FORTSÄTTNING - Hur bra låter egentligen en Mp3:a?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-16 07:36

Dr_Tinnitus skrev:En liten fråga från en som kanske inte førstått det hela riktigt.

Har ni testat original CD mot 128 mp3? Eller ær det olika sk. mp3-varianter ni testat mot varandra?

En sak till. Kan man inte avsløja eller få en hint om vad det ær før bit rate genom att se på filstorlekarna?

Dr Tinnitus

Det var wav mot 3 olika mp3-komprimeringar. mp3-filerna kodades om till wav, så jag tror att alla hade samma storlek.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-16 08:14

Jag vill tacka min manager, min pappa, min mamma, Ing Öhman, min personlige shoppare och alla mina högstadielärare. Prispengarna kommer att användas för att rädda Östersjöns unika havsmiljö.
/ Tomas F.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-04-16 08:56

Inte en siffra rätt - tablå! Men jag tycks ju vara i gott sällskap. :D

Ingen tvekan om att mp3 är ett bra format, förutsatt att det är välkodat. Nu tycker jag inte längre att det är löjligt när dyra apparater har ett fack för en i-pod eller ett USB-uttag för en mp3-spelare eller fickminne. Det tyckte jag ända tills förra veckan. Man lär så länge man lever.

Att få alla rätt är enormt imponerande tycker jag.

Egentligen skulle man ju ha försökt fuska och titta på hur samplen grafiskt ser ut i nåt program som kan sånt. Kanske kan någon som gjort det lägga ut dem?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-04-16 09:34

Jag tycker at det var ganska lätt att höra på sample 3-4 att det saknades diskant på 4 av filerna. Jag lyssnade i ett Genelecsystem, som kanske är bra på att påvisa såna egenskaper. I ett system med Dynaudio hörde jag ingen skillnad alls, men det var också med sämre akustiska förutsättningar.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-16 10:56

Går det att ladda hem filerna för ett litet självtest?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-16 18:46

Lust skrev:Går det att ladda hem filerna för ett litet självtest?

Egenligen inte... men du kommer att få ett PM av mej ikväll.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-16 19:00

focus skrev:Jag tycker at det var ganska lätt att höra på sample 3-4 att det saknades diskant på 4 av filerna. Jag lyssnade i ett Genelecsystem, som kanske är bra på att påvisa såna egenskaper. I ett system med Dynaudio hörde jag ingen skillnad alls, men det var också med sämre akustiska förutsättningar.

Om man tittar på filerna vid uppspelning - tillexempel i foobars lilla grafiska verktyg så ser man att diskanten är "förenklad" i de komprimerade varianterna. Filerna gör fortfarande utslag i de högre registren men det SER inte lika detaljerat ut. Det är ännu tydligare i TCMs ogg-exempel. Jag har lyssnat som sjutton efter om jag kan höra det men icke. Jag skyller på min tid som reservofficer. Antagligen är det ovanför 15-17000 borta eller skadat.

Var det någon som märket att Sample_Set 5 var diskantbeskuret? Antagligen är det en del av den specifika artistens typiska "low-fi sound". Jag blev nervös när jag upptäckte det men då hade några redan börjat testa. Hursom, även om det adderade svårhet till testandet så var det lika för alla och jag tycker inte att frågeställningen blev mindre relevant - kan man höra skillnad? Och den skivan låter totalt sett alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-17 00:15

Jag fortsätter att prata i den här tråden. Jag lyssnade oxå på filerna. Massvis med gånger. Både när jag gjorde dem och när jag pre-testade på mej själv och under tiden ni testade lyssnade jag efter saker ni pratade om. Och sen tycker jag om musikvalet ;-)

Den stora överraskningen var naturligtvis 128:an. Jag trodde verkligen inte att den skulle vara så bra. I olika sammanhang lyssnar jag ganska mycket på 128:a cbr. Från Magnatunes och last.fm - jag har köpt lite 128:or och, i ärlighetens namn, jag har laddat ner någon gång. Jag trodde att jag hade koll på hur de lät och var felen brukade sitta. Icke. Och det väcker några intressanta frågor kring varför. Slumpade det sig så att jag "råkade" välja rätt musik? - Jag tror inte det. Det ligger nog mycket i diskussionen kring om att - om det är ett bra original man utgår i från så blir den komprimerade filen (subjektivt) bättre. Kan det vara så att vi har någon sorts omvänt synergisk modell för vår upplevelse av problemen? Är det så att den upplevda helheten av flera samtidiga problem är större än "summan" av dessa? När inspelningen har "få" problem upplever vi inte komprimerings felen så mycket. Eller är det rent komprimeringsmässigt lättare med en "bra" fil?

Den andra förklaringen som jag ser är programmen för rippning och encoding. Jag använde bra program i senaste version för encoding och decoding. Det spelar naturligtvis in. Jag gissar att mycket av de 128:or jag har lyssnat på är rippade med iTunes och MS Media Player. Varesig Apple eller Microsoft är naturligtvis superintresserade att just mp3-formatet skall vara bra - de vill naturligtvis att vi skall använda deras egna format. Det är rimligt att anta att de encoders de skickar med programmen är gamla och inte lika väl testade och intrimmade som LAME är. Samma sak med rippningen. Vi kan anta att den INTE är bit-perfekt i något av programmen. Det kan alltså vara som så att en stor del av problemen jag trodde berodde på formatet (mp3 128 cbr) i själva verket har en rippning och encoding att göra. Men nu spekulerar jag bara - men det vore kul att testa. Någon som är frivilligt att sätta upp ett test?

Sen skulle det kunna vara "generationsfel" i filerna jag har lyssnat på - men jag tror inte att det är sannolikt. Inte från Magnatunes och Last.fm. De borde har koll på detta.

Jag provade också med lägra bit-rater när jag labbade med filerna. Då kom min andra fördom på skam. Jag tror trodde att VBR-formaten skulle kunna hantera klassisk musik mer transparent än hur de hanterade pop/rock. Med andra ord att formatet skulle vara bättre på att använda bittar ur "bit-lagret" - sparade från tysta partier. Så verkar inte vara fallet. Klassisk musik verkar vara känsligare för komprimering - även om man använder vbr - än pop/rock. Varför vet jag inte.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 00:20

Högre dynamik?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-17 00:24

Kaffekoppen skrev:Högre dynamik?

Komprimeringen till mp3 skall väl inte påverka dynamiken? Det den gör är väl att undertrycka frekvenser och "förenkla" representationen av andra? Detta för att få ett material som lämpar sig för kompression.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 00:26

Jag söker bara svar eftersom jag upfattar det som du :)

Det känns lite som att, hur fjuttigt det än låter, att mikrodetaljer påverkas..

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-17 08:59

When routine bites hard

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2007-04-17 09:08

Den här sidan innehåller en hel del intressanta exempel på vilka artefakter som kan uppstå vid mp3-komprimering. Det är mest lite äldre encoders som kan ge uppenbara effekter.

LAME verkar ha finslipats och blivit väldigt bra på att undvika dylika problem, men det kan ändå ge en fingervisning om vad det är man kan lyssna efter. Att snabba transienter kan "smetas ut" använde jag som ett kännetecken i testet och det fungerade ganska bra (åtminstonne för den lägta bitraten).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi