Flint skrev:Vi testar. Ställ en fråga så får vi se om jag fattar den. Ta något realtivt enkelt, jag vill ju inte göra bort mig.
Det har redan bevisats i denna tråden så behövs inte.

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vi testar. Ställ en fråga så får vi se om jag fattar den. Ta något realtivt enkelt, jag vill ju inte göra bort mig.
Är det därför du beskriver dem ovan som just provocerande och inkonsekventa? Vari ligger det upplysande i det?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Borde du inte föra debatten framåt med saklighet istället?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Varför gör du inkonsekventa och provocerande inlägg?
Därför att jag svarar på inkonsekventa och provocerande inlägg.
Det är så jag själv uppfattar mina inlägg. Som upplysande och pedagogiska mästerverk.
Vad som är förvanskad resp. sann billd av verkligheten råder det delade meningar om. Jag luftar min version, du din. Det räcker. Trådar frodas i lugn promenadtakt.Kaffekoppen skrev:Den pedagigiska biten känns ju irrelevant om innehållet i sig är förvanskande.
Flint skrev:Kaffekoppen
Skilj på begreppen "jag anser" och "så här är det".
Jag anser det jag påstår men påstår inte att det är en generell sanning.
Du reagerar lite som många i utvandrardebatten*. Så fort man använder ordet utvandrare betraktas man som rasist.
* byt ut "ut" mot "in".
Flint skrev:Nej, jag upptäcker mot min egen vilja och intention att IÖ trots allt är en dogmatiker.
Flint skrev:Kaffekoppen
Ligger nog en del i det du säger. Ännu en gång, supporterklubben får ta åt sig äran för mycket av det tjafs som har varit och som förmodligen också kommer att vara tills trenden går över. Trenden finns väl för övrigt bara här och kanske lite på Carlssonplaneten.
Flint skrev:... Som upplysande och pedagogiska mästerverk.
Kaffekoppen skrev:Ja, du kan ju tolka det som om du blir hånad. Skulle du uppfatta det så ber jag om ursäkt. Jag tycker inte om det själv.
Jag säger inte att ämnet är trivialt och så länge vi inte delar öron är det möjligt att vi inte kommer vara överrens eller ha samma upplevelse av återgivningen.Flint skrev:Mina med åren samlade musikaliska erfarenheter. Både som aktiv musiker men även mindre aktiv, dvs. som lyssnare. Jag litar på mitt eget omdöme. Kalla det woodoo, placebo eller vad nedvärderande som helst. Faktum kvarstår.
Flint skrev:niklasz skrev:Det enda faktum som kvartstår är vad du litar på. Det är inte ett faktum att du har verkligheten som referens.
Jo min, jag har ingen annan verklighet. De som upplever flera verkligheter brukar medicineras för att hålla ihop.
Kaffekoppen skrev:Från en annan tråd:Jag säger inte att ämnet är trivialt och så länge vi inte delar öron är det möjligt att vi inte kommer vara överrens eller ha samma upplevelse av återgivningen.Flint skrev:Mina med åren samlade musikaliska erfarenheter. Både som aktiv musiker men även mindre aktiv, dvs. som lyssnare. Jag litar på mitt eget omdöme. Kalla det woodoo, placebo eller vad nedvärderande som helst. Faktum kvarstår.
Jag ser dessutom f/e av en datasignal som helt skillt från verkligheten. Det handlar enkom om påverkan på just den signal som analyseras och mycket lite med verklig återgivning.
Det är först i sitt sammanhang man kan göra en samlad bedömning, och då av hela återgivningskedjan. Då kan du göra din f/e med dina erfarenheter av ursprungsljudet - innan försöker du återge hela spektrat, men utvärderar bara en enskilld komponent, dessutom inte ens den som har störst värde för slutresultatet.
Pratar vi egentligen samma språk? (reflektion efter 3300 inlägg i frågan)
niklasz skrev:Verkligheten är inget som finns inom dig Flint, den finns utanför dig (i alla fall i denna musikåtergivningsaspekt). Det som finns inom dig är tankar, uppfattningar, föreställningar (vanföreställningar?), osv.
Flint skrev:Se det så här. Jag anser inte att något behöver återges korrekt. Det räcker med att jag gillar det jag hör. Den inställningen färgar förstås allt jag säger och skriver här. Det i sin tur leder till att många protesterar och vill tala om hur fel jag har. Ofta med ordet "pucko" inblandat av någon anledning. Sen är cirkusen igång.
Flint skrev:niklasz skrev:Verkligheten är inget som finns inom dig Flint, den finns utanför dig (i alla fall i denna musikåtergivningsaspekt). Det som finns inom dig är tankar, uppfattningar, föreställningar (vanföreställningar?), osv.
Fel. Mitt jag som är alltigenom subjektivt upplever verkligheten och tolkar den.
Flint skrev:niklasz skrev:Verkligheten är inget som finns inom dig Flint, den finns utanför dig (i alla fall i denna musikåtergivningsaspekt). Det som finns inom dig är tankar, uppfattningar, föreställningar (vanföreställningar?), osv.
Fel. Mitt jag som är alltigenom subjektivt upplever verkligheten och tolkar den.
Flint skrev:Se det så här. Jag anser inte att något behöver återges korrekt. Det räcker med att jag gillar det jag hör. Den inställningen färgar förstås allt jag säger och skriver här. Det i sin tur leder till att många protesterar och vill tala om hur fel jag har. Ofta med ordet "pucko" inblandat av någon anledning. Sen är cirkusen igång.
Flint skrev:Se det så här. Jag anser inte att något behöver återges korrekt. Det räcker med att jag gillar det jag hör.
niklasz skrev:Nej, det är nog ingen som vill tala om hur fel du har i detta avseende. Ännu en vantolkning. Vad som är fel är att utifrån din utgångspunkt hävda att F/E-lyssning är dåligt. Om du nöjt dig med att hävda att F/E-lyssning inte verkar vara det enklaste sättet att finna svar på den frågeställning just du har, så hade allt varit frid och fröjd.
niklasz skrev:Flint skrev:niklasz skrev:Verkligheten är inget som finns inom dig Flint, den finns utanför dig (i alla fall i denna musikåtergivningsaspekt). Det som finns inom dig är tankar, uppfattningar, föreställningar (vanföreställningar?), osv.
Visst tolkar ditt jag verkligheten, men därav följer ju inte att din tolkning är verkligheten.
Flint skrev:niklasz skrev:Nej, det är nog ingen som vill tala om hur fel du har i detta avseende. Ännu en vantolkning. Vad som är fel är att utifrån din utgångspunkt hävda att F/E-lyssning är dåligt. Om du nöjt dig med att hävda att F/E-lyssning inte verkar vara det enklaste sättet att finna svar på den frågeställning just du har, så hade allt varit frid och fröjd.
Du misstolkar igen. Jag har sagt att f/e kan vara ett anvädbart verktyg vid konstruktion men att jag inte litar på att det avslöjar allt om stegets normala användade. Hur kan du förresten uttala dig så konsekvent om något som du inte har någon erfarenhet av annat än som hypotes. Gör du likadant i ditt arbete?
Flint skrev:niklasz skrev:Flint skrev:niklasz skrev:Verkligheten är inget som finns inom dig Flint, den finns utanför dig (i alla fall i denna musikåtergivningsaspekt). Det som finns inom dig är tankar, uppfattningar, föreställningar (vanföreställningar?), osv.
Visst tolkar ditt jag verkligheten, men därav följer ju inte att din tolkning är verkligheten.
Exakt. Det gäller vad jag förstår även dig.
Jag är rätt nöjd om det jag hör låter "bra" jag med. Det är nog de flesta. Ju mer erfarenhet man har av ljud i allmänhet, ju större krav kanske man ställer på återgivningen för att den skall låta "bra"?Flint skrev:Se det så här. Jag anser inte att något behöver återges korrekt. Det räcker med att jag gillar det jag hör. Den inställningen färgar förstås allt jag säger och skriver här. Det i sin tur leder till att många protesterar och vill tala om hur fel jag har. Ofta med ordet "pucko" inblandat av någon anledning. Sen är cirkusen igång.
Kaffekoppen skrev:Jag är rätt nöjd om det jag hör låter "bra" jag med. Det är nog de flesta. Ju mer erfarenhet man har av ljud i allmänhet, ju större krav kanske man ställer på återgivningen för att den skall låta "bra"?Flint skrev:Se det så här. Jag anser inte att något behöver återges korrekt. Det räcker med att jag gillar det jag hör. Den inställningen färgar förstås allt jag säger och skriver här. Det i sin tur leder till att många protesterar och vill tala om hur fel jag har. Ofta med ordet "pucko" inblandat av någon anledning. Sen är cirkusen igång.
Det går ju inte att komma ifrån att det finns 100 000-tals som tycker om B*** högtalare med en 3" bredbandselement kopplat till en 8" i en bandpasslåda utan andra filtreringar än en konding. De är jättenöjda. Särskillt med smidigheten i systemet. Deras upplevelse av ljudåtergivningen är långtifrån kopplad till en korrekt återgivning. Det är fysiskt omöjligt. Eller titta på den stora massan vars enda kontakt med musikåtergivning är genom MP3-spelare med söndermastrat material och återgivningsutrustning som kan vara rent skadlig för hörseln. Och de är skitnöjda.
Vi har alla olika preferenser och jag hoppas vi har möjlighet att vidga begreppen lite, ge en glänt och skapa ett intresse för vad som finns. Det är nog viktigare än vilken ljudfilosofi som är den "sanna". Låt det finnas oändligt många. Jag tror vi har mycket gemensamt med även den mest förvirrade hifihandlaren. I grunden har vi mer gemensamt än som skilljer oss åt. Det finns andra klart värre saker att bearbeta.
Flint skrev:Jag saknar den tiden.
meanmachine skrev:Flint skrev:Jag saknar den tiden.
Cirkeln slutsÄr det därför du så väl känner igen vissa arketyper här.
Vilka är dom? Eller rättare sagt, vilka tror du det är?meanmachine skrev:Flint skrev:Jag saknar den tiden.
Cirkeln slutsÄr det därför du så väl känner igen vissa arketyper här.
Flint skrev:Vill inte verka bessersnauser men visst känner jag igen vissa hrm... "personliga drag", men jag tror att jag kan lova att dom flesta skulle ha blivit mina kunder i alla fall efter ett tag. Öppet motstånd är ganska lätt att hantera. Kan också konstatera att dom nog inte riktigt skulle känna igen mig som flamsgubben Flint om vi hade mötts i butiksmiljö. Nu tar jag liksom igen det jag inte kunde säga då. Show hade det i vilket fall blivit, då som nu. Det ska vara kul att lätta på plånboken.
kaffekoppen skrev:Vilka är dom? Eller rättare sagt, vilka tror du det är?
Så vad är din målsättning med det? Du har fortfarande inte kategoriserat och exemplifierat som jag bad om.meanmachine skrev:kaffekoppen skrev:Vilka är dom? Eller rättare sagt, vilka tror du det är?
Vi är väl alla original ellerhur. Men lite rutin kan man kartlägga lite olika personligheter bara och lite lättare bråka med dem eftersom man lärt sig svagheterna. Basic pkyologi. Tråkig 1:a kursmaterial. Men roligare så här i praktiken.
meanmachine skrev:Vi är väl alla original ellerhur. Men lite rutin kan man kartlägga lite olika personligheter bara och lite lättare bråka med dem eftersom man lärt sig svagheterna. Basic pkyologi. Tråkig 1:a kursmaterial. Men roligare så här i praktiken.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 39 gäster