Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det du skriver renderar både frågor och kommentarer.
Det första jag tänker på är frågan om huruvuda de kopier du gjprt varit bitidentiska? Har de inte varit det är det självklart att de är sämre, om man med sämre menar mera förvrängda. (När jag skriver bitidentiska menar jag den kod som beskriver musiksignalen, det behöver inte betyde att en checkkod för hela skivan blir samma som orignalet.)
Hur har kopian gjorts?
Därnäst kan jag nämna att jag gjort massor av lyssningar på orignial och kopior som varit bitidentiska, och utfallet har (nästan) undantagsvis varit att de antingen varit identiska, eller att kopian låtet bäst!
I det senare fallet har det visat sig att avspelaren jittrat värre när den mera svårspelade originalskivan spelats, vilket är rätt typiskt om högkvalitativ brännare har använts vid kopieringen.
När hörbara skillnader lyst med sin frånvaro (lyst förresten?) så har det alltid gått att visa att avspelaren har varit av högre klass med avseende på att INTE låta sig påverkas av avläsningen, med avseende på eget jitter.
Av ovan nämnda skäl misstänker jag, utan att vara säker, att de kopior du testat med inte alls varit riktiga bit-kopior. Enda alternativet jag kan tänka mig är att en väldigt dålig brännare eller väldigt dåliga CDr:er har använts (resulterande i svåra läsfel*), eller att ni av någon orsak föredrar en mera förvrängd version. Det sista håller jag för otroligt med tanke på att sådana här fel om de finns nästa aldrig upplevs som subjektiva förbättringar.
Vh, iö
- - - - -
*Kan tillägga att det normala är att man på en CD, alltså från början till slut, inte har ett enda okorrigerbart läsfel! Det brukar gälla både CD och CDr. Checkkodsbitarna är ju legio, faktiskt till mängd ungefär dubbelt så många som själva den musikbärande koden.
Kaffekoppen skrev:Nero är ju ett brännarprogram som torde vara dugligt nog för uppgiften.
För bränning kanske ja, men nu användes det ju för läsning också. Sedan påverkar ju hårdvaran en hel del. Sedan jag upptäckte att läsning av ljud CD skivor inte alls var så enkelt som man kan tro, så kör jag med Plextor som har något extra i hårdvaran för läsning av ljud skivor.Kaffekoppen skrev:Nero är ju ett brännarprogram som torde vara dugligt nog för uppgiften.
Annars kan man göra på det jobbigaste sättet, som jag gjorde: Skrev ett eget program!Svante skrev:Det är ju hyfsat enkelt att kolla om kopian är bitidentisk genom att rippa den och kolla på wavfilerna med en editor (som kan visa sampelvärdena).
Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.Mich skrev:För bränning kanske ja, men nu användes det ju för läsning också. Sedan påverkar ju hårdvaran en hel del. Sedan jag upptäckte att läsning av ljud CD skivor inte alls var så enkelt som man kan tro, så kör jag med Plextor som har något extra i hårdvaran för läsning av ljud skivor.Kaffekoppen skrev:Nero är ju ett brännarprogram som torde vara dugligt nog för uppgiften.
Det finns enkla och jobbiga lösningarMich skrev:Annars kan man göra på det jobbigaste sättet, som jag gjorde: Skrev ett eget program!Svante skrev:Det är ju hyfsat enkelt att kolla om kopian är bitidentisk genom att rippa den och kolla på wavfilerna med en editor (som kan visa sampelvärdena).
//Michael
Det kan vi ju inte utgå ifrån, det var ju det som var frågan utan svar.Kaffekoppen skrev:Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.
Ja, men glöm inte bort att början och slutet kan bli olika. Verkar inte finnas något exakt start och slut på låtarna på en ljudskiva. Så om man rippar kopian så behöver inte wav filerna bli identiska med dom rippade från original skiva.Kaffekoppen skrev:Det finns enkla och jobbiga lösningarIÖs och Morellos torde också vara simplare
Mich skrev:Det kan vi ju inte utgå ifrån, det var ju det som var frågan utan svar.Kaffekoppen skrev:Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.
Mich skrev:Det kan vi ju inte utgå ifrån, det var ju det som var frågan utan svar.Kaffekoppen skrev:Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.
Jag har gjort samma övning som Morello med varje ny version av brännarprogrammet jag använt och hittills aldrig fått annat resultat..Morello skrev:Kaffekoppen skrev:Nero är ju ett brännarprogram som torde vara dugligt nog för uppgiften.
Jag har testat Nero genom att sumera två spår där det är fasvänt och resultatet blev exakt tyst.
Hur kommer det sig att det aldrig är ett problem med den övningen Morello och jag prövar med då? I det här fallet var det ju genomlyssningar på materialet och inte början och slutet enkom iallafall..Mich skrev:Ja, men glöm inte bort att början och slutet kan bli olika. Verkar inte finnas något exakt start och slut på låtarna på en ljudskiva. Så om man rippar kopian så behöver inte wav filerna bli identiska med dom rippade från original skiva. //MichaelKaffekoppen skrev:Det finns enkla och jobbiga lösningarIÖs och Morellos torde också vara simplare
tvett skrev:Mich skrev:Det kan vi ju inte utgå ifrån, det var ju det som var frågan utan svar.Kaffekoppen skrev:Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.
Om du var programmerare och skulle skriva en direct copy-funktion till ett brännarprogram, skulle du inte välja att kopiera bit för bit? Allt annars känns onödigt och jobbigare, ur programmerarsynpunkt. Det är trots allt en funktion som ska kunna kopiera data-skivor.
Morello skrev:Kaffekoppen skrev:Nero är ju ett brännarprogram som torde vara dugligt nog för uppgiften.
Jag har testat Nero genom att sumera två spår där det är fasvänt och resultatet blev exakt tyst.
Ursäkta om jag uttryckte mig lite dumt; "frågan utan svar" skulle ha varit "en av frågorna utan svar.".Kaffekoppen skrev:Var det? Så tolkade inte jag det. Jag tolkade det som om ingen visste var problemet låg....Mich skrev:Det kan vi ju inte utgå ifrån, det var ju det som var frågan utan svar.Kaffekoppen skrev:Om vi utgår från att skivorna var bitidentiska (Nero är ju bevisat kunnig på det) så isolerar vi oss till avläsningen.
Om dom två ljudfilerna som skall jämföras inte är i tidssynk med varandra så måste detta tjusteras för innan ihop slagning. Jag vet ej hur ni gjort, programmet ni använt kanske fixar det hela eller så råkade det vara så att filerna började med samma sample.Kaffekoppen skrev:Hur kommer det sig att det aldrig är ett problem med den övningen Morello och jag prövar med då? I det här fallet var det ju genomlyssningar på materialet och inte början och slutet enkom iallafall..Mich skrev:Ja, men glöm inte bort att början och slutet kan bli olika. Verkar inte finnas något exakt start och slut på låtarna på en ljudskiva. Så om man rippar kopian så behöver inte wav filerna bli identiska med dom rippade från original skiva. //MichaelKaffekoppen skrev:Det finns enkla och jobbiga lösningarIÖs och Morellos torde också vara simplare
Nej.Kaffekoppen skrev:Missade du hur de lyssnade av?
Möjligt, jag vet ju inte eftersom jag aldrig detekterat ett felMich skrev:PS. Detta med att lyssna på differansen; Måste man inte spela mycket högt för att kunna höra om LSB ändrar sig. Det är väl också svårt att höra något om det är väldigt få (säg 1st) bit fel på en hel låt. //Michael
Mich skrev:Detta med att lyssna på differansen; Måste man inte spela mycket högt för att kunna höra om LSB ändrar sig. Det är väl också svårt att höra något om det är väldigt få (säg 1st) bit fel på en hel låt.
Mich skrev:Kaffekoppen skrev:Mich skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns enkla och jobbiga lösningarIÖs och Morellos torde också vara simplare
Ja, men glöm inte bort att början och slutet kan bli olika. Verkar inte finnas något exakt start och slut på låtarna på en ljudskiva. Så om man rippar kopian så behöver inte wav filerna bli identiska med dom rippade från original skiva. //Michael
Hur kommer det sig att det aldrig är ett problem med den övningen Morello och jag prövar med då? I det här fallet var det ju genomlyssningar på materialet och inte början och slutet enkom iallafall..
Om dom två ljudfilerna som skall jämföras inte är i tidssynk med varandra så måste detta tjusteras för innan ihop slagning. Jag vet ej hur ni gjort, programmet ni använt kanske fixar det hela eller så råkade det vara så att filerna började med samma sample.Kaffekoppen skrev:Missade du hur de lyssnade av?
Nej.
//Michael
IngOehman skrev:Harryup skrev:E skrev:Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
inte åtminstone ha som ambition att någon gång ta del av verket så
oförvanskat som möjligt.
Mvh E*
Kan du berätta hur det skulle gå till?
Hur vet man att man har ett ofärgat ljud hemma bara för att man har köpt "rätt" grejor?
Nu är ju inte jag E, men jag gör ett försök att svara ändå. Det blir mitt svar och inte E's förstås.
Jag gillar att lyssna på musik live! Det är och har varit mitt primära sätt att ta del av verken så oförvanskat som möjligt.![]()
Jag tycker faktiskt att det är lättare att bilda sig en uppfattning om återgiven akustisk musik när man hört mycket akustisk musik. Det tror jag i varje fall.
Själv gillar jag symfonisk musik och tycker mycket om Konserthuset. Är mindre förtjust i Berwaldhallen. Operans torra karaktär gillar jag också.![]()
Ett annat sätt att skaffa sig perspektiv, eller rättare sagt att för mig skaffa mig perspektiv, har varit att experimentera en massa med ljud- och musikinspelning. Det är nog det jag har lärt mig mest av. Förutsättningslösa experiment för att lära mig stereosystemets begränsningar och möjligheter. Då har det inte bara handlat om akustisk musik i vanlig bemärkelse, utan även andra musikformer. En fascinerande sak som lätt glöms bort är att man faktiskt kan hitta väger till och med utanför de rumsliga dimensioner som finns i verkliga livet, när man arbetar med producerade ljud av olika slag. Jag brukar kalla dem imaginära pespektiv.
Jag har dessutom (både i min roll som studioakustiker och allmän ljudfilur) haft ynnesten att ha blivit inblandad i en mångfald både rena musikproduktioner och även ett flertal filmljudläggningar.
Vh, iö
Mich skrev:En verifiering jag gjorde var att jämföra följande tre saker (på bit nivå för sample värderna):
- Original skivan inläst i datorn
- SPDIF signal från en CD spelare som spelade original skivan
- SPDIF signal från en CD spelare som spelade den brännda skivan
SPDIF signalen spelades in på datorn via ett ljudkort. Kollade även med en DVD-spelare, istället för CD-spelarn.
PS. Detta med att lyssna på differansen; Måste man inte spela mycket högt för att kunna höra om LSB ändrar sig. Det är väl också svårt att höra något om det är väldigt få (säg 1st) bit fel på en hel låt.
//Michael
Finns inte i det ljudkort jag körde med (tror jag). Det var faktiskt ett Creative, tror det heter MP3+ (en liten USB ansluten låda). Nu har jag ett RME Fireface800 och den har inte någon SRC.Johan_Lindroos skrev:Tillsåg du att samplingsfrekvensomvandlaren var urkopplad på ljudkortet, om sådan finns?
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:E skrev:Visst, men jag kan tycka att det är lite respektlöst mot musikskaparen att
inte åtminstone ha som ambition att någon gång ta del av verket så
oförvanskat som möjligt.
Mvh E*
Kan du berätta hur det skulle gå till?
Hur vet man att man har ett ofärgat ljud hemma bara för att man har köpt "rätt" grejor?
Nu är ju inte jag E, men jag gör ett försök att svara ändå. Det blir mitt svar och inte E's förstås.
Jag gillar att lyssna på musik live! Det är och har varit mitt primära sätt att ta del av verken så oförvanskat som möjligt.![]()
Jag tycker faktiskt att det är lättare att bilda sig en uppfattning om återgiven akustisk musik när man hört mycket akustisk musik. Det tror jag i varje fall.
Själv gillar jag symfonisk musik och tycker mycket om Konserthuset. Är mindre förtjust i Berwaldhallen. Operans torra karaktär gillar jag också.![]()
Ett annat sätt att skaffa sig perspektiv, eller rättare sagt att för mig skaffa mig perspektiv, har varit att experimentera en massa med ljud- och musikinspelning. Det är nog det jag har lärt mig mest av. Förutsättningslösa experiment för att lära mig stereosystemets begränsningar och möjligheter. Då har det inte bara handlat om akustisk musik i vanlig bemärkelse, utan även andra musikformer. En fascinerande sak som lätt glöms bort är att man faktiskt kan hitta väger till och med utanför de rumsliga dimensioner som finns i verkliga livet, när man arbetar med producerade ljud av olika slag. Jag brukar kalla dem imaginära pespektiv.
Jag har dessutom (både i min roll som studioakustiker och allmän ljudfilur) haft ynnesten att ha blivit inblandad i en mångfald både rena musikproduktioner och även ett flertal filmljudläggningar.
Vh, iö
Sorry IÖ du räknas inte du har för mycket erfarenhet och mätmöjligheter.
Harryup skrev:Jag menar hur en vanlig dödlig utan mätmöjlighet kan kontrollera att det verkligen är ofärgat, vilket enligt min mening är extremt svårt?
Harryup skrev:Man kan ju tycka att det är ofärgat efter ens egna erfarenheter och man kanske inte springer på (akustisk instrumen)konsert varje vecka. Men hur vet man hur långt man har nått med sin anläggning i en objektiv bemärkelse?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster