Basmoduler till HFLS-1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-16 15:38

paradigm skrev:Njae, jag skulle nog hålla mig till JBL element ur GTI, eller Power serien iaf, vars konstruktion och kvalitet jag förbehållslöst kan rekommendera.

De billigare (bil)modellerna, vet jag väldigt lite om och jag misstänker att jag själv inte skulle använda de billigare massproducerade elementen.
Det är också sådana bilhögtalare, som man så ofta får höra, att man ska undvika i hemmiljö. :wink:

De proffsbaserade, dvs dyra/exclusiva elementen däremot, är som dom säger over there, "it's an entirelly different ball game".

/Rolle

Okey. Hade det inte varit plastkon på GT4-10 så hade jag slagit till i och med att nårdik har utförsäljning av dem. Tänkte inte på att det var plastkon.

Det argumentet jag har hört varför man inte ska välja bilbasar är ju pga att bilkupen förstärker basen på ett annat sätt. Det är ju ganska givet att den gör det men om man simulerar elementet och det visar att det fungerar så bör det ju inte finnas några hinder.
Med det här så vill jag säga att det verkar som att "vi" i hemljudsvärlden inte vill bli ihopkopplade med dem i billjudsvärlden.
Personligen så gillar jag inte riktigt när det är för mycket "blingbling"-design över elementen. Finns säkert en del att upptäcka bland bilelement.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-16 15:42

Som du redan noterat, kommer många element med låg verkningsgrad, att behöva många Watt för att prestera hyggliga SPL.
Problem blir det då för många mindre effekttåliga element, som får jobba sig blåa, vilket förorsakar såväl distorsion som kompression när elementet blir varmt, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden ytterligare.

Med JBL's bättre element, behövs bara några Watt och därmed hålls alla "problemen" alltid på en helt försumbar nivå.

Dessutom har du också element som alltid behåller ett bra andrahandsvärde och de går alltid att kona om för en rimlig peng.

/Rolle

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-16 15:52

Just nu känns det som jag bara står och stampar som det ofta gör ju. Känns dumt att betala en tusenlapp per PL22:a som jag inte vet ifall jag blir nöjd med pga slaglängden. I bioljud så är ju standarnen utformad så att .1-signalen ligger 10 db högra än överiga signaler också. XXLS är jag inte så sugen på pga att även materialkostnaden blir ganska hög.
Med TB W8-740C så hade allt blivit billigt. Varför betala onödigt mycket, när det finns (fanns) billiga alternativ med bra resultat.

Tur att jag inte har sådan brådska :)

Undra om någon ids läsa mina tankar m.m. :lol:

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-16 15:55

paradigm skrev:Som du redan noterat, kommer många element med låg verkningsgrad, att behöva många Watt för att prestera hyggliga SPL.
Problem blir det då för många mindre effekttåliga element, som får jobba sig blåa, vilket förorsakar såväl distorsion som kompression när elementet blir varmt, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden ytterligare.

Med JBL's bättre element, behövs bara några Watt och därmed hålls alla "problemen" alltid på en helt försumbar nivå.

Dessutom har du också element som alltid behåller ett bra andrahandsvärde och de går alltid att kona om för en rimlig peng.

/Rolle

Tänkvärda ord :?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-16 15:56

cs_gve skrev:
paradigm skrev:Njae, jag skulle nog hålla mig till JBL element ur GTI, eller Power serien iaf, vars konstruktion och kvalitet jag förbehållslöst kan rekommendera.

De billigare (bil)modellerna, vet jag väldigt lite om och jag misstänker att jag själv inte skulle använda de billigare massproducerade elementen.
Det är också sådana bilhögtalare, som man så ofta får höra, att man ska undvika i hemmiljö. :wink:

De proffsbaserade, dvs dyra/exclusiva elementen däremot, är som dom säger over there, "it's an entirelly different ball game".

/Rolle

Okey. Hade det inte varit plastkon på GT4-10 så hade jag slagit till i och med att nårdik har utförsäljning av dem. Tänkte inte på att det var plastkon.

Det argumentet jag har hört varför man inte ska välja bilbasar är ju pga att bilkupen förstärker basen på ett annat sätt. Det är ju ganska givet att den gör det men om man simulerar elementet och det visar att det fungerar så bör det ju inte finnas några hinder.
Med det här så vill jag säga att det verkar som att "vi" i hemljudsvärlden inte vill bli ihopkopplade med dem i billjudsvärlden.
Personligen så gillar jag inte riktigt när det är för mycket "blingbling"-design över elementen. Finns säkert en del att upptäcka bland bilelement.

Håller helt med dig om det där med "blingbling"!!!
Hår också väldigt svårt för synligt krom och dyligt.

Min W15GTI har svart dammkåpa med vitmålad logga och det är väl så mycket som jag kan klara av. Hade den varit en Mkll, hade jag sprayat den svart, helt klart.

Jag instämmer också med att det mesta på bilstereosidan, skulle jag inte heller ta i med tång, än mindre använda hemma!!! Men det finns klara undantag från den regeln och ETT sådant, är JBL's GTI och Power serie. Det är element som utvecklats av JBL's Pro division, att främst användas till competition och Hi performance och för att göra ett statement.
Dessa prestige element lirar i en helt annan division och gör sig alldeles förträffligt hemma. :D

/Rolle

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-04-16 20:40

GTI elementen är ju riktigt avancerade element med seriösa magnetsystem med kortslutningsringar osv liknande Scan Speaks SD-system. Sen har de differential drive som jag tror är motlindade talspolar för att kunna få mer linjär slaglängd.
De borde helt klart ligga i klass med XLS/XXLS.

tror dock att XLS/XXLS blir betydligt billigare speciellt om du beställer från holland (audiocomponents).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-16 22:22

Kraniet skrev:GTI elementen är ju riktigt avancerade element med seriösa magnetsystem med kortslutningsringar osv liknande Scan Speaks SD-system. Sen har de differential drive som jag tror är motlindade talspolar för att kunna få mer linjär slaglängd.
De borde helt klart ligga i klass med XLS/XXLS.

tror dock att XLS/XXLS blir betydligt billigare speciellt om du beställer från holland (audiocomponents).

Jag har tittat på specen för XXLS och ser direkt, att de varken har JBL's slaglängd, eller effekttålighet.

Med JBL's mycket långa erfarenhet av proffsutrustning, som alla andra, under alla år försökt kopiera, är jag säker på att när JBL bestämmer sig för att bygga de bästa elementen oavsett tillämpning, har de flesta andra svårt att hänga med. Det är min bestämda uppfattning.

Därmed inte sagt, att XXLS inte skulle vara prisvärd, men knappast i klass med JBL.

EDIT: Grejen med JBL's DDD, är att när konan närmar sig x-max, kommer den ena lindningen att hamna utanför motorns arbetsområde, vilket också bidrar till att dämpa konutslaget, vilket skyddar elementet från att skadas.

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-16 23:00

vänta nu menar du att det finns jbl element med bättre spec för samma pengar som xxls?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-16 23:21

Haakan_W skrev:vänta nu menar du att det finns jbl element med bättre spec för samma pengar som xxls?

Nej, det har jag inte sagt, för jag vet ju inte ens vad XXSL kostar.
Vad jag menade var, att XXSL knappast är på samma nivå som JBL's GTI och Power serie.

/Rolle

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-17 11:29

paradigm: Vilket JBL-element jämför du egentligen med?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 12:11

eh vänta nu...jag hittade lite specs på powerserien som förövrigt kostar samma som xxls...å det är ju skrattretande dåligt jämfört med xxls?

xxls vs power1222

fs: 17,7hz, 28,6hz
vas: 156,5L, 43,3
qts: 0,2, 0,55
xmax: 12,5 14,5

finns inte så många fler specs på jblen tyvärr :(

det som däremot är rätt lätt att se är att i ett normalt rum kommer det inte bli speciellt lågfrekvent bas från jbl elementet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 12:39

Tittar man på priset borde man kanske jämföra två Peerlessbasar med en JBL-bas också?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 12:46

Kaffekoppen skrev:Tittar man på priset borde man kanske jämföra två Peerlessbasar med en JBL-bas också?

njäää den jag specade upp kostar 1990

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-04-17 13:02

Ja power serien vet jag inte om de är nåt alternativ till XXLS. GTI serien verkar ju betydligt mer seriösa. Men med ett listpris runt 500 dollar så är de knappast prisvärda i förhållande till XXLS.
Beställer man från Holland kan man få elementen upp till 30% billigare än HiFikit vilket lägger XXLS runt 1500kr.

Dock inte sagt att GTI skulle vara dåliga. Men man skulle ju vilja se kompletta T/S på dom också..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 13:34

Haakan_W skrev:
Kaffekoppen skrev:Tittar man på priset borde man kanske jämföra två Peerlessbasar med en JBL-bas också?

njäää den jag specade upp kostar 1990
Typ 1400-1600 pix från Holland mot 3500:- för JBL tjofräsen.. borde räcka in nästan 2 stycken för det priset..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 13:37

jblen kostade 1990

skulle vilja se specs för gti 12an också

sen sitter ju den stora delen i distortionsmätningarna....dom får vi ju inte se :)

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 13:57

P1224: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... _27_06.pdf

P1222: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... _27_06.pdf

W15GTI: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... _rev_f.pdf

Haakan, var tittade du efter specen till JBL'en?

Jag vet att JBL'arna är onödigt dyra här i Sverige, men om man ändå ska handla utomlands, går det även att få tag på JBL'arna billigare.

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 14:12

gti 12"aren har du inte specsen till den?

men nog ser du väl själv paradigm att power 12"aren är mycket sämre än xxls?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 14:40

Haakan_W skrev:gti 12"aren har du inte specsen till den?

men nog ser du väl själv paradigm att power 12"aren är mycket sämre än xxls?

GTI 12'an har samma motor och nej jag ser verkligen inte att JBL'en skulle vara sämre.

JBL'en presterar sina spec i en avsevärt mindre låda och har dessutom mycket högre effekttålighet och vad distorsionen beträffar, så har inte heller Peerless några uppgifter på dist, vad jag kunde se.

Det som borgar för låga dist. värden, är bl a förmågan att spela med så små konrörelser som möjligt och då kommer vi till konans styvhet, verkningsgraden och effekttåligheten.

Så, på vilket sätt skulle JBL vara skrattretande dålig vid en jämförelse med XXLS???
Men visst, du får givetvis ranka elementen som du vill, på samma sätt som jag rankar dem som jag vill.
Jag ser iaf ingen anledning att byta ut min JBL subb, på grundval av det jag läst om Peerless. :wink:

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 14:53

ok visst nu går jag ju förstås enbart på power serien 12" eftersom det är lite orättvist å jämföra mot en 15"are som kostar 3ggr så mycket...

men iaf testa simulera med p1222 får du se vilken kurva du får till :)

snackar vi elektronisk kompensering så kan vi ju lägga på några till xxls å få ner distortionen ytterligare...

fs på 28hz och qts på 0.55 borgar inte för några direkta djupbasegenskaper...

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 15:05

Haakan_W skrev:ok visst nu går jag ju förstås enbart på power serien 12" eftersom det är lite orättvist å jämföra mot en 15"are som kostar 3ggr så mycket...

men iaf testa simulera med p1222 får du se vilken kurva du får till :)

snackar vi elektronisk kompensering så kan vi ju lägga på några till xxls å få ner distortionen ytterligare...

fs på 28hz och qts på 0.55 borgar inte för några direkta djupbasegenskaper...

Alltså min subb har ett Fs 25,2 och Qts på 0,48, men du skulle komma hit och provlyssna, så får vi se om du fortfarande tycker att det inte finns någon djupbas. :)
Det är ju inte så långt till Rågsved hemifrån dig.

/Rolle

EDIT: Jag har gjort en simulering på P1224'an och den ser riktigt bra ut.
Senast redigerad av paradigm 2007-04-17 15:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:10

kör du slutna lådor? isf vilken storlek och vilken jbl modell

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 15:21

Haakan_W skrev:kör du slutna lådor? isf vilken storlek och vilken jbl modell

Jag har en portad låda och jag kör en W15GTI och säg nu inte att det inte kan jämföras. :wink: Både Qts och resonansfrekvens skiljer sig ju inte så mycket, mellan de olika JBL elementen, så min borde ju rimligen inte heller kunna prestera särskilt mycket djupbas.

/Rolle

PS: Fråga gärna "Nagrania" på forumet, om han tycker att JBL'en är klen i basen, eller har några andra brister. DS.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:26

för 6000spänn har man förstås en hel del förväntningar...

jag tror inte att den är värdelös speciellt inte som portad :)

jag tror bara att 4st xxls skulle prestera mätbart bättre

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 15:45

Haakan_W skrev:för 6000spänn har man förstås en hel del förväntningar...

jag tror inte att den är värdelös speciellt inte som portad :)

jag tror bara att 4st xxls skulle prestera mätbart bättre

1. Om du tittar på de olika JBL elementen, så ser du att T/S värdena inte skiljer sig nämvärt mycket mellan Power serien och GTI modellerna. Det är främst effekttåligheten som skiljer dem åt.

2. Själv gav jag 4000:- ny i kartong för min. Power serien kan köpas för runt 2000:-. Prestige modeller, brukar alltid vara avsevärt dyrare, även om de billigare modellerna, i grunden är samma konstruktion. dessutom blir de billigare modellerna, ofta ännu billigare av att de tillverkas och säljs i avsevärt större serier. Men tekniskt är det för hemmabruk, egentligen egalt vilken man väljer och jag skulle mycket väl ha klarat mig med en P1224 t ex.

3. Om du ska köra 4 st. XXLS, behöver du ju också 4 st. monosteg, alt. 2 st. stereosteg och en hel del delningsfilter också, eller!? Och vad kostar inte det?

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:58

man behöver ett kompetent stereosteg som pallar 2ohms last..

oavsett hur man vänder och vrider på det ser xxlsens spec bättre ut :)

eller ska vi ha en omröstning för att lösa vår lilla tvist ;)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-04-17 16:11

Har inte det gjorts distmätningar på XXLS här på forumet?

Var inte resultatet väldigt bra så länge man delade lågt?

Mätning av JBL:en (och XXLS:en) torde lösa tvisten bättre än att fler går på sin magkänsla och röstar???

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 16:12

det var väl xls som mättes?

men nu talar jag rent spontant om specen..vi jämför ju ett element byggt för att fungera optimalt i en liten coupe jämfört med ett som har lägre resonansfrekvens och är byggt för större utrymmen :)

men jag kan nog hålla med om att det ska delas relativt lågt rent spontant så där

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-17 16:14

Haakan_W skrev:man behöver ett kompetent stereosteg som pallar 2ohms last..

oavsett hur man vänder och vrider på det ser xxlsens spec bättre ut :)

eller ska vi ha en omröstning för att lösa vår lilla tvist ;)

Beroende på vilket Power element man väljer, hamnar man på 4, eller 8 Ohm.

Har du en XXLS subb, kommer jag gärna och lyssnar på den, så tycker jag att du borde lyssna på min, innan vi ägnar oss åt en omröstning.
Det blir mkt. ärligare så.

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 16:21

jag har ingen jag tycker bara det är ett billigt alternativ till dom andra som trådägaren pratat om....skulle jag välja själv blir det inos w121

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum