16 ohms-element i stället för 8

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

henriksch

16 ohms-element i stället för 8

Inläggav henriksch » 2007-04-07 22:13

Försökte med denna tråd på CP utan framgång. Får se om nån nappar här.
Har ett par OA12 utan mallanreg/bas-element. Fick tag på ett par Peerless 6,5 tummare och köpte dem osett. När jag fick hem dem var det 16-ohmselement. Frågan är:
Vet någon hur denna skillnad kommer att inverka på ljudet?
Skulle man kunna ändra filtret på något sätt så det funkar bättre?
Är det bara korkat att försöka, försöker byta dem mot 8-or, de är nykantade och fina (dock inte varianten med hästskomagnet) men det verkar inte finnas någon som vill byta.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2007-04-07 23:05

Ta det lite lugnt, det går inte alltid blixtesnabbt när det gäller Carlssonhögtalare. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-08 14:06

Att sätta dit en 16-ohmare istället för en 8-ohms kan ge lite märkligt ljud. Mycket diskant och gissningsvis konstig bas. Jag skulle inte rekommendera det. Det omvända går däremot oftast bra om man kan dämpa basen lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-16 14:33

Naqref™ skrev:Att sätta dit en 16-ohmare istället för en 8-ohms kan ge lite märkligt ljud. Mycket diskant och gissningsvis konstig bas.

Det var väl kanske lite väl snällt uttryckt... Jag skulle säga att det kommer att låta pannkaka. Klart du ska skaffa 8-ohmare om du vill ha Carlssonljud.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-04-16 16:22

Jag rekommenderar också 8-ohms element.
Teoretiskt skulle du kunna använda 16 ohm, men då måste filtret göras om till 16 ohm, dvs nya spolar och kondingar. Tweetern skulle kunna dämpas ned till 16 ohm men det blir inte detsamma. I så fall vore det bättre med nya 16 ohms tweetrar också.
Om du lyckas med konststycket skulle det hela ev låta som typiska Carlsson-högtalare, men 3 dB för svagt. För samma ljudnivå drar de dubbla ljudeffekten. Fortfarande intresserad?

F.ö. hade OA 12 aldrig bas med hästskomagnet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-16 16:45

ollemirsch skrev:
F.ö. hade OA 12 aldrig bas med hästskomagnet.

Har hittat sådana i oa14, varför skulle de skilja mellan oa14 och oa12?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-04-16 17:11

Okay, skall jag ge mig här?
Jag minns den historiska händelsen när Sonab på en stort upplagd demonstration presenterade Carlssons eget element, den fantastiska lilla basen med den jättestora magneten.
Bara att han trappade ner från drygt 8 tum (9710) till 6,5 tum var förvånande (kan det verkligen bli bas då?). Men magneten imponerade ju + uppgiften att den minskade konarean kompenserades av att konen hade längre slaglängd.
Och visst måste det ha varit hästsko i OA12 från början. Men efter ett tag sa Peerless ifrån att man måste övergå till järnpulvermagneter och så blev det också i Carlssons element. Säkerligen ingen försämring.

Själv jobbade jag mycket med Peerless på den tiden. Köpte många olika element och var också intresserad av en liten bra bas. Men Carlssons 6,5 tummare fick man inte röra. Men så en dag hade Peerless plötsligt skapat en helt kommersiell variant med grundnamnet KP65, och den blev tillgänglig för alla.
Och när jag sen hade KP65 i några olika modeller, kan jag inte påminna mig att de skiljde sig från de som användes i Sonabs modeller.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-04-16 19:52

Hej och tack för alla synpunkter. Hör och lyder råden. Har bytt till mig ett par 8 ohm-are mot 16 ohm-arna. Testade inte ens med 16.
mvh
Henrik

Återgå till Carlsson Illuminati