F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 16:38

Vad är problemet. Ett enkelt inlägg i all välmening inte ute efter bråk och det blir rabbalder på en gång. Har alla mens i dag eller ?

KK
Är du inte en individ med klara personlighetsdrag och värderingar eller? Om man då men en viss rutin kan se och känna igen detta och man vill bråka har man ju lite slagläge. Sluta med tjafset nu och börja debbatera.

8O
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-14 16:41, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 16:39

Tvett skrev:Om du inte svarar på Kaffekoppens inlägg finns bara en sak kvar, att du bråkar.

Vart fick du luft ifrån ?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 16:50

meanmachine skrev:Vad är problemet. Ett enkelt inlägg i all välmening inte ute efter bråk och det blir rabbalder på en gång. Har alla mens i dag eller ?

KK
Är du inte en individ med klara personlighetsdrag och värderingar eller? Om man då men en viss rutin kan se och känna igen detta och man vill bråka har man ju lite slagläge. Sluta med tjafset nu och börja debbatera.

8O
Jag som hade hoppats på en gratis psykologiutvärdering :D

Jag har ju fått veta att jag har kontrollbehov, tänkte du skulle spinna vidare på det 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 16:57

kaffekoppen skrev:Jag som hade hoppats på en gratis psykologiutvärdering

Jag har ju fått veta att jag har kontrollbehov, tänkte du skulle spinna vidare på det

:lol: :wink: ..Jag har läst lite psykologi men är nog inte till hjälp.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-14 17:28

meanmachine skrev:..Jag.. är nog inte till hjälp.

Håller med
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-14 17:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 17:39

då är vi överens om nått iaf. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 17:40

CD skivan/vinylen är lika mycket verklighet som 35 mm filmen är det. Båda är en tolkning av en verklighet och icke menat att vara en absolut verklighet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 18:11

Biffad nätdel.

Den ena filen med 2x2200uF och den andra med 2x6900uF enligt märkningen. Kan man höra skillnad? Vilken av filerna har det högre värdet?

D1
D2

Demojazz; Eric Essix "Sparrow".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-14 19:53

subjektivisten skrev:Flint är kul, i små doser. Lite som killen som alltid skriker högst av alla. Dock så blir jag rätt trött på hans ständiga vridande av ord för att få vad andra säger bli annorlunda.

För mig är det helt klart vad F/E metoden är, och personligen så förstår jag inte hur folk kan misstro det hela tiden. Men, efter åratal av voodoo lära så är det väl svårt att få folk se utanför sin "box". Jag vet, jag var också troende av detta tramssnack där ormoljan inte ifrågasattes. Och det krävde en längre stund innan man kunde slita sig loss från tramset som man blivit lärd i åratals, lite som att bli hjärntvättad av en sekt.
För det är en skrämmande liknelse mellan sekter och deras hjärntvättning att få folk tro allt möjligt total löjligt och hifins voodoo maffias hjärntvätt. Där folk helt plöstligt inte ifrågasätter att man behöver en apparat att bränna in kablar mm.

Så på ett sätt är dessa trådar bra, för sakta med säkert så hoppar ett fåtal över voodoo tramset och kommer tillbaka till verkligheten. Det tråkiga är, många gör det inte och trådarna kan därför bli långa och trista.

Långa och trista är trådar, för de personer som utan reflektion svalt sin nya sanning, och saknar förmåga och vilja till ett öppet tänkande.

Detta är definitionen på en sekt. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-14 20:01

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Subjetivisten

Så många ord i vanlig ordning utan att visa vad du kan själv i ämnet. . Varför inte motargumentera Flint. Markerat i svart. Tror att just den typen som du är orsaken till mångas skeptisism. Bara våldför sina tankar på andra utan att kunna argumentera för dem. Varje gång du hamnar i trängt läge kommer det en hämnvisning till något av Öhmans inlägg vilket får han att se ut som en diktator för F/E inte som en ödjmuk och snäll kille med humor. Tråkigt.

Detta är iaf min uppfattning.

Du är för puckad att fatta. Anledningen varför jag refererar tillbaka till Öhman, LTS lr andra källor är enkelt. Varför ska man föra vidare tester/kunskap ett extra led när det finns stor chans att det tolkas olika eller ändras. Alla som testat klassiska viskningsleken förstår detta, något som du inte förstår alls. Du har lyckats missuppfattat allt jag sagt i månader och det måste alltså betyda något av detta:

1. Du driver med folk, dvs du är ett troll
2. Du är korkad. Dvs, synd för dig.

Då argumenten tryter, dyker sådana ointelligenta och antiintellektuella kommentarer som " du är puckad " mm, upp.

Detta är också kännetecken för ett sekteristiskt tänkande, varför inte en mera sansad debatt, subjektivisten?

Det är ju du som är trollet, om du inte är det, så vet du nog inte bättre.
Synd för dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 20:26

Richard
Jag är inte ironisk nu, bara nyfiken. Hur hade du fått den negativa uppfattningen om NE5532/NE5534?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-14 20:27

f/e i verkligheten:

Jag har efter många års lyssnande (ca 40) med olika transistorsteg blivit nyfiken på rörisar.
Min kamrat knåpade snabbt ihop en f/e-last och han hade tom. en skock rörslutsteg för förevisande, likväl som ett antal transistorsteg (tom. ett Bryston!!).

Efter många dagars f/e-lyssning fastnade jag för Sentec, ett slutsteg som jag vet som inte faller LTS i smaken, men det ljudet påverkade mig väldigt positivt. Jag kan inte säga vad det var men det fungerade för mina öron.

Numera är jag väldigt nöjd och njuter i fulla drag av min kombination M30 och OA-116 som jag vet att många rynkar på näsan åt.
F/E funkade i det här fallet perfekt för mig.

//Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 20:33

Griff
Behändigt.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-14 20:35

Flint skrev:Griff
Behändigt.

Javisst, det behöver inte vara svårare än så. Jag tycker att du med dina ljudfiler med beröm har visat det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 20:40

Griff skrev:
Behändigt.

Javisst, det behöver inte vara svårare än så. Jag tycker att du med dina ljudfiler med beröm har visat det.

Något för LTS att ta efter kanske. Dom vill visst sprida metoden till folket. Ända till OnOff har det ryktats. Tror du att det går, du som har egen erfarenhet av testet?
Ett sätt vore kanske att stå utanför butiken och dela ut CD med brända f/e-filer från förstärkarna som säljs där. Då kunde folk få höra på riktigt vad dom hade köpt.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-14 20:55

Flint skrev:
Griff skrev:
Behändigt.

Något för LTS att ta efter kanske. Dom vill visst sprida metoden till folket. Ända till OnOff har det ryktats. Tror du att det går, du som har egen erfarenhet av testet?

Varken Du eller jag tror ju att det är möjligt, men för de som har möjlighet att är f/e-testa är det en fantastisk möjlighet till att bedömma en utrustnings klang. I mitt fall föll klangsmaken på just M30.
Just den klangen föll väl i smak på mitt musicerande.

Jag tycker att du Flint på ett utmärkt sätt har visat just det, trots din ovilja att erkänna att det är ett utmärkt sätt att visa klangskillnader.
Jag ville uppenbarligen inte ha ett transparant slutsteg (vilket förvånade mig), jag ville ha nå´t som passade min smak!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:03

Griff
Det var ju bra att du hittade rätt. Jag tycker däremot inte att f/e-resultatet stämmer med normallyssningen och väljer därför den senare modellen, dvs vanlig lyssning för slutlig utvärdering. F/e som universalmedel är kraftigt överreklamerat som jag ser det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 21:05

Flint skrev:.. Ända till OnOff har det ryktats...
Det ryktet har jag också hört. Läste om det på http://www.faktiskt.se, det kom från ett inlägg av någon som kallade sig Flint.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-14 21:07

Flint skrev:Richard
Jag är inte ironisk nu, bara nyfiken. Hur hade du fått den negativa uppfattningen om NE5532/NE5534?

Genom dissikering av ett antal Cd-spelare av fabrikat philips under början av 90-talet, sk. " High end" maskiner. Jag drog då, kanske felaktigt, den slutsatsen att spelarnas dåliga ljudkvalitet berodde uteslutande på analogdelens IC buffertar av detta märke. Troligen spelar Jitter/Da omvandlare en större roll för dessa gamla spelares dåliga ljudkvalitet.

Jag köpte faktiskt en Nad cd-spelare -92, där man, i reklamen, tryckte hårt på analogdelens förträffliga 5534 IC. Då jag lyssnat på apparaten, och konstaterat att min dåvarande JVC cd-spelare med PEM konverter lät vida överlägset, skickade jag tillbaka apparaten.
Den ljudkvalitetskillnad jag upplevde kan ha berott på en bättre konverter i JVC, vem vet? Konvertern i NAD var av fabrikat Matsushita, Mach, teknik, samma som i Technics cd-spelare.
Under denna tid drog jag dock, kanske förhastat, den slutsatsen att 5534:an i Naden inte var mycket att hänga i julgranen.

Edit: Kännetcket för äkta lärande, är, att man är prestigefri i sitt tänkande, vilket inte alltid är så lätt för mig och andra ibland.
Genom ditt F/e test har du fått mig att förstå, att Ne 5532 kan låta bra, med bra förutsättningar. Tack.
Senast redigerad av Richard 2007-04-14 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 21:12

Hoppas ingen tar det här ironiskt: Det är lätt att dra felaktiga slutsattser om man drar långtgående slutsattser baserade på slumpvisa samband i vilka man saknar ingående förståelse. Det gäller att vara källkritisk och öppensinnig även mot det som vid första anblicken ter sig som självklara samband. Man har fel oftare än man tror.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-14 21:14

Kaffekoppen skrev:Hoppas ingen tar det här ironiskt: Det är lätt att dra felaktiga slutsattser om man drar långtgående slutsattser baserade på slumpvisa samband i vilka man saknar ingående förståelse. Det gäller att vara källkritisk och öppensinnig även mot det som vid första anblicken ter sig som självklara samband. Man har fel oftare än man tror.

Du har rätt till 100% kaffekoppen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-14 21:14

Kaffekoppen skrev:Hoppas ingen tar det här ironiskt: Det är lätt att dra felaktiga slutsattser om man drar långtgående slutsattser baserade på slumpvisa samband i vilka man saknar ingående förståelse. Det gäller att vara källkritisk och öppensinnig även mot det som vid första anblicken ter sig som självklara samband. Man har fel oftare än man tror.

Du har rätt till 100% kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:14

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:.. Ända till OnOff har det ryktats...
Det ryktet har jag också hört. Läste om det på http://www.faktiskt.se, det kom från ett inlägg av någon som kallade sig Flint.

Tyckte det verka bekant på något sätt. Vaere leange sean?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-14 21:17

Det var ju bra att du hittade rätt. Jag tycker däremot inte att f/e-resultatet stämmer med normallyssningen och väljer därför den senare modellen, dvs vanlig lyssning för slutlig utvärdering. F/e som universalmedel är kraftigt överreklamerat som jag ser det.

Men Flint, Du kan ju inte förneka att man på ett väldigt enkelt sätt kan påvisa/konstatera olika förstärkares/enheters klang? Det var ju genom det jag selekterade min förstärkare, och lyssning i "real life" bekräftade min smak.
Jag förstår inte vad du tycker är fel med f/e-lyssning? Kan du utveckla det mer?
Du är ju den enda som faktiskt har presenterat f/e och borde därför ha lite "kött på benen" eller möjligen "gummi under klacken".
Om man vill ha en färgning åt ena eller andra hållet är f/e-lyssning fel då?
//Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:21

Richard skrev:
Flint skrev:Richard

Genom dissikering av ett antal Cd-spelare av fabrikat philips under början av 90-talet, sk. " High end" maskiner. Jag drog då, kanske felaktigt, den slutsatsen att spelarnas dåliga ljudkvalitet berodde uteslutande på analogdelens IC buffertar av detta märke. Troligen spelar Jitter/Da omvandlare en större roll för dessa gamla spelares dåliga ljudkvalitet.

Jag köpte faktiskt en Nad cd-spelare -92, där man, i reklamen, tryckte hårt på analogdelens förträffliga 5534 IC. Då jag lyssnat på apparaten, och konstaterat att min dåvarande JVC cd-spelare med PEM konverter lät vida överlägset, skickade jag tillbaka apparaten.
Den ljudkvalitetskillnad jag upplevde kan ha berott på en bättre konverter i JVC, vem vet? Konvertern i NAD var av fabrikat Matsushita, Mach, teknik, samma som i Technics cd-spelare.
Under denna tid drog jag dock, kanske förhastat, den slutsatsen att 5534:an i Naden inte var mycket att hänga i julgranen.

Edit: Kännetcket för äkta lärande, är, att man är prestigefri i sitt tänkande, vilket inte alltid är så lätt för mig och andra ibland.
Genom ditt F/e test har du fått mig att förstå, att Ne 5532 kan låta bra, med bra förutsättningar. Tack.

Jag har gjort samma "tavla" massor med gånger och kommer säkert att göra den även i fortsättningen. Det är det stora problemet vid konstruktion och byggande, drar man rätt slutsatser? Därför tar utvärdering lång tid och man vet ändå inte helt säkert att man har "rätt".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:23

Griff skrev:Men Flint, Du kan ju inte förneka att man på ett väldigt enkelt sätt kan påvisa/konstatera olika förstärkares/enheters klang? Det var ju genom det jag selekterade min förstärkare, och lyssning i "real life" bekräftade min smak. Jag förstår inte vad du tycker är fel med f/e-lyssning? Kan du utveckla det mer? Du är ju den enda som faktiskt har presenterat f/e och borde därför ha lite "kött på benen" eller möjligen "gummi under klacken". Om man vill ha en färgning åt ena eller andra hållet är f/e-lyssning fel då?

Jag förnekar inte din reaktion och din rätt till den, jag förklarade min inställning. Den är samma som för 14 minuter sedan. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 21:32

Trodde du skulle gå och lägga dig. :wink: Svårt att sova.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:37

meanmachine skrev:Trodde du skulle gå och lägga dig. :wink: Svårt att sova.

Gud vilade på den sjunde dagen dvs. Söndag enligt myten/dogmen skapelseberättelsen. Jag har haft det som vana sen dess. Därför nån' timma arbete kvar än.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-14 21:41

Richard skrev:Långa och trista är trådar, för de personer som utan reflektion svalt sin nya sanning, och saknar förmåga och vilja till ett öppet tänkande.

Detta är definitionen på en sekt. :wink:

Ja, du berättar om dig själv ser jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-14 21:43

subjektivisten
Jag ber dig snällt och utan provokation, sluta nu.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi