Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Tre CD-spelare.
"E-filer" från Yamaha CDX-1030, Sony CDP-407 och Denon DCD-1015. Sonyn plockade jag från soprummet och lagade upp. Någon hade alltså slängt den. Den kostade 2400:- när den såldes åren 92/93 enligt "nätet".
Vilka spelare hör ihop med respektive ljudfil?
C1
C2
C3
Musik: Hans Theessink - Call me. CD: Burmester Art For The Ear.
Mer om bemötande, respekt och argumentationsteknik när det är som sämstFlint skrev:Detta är helt otroligt.Ett definitionsgräl om ordet "ljudtönt".
IngOehman skrev:Isåfall är det troligen så att detta gäller för alla dem som röstat på att F/E-lyssingsmetoden är vetenskap - eftersom det liksom ingår i definitionen att man i vetenskapliga sammanhang ALLTID måste höja sig över sina egna preferenser och hantera dessa på ett objektivt eller neutralt sätt - att man som individ kan omfamna alla typer av preferenser, s.a.s., och behandla dessa likvärdigt.
IngOehman skrev:Ordet ljudtönt såsom det introducerades i den här tråden av Morello, är nog inget nedvärderande dock, utan bara en kategori som kännetecknas av att man bryr sig om ljudkvaliteten.
(Men jag såg ditt inskjutna "enligt min definition", så jag förstår vad du menar.)
Kaffekoppen skrev:Ett gott exempel hade varit att inte tolka det jag skrev på sämsta tänkbara sätt utan att fundera över innebörden, och att inte skriva ett kränkande följdpåstående för att ge legitimitet till sin egna vilsna tolkning.
Men det är ju bara hur jag ser på det. Det behöver ju inte betyda något för dig![]()
Sluta se elakheter överallt. Du är ju en hygglo snubbe. Sånt här orkar jag bara inte med!
Morello skrev:Gör som jag, dvs öppna en iskall Hoegaarden, skiva upp en citron och njut av ölet tillsammans med lite god musik.![]()
Finns så mycket roligare saker att göra än att bjäbba .
i skrev:Är ni lite kinkiga idag, pojkar ?
Morello skrev:Bästa Kamrater,
Om jag haft en susning om att "ljudtönt" skulle rendera en debatt av denna dignitet hade jag aldrig någonsin valt det ordet.
Gör som jag, dvs öppna en iskall Hoegaarden, skiva upp en citron och njut av ölet tillsammans med lite god musik.![]()
Finns så mycket roligare saker att göra än att bjäbba .
Flint skrev:IngOehman skrev:Vad du tramsar!
Nej, det är du som tramsar. Hela din HiFi-ideologi är trams.
Nåväl: vi är fortfarande överens om att F/E är en dogm eller?
Svante skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:MP skrev:Som jag ser det, vilket phloam är lite inne på, är problematiken att var och en av oss har skaffat sig en mer eller mindre dogmatisk HiFi syn genom HiFi branchens genom åren otaliga dogmatiska läror och irrläror.
F/E lyssning rätt utförd är en mer eller mindre vetenskaplig metod och kan förmodligen få de mest dogmatiska uppfattningar att raseras vilket knappast välkomnas varmt av en dogmatiker.
Enklare då att inte förstå, smutskasta, projicera och sekterisera metoderna och personerna som kan tänkas kullkasta den egna världsbilden.
Det gör för ont för vissa !
Det behöver inte alltid vara den egna dogmatiska övertygelsen utan kan också handla om t.ex. ekonomisk vinning, prestige, nihilism eller bara önskan om en grupptillhörighet.
Men angrip då branschen med sakargument. Eller anser du f/e vara just sakargumentet? Det har i så fall inte framgått. Luddig argumentering?MP skrev:Frågan är väl varför du angriper LTS i alla lägen.
LTS och F/E lyssningen är genom sin metod ett bra angrepp på HiFi branchens dogmer.
Vad du tramsar (Flint)!![]()
Om en apparat i någon HiFi-tidskrift beskrivs som mörk och fyllig i klangen, och men i F/E-lyssning kan konstatera att den i själva verket är det motsatta* (ljus och tunn), är väl F/E-lyssningsrapporten ett bra sakargument?
En apparat som inte F/E-lyssnas utan bara lyssnas på som en del av en godtycklig anläggning, kan ju få nästan vilken beskrivning som helst - beroende på vilket programmaterial som använts vid lyssningen, beroende på kringutrustningen, och beroede på vilka apparater den har jämförts med.
Är det vettig konsumentinformation?![]()
Själva F/E-lyssningsprincipen är i sig inget argument, det är en metod bara, och något annat har heller ingen påstått? Att du antyder det uppfattar jag som trams, och jag tror att du vet att du avsiktligt försöker skruva och misstolka också. Därför kallar jag det du håller på med för trams.
Nej, det är du som tramsar. Hela din HiFi-ideologi är trams.
Flint Lidbom!
meanmachine skrev:Nåväl: vi är fortfarande överens om att F/E är en dogm eller?
Det är min uppfattning också efter att inte orkat läsa alla inlägg men efter sortering är det klart med mitt ömdöme iaf.
Birger skrev:Herregud...![]()
Ni är patetiska
Kaffekoppen är ju mest patetisk av alla!! Vad vill du egentligen?? vinna inläggsligan eller??
Bli frisk och snart.
besan skrev:hur fan kan just denna tråd få så sjukt många inlägg.....
//jonas
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, doppler och 31 gäster