JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.
av vilken anledning?
De transistorsteg jag har haft har varit bättre återgivare.
Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.
av vilken anledning?
Hetsporren skrev:Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet att inte alla föredrar rör, vilket du verkar göra.
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet att inte alla föredrar rör, vilket du verkar göra.
lugn o fin nu... ingen anledning att vara "näbbig". jag har aldrig påstått att alla gillar rör heller. eller du såg att jag skrev det?
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.
av vilken anledning?
De transistorsteg jag har haft har varit bättre återgivare.
Hetsporren skrev:...och jag har aldrig påstått att alla skulle hålla med mig, right?
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:...och jag har aldrig påstått att alla skulle hålla med mig, right?
Vaknat på fel sida? såg du inte minsom jag gjorde ?
JustAudioMagic skrev:nja, att ljudet blir bättre har inget med prestande att göra. öronen är ju det som avgör
meanmachine skrev:Vad är syftet med detta? Måste man klassificera detta om man väljer rör eller trissor saknar egentligbetydelse. Det finns goda återgivare av musik med olika konstruktion.
vad föredrar ni? Rör eller transistor? (generellt)
Flint skrev:Naqref™ skrev:Allt blir slumpmässigt.
Vilket gör det ännu roligare att leta sig fram. Att byta ut ett och annat i "steron" för att det är kul är ju en del av hobbyn för många.
Harryup skrev:Jag tycker inte att man kan bedömma dom oilka stegen som 2 enskilda grupper som inte går att blanda ihop i en blindtest. Jag vill ha varken rör eller transistorljud.
Naqref™ skrev:Det får du gärna anse. Det finns dock ett problem om man konsekvent kör linjen att tekniska prestanda är helt okorrelerat den subjektiva perceptionen - det går inte att utveckla strategier för att utveckla bättre ljudande produkter. Allt blir slumpmässigt.
Nu finns det flera indicier att det inte är så tack och lov.
Haakan_W skrev:justaudiomagic....vet du vad bra prestanda är egentligen?
vissa saker är inte riktigt värda att lyssna på pga dålig prestanda (även om det kan ljuda underhållande om man väl skulle lyssna en stund)
JustAudioMagic skrev:Haakan_W skrev:justaudiomagic....vet du vad bra prestanda är egentligen?
vissa saker är inte riktigt värda att lyssna på pga dålig prestanda (även om det kan ljuda underhållande om man väl skulle lyssna en stund)
allt är självklart beroende på vad individen menar med prestanda. bara för att prestandan är bättre på papper betyder det absolut inte att den är bättre än alla som har lägre prestanda.
Haakan_W skrev:i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen
JustAudioMagic skrev:Haakan_W skrev:i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen
jag förstår hur du tänker men du rättar dig väl efter öronen och inte efter vad som står på pappret? jag menar om förstärkaren med sämre prestande låter bättre än den med bättre prestanda så är valet givet!?
Haakan_W skrev:JustAudioMagic skrev:Haakan_W skrev:i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen
jag förstår hur du tänker men du rättar dig väl efter öronen och inte efter vad som står på pappret? jag menar om förstärkaren med sämre prestande låter bättre än den med bättre prestanda så är valet givet!?
så kan man inte riktigt säga eftersom man inte kan isolera felkällan....låter den förstärkaren sämre med andra högtalare eller med en annan cdspelare eller framförallt låter den även sämre i ett annat rum...
jag tror du har en del att fundera på innan du uttalar dig så "kraftfullt" om saker och ting...
fundera igenom vad jag nu skrev och kom med ett konstruktivt svar
Haakan_W skrev:så kan man inte riktigt säga eftersom man inte kan isolera felkällan....låter den förstärkaren sämre med andra högtalare eller med en annan cdspelare eller framförallt låter den även sämre i ett annat rum...
jag tror du har en del att fundera på innan du uttalar dig så "kraftfullt" om saker och ting...
fundera igenom vad jag nu skrev och kom med ett konstruktivt svar
mats skrev:Men skulle jag flytta, skaffat ny utrustning omkring så hade jag nog gått på Håkans linje
Haakan_W skrev:tror inte det är någon ide att diskutera...
JustAudioMagic skrev:mats skrev:Men skulle jag flytta, skaffat ny utrustning omkring så hade jag nog gått på Håkans linje
För att?? så enligt dig är alltid bättre prestanda = bättre ljud?
Haakan_W skrev:självklart är det så....tror du en formel1 bil har bra prestanda för att det ska se bra ut på pappret?
tror du en brevvåg har bra prestanda för att mäta helt fel?
tror du en kamera har bra prestanda för att ta dåliga kort?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Thomas_A och 38 gäster