F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-14 11:48

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Möjligheten att nå sitt ljudideal* på enklaste sättet, med begränsat antal påverkbara variabler - eller tydliggjorda variabler - leder så som jag ser det snabbare, billigare och enklare till det resultat man söker.

Vad är det för fel på ett ljudideal? Vi har ju ideal i allt annat i livet. Kvinnor, bilar, semestermål, glass, tandkräm, TV-program, hustyp osv... Jag förstår inte varför ljud skall vara så heligt och objektivt valt. Objektivt för vem? Mitt ljudideal kan sammanfattas med en mening. Jag vill gilla det jag hör. Men ni som vill krångla till det och reglera och likrikta merknaden, gör det. Jag bygger i alla fall det mesta själv. CD-spelare har jag dock inte lyckats knåpa ihop någon. Där är jag hopplöst kompetensinverterad. 8)

Vem har sagt att det är fel på ljudideal?
Det är väl ingen som hävdar att det skall väljas på objektiva grunder, men objektiv information om apparaters egenskaper borde väl underlätta för den som vill skaffa utrustning för att realisera sitt ideal?
Vilka är "ni" som vill likrikta och reglera marknaden? Jag kan inte ha dragit mig till minnes att jag sett ett enda sådant inlägg. Däremot vänder sig många mot missvisande marknadsföring.

Tillägg: Din utgångspunkt "Jag vill gilla det jag hör" tycker jag väl belyser varför din kritik mot F/E skjuter vid sidan av. Det anknyter till exemplet med lastbilar och personbilar som jag gav för X antal sidor sedan. F/E-lyssning är helt enkelt inte tillkommen för det du åsyftar. För att göra ännu en liknelse, det du gör är ungefär som att kritisera en skruvmejsel för att den är dålig att slå in spik med. Därtill ger du i ovanstående citat ett bra exempel på dessa hårresande tolkningar som jag nämnde i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av niklasz 2007-04-14 12:13, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 11:51

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Möjligheten att nå sitt ljudideal* på enklaste sättet, med begränsat antal påverkbara variabler - eller tydliggjorda variabler - leder så som jag ser det snabbare, billigare och enklare till det resultat man söker.

Vad är det för fel på ett ljuideal? Vi har ju ideal i allt annat i livet. Kvinnor, bilar, semestermål, glass, tandkräm, TV-program, hustyp osv... Jag förstår inte varför ljud skall vara så heligt och objektivt valt. Objektivt för vem? Mitt ljudideal kan sammanfattas med en mening. Jag vill gilla det jag hör. Men ni som vill krångla till det och reglera och likrikta merknaden, gör det. Jag bygger i alla fall det mesta själv. CD-spelare har jag dock inte lyckats knåpa ihop någon. Till det räcker inte min "kompetens". 8)

Var står det, eller kan det tolkas som om det är fel med ett ljudideal i min text? Det är ett missförstånd av dig.

Jag har mitt ljudideal. Jag gillade tex inte alls ditt ingångssteg.

Vi vill inte likrikta marknaden (det där var en egen väldigt fri tolkning). Kom den till för att jag inte gillade ditt ingångssteg? Tvärtom är det roligare ju större bredd det finns eftersom det ger fler möjligheter att hitta det ljud deras öron gillar.

ps.. Jag tycker ju tex mycket om Dynaudio vilket många har åsikter om. Det hindrar inte mig att hamstra deras element när de blir tillgängliga ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 11:52

Flint är kul, i små doser. Lite som killen som alltid skriker högst av alla. Dock så blir jag rätt trött på hans ständiga vridande av ord för att få vad andra säger bli annorlunda.

För mig är det helt klart vad F/E metoden är, och personligen så förstår jag inte hur folk kan misstro det hela tiden. Men, efter åratal av voodoo lära så är det väl svårt att få folk se utanför sin "box". Jag vet, jag var också troende av detta tramssnack där ormoljan inte ifrågasattes. Och det krävde en längre stund innan man kunde slita sig loss från tramset som man blivit lärd i åratals, lite som att bli hjärntvättad av en sekt.
För det är en skrämmande liknelse mellan sekter och deras hjärntvättning att få folk tro allt möjligt total löjligt och hifins voodoo maffias hjärntvätt. Där folk helt plöstligt inte ifrågasätter att man behöver en apparat att bränna in kablar mm.

Så på ett sätt är dessa trådar bra, för sakta med säkert så hoppar ett fåtal över voodoo tramset och kommer tillbaka till verkligheten. Det tråkiga är, många gör det inte och trådarna kan därför bli långa och trista.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-14 11:54

Kaffekoppen skrev:
Möjligheten att nå sitt ljudideal* på enklaste sättet, med begränsat antal påverkbara variabler - eller tydliggjorda variabler - leder så som jag ser det snabbare, billigare och enklare till det resultat man söker.

*präktigt ord det där, nästan som om hifi var större än livet.

Edit: la till citering eftersom tråden går som tåget..

Jag tänkte just i samma banor.... kanske frågan är om HiFi, överhuvudtaget, är dogm eller vetenskap.

Eller dogm och vetenskap i ljuv förening.

Tekniken, som i nådens år 2007 rimligtvis borde kunna tillfredställa alla tänkbara behov av att konsumera musik. Strävan efter det personliga ljudidealet, som i sekulariseringens tidevarv ersätter djupgående existensiella behov. Vetenskap OCH dogm, hand i hand, på sökandets långa väg mot ouppnåelig perfektion.

:mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 11:58

Det där var djupt Phloam ! :)

Tror jag får ta en prommenad i solen och fundera över det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 12:22

niklasz skrev:Tillägg: Din utgångspunkt "Jag vill gilla det jag hör" tycker jag väl belyser varför din kritik mot F/E skjuter vid sidan av. Det anknyter till exemplet med lastbilar och personbilar som jag gav för X antal sidor sedan. F/E-lyssning är helt enkelt inte tillkommen för det du åsyftar. För att göra ännu en liknelse, det du gör är ungefär som att kritisera en skruvmejsel för att den är dålig att slå in spik med. Därtill ger du i ovanstående citat ett bra exempel på dessa hårresande tolkningar som jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Jag ser inte kopplingen. HiFi är mycket enkelt. Bara att välja bort det man inte trivs med. Hellre överproduktion av prylar än Sibirisk planekonomi som styr det rätta objektiva utbudet och reducerar valmöjligheten till max två eller tre enheter av varje sak.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 12:27

subjektivisten
Ska du beskylla mig för woodoo, du som själv spelar rörstärkare? 8O Det vet väl alla att rör distar med minst 10%. Jag spelar på riktiga grejer, transistorsteg. Nästen transparenta. 8)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-14 12:39

Flint skrev:
niklasz skrev:Tillägg: Din utgångspunkt "Jag vill gilla det jag hör" tycker jag väl belyser varför din kritik mot F/E skjuter vid sidan av. Det anknyter till exemplet med lastbilar och personbilar som jag gav för X antal sidor sedan. F/E-lyssning är helt enkelt inte tillkommen för det du åsyftar. För att göra ännu en liknelse, det du gör är ungefär som att kritisera en skruvmejsel för att den är dålig att slå in spik med. Därtill ger du i ovanstående citat ett bra exempel på dessa hårresande tolkningar som jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Jag ser inte kopplingen. HiFi är mycket enkelt. Bara att välja bort det man inte trivs med. Hellre överproduktion av prylar än Sibirisk planekonomi som styr det rätta objektiva utbudet och reducerar valmöjligheten till max två eller tre enheter av varje sak.

Hur kan du påstå att "HiFi är mycket enkelt. Bara att välja bort det man inte trivs med." Med tanke på hur många prylar som finns blir det en ohemul massa att välja bort. Det tar en himla massa tid, tid som jag inte är beredd på att offra på tråkiga HiFi-prylar. Dessutom kanske man inte har ambitionen att trivas, utan att återge. Om jag hade tillämpat den tolkningsmetod som du använder hade jag kunnat hävda att du här gav intryck av att diktera för andra hur det skall vara med ljudideal.

Jag skall gärna medge att det finns många fall där jag skulle föredra en totalt färgande anläggning. Huvuddelen av all musik som skapas vill jag helst slippa att höra. För sådan musik uppskattar jag en anläggning som inte släpper igenom något alls.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 12:45

niklasz skrev:Hur kan du påstå att "HiFi är mycket enkelt. Bara att välja bort det man inte trivs med."

Jag tycker så. Säkert något nedärvt genetiskt fel. Farfar var likadan, men det var på andra halvan av artonhundratalet. Bodde i Blekinge och gav nog någon dansk en skalle ibland. Han saknade inte heller f/e-testet. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 12:51

Jag saknade inte f/e innan jag visste att det fanns heller :wink:

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-14 12:53

Flint skrev:
niklasz skrev:Hur kan du påstå att "HiFi är mycket enkelt. Bara att välja bort det man inte trivs med."

Jag tycker så. Säkert något nedärvt genetiskt fel. Farfar var likadan, men det var på andra halvan av artonhundratalet. Bodde i Blekinge och gav nog någon dansk en skalle ibland. Han saknade inte heller f/e-testet. 8)

Å andra sidan gick det nog ganska fort att välja bort HiFi-apparater på 1800-talet. Inte mycket att välja på, hade nog mer likheter med den sibiriska planekonomin än dagens värld.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 13:03

Niklaz skrev:Ditt argument är förvillande likt argumentet "Eftersom sjukvården inte kan bota alla sjukdomar kan vi lika gärna strunta i sjukvård".
Dessutom tror jag din bedömning av CD-mediet är grundlös. Jag anser också att några inspelningar som Ingvar Öhman spelat i sin källare kommer förvånansvärt nära (så långt jag kan bedöma).

Vilket trams.. :lol: Hoppas du driver med mig. Om inte så bemöter jag detta genom att säga att jämför du med sjukvård. I så fall skulle vilja veta hur du menar ? Är inte vilket biltest är egentligen rättvistast.. Det är inte byggvetenskapen vi snackar om.

I svart markering. Visa mig en trå i ämnet som inte havererat. Varför?

CD dac verkar vara väldigt svårt F/E mässigt ver ej varför men eftersom du veta berätta gärna.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 13:11

Subjetivisten

Så många ord i vanlig ordning utan att visa vad du kan själv i ämnet. . Varför inte motargumentera Flint. Markerat i svart. Tror att just den typen som du är orsaken till mångas skeptisism. Bara våldför sina tankar på andra utan att kunna argumentera för dem. Varje gång du hamnar i trängt läge kommer det en hämnvisning till något av Öhmans inlägg vilket får han att se ut som en diktator för F/E inte som en ödjmuk och snäll kille med humor. Tråkigt.

Detta är iaf min uppfattning.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 13:19

Flint skrev:subjektivisten
Ska du beskylla mig för woodoo, du som själv spelar rörstärkare? 8O Det vet väl alla att rör distar med minst 10%. Jag spelar på riktiga grejer, transistorsteg. Nästen transparenta. 8)

Till skillnad från dig så fattar jag VARFÖR jag gillar rörförstärkare. Jag försöker inte lura mig själv till att det är massa voodoo ljud som man inte kan höra i tester, men i vanliga placebofyllda hemtester. Visst, fortsätt lura dig själv, bara du som blir drabbad. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 13:22

meanmachine skrev:Subjetivisten

Så många ord i vanlig ordning utan att visa vad du kan själv i ämnet. . Varför inte motargumentera Flint. Markerat i svart. Tror att just den typen som du är orsaken till mångas skeptisism. Bara våldför sina tankar på andra utan att kunna argumentera för dem. Varje gång du hamnar i trängt läge kommer det en hämnvisning till något av Öhmans inlägg vilket får han att se ut som en diktator för F/E inte som en ödjmuk och snäll kille med humor. Tråkigt.

Detta är iaf min uppfattning.

Du är för puckad att fatta. Anledningen varför jag refererar tillbaka till Öhman, LTS lr andra källor är enkelt. Varför ska man föra vidare tester/kunskap ett extra led när det finns stor chans att det tolkas olika eller ändras. Alla som testat klassiska viskningsleken förstår detta, något som du inte förstår alls. Du har lyckats missuppfattat allt jag sagt i månader och det måste alltså betyda något av detta:

1. Du driver med folk, dvs du är ett troll
2. Du är korkad. Dvs, synd för dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:23

subjektivisten skrev:
Flint skrev:subjektivisten

Till skillnad från dig så fattar jag VARFÖR jag gillar rörförstärkare.

Det kan du vara glad för. Jag hade intrycket att du inte fattar någonting. Här bevisar du enorma framsteg. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 13:25

Flint skrev:Det kan du vara glad för. Jag hade intrycket att du inte fattar någonting. Här bevisar du enorma framsteg. 8)

Jag är inte lika teknisk som många här, men jag är läskunnig och kan tänka logisk. Så den biten verkar du ha problem med istället. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 13:25

Flint skrev:Det kan du vara glad för. Jag hade intrycket att du inte fattar någonting. Här bevisar du enorma framsteg.

:D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:29

subjektivisten skrev:Jag är inte lika teknisk som många här, men jag är läskunnig och kan tänka logisk. Så den biten verkar du ha problem med istället. 8)

Vi testar. Ställ en fråga så får vi se om jag fattar den. Ta något realtivt enkelt, jag vill ju inte göra bort mig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 13:31

Varför gör du inkonsekventa och provocerande inlägg?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-14 13:32

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Jag är inte lika teknisk som många här, men jag är läskunnig och kan tänka logisk. Så den biten verkar du ha problem med istället. 8)

Vi testar. Ställ en fråga så får vi se om jag fattar den. Ta något realtivt enkelt, jag vill ju inte göra bort mig.

Problemet är väl aldrig att du inte fattar frågor?
Problemet är att du inte vill svara på de som ställer till det för dig....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:33

Kaffekoppen skrev:Varför gör du inkonsekventa och provocerande inlägg?

Därför att jag svarar på inkonsekventa och provocerande inlägg.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 13:35

Subjektivisten skrev:Du är för puckad att fatta. Anledningen varför jag refererar tillbaka till Öhman, LTS lr andra källor är enkelt. Varför ska man föra vidare tester/kunskap ett extra led när det finns stor chans att det tolkas olika eller ändras. Alla som testat klassiska viskningsleken förstår detta, något som du inte förstår alls. Du har lyckats missuppfattat allt jag sagt i månader och det måste alltså betyda något av detta:

1. Du driver med folk, dvs du är ett troll
2. Du är korkad. Dvs, synd för dig.

Anledningen är för att du muckar sen backar du upp med dessa herrar i ryggen så du skall klara ansiktet i behåll. Det är lågt. Men starkt jobbat.

Må hända att jag är både troll och korkad. Så du kommer ingenvart med mig genom smutskastning. Kom men lite argument istället. Har efterlyst någon typa av intelegenta svar ifrån dig i säkert 500poster men aldrig har du svarat mig utag 500 gånger har du kallat mig vid fula namn.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:37

tvett skrev:Problemet är väl aldrig att du inte fattar frågor?
Problemet är att du inte vill svara på de som ställer till det för dig....

Då har du misstolkat mig. Jag svarar på det sätt jag ser tillvaron och det kanske skiljer sig från frågeställarens sätt att se den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 13:49

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Flint har ett dogmatiskt sökande efter dogmatik i Ingvar Öhmans förhållande till musikåtergivning.

Nej, jag upptäcker mot min egen vilja och intention att IÖ trots allt är en dogmatiker.
Kan det vara så att om man själv når en hög grad av övertygelse så kan ens egen entusiasm uppfattas av dem som kan ha andra synvinklar som dogmatisk?

Genomgående är min uppfattning att Ingvar väldigt mycket talar sig för ett ljudideal baserad på en återgivning som skall vara så ren som möjligt, men där han tillgriper tonkontroller eller stänger av om inspelningarna inte fungerar för honom. Det säger han själv iallafall och jag väljer att tro honom.

Däremot skriver han ju hur mycket som helst att det inte är fel att söka sin upplevelse på annat sätt. Återupprepade gånger. Han konkritiserar gång på gång vikten av at få sin egen totala upplevelse och att det är viktigt att söka den själv. Så som du gör.

Jag tror du hakar upp dig på hans entusiasm och tolkar den för dogmatiskt (fanatiskt) agerande, när du istället borde grattulera honom för att han hittat sin väg.

Flint skrev:Kaffekoppen
Ligger nog en del i det du säger. Ännu en gång, supporterklubben får ta åt sig äran för mycket av det tjafs som har varit och som förmodligen också kommer att vara tills trenden går över. Trenden finns väl för övrigt bara här och kanske lite på Carlssonplaneten.

Kom igen nu Flint!

Lite självkritik vore klädsamt när du hängt ut en person på det viset. När du förvanskat allt han sagt och gjort, när du medvetet*/omedvetet sprider en felaktig bild av hur Ingvar förhåller sig till olika synsätt.

Det är ju du som skriver att han är dogmatisk fast du grundar det på hörsägen (eller åtminstone urskuldrar ditt agerande på nån difus och okonkret uppfattning). Det går rimmligt dåligt ihop med dina egna påståenden om ditt agerande för undersökande och ställningstagande baserat på egna undersökningar.

Det är du som sprider grundlös, osaklig och felaktig information.
Du borde således be om ursäkt snarare än skylla ifrån dig. Ta ansvar!

* Det kan faktiskt inte uteslutas då du faktiskt varit delaktig i den här tråden åtminstone och således läst allt Ingvar skrivit som belyser motsattsen till det du påstår. Om det är så är det extra tråkigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 13:50

Flint skrev:

Borde du inte föra debatten framåt med saklighet istället?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 13:56

Stämningen är inte på topp just nu.

Jag har grymt väder och jag rekommenderar alla att ta en promenad så kanske vi kan vara trevligare sen :lol:

KK du har kloka inlägg.
Flint har kluriga och smarta inlägg.

Det behövs nog lite av varje för mångfalden. Med iställer tenderar vi att hitta någon att bråka med. Jag med som inte kommer överens med en viss subjektivist. SÅ Trevlig EM. Jag drar på utestund. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:58

Kaffekoppen
Skilj på begreppen "jag anser" och "så här är det".
Jag anser det jag påstår men påstår inte att det är en generell sanning.

Du reagerar lite som många i utvandrardebatten*. Så fort man använder ordet utvandrare betraktas man som rasist.

* byt ut "ut" mot "in".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 13:59

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Borde du inte föra debatten framåt med saklighet istället?

Det är så jag själv uppfattar mina inlägg. Som upplysande och pedagogiska mästerverk.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 14:02

meanmachine skrev:Anledningen är för att du muckar sen backar du upp med dessa herrar i ryggen så du skall klara ansiktet i behåll. Det är lågt. Men starkt jobbat.

Må hända att jag är både troll och korkad. Så du kommer ingenvart med mig genom smutskastning. Kom men lite argument istället. Har efterlyst någon typa av intelegenta svar ifrån dig i säkert 500poster men aldrig har du svarat mig utag 500 gånger har du kallat mig vid fula namn.

Du klarade inte av att läsa igen ser jag. Ett tips: http://www.svefol.net/distis/kurser/sprakkurser/svenska.html
Ta en kurs i läsförståelse.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi