Tänkte faktiskt.se starta en tråd om det här ämnet men beslöt mig för att söka innan och såg då att det redan fanns en tråd i ämnet
Jag har läst en artikel i nummer HF nr. 3 2007 där konstruktören själv, Niels Larsen, är författare. Av det jag läste i artikeln (+ en recension av en ROC-produkt i samma nummer) tycker jag att Mich här summerar ihop det bra. Utifrån det de skrev i artikeln kan jag inte komma på ett bättre tips än det Mitch skrev här ovan:
PS. Det är nog viktigt att det görs rätt. Krävs mätinstrument i varje situation, annars blir det ju som att pilla på en diskant kontroll...vilket låter bäst...sänka..nä höja..osv.
...förutsatt det är något vettigt att ha från första början

Jag tycker förklaringen hur denna mojäng fungerar verkar logisk även om jag inte alls har några elektronikkunskaper

Därmed är det ju då vettigt att fråga folket här på faktiskt.se vad de tycker? Har någon mer läst artikeln och har några synpunkter?
Det jag tycker verkar skumt är att Larsen menar att "Detta har varit känt i mer än 50 år", varför har då inget gjorts åt detta? Han säger också att "det är möjligt att någon redan har kommit på att utnyttja ett RC-högpassfilter som ROC i audiosignalbehandling, men omdedelbart känner vi inga hifi-apparater som
medvetet (min fetmarkering) utnyttjar denna egenskap." Känner ni till någon seriös tillverkare som satt in ett RC-högpassfilter utan att ha varit
medveten om dess inverkan på ljudet

Jag tycker det låter skumt...
Att det påverkar högre frekvenser tror jag absolut men att det skall ha betydelse på hur det låter inom vårt hörselområde vet jag inte. Finns det någon som kan räkna på komponenterna i denna mojäng och påvisa att den de facto/eller inte påverkar signalen i det hörbara området? Även om den skulle påverka signalen måste man ju veta vilken roll-off det är i övriga komponenter i kedjan och hur räknar man exempelvis ut roll-off i en högtalare?