Parallellkoppling av högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Parallellkoppling av högtalare

Inläggav nikstra » 2007-04-11 00:32

Jag har för mig att jag läst om detta någonstans men jag hittar inte något när jag söker.

Om man parallellkopplar ett antal högtalare, har det någon betydelse om man:
a) kopplar separata kablar mellan förstärkaren och respektive högtalare
b) kopplar en kabel från förstärkaren till första högtalaren och sedan från denna till nästa högtalare osv.

Impedansen borde ju bli densamma (eller?) men hur blir det med induktans och kapacitans? Är detta något att bry sig om?

/Niklas

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-11 01:04

Skillnaden ligger bara i differensen mellan den långa resp kortare kabeln som du använder i de två olika fallen.

Det du ska ha koll på är den totala impedansen du lastar förstärkaren med, men det har du förmodligen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-11 08:47

Klart det blir skillnad.

Se bara på hur stor skillnad det tar i tid när du tänder en lampa där elkabeln till lampan är längre innan ljuset når dina ögon. 8)

Skämt åt sidan. Det som kan bli skillnad är ju om högtalarkabeln som används är lite för resistiv (tunn) för det avståndet som är till den sista högtalaren som då kommer få ett lite "motstånd" framför sig vilket påverkar högtalarens prestation negativt.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2007-04-11 16:52

Så jag kan alltså koppla på det sätt jag finner mest praktiskt så länge jag inte använder för klen kabel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-11 17:05

nikstra skrev:Så jag kan alltså koppla på det sätt jag finner mest praktiskt så länge jag inte använder för klen kabel?

Ja. Och om förstärkaren klarar lasten av två parallellkopplade högtalare (vilket absolut är tänkbart, men måste kollas).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum