Morello skrev:Harryup skrev:Morello:
Är säkert ännu bättre, men frågan gällde om man någon gång funderat på att ha 2 olika grupper som bedömde en produkt efter subjektiv lyssning och en efter det nu vedertagna sättet?
Det väsentliga är att eliminera risken för att testerna kontamineras med inbilliade upplevesler. Av den anledningen används blinda tester, men det hindrar inte att skillnaderna beskrivs med subjektiva termer.
Öppna tester med utrymme för placebo är väl aldrig något man bör sträva efter eller är du av en avvikande åsikt?
Atkinson skrev ungefär om jag minns rätt i en spalt i vad jag tror var senaste numret att:
Kan jag upptäcka nivåskillnader i en test med snabba uppkopplingar? Ja, förmodligen.
Kan jag upptäcka skillnader typ, sväng, timing etc i en test med snabba uppkoplingar. Nej, förmodligen inte.
Så han konstaterade att det finns skillnader som han behövde flera veckor på sig att uppleva eftersom han ansåg att det fanns skillnader i hur man lyssnar vid korta snabba tester och över tiden.
Har inte förordat införandet av placebo, har inte diskuterat öppna eller blinda tester. Jag diskuterde 2 olika grupper varav en subjekttivt och en som det görs idag.