Faktiskt DIY-projekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-25 23:58

Naqref, 500poster redan!!! :o 8O
Grattis :!: :!: :!: :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-26 00:04

505 faktiskt (.se) :)

Ja se på tusan. Det bara trillar på utav ohejdad ovana! 8)

Men vänta bara tills NN (och du) blir ordentligt varma i kläderna!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-26 00:08

Jag hinner inte skriva så mycket mer nu när jag pluggar :(
jag låg som bäst 70poster (tror jag) före dig när du var i Finland :)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-26 01:37

Ja jösses vad ni har poster.... :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-26 12:38

Ett TB 871 datorhögtalar projekt är ju redan pågång i min Tangband tråd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-26 15:18

Alexi skrev:Ett TB 871 datorhögtalar projekt är ju redan pågång i min Tangband tråd.

Jepp och det är ju en trevlig idé! Vi får hoppas att fler presenterar sina projekt här hos oss. Jag kommer definitivt att göra det! 8) 8)

Tänkte dra igång en ny tråd snart med omröstningsmöjligheter på olika saker vi kan göra som faktiskt.se officiella diy-projekt! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-26 15:32

Vad sägs om ett rörförsteg :?: 8)

Rör-diff med BJT-strömgenerator, rör-följare på utgången och solid state-nätdel :?: 8O

Ingen dogmatisk konstruktion, utan ett lågdistande bredbandigt försteg. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-26 15:39

är du sugen på att bygga det? :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-26 15:45

Absolut 8) Kan ju vara kul att se vad man kan åstakomma med rör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-26 16:15

då kommer det definitivt med på listan!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-26 16:59

Får man föreslå en bärbar stax hörlurs driver :roll: :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-26 17:16

Alexi skrev:Får man föreslå en bärbar stax hörlurs driver :roll: :D

8O 8O :D :D

Orginellaste förslaget hittills! Kanske inget vi ska börja med eller?

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-26 17:40

Vad sägs om ett rörförsteg?

Morello, jag köper det första exet! :)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-09-26 19:26

En vanlig hörlursförstärkare kanske? Om bygget ändå blir modulärt så är det väl inte alltför knepigt?

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-27 12:33

BASMODULER!!
Ett par väljudande lågdistorderande moduler som ändå är såpass billiga 1000-1500:- i materialkostnad, att man kan bygga många om man vill. Med en långslagig 8-tummare eller kanske 10'a i en 50-70 liters låda med rumsanpassad frekvensgång och med hyfsat linjärt beteende även vid högre ljudtryck. Det tycker jag vore ett intressant projekt. Det svåraste blir nog att finna ett bra element, som ändå inte kostar skjortan.

Annars tycker jag att bakkanalshögtalare vore mkt intressant. Med lämplig spridning och bra element (som easy pc-speaker kanske; Vifa och peerless ct-62)?

DAC finns det nog behov av men hur vet man att den blir bra. Inte så lätt att testa.

Billig förstärkar modul vore intressant, baserad på antingen LM3886 eller TDA7293/TDA7294. De sista används i Linn Classik samt nåt Jeff Rowland-steg.

TDA7294 verkar i varje fall kräva få kringkomponenter och kostar sisådär 75-100:-/st. Kan ge ända upp till 90w.

Annars tycker jag att Naqref's billiga högtalare verkar intressanta, att få ett par billiga högtalare att låta bra är en sann utmaning :) :!: Fast de kommer nog att förverkligas i vilket fall som helst, så som Anders säger, är det inget projekt för forumet.

Mvh Mårten

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-27 12:40

Eller ett par Faktiskt'a Carlsson högtalare
Vi kan kalla dom för Carlos istället :!: Det vore väl en utmaning, att inte bygga ett par vanliga högtalare, utan istället försöka förstå Carlsson-principen?

Carlos-högtalaren tycker jag verkar vara ett fint projekt :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-09-27 13:19

Mårten,
Strålande idé
Dimitri

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 13:41

Skönt att några har en så avslappnad attityd till detta som ni gbg-are! :)

Ett litet problem med det hela är att ideerna för de olika modellerna av carlssonhögtalarna skiljer sig väsentligt. Tar man OA12,14,116,2212 så skiljer den grundläggande iden rätt mycket ifrån den bakom OA50,51,52 och trevägaren är väl mest avlägsen ifrån 70-talshögtalarna.

