niklasz skrev:Vilket framstår som den mest lämpliga strategin?
Att lita på sina egna öron?
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:niklasz skrev:Vilket framstår som den mest lämpliga strategin?
Att lita på sina egna öron?
Harryup skrev:Jag menar hur en vanlig dödlig utan mätmöjlighet kan kontrollera att det verkligen är ofärgat, vilket enligt min mening är extremt svårt? Man kan ju tycka att det är ofärgat efter ens egna erfarenheter och man kanske inte springer på (akustisk instrumen)konsert varje vecka. Men hur vet man hur långt man har nått med sin anläggning i en objektiv bemärkelse?
Flint skrev:paa skrev:Vad har du till anti-RIAA?
Ett passivt nät som håller sig inom 0.2dB tolerans.
paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Vad har du till anti-RIAA?
Ett passivt nät som håller sig inom 0.2dB tolerans.
Och vilken tolerans håller sig RIAA:n inom?
Harryup skrev:Har LTS haft någon tanke på ett Fremer-Atkinson upplägg?
Jag skulle tycka det var intressant att ha en särskild grupp subjektivt tyckande och sedan ett F/E-test som verifierade hur apparaten beter sig för sig själv kontra i en anläggning.
niklasz skrev:Så framstår det väl inte som alldeles oproblematiskt att lita på sina öron, åtminstone om man eftersträvar en god återgivning. Om man däremot vill ha en subjektivt bra upplevelse blir det annorlunda.
Harryup skrev:niklasz skrev:Så framstår det väl inte som alldeles oproblematiskt att lita på sina öron, åtminstone om man eftersträvar en god återgivning. Om man däremot vill ha en subjektivt bra upplevelse blir det annorlunda.
Precis, så vad är det som säger att bara för att man har köpt rätt elektronik så blir det bra ihop med vilken högtalare som helst i vilket rum som helst?
Vad är det som säger att typ du bor i ett rum du av olika skäl inte kan ändra mer och du har en något lång efterklang i diskanten inte skulle ha fått ett naturligare ljud totalt sett med en aning avrullad rörförstärkare?
Så jag anser att god och subjektivt bra återgivning inte alltid skiljer sig åt och inte heller alltid sammanfaller. Därför ser jag neutralitetsbegreppet borde innefatta hela anläggningen med rum, dock blir det ju lite svårt för LTS att testa allas vardagsrum. Så som en bra redskap för att utröna skillnader så kan säkert F/E funka utmärkt, men har mina dubier som absolut ledstjärna.
niklasz skrev:Vilket framstår som den mest lämpliga strategin?
Harryup skrev:Flint:
Jag skall lyssna när jag kommer hem men det blir rätt sent.
Skall också kolla närmare på vad Atkinsson skrev om sina erfarenheter av hans okänslighet för att upptäcka timing etc, vid snabb "omkopplingstest".
niklasz skrev:Harryup skrev:niklasz skrev:Harryup skrev:Läs frågan igen. Jag tycker det självklart är relevant eftersom det är just det som är frågan. Det gäller ju att minimera alla fel, och det totala felet kommer variera mycket även om man minimerar det minsta felet.
Visst kan det totala felet vara stort även om man minimerar det minsta felet, men det skadar väl inte att få bort ett fel. Då har man i alla fall något färre saker att lägga kraft på. Det är ju inte särskilt hög sannolikhet att det totala felet skulle öka om man minskar det minsta felet.
Nä, men det kanske skulle minska om man valde andra apparater.
Varför det?
Visst kan man tänka sig att det finns fall där fel helt eller delvis tar ut varandra, men det måste nog betecknas som en lycklig men ovanlig slump. De flesta fel är inte av sådan art att de låter sig tas ut av varandra, utan adderas till varandra.
Vilket framstår som den mest lämpliga strategin?
MP skrev:OT: snart 100 sidor
Långt fler än du kan ana! De flesta konsumenter vet inte vad f/e är. De har inte möjlighet att verkligen få testa i hemmiljö, utan köper i bästa fall på öppet köp (som de inte orkar lämna tillbaka för det låter bättre än det de inte hade innan).IngOehman skrev:
Hade apparaterna kombinerats helt slumpmässigt så skulle jag ha hållit med dig helt, men så sker ju nästan aldrig. Det närmaste man kommer slump, är om man skulle köpa alla apparater som grisen i säcken, alltså på ren rekommentdation från testare som bara lyssnat, alá Fremer.
Men vem gör så? Vh, iö
Inte en enskilld apparat kanske, men kombinationen av apparat/apparater och rum (om man skall knyta an till Harryup) kan allt kallas för slumpmässiga. Tycker jag.Martin skrev:Jag tror inte det blir särskillt slumpartat av det, att köpa på rekommendationer man tycker verkar vettiga. Bara inte som man har tänkt kanske.
IngOehman skrev:När skall man anse att det är 100 sidor? Är det när det blir 100 sidor, eller är det ögonblicket innan det blir 101 sidor? (Alltså när 100 sidor är skrivna.)
Vh, iö