Flint skrev:IngOehman
Men tror inte du att transparens är att föredra före färgning?
Vad menar du med "tror"?
Jag
vet att jag
vill ha en så transparent kedja som möjligt, och jag
vet att orsaken till att jag vill det är att jag inte lägger några estetiska klang-aspekter på återgivningen. Jag vill bara veta "hur det var".
Detta är ingenting jag behöver spekulera om eller tro något om. Jag vet att det är så.
Vad som är att föredra för någon som
inte är ute efter en transparent kedja är däremot en fråga om vilken estetik de är ute efter. Det vet de bäst själv, eftersom smak är en personlig fråga.
Det finns alltså inget svar på vad som skulle vara generellt att föredra (ofärgat eller snyggt färgat) - för det beror på vad man vill ha ut av sin musikanläggning!
Med F/E-lyssning kan man dock skaffa sig en uppfattning om BÅDE huruvida en apparat erbjuder en någorlunda transparent signalhantering och (om den inte gör det) hur dess signalpåverkan låter.

(Vilket gör att man, om man förstår hur F/E-lyssning fungerar) kan göra en bedömning av huruvida just den påverkan som apparaten ger skulle vara trevli att addera till den egna anläggningen.
Resultatet från en F/E-lyssning kan alltså ha värde för alla, oavsett vilka preferenser de har.
En enda sak behövs för att man skall kunna ha nytta av informationen från en F/E-lyssningsrapport - att man förstår hur det fungerar och hur resultatet skall tolkas.
Jag är inte säker på att alla förstått det ännu. I själva verket är jag ganska säker på att nästan alla de som röstat "dogm" inte förstått ännu, eller förtås att de för det av hifi-politiska orsaker, eller som ett skämt.
Flint skrev:Jag har i alla fall fått det intrycket. Att du tror det alltså.
Jaha.

Undrar vad det kan bero på.
Kan tänka mig att du tolkar det jag skriver i enlighet med någon förutfattad mening som du av någon anledning har svårt att släppa.
Detta brukar jag säga om förutfattade meningar; man måste uppdatera dem med jämna mellanrum!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).