av ollemirsch » 2007-04-16 17:11
Okay, skall jag ge mig här?
Jag minns den historiska händelsen när Sonab på en stort upplagd demonstration presenterade Carlssons eget element, den fantastiska lilla basen med den jättestora magneten.
Bara att han trappade ner från drygt 8 tum (9710) till 6,5 tum var förvånande (kan det verkligen bli bas då?). Men magneten imponerade ju + uppgiften att den minskade konarean kompenserades av att konen hade längre slaglängd.
Och visst måste det ha varit hästsko i OA12 från början. Men efter ett tag sa Peerless ifrån att man måste övergå till järnpulvermagneter och så blev det också i Carlssons element. Säkerligen ingen försämring.
Själv jobbade jag mycket med Peerless på den tiden. Köpte många olika element och var också intresserad av en liten bra bas. Men Carlssons 6,5 tummare fick man inte röra. Men så en dag hade Peerless plötsligt skapat en helt kommersiell variant med grundnamnet KP65, och den blev tillgänglig för alla.
Och när jag sen hade KP65 i några olika modeller, kan jag inte påminna mig att de skiljde sig från de som användes i Sonabs modeller.