Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Möjligheten att nå sitt ljudideal* på enklaste sättet, med begränsat antal påverkbara variabler - eller tydliggjorda variabler - leder så som jag ser det snabbare, billigare och enklare till det resultat man söker.
Vad är det för fel på ett ljudideal? Vi har ju ideal i allt annat i livet. Kvinnor, bilar, semestermål, glass, tandkräm, TV-program, hustyp osv... Jag förstår inte varför ljud skall vara så heligt och objektivt valt. Objektivt för vem? Mitt ljudideal kan sammanfattas med en mening. Jag vill gilla det jag hör. Men ni som vill krångla till det och reglera och likrikta merknaden, gör det. Jag bygger i alla fall det mesta själv. CD-spelare har jag dock inte lyckats knåpa ihop någon. Där är jag hopplöst kompetensinverterad.
Vem har sagt att det är fel på ljudideal?
Det är väl ingen som hävdar att det skall väljas på objektiva grunder, men objektiv information om apparaters egenskaper borde väl underlätta för den som vill skaffa utrustning för att realisera sitt ideal?
Vilka är "ni" som vill likrikta och reglera marknaden? Jag kan inte ha dragit mig till minnes att jag sett ett enda sådant inlägg. Däremot vänder sig många mot missvisande marknadsföring.
Tillägg: Din utgångspunkt "Jag vill gilla det jag hör" tycker jag väl belyser varför din kritik mot F/E skjuter vid sidan av. Det anknyter till exemplet med lastbilar och personbilar som jag gav för X antal sidor sedan. F/E-lyssning är helt enkelt inte tillkommen för det du åsyftar. För att göra ännu en liknelse, det du gör är ungefär som att kritisera en skruvmejsel för att den är dålig att slå in spik med. Därtill ger du i ovanstående citat ett bra exempel på dessa hårresande tolkningar som jag nämnde i ett tidigare inlägg.