perstromgren skrev:För mig är hifi-intresset ett strikt tekniskt intresse. Jag gillar det vetenskapliga och struntar fullständigt i det konstnärliga i sammanhanget.
Men vid sidan av detta har jag ett genuint musikintresse, också. Dessa råkar ju sammanfalla, men jag lyssnar gärna på musik med undermålig utrustning, på jobbet till exempel. Musiken kommer inte egentligen fram bättre med bra utrustning, men den gör att tekniksjälen får sitt i samma slev.
Låter detta jättekonstigt?
Ja, jättekonstigt. Jag tycker definitivt att musiken kommer fram bättre med en bra anläggning. Därmed inte sagt att en dyrare, eller mer avancerad, eller mer "potent", anläggning är "bra" eller vara bättre i musikalisk betydelse.
Jag har i en annan tråd just berättat hur bra mycken musik lät i en Philips JetSet i början på 80-talet. JetSet hade nog inga bra mätdata, ingen imponerande utformning, kostade inte en massa pengar och var inte alls en hifi-nörds våta dröm. Tvärtom, det var något man köpte till morsan. Men bra lät det!
Det finns dyra fina, på papperet bra anläggningar som förmedlar musiken (det musikaliska innehållet) sämre än en bergsprängare även om
ljudkvalitén är utomordentlig. Så jag är inte alls förvånad över att du kan njuta av musiken på jobbet.
Men anläggningen är inte oväsentlig för hur musiken gestaltas och kommer fram. Nix.
/ B