F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-16 18:50

meanmachine skrev:Det är väldigt sannt det som blir ett problem är när ordval som "Objektivt sann och korrekt neutralt" kommer in i bilden för så kommer vi automatiskt in på vad som 'är rätt och vad som är fel. Alla vill ha rätt och ingen vill ha fel. Köper du prylar för 100000:- och så kommer någon och slänger dig i ansiktet att min anläggning för 10000 är mer korrekt än din. Mina prylar är objektivt rätt din kan låta subjektivt ok.

Problemet är personer som du, som inte kan läsa det folk skriver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:50

Flint skrev:Maarten
Tackar. Du har förstått. Sen vill jag bara passa på att säga at jag är mycket mer seriös än vad som kanske framgår i mina ibland tredubbelbottnade inlägg. Ibland tar showen över och det verkar säkert lite barnsligt. Jag tycker dock inte att HiFi är så rasande allvarligt att man behöver gå hem och grina bara för att man har olika uppfattningar om syftet och tolkningen av vår hobby.

Mer f/e åt folket, om dom vill ha det villsäga.
Det här delade vi, trodde jag, men nu känns det här bara som en efterkonstruktion av en person som gått alldeles för långt, men inte har mod att erkänna det ordentligt.

Du har spelat på fördomar du sett och utnyttjat dem till att vinna poänger utan hänsyn till vilka konsekvenser det har.

För du tycker det är kul att veva.

Att kalla det att "showen gått för långt" bevisar bara hur lite du bryr dig om andra människor.

Jag önskar du fann det intressant att istället säga som det är. Om du ens är intresserad av det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:51

Kaffekoppen skrev:Det är en bild jag uppriktigt sagt är ledsen att jag har. Det är trist när du utan tanke på konsekvenser för andra sprider saker du inte bryr dig om ifall de är sanna eller inte, eftersom det passar ditt syfte. Tycker det var givande och intressant att prata med dig. Känner mig rätt blåst. Vet inte vilket nöjje du finner i att förnedra andra, men det känns obehagligt för mig, även om jag inte känner mig personligt träffad.

Bilden man förmedlar stämmer sällan med den man tror man sänder. Varför bry sig om den om man inte behöver som t.ex. i ett arbete där man måste spela en roll. Det är bara att vara sig själv i alla lägen så slipper man fundera. Risken är att man blir hängd, men vadå. Alla ska vi väl hänga till slut nånstans.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-16 18:53

Flint, lugnt, förstått att du är bitter. Keep it real bro
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:54

Kaffekoppen skrev:Att kalla det att "showen gått för långt" bevisar bara hur lite du bryr dig om andra människor.

Förtydligande. Jag syftade på när inläggen sprutar in mot en från tre olika håll för något man har sagt. Då kan det bli ogenomtänkt ibland.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:56

Maarten skrev:Mer seriöst: Är allt underhållning?

Nej det är nog det minsta man kan säga. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:59

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Maarten
Tackar. Du har förstått. Sen vill jag bara passa på att säga at jag är mycket mer seriös än vad som kanske framgår i mina ibland tredubbelbottnade inlägg. Ibland tar showen över och det verkar säkert lite barnsligt. Jag tycker dock inte att HiFi är så rasande allvarligt att man behöver gå hem och grina bara för att man har olika uppfattningar om syftet och tolkningen av vår hobby.

Mer f/e åt folket, om dom vill ha det villsäga.
Det här delade vi, trodde jag, men nu känns det här bara som en efterkonstruktion av en person som gått alldeles för långt, men inte har mod att erkänna det ordentligt.

Du har spelat på fördomar du sett och utnyttjat dem till att vinna poänger utan hänsyn till vilka konsekvenser det har.

För du tycker det är kul att veva.

Att kalla det att "showen gått för långt" bevisar bara hur lite du bryr dig om andra människor.

Jag önskar du fann det intressant att istället säga som det är. Om du ens är intresserad av det.

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Att kalla det att "showen gått för långt" bevisar bara hur lite du bryr dig om andra människor.

Förtydligande. Jag syftade på när inläggen sprutar in mot en från tre olika håll för något man har sagt. Då kan det bli ogenomtänkt ibland.
Ja, så kan man ju skriva i efterhand. Det finns säkert någon som tror dig. Jag gör det inte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-16 19:03

Flint skrev:
IngOehman skrev:Buzzz - bzz - bzzzz....

Smasch!

Vet du vad som kännetecknar en svans? Jo, den är fäst vid ett arschel...

Det surrar fortfarande. :o

DDT är kanske lösningen. :P

Pssscht!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:05

Kaffekoppen skrev:Ja, så kan man ju skriva i efterhand. Det finns säkert någon som tror dig. Jag gör det inte.
Jag kan inte bevisa det, men det var så jag menade när jag skrev det. det hade precis varit en sånt läge.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:07

IngOehman
DDT är förbjudet. Inget för en human idealist.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 19:08

Flint skrev:

OK, Trodde inte att det var det huvudsakliga skälet, men jag är lite osäker på din motivation? Återigen, kasta inte ut babyn... Se det som är bra också. Med F/E, LTS, målsättning mot objektivitet etc. Lite mer.
Detta även om synsättet ser ut att vara i majoritet på detta forum... Detta även om synsättet kan nyanseras och har för och nackdelar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:09

Maarten skrev:
Flint skrev:

OK, Trodde inte att det var det huvudsakliga skälet, men jag är lite osäker på din motivation? Återigen, kasta inte ut babyn... Se det som är bra också. Med F/E, LTS, målsättning mot objektivitet etc. Lite mer.
Detta även om synsättet kan nyanseras och har för och nackdelar.

Uppriktigt. Jag får känslan av att något är "sjukt" inom LTS.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-04-16 19:13

Flint skrev:
Maarten skrev:
Flint skrev:

Detta även om synsättet kan nyanseras och har för och nackdelar.

Uppriktigt. Jag får känslan av att något är "sjukt" inom LTS.

Se upp för projicering.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 19:15

Kaffekoppen skrev:Jag tycker, ärligt talat, att just f/e-testningarna är en mycket bra del av verksamheten. Mycket av LTS filosofi om objektiv utvärdering och sund inställning till ljudåtergivning finns där som bas.

Kan man säga att det är LTS filosofi? Är en objektiv utvärdering alla medlemmars mål eller är det styrelsens mål?

Kaffekoppen skrev:Men det är alldeles för mycket fokus på det. Inte en spaltrad har skrivits om det möte vi just haft om rörförstärkare och kinahifi. Ett jätteintressant möte. Men den typen av verksamhet är ju liksom svår att kritisera, den är ju positiv för alla.

Ursäkta men hur skulle någon kunna här på forumet ha någon särskild kritik emot det? Ingen vet väl ens att mötet varit eller resultatet av det? Ännu.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:16

i
Jodå. Men faktum kvarstår.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-16 19:18

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev: Inte en spaltrad har skrivits om det möte vi just haft om rörförstärkare och kinahifi. Ett jätteintressant möte. Men den typen av verksamhet är ju liksom svår att kritisera, den är ju positiv för alla. Då pratas det inte alls lika mycket om det. Det är ju på något sätt roligare att klanka ner eller ifrågasätta och visa sig duktig.

Men hur i %¤%&% ska vi kunna veta vad ni träffas och snackar om om ni inte talar om det. Där har väl även du ett ansvar. Se till att någon skriver om det. Ni har ett interfaceproblem med omvärlden. Lös det. Ni förvånas över att ni blir missuppfattade. det är väl i så fall ert eget fel. Jag blir inte förbannad på dimitri för att han tycker att jag är kokko. Han grundar det på mitt uppförande, och med all rätt.

Du är väl inte medlem? Allt vi gör är inte öppna möten.

Diskutera inte LTS här då. Håll allt om föreningen för er själva inom föreningen så blir ni inte missuppfattade.

Har du lust att peka på något LTS-spörsmål som dragits upp av någon som representerar LTS, någon gång?

Det är ju anti-LTS-maffian, de LTS-besatta (du t ex) som startar trådar så att ni skall få diskutera LTS hela tiden.

Ni klagar och ni fabulerar ihop en massa okunnigt struntprat, men när ni inte bli serverade LTS-info som att få veta allt om det som står i tidningen - och inte ens får mötesinbjudningar (va' fräckt av LTS! 8O) - ja då är det förjävligt... :lol:

Det måste vara jobbigt att vara du - speciellt att inte alla servar dig såsom de borde - trots att du ju förtalar dem och verkligen gör vad du kan för att påverka dem att lyda dig...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-16 23:47, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 19:19

Jaha. Ok Flint. Mitt inlägg var endast utifrån att du har vridit och vänt. Jag föll själv uppenbarligen för det jag beskrev för 3 inlägg sedan: " konstant reaktionism hos herr Flint. Så kul är det inte längre.

(I! Det där med projiceringar är lurt. )
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:22

IngOehman skrev:Det är ju anti-LTS-maffian, de LTS-besatta (du t ex) som startar trådar så att ni skall få diskutera LTS hela tiden.

Se till att få dom stoppade då redan från början och tala om att här diskuteras inte LTS. Be admin skriva in det i stadgarna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 19:23

Flint skrev:Uppriktigt. Jag får känslan av att något är "sjukt" inom LTS.

Ta och kolla runt lite vad hifiindustrin håller på med så ska du få se mycket som verkligen är sjukt Flint.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:25

Maarten skrev:Jaha. Ok Flint. Mitt inlägg var endast utifrån att du har vridit och vänt. Jag föll själv uppenbarligen för det jag beskrev för 3 inlägg sedan: " konstant reaktionism hos herr Flint. Så kul är det inte längre.

Kan inte tolka vad du menar. Med "min reaktionism" kanske du menar att jag har min egen uppfattning och står för den. Det gör väl i så fall ni lika mycket, och svansen. Är det också "reaktionism".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:27

Rydberg skrev:

Ta och kolla runt lite vad hifiindustrin håller på med så ska du få se mycket som verkligen är sjukt Flint.

Marknadsekonomi. Är det detsamma som sjuk ekonomi.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-16 19:31

Nu kommer jag in sent, har inte följt hela tråden men problemställningen verkar inte ha ändrats?

Flint skrev:Det ligger alltid en underliggande agenda i allt dom där säger, oavsett vad dom säger. Det är bättre att dom är otrevliga, då är dom i alla fall ärliga.

Flint skrev:...LTS och IÖ gör en patetisk dogm av den ideologiska nyttan med testet...

Jag undrar om inte problemet är det motsatta, att LTS inte har en agenda men borde ha det?

Som ideell förening bör man ju förklara vad man vill, men jag får en känsla av att LTS inte vågar stå för sin åsikt, eller så saknar man en officiell åsikt.
(eller så är det bara en enda persons åsikter som tillåts vara officiella? :wink: )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:34

berma
Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 19:40

Flint skrev:
Maarten skrev:Jaha. Ok Flint. Mitt inlägg var endast utifrån att du har vridit och vänt. Jag föll själv uppenbarligen för det jag beskrev för 3 inlägg sedan: " konstant reaktionism hos herr Flint. Så kul är det inte längre.

Kan inte tolka vad du menar. Med "min reaktionism" kanske du menar att jag har min egen uppfattning och står för den. Det gör väl i så fall ni lika mycket, och svansen. Är det också "reaktionism".

Och vilken uppfattning står du för? Tycker att den svänger och är i opposition mot något. Dock i linje med din dogm/sanning att 'allt är subjektivt' som du pådyvlar och marknadsför i denna långa tråd.
(Förstod heller inte vad du menar är sjukt.)

Apropå min 'reaktionism': Jag vänder mig mot att allt skulle vara subjektivt/ickeobjektivt. Det är i mina ögon en självmotsägelse av rang.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 19:41

berma skrev:(eller så är det bara en enda persons åsikter som tillåts vara officiella? :wink: )

Varför så bråksugen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 19:42

Flint skrev:
Rydberg skrev:

Goddag yxskaft själv....

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-16 19:43

Flint skrev:berma
Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Ja, kanske blir det otydligt eftersom ingen riktigt vågar uttrycka sig i klarspråk. Ena stunden är det ok att vara "subjektiv" nästa stund är det bara transparens som gäller, känns lite falskt.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-16 19:46

Rydberg skrev:
berma skrev:(eller så är det bara en enda persons åsikter som tillåts vara officiella? :wink: )

Varför så bråksugen?

Nej, jag vill bara ge flera en chans att förklara sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:46

Maarten
Det där gick över mitt intellekt. Men ok då, en gång till min uppfattning om HiFi som den har varit mycket länge. Jag bryr mig inte om rätt eller fel vad gäller ljud sålänge jag trivs med det jag hör. Den har jag upprepat ett antal gånger i den här tråden och den står jag för. Jag tycker också att transparensbegreppet är rena löjan. Det står jag också för. Blev det rätt nu?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 19:50

Rydberg skrev:
Flint skrev:
Rydberg skrev:

Goddag yxskaft själv....

Goddag själv.

Anser Herrn att marknadsekonomi är en sjuklig form av ekonomi?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi