalt på sidorna med då är vi ju inne på kapitlet ISO-dynamiska system och hur dom låter är väl allom bekant?![]()
Ett membran med oändligt liten massa existerar inte. Och varför skulle det uppvisa allvarliga modulationsfenomen vid komplexa signaler om det rör sig som en kolv?
Användare som besöker denna kategori: rqu och 19 gäster