HadeRIAAn hadera

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

HadeRIAAn hadera

Inläggav phon » 2007-04-07 09:53

Det blev lite äggstra akut att spela kyckling och curry-vinyl nu i helgen, det är ju risig påsk med fjäder nu. :)

I väntan på LTS-godoteRIAAn (är på g såg jag) så snidade jag snabbt ihop en HadeRIAA.

Komponenter hade jag redan, därav namnet HadeRIAAn, fritt snott från Snoddas.

Här är offret för det hela, en Thorens TD124 med en Ortofon VMS-20 mm-puppa sittande på en Sonabarm.

Bild

Det hela rör sig runt en LM387, udda IC som är hyfsat ormoljesäker då den är kopplad helt annorlunda än de man möjligen skulle vilja provbyta med. Då den har gått ur produktion för >10 år sedan har den säkert det rätta vinylfunket i sig.

Nåt sånt här blir det alltså, direkt plankat från Nationals datablad.

Bild

Först måste det ordnas med lite elförsörjning, och för att få ut maximal ljudkvalitet tog jag en liten eliminator från Sonab och skrotade den. Ur den kommer trafon och kretskortet med likriktare och filter. Man kan inte vara nog försiktig med strömmen, Sonabström är alltid minst lika bra. :)

Bild

Det hela lämnar runt 12 volt filtrerat, men det visade sig vara i snålaste laget, klipper och dummar sig.

Bild

En ny stabbad likriktardel rådde bot på eländet, nu är det 18 volt reglerad spänning vilket ger >8 volt pp ut innan klippning. Alla här använder väl bananer och tvinnad kabel till ljudanläggningen ? :)

Bild

En trave komponenter från förrådet och ett experimentkort hittades i en låda. Nåt så här är det tänkt, enkelt och .... ? jaja, vi får se hur det blir .....

Bild

Schemat blev lite modifierat efter befintliga komponenter i junkboxen, inget att oroa sig för, avvikelsen ligger säkert inom 10 dB, plus/minus i värsta fall.

Bild

En stunds lödande senare så ser resultatet ut så här, storleken blev 4 x 4 cm för komponentytan. Kul koppling på ICn, allt blir helt symmetriskt på båda sidor om hållaren.

Bild

Lite mäta och testa visar att det fungerar ungefär som tänkt. Det skiljer 0,23 dB mellan kanalerna, det får jag leva med. Nästan spikrak fasgång mellan 100 och 20k, är det bra att ha det?

Bild

Jag limmade in kraftkortet på ena sidan i skivspelarens plint och RIAAt på andra, drog kabeln runt plintens insida. Sonabtrafon känner sig omedelbart hemma, det sitter ju redan en Sonab-arm på verket. Så här blev det hela till slut.

Bild
Bild

Lite mer test och sedan inkoppling till den övertrötta NAD-förstärkaren. På med Crosby et al och vinylen Deja Vu, och visst låter det.

Mäter bra och låter dåligt som någon skrev. :lol:

Det skall bli kul att jämföra med naq's kort sedan. Jag är ju mest van vid rör-RIAA, man kanske skulle slänga ihop en sån också för jämförelsens skull.....?

Glad Påsk på er alla där ute i groovet.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-07 10:51

Inget behov av en liten skärmbox ? Tyst och fint ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-07 11:02

Nej, det verkar inte så. Drar jag på full volym utan skiva så är det mest brus, inget hörbart brum. Så mycket pådrag går inte att spela med.

Nu är allt rätt kompakt byggt med korta anslutningar och det gör väl sitt. Om jag lägger fingret på ingångskondingens plast så får jag lite 100 Hz brum med full volym, men inte mycket. Handen i närheten av kortet märks inte alls.

Trafon långt ifrån p-up på motsatt sida gör säkert också en del.

Fast det är väl aldrig fel med skärmning. Lite överblivna ledningsbanor är kopplade till jord redan, påverkar kanske positivt också. Ja, spelarens chassi och tonarm är förstås jordade via kortet och vidare in till NAD-en.

Funkar faktiskt rätt skapligt det hela.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-07 11:47

Roligt :)

Jag leker med också med (rör)RIAA och mellanhjulskivspelare (vilket man kanske ska låta bli att kalla Thorensen festås).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59608&whichpage=2

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2007-04-09 00:38

Fräsigt!

Vad var det för program du gjorde mätningarna i?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-09 19:00

Jag mätte bara lite med en tongenerator, skåp och voltmeter för att se att det hela fungerade. Kurvorna kommer från simuleringen i ElectronicWorkbench.

Ronnie, fin rör-RIAA. Min är av något äldre datum, slutet av 60-talet eller så, men det är samma rör ändå ... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: HadeRIAAn hadera

Inläggav Svante » 2007-04-09 21:14

phon skrev:Bild

S-märkt ser jag...

Jag brukar fö säga att allting jag bygger är S-märkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-09 21:16

phon skrev:Jag mätte bara lite med en tongenerator, skåp och voltmeter för att se att det hela fungerade. Kurvorna kommer från simuleringen i ElectronicWorkbench.

Har du fö sett att nya Tombstone har anti-RIAA inbyggt, framtvingat av Morello?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-09 21:18

Snyggt underlägg där på ena bilden. Är det en cittramärkt golvmatta? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-09 21:54

Hmmmm :oops: vet faktiskt inte.

Jag har alltid kört en bil-golvmatta på servicebänken. Dom är rätt bra på att samla upp smådelar och avklipp, det blir inte så många kortisar när man har ett kort liggande på mattan. Det blir nog lite olika mattor efterhand, vad som finns på OKQ8 eller Biltema antagligen. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-09 21:57

Svante skrev:

Nej, det har jag inte sett. Måste ju provas.

Jag tänkte F/E-testa RIAA, det blir väl bra. Jag sätter mitt RIAA först då ..... och lyssnar om jag kan höra någon skillnad med ett extra RIAA inkopplat ..... 8) :lol:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-04-18 10:21

Svante skrev:
phon skrev:Jag mätte bara lite med en tongenerator, skåp och voltmeter för att se att det hela fungerade. Kurvorna kommer från simuleringen i ElectronicWorkbench.

Borde inte det utvidgas till anti-NAB, anti -IEC-9,5 och anti-IEC-19 också?
Eller gör ett litet interface där tidskonstanterna i ett generellt uttryck med
2 faktorer i resp täljare och nämnare kan specas.

Så blev jag glaaaaad! :-)

Slarvigt uttryckt:
NAB = pol vid 50Hz och nolla vid 50 us, dvs 3182 us och 50 us.
IEC - 19 = nolla vid 35 us, IEC 9,5 = 70 us. (pol vid 0Hz, egentligen) Sätt en begränsande pol vid säg 15 Hz
eller 10.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum