Roc, någon som testat? Synpunkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
U1

Roc, någon som testat? Synpunkter

Inläggav U1 » 2007-04-16 10:14

I senaste HF testades NLE´s senaste försteg med ROC. Någon som testat det? Vad tror ni om ROC? Synpunkter och tankar är välkommna :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-16 12:05

En länk, kanske, så man kan läsa vad det är för något...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2007-04-16 12:32

Hittar inte något på dact´s hemsida. Här disskuteras det lite om den.

http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopi ... ply&t=2129

Stor artikel samt test i nya Highfidelity, klart intressant läsning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-16 16:20

OK, om jag har förstått det hela rätt är det alltså ett lågpassfilter som griper in från typ 20kHz?

Kan ju vara bra om man använder media som kan släppa ifrån sig skräp i det området, som t.ex. vinyl i vissa fall samt SACD där systemet själv brusar i det aktuella området. Lyssnar man bara på CD, som jag gör då, så känns produkten inte så angelägen.

För SACD-spelare borde man ju kulla bygga in filtret i spelaren istället. Eller som han skrev i länken, en impedansanpassad kondensator gör samma jobb, troligen till "en aning" lägre kostnad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 17:52

Är det inte precis tvärtom...? En korrektion för alla de avrullningar som företaget anses finnas i olika led i inspelning>uppspelning?

Låter blaj i mina öron.

SACD spelare brukar normalt ha analogt LP filter vid 50-100kHz för övrigt.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 19:09

Piotr så har jag också uppfattat det hela.
Fast det som berörs närmast är väl att man skulle få en fallande diskant i passiva försteg och att det skulle motverka det.
Det andra med att blanda in inspelningar etc verkar ju inte så bra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 19:30

Jag kanske missförstod eller blandade in nån utomståendes åsikter eller kommentarer.

Fast.. en passiv lösning har väl ingen mätbar avrullning i närheten av audiospektrat om man dimensionerat vettigt?

Frågan är då att om man inte kan dimensionera vettigt (dvs kort, lågkapacitiv signalkabel och låg resistans på attenuatorn/potten) om denna lösning är att föredra framför en aktiv lösning?

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 20:18

Jo, Piotr fast metoden påvisade enligt vad jag kommer ihåg att det behövs någon parallellkopplad kondensator för att just motverka diskantfallet som skulle uppstå annars på grund av fö högohmig utgång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 20:58

Ok jag förstår.. och det lär ju funka i de fall det behövs om det vägs av korrekt. Frågan jag ställer mig är om det inte är lättare eller bättre att dimensionera korrekt från början.

Hmm, nu e jag korkad... tänker mig att alla har trissor och superkorta kablar men så är det ju inte. Det är klart "ROC" kan va nåt för rör-killar med långa kablar?

/Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-16 22:35

Det är inte bara vid en passiv volym (eller annan högimpediv utgång) som detta kan vara användbart (är det tänkt), utan även annars. Det är ju så att dom flesta apparater har låg pass filter för att filtrera bort höga frekvenser, ovanför audio området. Dessa kan mer eller mindre påverka även audio området. En styck sådan apparat kanske inte gör så mycket (läs påverkar audio området mycket lite), men om flera apparater serie kopplas så blir påverkan större (flera LP efter varandra). Det är här som ROC kommer in och är tänkt att rätta till det lilla felet.
...så uppfattade jag det.

PS. Det är nog viktigt att det görs rätt. Krävs mätinstrument i varje situation, annars blir det ju som att pilla på en diskant kontroll...vilket låter bäst...sänka..nä höja..osv.

//Michael

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-05-19 15:06

Tänkte faktiskt.se starta en tråd om det här ämnet men beslöt mig för att söka innan och såg då att det redan fanns en tråd i ämnet :o

Jag har läst en artikel i nummer HF nr. 3 2007 där konstruktören själv, Niels Larsen, är författare. Av det jag läste i artikeln (+ en recension av en ROC-produkt i samma nummer) tycker jag att Mich här summerar ihop det bra. Utifrån det de skrev i artikeln kan jag inte komma på ett bättre tips än det Mitch skrev här ovan:

PS. Det är nog viktigt att det görs rätt. Krävs mätinstrument i varje situation, annars blir det ju som att pilla på en diskant kontroll...vilket låter bäst...sänka..nä höja..osv.

...förutsatt det är något vettigt att ha från första början :? Jag tycker förklaringen hur denna mojäng fungerar verkar logisk även om jag inte alls har några elektronikkunskaper :roll: Därmed är det ju då vettigt att fråga folket här på faktiskt.se vad de tycker? Har någon mer läst artikeln och har några synpunkter?

Det jag tycker verkar skumt är att Larsen menar att "Detta har varit känt i mer än 50 år", varför har då inget gjorts åt detta? Han säger också att "det är möjligt att någon redan har kommit på att utnyttja ett RC-högpassfilter som ROC i audiosignalbehandling, men omdedelbart känner vi inga hifi-apparater som medvetet (min fetmarkering) utnyttjar denna egenskap." Känner ni till någon seriös tillverkare som satt in ett RC-högpassfilter utan att ha varit medveten om dess inverkan på ljudet :?: :? Jag tycker det låter skumt...

Att det påverkar högre frekvenser tror jag absolut men att det skall ha betydelse på hur det låter inom vårt hörselområde vet jag inte. Finns det någon som kan räkna på komponenterna i denna mojäng och påvisa att den de facto/eller inte påverkar signalen i det hörbara området? Även om den skulle påverka signalen måste man ju veta vilken roll-off det är i övriga komponenter i kedjan och hur räknar man exempelvis ut roll-off i en högtalare?

Återgå till Generellt om hifi