Filter placering i28

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Filter placering i28

Inläggav RMA » 2007-04-07 22:36

Funderar om någon vet var filtret ska monteras på i28.Fick inte med den informationen när jag var hos iö.
mvh Raimo.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-07 22:54

Bara å fästa i den nedre tomma utrymmet. Nära kabeldragningen och anslutningspanelen förslagsvis. Ställ högtalaren upp-och-ned å sedan är det bara å sätta igång.... Kom ihåg att du kanske i en framtid kan komma att vilja demontera delningsfiltret så limma det inte med PL400 för då kommer du att svära högt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-07 23:05

I understa kammaren, alltså där det är förhållandevis tyst.

Jag brukar placera och skruva det mot bakstycket precis under anslutningspanelen (en skruv i mitten). Men det spelar inte så stor roll var i volymen man sätter det.

Många föredrar att skruva det mot "taket" för att det skall vara lättare att se det med foten bortskruvad, men gör man det så rekommenderar jag att man fyller bottenkaviteten med något som pressar lakom hårt mot filtret, så att inte gravitationen blir ens fiende.

En del sätter filtret i botten, alltså skruvar det på själva foten. Det går bra att göra så, men då avråder jag från att även lägga in en tung sandsäck i bottenkaviteten, en möjlighet som ju finns annars, om man vill göra högtalaren i det närmaste ovältbar.

En alternativ "ovältbarhetslösning" är att limma en metallklump av ansenlig vikt mot bottenplattan (16 * 25 cm) så längt bak som det går utan att komma i konflikt med den 10 cm breda skruvytan i botten. Gör man det och väljer en järnklump (5 cm höjd ger en vikt om knappt 16 kg) så är det klokt att se till så att det är minst 10 cm till den närmaste spolen i filtret.

Väljer man bly (om man får tag på det) så blir avståndet till spolarna mindre viktigt, och vikten ansenligare, närmare bestämt knappt 23 kg med samma tjocklek.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-04-08 23:29

Tackar för svar,men vad menas med 10cm skruvyta i botten??Bra ide med sandsäck,har funderat på fot i svart granit,det vore snyggt om det inte blir på tok för dyrt förstås.Räcker det verkligen med 1 skruv i mitten? Det är ju ändå ett stort & tungt filter.Har även funderat på filt mellan låda & filter för att eliminera risken för skaller.
mvh Raimo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-09 00:30

Sorry, mitt misstag. :oops:

Jag fick av någon anledning för mig att det var i32s det handlade om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-10 13:23

Jag skruvade filtret i "taket", alltså väggen mot nedersta baselementet
med 2 skruvar o en jäkla massa latex på baksidan av filterplattan.

Då blir det skallerfritt, sitter bättre än med bara skruv o går att lossa på
senare 8)

Man skulle kanske ta o fylla den kaviteten med något... Just för att
motverka att spolarna (som är rätt tunga) lossar från plattan...

Har ju en massa bläster-glas (glaskulor) på jobbet... De leder ju inte
ström i alla fall :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-10 13:30

IngOehman skrev:
Väljer man bly Vh, iö

Ni har väl inte glömt det där med ROHS-direktiven? :wink: :) :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-04-10 15:44

RoHS-direkivet gäller nog inte om du som privatperson skulle vilja lägga in en blyplatta i dina högtalare.

Företaget Ino Audio får däremot inte sälja högtalare innehållande bly i någon del (fast det finns faktiskt ett undantag i direktivet för lödpunkter i (PA-?) högtalare avsedda att leverera ljudtryck på >125dB SPL i flera timmar, så kanske modeller från pi60 och uppåt i sortimentet kan tänkas vara undantagna ändå vad gäller lödtenn 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-11 16:39

125 dB levererar de ju lätt, det är bara en fråga om var någonstans man mäter ljudtrycket. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag levererar inga blyinlägg, men jag hindrar heller ingen att åstadkomma det hela själv. Kan till och med bistå med tipset, som synes tidigare i tråden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-11 17:50

Torde väl leverera mer än 125db, mätt i lådan..

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-04-11 19:46

"...+125dB SPL" är nog bara ett sätt att ange att undantaget gäller för PA-system och eventuellt studioinstallationer (även fast man kan tycka att det hade varit enklare att skriva ut det i klartext).

Skulle vara intressant att få veta hur Ino Audio jobbar med RoHS-frågan? Är de högtalare som levereras färdigbyggda helt blyfria?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-11 20:27

Conan skrev:Skulle vara intressant att få veta hur Ino Audio jobbar med RoHS-frågan? Är de högtalare som levereras färdigbyggda helt blyfria?
Nu skall jag som faktiskt är rätt miljöengagerad påstå att jag tycker det nästan känns som en löjlig fråga. Det bly som möjligen finns i det lödtenn som används vid lödning av filter och kontaktering av en högtalare är försvinnande lite.

När det gäller miljöinvesteringar måste det ske på områden som har reel effekt. Men det är ju liksom svårare eftersom det hamnar i direkt konflikt med våra arbetstillfällen..

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-04-12 10:10

Jo, man kan tycka att bly i lödtenn är en rätt löjlig fråga. Endast ca en halv procent av blyanvändningen i världen kan tillräknas elektronikindustrin. Dessutom finns det mycket som pekar på att inte ens den lilla mängden bly i elektroniska eller elektriska produkter någonsinn kommer att medföra hälsoeffekter eftersom bly bundet i lodmetallegeringen inte så lätt urlakas ens på soptippar med sur nederbörd och i kontakt med andra urlakande föreningar.

Även annat gör blyfrågan lite löjlig, som att det redan finns ett återvinningssystem för elektronik (vilket gör att mängden elektronikskrot i framtiden blir rätt begränsad) samt att bytet till blyfri lödning troligen i dagsläget medför en större total miljöbelastning främst pga ökad energianvändning i lödprocessen (de nya loden har 30 - 40 graders högre smältpunkt vilket kräver mer effekt i lödugnar och i våglödningsmaskiner).

Men vad du, Kaffekoppen, och jag än tycker om saken finns RoHS-direktivet där, och fr.o.m. förra sommaren gäller begränsningarna även i svenska miljölagstiftningen. Den övervägande majoriteten av företag som säljer, hyr ut eller ger bort elektriska och elektroniska produkter på svenska marknaden är tvingade att följa begränsningar mot exempelvis bly i lödfogar.

Därför vore det kul att höra hur Ino Audio resonerar runt detta ämne. Inte för att jag egentligen har med saken att göra utan av rent personligt intresse. :D

Återgå till Wänner af Ino