OA58,60 kan sägas vara en liten tillbakagång till 70-talsserien med mutipla diskantreflexpunkter. Låt vara att det bara används en diskant.

Denna:

Bild

Har ett delvis snarlikt verkningssätt som OA58/60 men har gjorts enklare av snickerimässiga aspekter. :)

Det enda som verkar vara liknande för alla Carlssonhögtalare är den underavstämda basreflexen som är anpassad till väggplacering i verkliga rum.

Ska man göra en Carlssonliknande högtalare så bör man veta vilken av dem man vill efterlikna! :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-09-27 13:44

Veta vilken man vill efterlikna. Ok Naqref då bygger vi något som är tänkt att efterlikna 3-vägaren. ;)

Hursomhelst så är idéen är rätt ball ändå. :D

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 14:18

Visst är det en kul idé!

Men nu har ju omröstningen redan börjat. 8)

Men vi förhoppningsvis möjlighet att verka i många år och uppfylla många intressanta idéer. Även om det inte blir just 'ditt' projekt som vi startar med så känns det viktigt att vi får en bra början så att vi verkligen kommer igång. Ju enklare projekt och ju fler som gillar det gör att jag misstänker att det finns större chans att det verkligen blir av. :)

När det gäller en dac och Mårtens undran om vi verkligen kommer att veta att det blir bra så kan jag säga - det kommer vi inte! :)

Det är ju halva tjusningen med diy! Genom att vi samverkar kunskapsmässigt och tillför olika erfarenheter gör förhoppningsvis att vi får fram något som är bra till verkligt bra och att vi samtidigt minimerar risken för att det ska bli en verkligt bojsänke...

Ett sådant projekt är ett skott i mörkret men vi kan ju förutom att använda oss av varandras kunskaper sondera terängen i dagsljus genom att kolla på tillverkarnas datablad och kolla på vad andra har lyckats bra med.

Du, Mårten, och jag har ju en av dessa:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/pro ... k4527.html

Och den fungerar ju bra! Kanske de har saker som är ännu bättre också :?: :D 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-27 15:42

Naqref: Så AKM-omvandlaren har ADC! Det var som sjutton! Mycket den innehåller...

Om valet av princip för Carlos-högtalaren, så tycker jag att vi först klarlägger vad som skiljer och utmärker resp princip. Därefter kan vi lättare välja vad vi vill uppnå. Samtidigt blir detta något som ökar förståelsen för samarbetet högtalare-rum-lyssnare, något som i varje fall jag tycker vore mkt intressant :!: Om inte annat så vet man mer av vad man vill göra inför framtiden.

Allmänt om diy-projektet: Detta med att göra något, jag önskar att ett eller flera av följande kriterier uppnås:

Det ska bli riktigt bra, eller/och..

riktigt billigt, eller...

vi lär oss något som vi kommer att ha användning av i andra sammanhang, typ akustik, eller...

fyller en lucka som är svår att uppnå på andra sätt, typ köpa 8) . Ex, bra bakkanalhögtalare, rumsanpassad basmodul, mindre Pa-högtalare med Hifi-kvaliteter, schysst aktivt trevägs delningsfilter, billig basmodulförstärkare etc.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-27 15:56

Om jag får välja av tidigare förslag så tycker jag att denna verkar mest flexibel och ger utrymme till anpassning för olika situationer. Inbjuder till verkligt tweakande :wink: :) :

Naqref: "Efter era funderingar så har kom jag på en annan ide!
En modul som kan användas till bl a aktiva högtalare. Med en enkel förstärkande krets som LM3886 plus lite trevliga möjliga filter. Som en ingångsbuffert med rf-filter och sedan några filter som man kan koppla bort om man vill eller antingen konfigurera som lp eller hp filter. Man kan dessutom tänka sig att man bygger det hela så att man kan variera utimpedansen hos effektdelen (framför allt så att man kan få negativ utimpedans om man vill sänka Qes på ett element eller om man vill bygga lite som AudioPros Ace-bass). En enkel baffelkorrektionskrets och kanske någon form av linkwitz-transfom liknande filterfunktion. Alla filterdelar ska kunna väljas valfritt. Med fyra moduler så får man fyra effektförstärkare som kan konfigureras som då att man kan få ett par kompletta aktiva delar till tvåvägshögtalare. Allt beroende på konfiguration.Man kan dessutom tänka sig att man istället för effektopampen gör en passiv kompakt lösning."

Andra alternativ är rörförsteget som morello föreslog, eller klass-D bassteg (Pabo). Fast jag misstänker att det sista kommer att bli ett struligt projekt, men en del verkar ju duktiga, så...

Naqref: Vilka likheter har dina bakkanalhögtalare med oa58/60?

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 22:15

Mårten när det gäller dina förlag på mål för projektet så håller jag med dig. Kanske tar vi fram en policy för diy-projekt i framtiden men först måste vi ju åtminstone ha ett! :) Tills dess att det blir aktuellt med en policy så får vi sätta upp vettiga mål för varje projekt och lita till vårt goda omdöme! :)

När det gäller mitt filter-gainklonförslag så ändrade jag mig! Det var efter att Pabo erbjöd sig att assistera med designhjälp för en klass-d-slutstegsmodul. Då insåga jag lösningen begränsningar. Man vill ha den lösningen till alla varianter av slutsteg man bygger vara sig det gäller XTF, gainklon eller klass-d och då känns det onödigt att inlkudera dessa funktioner bara för vissa givna effektsteg. Det blir något mer komplext med en från effektdelen fristående modul men flexibiliteten tillalar åtminstone mig mer.

När det gäller likheterna mellan mina bakhögtalare och OA58/60 så är de väsensskillda när det gäller genomtänkthet och utprovning men liknar varandra åtminstone i grundidén. Den är att för låga frekvenser så ska högtalaren vara så utformad att för låga frekvenser så ska reflexen ifrån framväggen och direktljudet från elementen vara i fas i så stor grad som möjligt. För frekvenser där våglängden är så kort att detta inte är möjligt så ska reflexerna från väggen och från baffelkanterna vara så utspridda i tiden att direktljudet inte påverkas så mycket och dessutom att de kommer så tidigt att de bidrar till klangen från högtalren snarare än att bidra till grumligt ljud och/eller konstgjord rumslighet.

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-09-29 00:35

Klass-D, det är ju kalas, men problemen som brukar uppstå vid höga frekvenser, går det inte helt enkelt avhjälpa med högre samplingsfrekvens ? (lagom enkelt, eller inte) 8O
Alternativet är väl att begränsa den till under 250hz eller liknande och enbart anpassa den för drivning av basmoduler 8)
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-09-29 06:53

Jag har hört att klass-D steg har mycket komplicerade nätdelar som väldigt lätt kan gå åt (%&¤"#%()?/%

//jonas

Användarvisningsbild
Mackan

Inläggav Mackan » 2003-09-29 08:08

Det går att göra ett klass D steg á la Zap Pulse utan större problem. Den typen av steg har i princip inga krav alls på nätdelen. PSRR kan i teorin bli oändligt stort.

Det kräver inte heller någon superduperlinjär triangelvåg eller annat komplicerat. Det värsta är layouten, vilket är MYCKET noga i alla switchade applikationer.

Största felet med Zap-varianten är att den inte är globalt återkopplad.

/Marcus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-30 20:46

Postar här för jag ville inte förstöra den fina statistiken i diy-omröstningstråden... 1 inlägg och noll svar men 314 (pi hundra) läsningar!

Det verkade ett tag blir ett "war of the preamplifires" men rören ser ut att vinna slaget! :)

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-09-30 21:49

När tar röstningen slut?
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-09-30 21:52

Nu! Bygg rör!
:twisted:
Jag placerade min röst på filtret, för det tyckte jag var mest intressant. Men flyttar den gärna till rörförsteg, sådeså! :D
Glöd är mys. 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-30 21:55

Röstningen tar slut när ingen röstar mer.... men det kan ju vara svårt att kolla :) så på Fredag den 3'dje Oktober kl 18 tar första delen av omröstningen slut.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum