Det har du koll på Erik!
Jo det stämmer! Dac vann precis före rörförsteg.... Men vi måste diskutera saker lite... det händer mycket i vår omvärld har vi märkt och dessa projekt ska klaras ut utan klagomål.
Kanske ni kan vara behjäpliga (hjälp vad gammalmodigt uttyck!

) med det?
Vi vill ju att det hela ska vara så öppna projekt som möjligt där man kan få tag på komponenter överallt och inte ska vara beroende av en viss leverantör men.... i vissa fall går inte det. Specialprylar måste fixas till (jag tänker mest då på mönsterkort och eventeullt delvis monterade sådana (om det är pyttiga ytmonterade komponenter)) och sådant fixar man inte själv. Dessa saker kostar pengar att investera i. Är det rimligt att vi träffar avtal med någon/några om att ta fram dessa delar för rimlig pengar (men som de ändå tjänar på) med någon form av begränsningar både på ena och andra hållet. D v s de har obegränsad ensamrätt att producera sakerna under vissa förhållanden (t ex om priset är understigande en viss summa) och vi har möjligheten att välja någon annan leverantör om priset inte hålls och/eller viljan att producera går ner?
Är det rimligt?
Sedan så har vi då frågan om anbudsförfarande för dessa komponenter... Lite tråkigt men om vi verkligen är och vill vara öppna så är det en väsentlig fråga...
Hur ska det hanteras? Ska den som ha hand om projektet välja eller ska vi alla ha synpunkter. Själv är jag för att den som håller i projektet ska i möjligaste mån få bestämma detta.
Hur ska det vara med copyrighten?
Skall faktiskt.se äga den och ge ut den till alla amatörer som vill bygga själv men ha den för kommersiellt bruk själv? Det innebär inte att faktiskt.se ska bli en tillverkare men att om rättigheterna ges till en tillverkare så ska dessa medel komma medlemmarna tillgodo (detta är ett väldigt hypotetiskt exempel men jag väljer att ta med det för alla eventualiteters skull).
Det ni säger nu kommer att vara tongivande för förhoppningsvis många projekt så det är därför väldigt viktigt.
Jag vill ha in synpunkter får er!
Därefter så drar projekten (pluralis) igång!