Olika Hififorum vad tycker ni.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-04-12 13:48

Ja den bästa stämningen får man bara om forumet är likritat, men då får man heller aldrig någon debatt.

Alla forum har lyckats locka till sig en spefik grupp och har ofta hög kompetens på just det.

Jag skulle gissa att Euphonia har enormt många ickemedlemmar från hela världen som är inne och kollar in bildtrådarna.

minhembio.com har en heldel HTPC och plasma Vs. LCD kompetens.

hf.nu har sina lokalsektioner med sina IRL möten.

apparat verkar inte finnas kvar men där fanns om jag minns rätt mycket info om projektorer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-12 13:53

Euphonia bjuder på fint samtalsklimat, men inläggens filosofiska innehåll är ofta tveksamt, obefintligt eller i alla fall klent. Faktiskt har en ibland tråkig ton, men i gengäld är inläggens kvalitet av högre filosofisk dignitet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 13:56

Morello skrev:av högre filosofisk dignitet.

av högre akademisk dignitet, skulle jag säga.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-12 14:09

Hej :)
Jag tycker alla de forum jag e med på (diyforum.net, faktiskt.se, euphonia och minhembio) är bra på sitt sätt.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 14:29

JustAudioMagic skrev:Hej :)
Jag tycker alla de forum jag e med på (diyforum.net, faktiskt.se, euphonia och minhembio) är bra på sitt sätt.

Ja visst är det så.
Men om man har ett kritiskt förhållningsätt till ormolja mm och vill höja debatten till en akademisk nivå, ja då finns bara faktiskt.se.
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-12 14:45

JeLe skrev:Ja visst är det så.
Men om man har ett kritiskt förhållningsätt till ormolja mm och vill höja debatten till en akademisk nivå, ja då finns bara faktiskt.se.

Jag tror inte alla har samma uppfattning, men självklart respekterar jag din mening

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-12 14:48

Hej

Detta är ju fel om det finns orättvisor som styr vilka medlemmar som får vara med och inte vilket man styr genom att stänga av utan grund eller bara för att man inte kan motargumentera...

Lasselite hänvisade till en gammal tråd om detta ämne och patrikf skrev det bäst tycker jag..

patrikf skrev:Ja säkert! Majoriteten av medborgarna mår bäst i en skyddad verkstad där de skyddas från ifrågasättande, kritiskt tänkande och annan omstörtande verksamhet...
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-04-12 15:10

V8:s inlägg är klockrent :)

Att jag som är mycket tveksam till en del av LTS hållning och positiv till andra ändå skriver mer inlägg här är att här tillåts debatt. Det tycker jag är bra. Dessutom tycker inte dom flesta som mig vilket är väldigt bra :D

Fikastämning vill jag ha på jobbet en kvart om dagen inte på ett hififorum :wink:

Å andra sidan vill jag inte ha det så som det urartade sig på gamla hifimagasinet heller utan dessa tre hififorum som finns är bra och jag är medlem i alla tre. MHB är bra om man gillar platt-tv och näshårsbortagare 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-12 15:21

Jag hittade direkt hit av nån konstig anledning; är reggad på ett par andra enbart för köp/sälj-avdelningarna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-12 15:32

Tackar ändå för erat stöd. :) Men skall eller rätaresagt är det värt att bråka och kräva sin rätt osv. Man man begära att de faktiskt bevisar vad som var fel osv. För de tystar bara ner allt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-04-12 15:38

meanmachine skrev:Tackar ändå för erat stöd. :) Men skall eller rätaresagt är det värt att bråka och kräva sin rätt osv. Man man begära att de faktiskt bevisar vad som var fel osv. För de tystar bara ner allt.

jag tycker att du ska besöka moderatorerna IRL, gärna med nåt stort vapen. Såna här orättvisor kräver verdergällning, alternativet kan tipsa Uppdrag Granskning så hänger de garanterat ut de jävlarna i bästa sändningstid

räcker inte det kan du alltid ringa supporten hos din internetleverantör, på nåt sätt känns de ansvariga för vad du kan råka ut för på nätet, koppla in konsumentombudsmannen och Sverker

som du ser finns det massor du kan göra som kommer att hjälpa dig

lycka till
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-12 15:56

Style skrev:besöka moderatorerna IRL, gärna med nåt stort vapen.

Kanske var väl drastiskt :lol: ÄVen om man frestas att ta till vederällning 8)

Och alldeles i slutet. Hasta la Vista baby. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-12 16:59

Brinkman skrev:MHB är bra om man gillar platt-tv och näshårsbortagare

:lol: 8)

hifiguru@spray.se

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-04-12 17:25

Föredrar med god marginal Faktiskt.se som forum. Där har de flesta en kritisk hållning till branchen och sväljer inte vilken skit som helst. Det går att ställa frågor och ofta få tekniskt/vetenskapligt bra svar. Finns många medlemmar med osedvanligt goda kunskaper här. Dock finns här såklart brister. T ex musikavdelningen.

Där går jag heller till Euphonia och läser. Många gedigna inlägg där om artister/fonogram/historik. Det tekniska kunnandet är dock lågt och många där utgår helt okritiskt från att dyrt med automatik är bra.

HiFi-Forum tycker jag är ett leksaksforum. Otroligt lågt i tak och mest dumheter. Det tog inte lång tid att bli portad därifrån. Förmodligen på livstid. De har en av de mest löjliga regler man kan tänka sig. Nämligen att du inte får tala illa om en produkt??? Vad ska man då ha ett forum till.

Några andra svenska forum besöker jag inte. Är däremot medlem i Bryston Owners Circle som ju är ett rent märkesforum där man direkt till Bryston kan ställa tekniska frågor och annat kring deras produkter. Mycket bra. Men detta är ju mest intressant om äger Bryston.

Mvh

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 17:43

meanmachine!
Bli medlem på hf, så ser vi hur lång tid det tar innan du blir utsparkad!
Ett litet roligt vetenskapligt test i sann fakiskt.se anda! :D
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-04-12 18:33

meanmachine skrev:
Hej! Pga ditt dåliga uppförande i den här tråden så har du fått en höjd varningsnivå & en veckas semester frå...

Så här kan det lite snopet se ut. ?

Tråden heter Skillnaden mellan dyra billiga 2ch under förstärkare.

Jag fattar inget. Tycker inte jag gör något OT... :(

Jag figurerar som mr välljud.
JeLe missade du denna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-04-12 18:35

Style skrev:jag tycker att du ska besöka moderatorerna IRL, gärna med nåt stort vapen. Såna här orättvisor kräver verdergällning, alternativet kan tipsa Uppdrag Granskning så hänger de garanterat ut de jävlarna i bästa sändningstid

räcker inte det kan du alltid ringa supporten hos din internetleverantör, på nåt sätt känns de ansvariga för vad du kan råka ut för på nätet, koppla in konsumentombudsmannen och Sverker

som du ser finns det massor du kan göra som kommer att hjälpa dig

lycka till

:lol: Kanske ska ta i ordentligt med ett "Dagens ris" oxå? :wink:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 18:37

Alexi skrev:
meanmachine skrev:
Hej! Pga ditt dåliga uppförande i den här tråden så har du fått en höjd varningsnivå & en veckas semester frå...

Så här kan det lite snopet se ut. ?

Tråden heter Skillnaden mellan dyra billiga 2ch under förstärkare.

Jag fattar inget. Tycker inte jag gör något OT... :(

Jag figurerar som mr välljud.
JeLe missade du denna?

var det på hf då?
Faktiskt.se=mobbarforum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-12 19:06

Jag var medlem på ett av ovan nämda forum, gissa vilket! (Tror jag skrev max 25 inlägg totalt innan avstängning) Blev avstängd på livstid pga av en konstig kabeldebatt!! :? (Jag lovprisade EKK och smutskastade dyrkablar) :)
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-12 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
housemicke

faktiskt.se, one forum to rule them all.. hehe

Inläggav housemicke » 2007-04-12 19:07

jag är inte ens reggad på några andra svenska hififorum, testade först att regga mej på hf men blev typ nekad pga av att jag kanske inte va "en i gänget" från start s a s, tror det va nåt om hur jag beskrev mitt hifi-intresse... va ju inte direkt läge att behöva ljuga för att bli accepterad kände jag, så det fick va. roliga blidtrådar på hf dock.

på euphonia kan jag nog inte hänga pga mitt lowbudget stuk. har inte råd liksom.

sen hittade jag faktiskt, det passar mej bra. inget mumbojumbo och pseudovetenskap, i like. gillar avsaknanden av gargongen som återfinns i tidningar såsom hifi och musik kan man säga.

tycker även om kompetensen som verkar finnas samlad här, själv är jag i lärofasen vad gäller det mesta, så jag snappar upp en hel del grejer av folk som verkar veta vad dom snackar om. ovärderligt. kolla bara forumhögtalartråden. kan tänka mej att det finns ett par mer eller mindre likadana engelskspråkiga forum, med lite mer medlemmar och action, men som det ser ut nu så räcker det här. nämde jag kompetensen?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 19:11

Nefilim skrev:Jag var medlem på ett av ovan nämda forum, gissa vilket! (Tror jag skrev max 25 inlägg totalt innan avstängning) Blev avstängd på livstid pga av en konstig kabeldebatt!! :? (Jag lovprisade EKK och smutskastade dyrkablar) :)

Jag börjar bli sugen på medlemskap! :lol:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-12 19:44

Har fått kontakt med Joakim Franzen på MHB och efter mejlkontakt släpptes spärren.. :lol:

Stark jobbat.. Tackar för hjälpen från er. Kolletivet är BRA.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-12 21:30

Nefilim skrev:Jag var medlem på ett av ovan nämda forum, gissa vilket! (Tror jag skrev max 25 inlägg totalt innan avstängning) Blev avstängd på livstid pga av en konstig kabeldebatt!! :? (Jag lovprisade EKK och smutskastade dyrkablar) :)

Jag har blivit avstängd från samma forum pga. jag inte delar en butikinnehavares syn på kinesiskt tillverkade hifiprodukter, kvaliten, service åtaganden samt hur ärliga de som privatimporterar är..vilket butiks innehavaren på alla dessa punkter sagt är tvivelaktig. Har argumenterat emot varje gång han slängt lite skit om detta.

Till slut så gick han till admin och bad att stänga ute mig vilket jag blev, sedan har jag ifrågasatt min avstängning, på vilka grunder den är och varför admin på detta forum ignorerar ifrågasättanden och varför de kan ändra i sina inlägg utan att man kan se detta som "edit" noteringar. Admin har ändrat i en tråd en gång där jag diskuterade med honom så tråden har en annan innebörd från honom och inte den spydiga som först stod där...blev kallad lögnare och då jag visade att det inte stämmer att det är som jag har "bevis för" så blev även jag kallad en fikaförstörare och är inte välkommen längre. Har även felaktigt blivit kallad att jag inte bidrar men har genom åren många långa uppskattade trådar och folk som har börjat delta på forumet och köpa hyffsat dyra produkter efter varit och lyssnat hos mig. Jag har dock fått lite tips att denna admin har en del ganska dyra produkter hemma som sälja av forumets annonsörer 8)

Så detta forum har för all framtid tappat all trovärdighet.

Faktiskt är bra att få teknisk hjälp som sagt, även om den ofta drar iväg i tävlan om att vara mest självgod...och tekniskt kunnig.

Euphonia är tvärtom vad en del verkar tycka en klubb för dryga, visst finns några av de kanske dyraste systemen där men samtidigt ges postiva kommentarer om de billigare systemen/produkterna också.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-12 21:44

JockScott skrev:så blev även jag kallad en fikaförstörare

:lol:

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-12 21:54

JockScott skrev:även om den ofta drar iväg i tävlan om att vara mest självgod...och tekniskt kunnig.

är det inte underbart.. man frågar efter lite men får mycket mer.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-12 22:20

Eftersom jag tycker det är kul att debattera lite så suger alla forum. HF och Euphonia pga att jag är kickad därifrån och faktiskt för att de flesta tycker tämligen lika det jag tycker. Och de som är kvar här men inte tycker som jag är hopplösa fall :D
Class only looks like arrogance from below.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-12 22:23

Jaså du kickad också! 8O
Hur många är ni?
nästan som ni borde ta och skriva det i er signatur.
"kickad från hf" :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-12 22:37

Bra idé :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-12 23:11

Rydberg skrev:faktiskt för att de flesta tycker tämligen lika det jag tycker.

Då delar vi uppfattning! Trodde annars att det bara var den som INTE är med i INO/LTS-klubben som kunde få ett intryck av likriktning här...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-12 23:14

MP skrev:Bra idé :wink:

8O Du sparkad?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi