F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-16 19:54

berma skrev:
Flint skrev:berma
Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Ja, kanske blir det otydligt eftersom ingen riktigt vågar uttrycka sig i klarspråk. Ena stunden är det ok att vara "subjektiv" nästa stund är det bara transparens som gäller, känns lite falskt.

Ja du, i en mening "Alla har rätt att vara subjektiva fast jag föredrar transparens, det är min subjektiva preferens"
Är det enligt dig att det kan tolkas som att ena stunden är det ok att vara subjektiv men nästa stund är det transparens som gäller? En sådan tolkning av den "citerade" meningen är inte hederlig ty den berövar en grupp rätten till egen mening. Som du märker ÄR det alltså tvärtom, det är din utsaga som är oförsonlig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 19:56

Flint skrev:Maarten
Det där gick över mitt intellekt. Men ok då, en gång till min uppfattning om HiFi som den har varit mycket länge. Jag bryr mig inte om rätt eller fel vad gäller ljud sålänge jag trivs med det jag hör. Den har jag upprepat ett antal gånger i den här tråden och den står jag för. Jag tycker också att transparensbegreppet är rena löjan. Det står jag också för. Blev det rätt nu?

Den uppfattningen förstår jag. Ser förstås heller inget 'fel' i.

Min syn: Målsättning/önskemål/behov är subjektivt valt.
Målsättningen i sig och vägen dit kan vara mer eller mindre subjektiv eller objektiv. Förenklat sagt.

Nu är'e nog dags att logga ut lite. God kväll!

EDIT: Klippte in citatet av Flint som jag svarade på. Detta då sammanhanget gick förlorat pga inläggshastigheten.
Senast redigerad av Maarten 2007-04-16 20:01, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 19:56

Flint skrev:Uppriktigt. Jag får känslan av att något är "sjukt" inom LTS.
mm, du vill att man skall prata om något annat nu?

Jag trodde samtalet just nu var fokuserat på hur man skall hantera personer som medvetet sårar andra. I det här fallet du. Som dessutom tycker det är att jämställa med att "showen gått för långt". För att kränka andra och ljuga är acceptabelt för den roliga debattens skull. För det är kul att veva.

Nu är det istället att något är "sjukt" inom LTS.

Det enda sjuka är väl hur du tror man kan behandla andra människor utan att det reageras på det.

Det är sunt att reagera på dig när du agerar som du gör. Alla som reagerar på det visar på medmänsklighet.

Du borde prova på det istället för att projicera dina tillkortakommanden på någon annan. Du måste uppriktigt sagt må riktigt dåligt med dig själv nu.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 19:57

Flint skrev:
Rydberg skrev:
Flint skrev:
Rydberg skrev:
Flint skrev:Uppriktigt. Jag får känslan av att något är "sjukt" inom LTS.

Ta och kolla runt lite vad hifiindustrin håller på med så ska du få se mycket som verkligen är sjukt Flint.

Marknadsekonomi. Är det detsamma som sjuk ekonomi.

Goddag yxskaft själv....

Goddag själv.

Anser Herrn att marknadsekonomi är en sjuklig form av ekonomi?

Marknadsekonomins följder kan ibland bli av sjuklig karaktär om det är det du åsyftar.

Jag tror du vet vad jag urspungligen syftade på och den givna följdfrågan blir då: Är det inte bättre att lägga dina sista(?) krafter på att "bekämpa" det som är verkligen sjukt? Exempelvis att det idag i princip anses vara ett krav att man måste ha svindyra nätkablar till sin stereo för att den ska ge "bra ljud" och dylika tokigheter?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 20:00

Kaffekoppen
Berma hade en bra synpunkt som jag tror stämmer. Avsaknad av gemensam policy (min tolkning). Ditt problem att lösa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 20:02

Jag känner mig faktiskt lite frågande till varför ni bråkar.
Flint har visat lite handlingskraft. Och representanter ifrån LTS har lovordat initiativet. Och Flint har insett att F/E är ett bra redskap i vissa situationer.
Vad sägs om att stanna i det läget?
Sen vill objektivisterna använda F/E som urvalsmetod för sina val på ett visst sätt och Flink på ett annat sätt.
Själv ansluter jag mig till att kunna välja en passande färgning med säkerhet med t.ex. F/E lyssning. Om jag vill ha ett slutsteg med typ tightare bas så tycker jag det verkar utmärkt att kunna med säkerhet lyssna fram ett sådant så att man inte inbillar sig att ett visst steg har en karaktär och så är det faktiskt tvärtom. Däremot så känner jag inget behov av att välja ett helt ofärgat slutsteg utan mer ett passande.

mina egna åsikter
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 20:03

Rydberg skrev:Är det inte bättre att lägga dina sista(?) krafter på att "bekämpa" det som är verkligen sjukt? Exempelvis att det idag i princip anses vara ett krav att man måste ha svindyra nätkablar till sin stereo för att den ska ge "bra ljud" och dylika tokigheter?

Totalt och 100%:igt NEJ. Vad har du med det att göra om du inte själv bryr dig om att handla dom grejerna. Sköt dig själv istället och låt folk sälja och köpa va fan dom vill så länge det rör sig om lagliga saker.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:11

Rydberg skrev:Är det inte bättre att lägga dina sista(?) krafter på att "bekämpa" det som är verkligen sjukt? Exempelvis att det idag i princip anses vara ett krav att man måste ha svindyra nätkablar till sin stereo för att den ska ge "bra ljud" och dylika tokigheter?

Intressant det där. Får mig att tänka; vad är det egentligen som är sjukt..? Det känns som om den här tråden går som katten kring het gröt kring fundamentala frågor kring denna rätt vansinniga hobby. Ännu obesvarade frågor som (delvis) för min del fick mig att, för länge sen, under lång tid överge mitt hifi-intresse till förmån för andra saker.

Jag har vid ett par tillfällen försökt anslå en mer "filosofisk" syn på orsakerna till detta debackel, och ska skapa en tråd avsett för detta för de som är intresserade. Här är nog inte rätt ställe :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-16 20:17

dimitri skrev:
berma skrev:
Flint skrev:berma
Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Ja, kanske blir det otydligt eftersom ingen riktigt vågar uttrycka sig i klarspråk. Ena stunden är det ok att vara "subjektiv" nästa stund är det bara transparens som gäller, känns lite falskt.

Ja du, i en mening "Alla har rätt att vara subjektiva fast jag föredrar transparens, det är min subjektiva preferens"
Är det enligt dig att det kan tolkas som att ena stunden är det ok att vara subjektiv men nästa stund är det transparens som gäller? En sådan tolkning av den "citerade" meningen är inte hederlig ty den berövar en grupp rätten till egen mening. Som du märker ÄR det alltså tvärtom, det är din utsaga som är oförsonlig.

Nja oförsonlig?, du får gärna förklara för mig vilken officiell ståndpunkt LTS har i dessa frågor, jag är intresserad av att veta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 20:26

Kaffekoppen
Jag ska berätta vad som fick mig att tycka att du är inställsam. Det var när du ville att jag eller Bill50x skulle lägga ut f/e-filer på våra datorer/servrar som ni inom LTS skulle kunna dra nytta av i er "marknadsföring". När vi tyckte att ni skulle göra det själva sa du att det inte gick pga. copyrigtproblem. "Men det problemet har alltså inte jag då" blev mitt svar. Minns du det. Det var för ett 50-tal sidor i den här tråden. Då sjönk du i anseende herr Ordförande och blev en egoistisk beräknande smilfink, och det får du förbli tills du har bevisat motsatsen.

//
Senast redigerad av Flint 2007-04-16 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 20:26

berma skrev:Jag undrar om inte problemet är det motsatta, att LTS inte har en agenda men borde ha det?

Som ideell förening bör man ju förklara vad man vill, men jag får en känsla av att LTS inte vågar stå för sin åsikt, eller så saknar man en officiell åsikt.
(eller så är det bara en enda persons åsikter som tillåts vara officiella? :wink: )
Jodå, den framgår alldeles tydligt av våra stadgar och de genomsyrar hela verksamheten :)

När det gäller just den här frågan så är vi väldigt tydliga. Det hade framgått för dig med om du kommit in tidigare. Föreningen använder en metod vi anser vara den bästa som finns för att objektivt utvärdera utrustning. Vi har lång erfarenhet av det och det har även resulterat i att våra tester fått genomslag hos tillverkare. Metoden är användbar vilket ljudideal man än har anser vi då man via mätningar och testarnas omdömen kan bilda sig en uppfattning om huruvida produkten är intressant för egna vidare undersökningar.

Vår gemensamma policy är att vi inte agerar dömmande över någon annans ljudideal. Vi har mer gemensamt med dem som har ett ljudideal över huvudtaget än med dem vars enda kontakt med ljudåtergivning är via söndermastrade och komprimerade ljudströmmar till MP3-spelare. Vi har många medlemmar, i dagsläget runt 900, och jag garanterar att det inte råder enad syn på vad som låter bäst. Och det är helt okej.

Jag antar att du syftar på Ingvar Öhman i ditt inlägg. En person som varit föreningens ordförande i många år och således dess frontfigur i många sammanhang. Föreningen är dock äldre än han är. Ingvar har ju funnit sitt ljudideal och det är bara att grattulera. Själv anser han att han inget har, utan vill veta hur skivorna låter. Rakt upp och ner. Oförvanskat och skoningslöst kan man kalla det. Jag ser det som ett av många ljudideal, sätt att förhålla sig till återgivningen i sin helhet, och inget av dem är fel - så länge man finner det passande för en själv.

Att föreslå, eller förespråka ett sådant förhållningssätt borde vara något ingen kan vara emot. Men det är uppenbarliggen så att så fort en medlem i föreningen uttalar sig om sin syn, så blir det automatiskt sammankopplat med föreningen och därmed är föreningen partisk i varje fråga. Det är ju inte sant, men det är ju lättare att lägga en kollektiv skugga över något än att bemöta sakargument. Märk väl att LTS sällan går ut och aktivt tar ställning i frågor, ändå framförs det rätt ofta som om så har skett. Väldigt sällan finns det relevans i det som framförs.

Vilken åsikt skulle LTS inte våga stå för? Att vi vill sprida intresset för musikåtergivning - för välljudet, att vi är emot den mastringstrend som gör musiken orättvisa eller vilken fråga tänker du på konkret? Ställ den så skall jag som ordförande göra mitt bästa för att besvara den.

Edit: texteditering av punkter och stavningar.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-16 20:51, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-16 20:32

Berma,
Såvitt jag vet , utan att ha läst en enda Molt eller LTS hemsida, så har de inte ngn officiell ståndpunkt. De erbjuder medlemmarna verktyg att bilda sig en uppfattning om apparaterna, att bygga no nonsens kablar eller annan utrustning, de som vill alltså. Jag har förstått att medlemmarna utgörs av företrädare för alla möjliga smaker utan att mötas av pekpinnar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 20:47

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag ska berätta vad som fick mig att tycka det jag tycker om dig och inställsamhet. Det var när du ville att jag och Bill50x skulle lägga ut f/e-filer på våra datorer/servrar som ni inom LTS skulle kunna dra nytta av i er "marknadsföring". När vi tyckte att ni skulle göra det själva sa du att det inte gick pga. copyrigtproblem. "Men det problemet har alltså inte jag då" blev mitt svar. Minns du det. Då sjönk du i anseende herr Ordförande och blev en egoistisk beräknande smilfink. Det får du förbli i mitt sinne tills du har bevisat motsatsen.
Nu har du bytt samtalsinriktning igen. Är det värt att sakligt besvara detta påhoppet?

Skit samma. Vissa saker bör inte få stå oemotsagda, i vilket syfte de än är framförda. I det här fallet skall de visst ge legitimitet till att du betett dig extremt illa mot enskillda individer. Till din hjälp tar du Bill50x som alltså skall ge extra legitimitet.

Jag har aldrig bett någon ha filer på sin egen maskin i något sammanhang. Jag bad dig lämna kvar, kanske samla de filer du redan hade lagt ut på faktiskt´s server. Vad gäller Bill50x så var det så att han hade samlat dina filer.

Det enda skälet till det var att jag tyckte, och tycker att det är en givande och intressant övning i praktisk f/e. Den enda som talat om det i termer om "marknadsföring av LTS" är du. Dina tester var bra, illustrativa - och jag har gett dig beröm för dem, tom sagt att du inte kommer få tillräcklig beröm för dem.

Men jag har aldrig sett dem som marknadsföring av LTS. Du har ju genomgående deklarerat att du är tveksam till LTS värdering och tro på sin f/e metod - så att använda dina tester som marknadsföring känns ju bakvänt.

Men de är bra, på sitt sätt. Jag hade gärna sammanställt dem, men det hade isåfall varit av det skälet att jag ville visa vilken bra grej du gjort. Jag var så upprymd över det att jag bara tänkte på att det var värt att visas upp!

Att lägga upp filer på LTS hemsida däremot, som vårt sätt att visa upp testverksamheten, har varit på tapeten många gånger. Mig veterliggen har det hämmats av upprovsrättsliga spörsmål, men det borde finnas möjligheter att lösa det. Vi får se. Jag hoppas det.

Om det här fick de konsekvenser du beskriver får det väl vara så. Själv är jag nog rätt övertygad om att du försöker hålla fokus från ditt eländiga beteende sista dagarna. Det är så trist att förlora respekten för någon, men du har verkligen mycket att bevisa nu. Vilken tagg du än har till Ingvar så maler den sönder ditt hjärta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 20:57

Kaffekoppen skrev:Själv är jag nog rätt övertygad om att du försöker hålla fokus från ditt eländiga beteende sista dagarna. Det är så trist att förlora respekten för någon, men du har verkligen mycket att bevisa nu. Vilken tagg du än har till Ingvar så maler den sönder ditt hjärta.

Du blir mer och mer lik IÖ för varje dag och lägger ut riktigt proffsiga rökridåer. Har du även börjat tro på dom själv. Det är troligen nästa steg i "Koppdelningen".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 21:10

Jag är uppriktigt sagt ledsen och besviken. Tyckte skitmycket om att prata med dig. Kände att det var ömsesidigt.

Nu är det mycket insinuationer och projiceringar hela tiden istället för att ta ansvar. Måste det bli så här? Varför frågar du dig själv inte varför du gör som du gör istället?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 21:13

Flint skrev:

Totalt och 100%:igt NEJ. Vad har du med det att göra om du inte själv bryr dig om att handla dom grejerna. Sköt dig själv istället och låt folk sälja och köpa va fan dom vill så länge det rör sig om lagliga saker.

Ok, du tycker alltså det är bättre att försöka bekämpa en ideell förening som försöker hitta så goda återgivare som möjligt för sina medlemmar istället. Du framstår som helt blåst i mina ögon (även om du säkert skiter blankt i vad jag tycker).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 21:18

Jag tycker inte att det gagnar någon sida att idiotförklara andra som har ett annorlunda sätt att utöva sin hobby.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-16 21:20

:mrgreen: Herrejävlar att ni orkar :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 21:21

Harryup skrev:Jag tycker inte att det gagnar någon sida att idiotförklara andra som har ett annorlunda sätt att utöva sin hobby.

Utövar man sin hobby när man försöker skjuta en förening i sank med alla medel? Give me a break........ :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 21:21

Morello skrev::mrgreen: Herrejävlar att ni orkar :mrgreen:
Var är protokollet? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:23

Rydberg skrev:Ok, du tycker alltså det är bättre att försöka bekämpa en ideell förening som försöker hitta så goda återgivare som möjligt för sina medlemmar istället. Du framstår som helt blåst i mina ögon (även om du säkert skiter blankt i vad jag tycker).

Jag föredrar marknadsekonomi före planekonomi inom HiFi. Om det gör mig "totalt blåst" enligt dig så må det vara hänt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-16 21:25

Flint skrev:
Rydberg skrev:Ok, du tycker alltså det är bättre att försöka bekämpa en ideell förening som försöker hitta så goda återgivare som möjligt för sina medlemmar istället. Du framstår som helt blåst i mina ögon (även om du säkert skiter blankt i vad jag tycker).

Jag föredrar marknadsekonomi före planekonomi inom HiFi. Om det gör mig "totalt blåst" enligt dig så må det vara hänt.

Spela dum är du också bra på, mao helt blåst är du ju inte, bara sådär lite halvblåst :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 21:26

Flint skrev:

Betyder det här att du ser någon som förespråkar planekonomi?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:29

Rydberg skrev:Spela dum är du också bra på, mao helt blåst är du ju inte, bara sådär lite halvblåst :wink:

Jag tolkar det som ett halvt erkännande. Jag bör alltså hitta till Apoteket i alla fall. Tack. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:35

Kaffekoppen skrev:Betyder det här att du ser någon som förespråkar planekonomi?

En handfull utgångna maskiner som är lämpliga att kalla HiFi kan inte branschen leva på. Det borde var och en kunna förstå. Nej fy skråen, här ska konsumeras skräp och ormolja direkt från tankbil och långtradare. Tacka vet jag OnOff. Dom håller igång ekonomin i alla fall.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-16 21:40

Med Denon 2105, NAD 208, Ino, EKK, Pioneer 668 så tåga ni ut med er lilla röda i handen.

Likriktning? Planekonomi?

Inte fan vet jag men trist och grått är det med era prylar :?

Just ja, en och annan har ju Callehögtalare också :roll:

Vi har nog kommit fram till det i andra trådar. Vi är många här som har olika hobbies i hobbyn 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 21:41

Mycket snack om gammal skåpmat :)

Själv har jag inget på den där listan, men det verkar som om en del tror att man inte kan vara LTSare utan det. Jag myglade mig isåfall in bra..
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-16 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-16 21:41

IngOehman skrev:
Lust skrev:Är kanske inte lika förtjust i Ingemars käpphästar som "Allt är redan förklarat och har man inte fattat det är man för dum..." och hans högst fantasifulla slutledningar av det man skriver.

När allt är förklarat - är allt förklarat.

Det finns en gräns helt enkelt. Vem som helst kan drivas till att ge upp. Jag gör det (ger upp) det när de pedagogiska beskrivningar jag skrivit i bästa välmening, resulterar i att jag får skit tillbaka av vissa.

Då får de som kastat skit helt enkelt acceptera att jag inte kan (och definitivt inte vill) berätta något mera. Då nöjer jag mig med att hänvisa till det som redan skrivits.

Om du Lust då väljer att bete dig som en bortskämd barnrumpa som blir ledsen och kastar mera skit, när inte dina ändlösa krav på andras förklaringar leder till att du får en gratislektion till (trots att du kastat skit på de du fått) så får du väl bitcha vidare.

Det kommer inte att göra mig positivt inställd till dig dock, om du trodde det. Det får dig bara att framstå som den bortskämda barnrumpa du är.

Vh, iö

- - - - -

PS. Käpphästar ogillar jag lika mycket som tumregler.

Bra att du föregår med gott exempel om hur man bör bete sig, Ingvar.

Själv är jag så barnslig att jag bara vill meddela att jag har noterat, men inte avser att kommentera dyngan du häver ur dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-16 21:42

Rydberg skrev:
Harryup skrev:Jag tycker inte att det gagnar någon sida att idiotförklara andra som har ett annorlunda sätt att utöva sin hobby.

Utövar man sin hobby när man försöker skjuta en förening i sank med alla medel? Give me a break........ :roll:

Andra har också utdelat liknanade tillmälen i tråden. Gäller inte alls bara dig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-16 21:45

Birger skrev: NAD 208

Kom in i matchen -NAD 208 är nedlagt sedan länge och så även ROtel 1090. DU bör alltså tjafsa om 1090 istället eftersom det är den senast medlagda produkten. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi