vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 11:16

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.

av vilken anledning?

De transistorsteg jag har haft har varit bättre återgivare.
Class only looks like arrogance from below.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 11:16

Hetsporren skrev:Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet att inte alla föredrar rör, vilket du verkar göra.

lugn o fin nu... ingen anledning att vara "näbbig". jag har aldrig påstått att alla gillar rör heller. eller du såg att jag skrev det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-17 11:17

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet att inte alla föredrar rör, vilket du verkar göra.

lugn o fin nu... ingen anledning att vara "näbbig". jag har aldrig påstått att alla gillar rör heller. eller du såg att jag skrev det?

...och jag har aldrig påstått att alla skulle hålla med mig, right?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 11:18

Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.

av vilken anledning?

De transistorsteg jag har haft har varit bättre återgivare.

bra svar !

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 11:19

Hetsporren skrev:...och jag har aldrig påstått att alla skulle hålla med mig, right?

Vaknat på fel sida? såg du inte min :wink: som jag gjorde ?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-17 11:20

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:...och jag har aldrig påstått att alla skulle hålla med mig, right?

Vaknat på fel sida? såg du inte min :wink: som jag gjorde ?

Du skickar ju med smileys i varenda jävla inlägg...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 11:22

Vad gäller slutsteg föredrar jag rör eftersom transistorsteg färgar för mycket. Subjektivt musikaliskt sett förstås.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 11:26

Hetsporren skrev:Du skickar ju med smileys i varenda jävla inlägg...

och? vänliga veckan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-17 11:28

Jag tycker inte att man kan bedömma dom oilka stegen som 2 enskilda grupper som inte går att blanda ihop i en blindtest. Jag vill ha varken rör eller transistorljud.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-17 11:34

JustAudioMagic skrev: :wink: nja, att ljudet blir bättre har inget med prestande att göra. öronen är ju det som avgör

Det får du gärna anse. Det finns dock ett problem om man konsekvent kör linjen att tekniska prestanda är helt okorrelerat den subjektiva perceptionen - det går inte att utveckla strategier för att utveckla bättre ljudande produkter. Allt blir slumpmässigt.

Nu finns det flera indicier att det inte är så tack och lov. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 11:38

Naqref™ skrev:Allt blir slumpmässigt.

Vilket gör det ännu roligare att leta sig fram. Att byta ut ett och annat i "steron" för att det är kul är ju en del av hobbyn för många.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 11:40

Vad är syftet med detta? Måste man klassificera detta om man väljer rör eller trissor saknar egentligbetydelse. Det finns goda återgivare av musik med olika konstruktion.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 11:45

meanmachine skrev:Vad är syftet med detta? Måste man klassificera detta om man väljer rör eller trissor saknar egentligbetydelse. Det finns goda återgivare av musik med olika konstruktion.

Du frågade:
vad föredrar ni? Rör eller transistor? (generellt)

Jag svarade i alla fall på den frågan generellt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-17 11:50

Flint skrev:
Naqref™ skrev:Allt blir slumpmässigt.

Vilket gör det ännu roligare att leta sig fram. Att byta ut ett och annat i "steron" för att det är kul är ju en del av hobbyn för många.

Jo det vet jag och jag lägger mig inte i det med klåfingriga pekpinnar (åtminstone inte så ofta) men själv bedriver jag hobbyn på ett annat plan.

Och det är kanske i o f s inte så mycket hobby längre...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 12:25

Harryup skrev:Jag tycker inte att man kan bedömma dom oilka stegen som 2 enskilda grupper som inte går att blanda ihop i en blindtest. Jag vill ha varken rör eller transistorljud.

självklart går det att blanda de båda. man fastnar för det man tycker är bäst. att det finns så mycket olika idag är ju mycket för att alla är så individuella

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 12:26

Rör är snygga. nästan så man kan fejka på ett par rör till en transistorförstärkare och slänga skiten i ett snyggt skal :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 12:27

Naqref™ skrev:Det får du gärna anse. Det finns dock ett problem om man konsekvent kör linjen att tekniska prestanda är helt okorrelerat den subjektiva perceptionen - det går inte att utveckla strategier för att utveckla bättre ljudande produkter. Allt blir slumpmässigt.

Nu finns det flera indicier att det inte är så tack och lov. :)

så du går inte efter vad dina öron tycker om ljud? om en förstärkare har 50 watt och låter bättre än en som har 150 watt så är den på 150 watt bättre för att den har mer effekt? eller jag missförstår dig? :oops:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 13:40

justaudiomagic....vet du vad bra prestanda är egentligen?

vissa saker är inte riktigt värda att lyssna på pga dålig prestanda (även om det kan ljuda underhållande om man väl skulle lyssna en stund)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 13:47

Haakan_W skrev:justaudiomagic....vet du vad bra prestanda är egentligen?

vissa saker är inte riktigt värda att lyssna på pga dålig prestanda (även om det kan ljuda underhållande om man väl skulle lyssna en stund)

allt är självklart beroende på vad individen menar med prestanda. bara för att prestandan är bättre på papper betyder det absolut inte att den är bättre än alla som har lägre prestanda.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 13:52

JustAudioMagic skrev:
Haakan_W skrev:justaudiomagic....vet du vad bra prestanda är egentligen?

allt är självklart beroende på vad individen menar med prestanda. bara för att prestandan är bättre på papper betyder det absolut inte att den är bättre än alla som har lägre prestanda.

i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 13:55

Haakan_W skrev:i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen :)

jag förstår hur du tänker men du rättar dig väl efter öronen och inte efter vad som står på pappret? jag menar om förstärkaren med sämre prestande låter bättre än den med bättre prestanda så är valet givet!?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 14:08

JustAudioMagic skrev:
Haakan_W skrev:i ren återgivningssynpunkt ja så betyder det att den är bättre....men det finns ju 1000olika felkällor och i mina ögon så minimerar man dom så har man iaf kommit en bit på vägen :)

jag förstår hur du tänker men du rättar dig väl efter öronen och inte efter vad som står på pappret? jag menar om förstärkaren med sämre prestande låter bättre än den med bättre prestanda så är valet givet!?

så kan man inte riktigt säga eftersom man inte kan isolera felkällan....låter den förstärkaren sämre med andra högtalare eller med en annan cdspelare eller framförallt låter den även sämre i ett annat rum...

jag tror du har en del att fundera på innan du uttalar dig så "kraftfullt" om saker och ting...

fundera igenom vad jag nu skrev och kom med ett konstruktivt svar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-17 14:20

Haakan_W skrev:
JustAudioMagic skrev:

så kan man inte riktigt säga eftersom man inte kan isolera felkällan....låter den förstärkaren sämre med andra högtalare eller med en annan cdspelare eller framförallt låter den även sämre i ett annat rum...

jag tror du har en del att fundera på innan du uttalar dig så "kraftfullt" om saker och ting...

Självklart, men är man nöjd med övriga utrustningen och skall inte flytta anläggningen till ett annat ställe så tror nog jag hade valt den som ljudar bäst. Men skulle jag flytta, skaffat ny utrustning omkring så hade jag nog gått på Håkans linje
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:21

Haakan_W skrev:så kan man inte riktigt säga eftersom man inte kan isolera felkällan....låter den förstärkaren sämre med andra högtalare eller med en annan cdspelare eller framförallt låter den även sämre i ett annat rum...

har jag en del att fundera på?.... *s* nja, tror inte det. du vet ju inte heller hur den kraftigare förstärkaren låter bara för att prestandan är bättre. den kan t o m låta sämre än den som har sämre prestanda. är det inte bäst o behålla då den förstärkare du har o testa dig fram vilken som låter bäst?? ganska uppenbart tycker jag

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:23

tror inte det är någon ide att diskutera...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:23

mats skrev:Men skulle jag flytta, skaffat ny utrustning omkring så hade jag nog gått på Håkans linje

För att?? så enligt dig är alltid bättre prestanda = bättre ljud?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:24

Haakan_W skrev:tror inte det är någon ide att diskutera...

fullt möjligt.... tycker bara det är absurt att gå på vad fakta på papper säger och inte sina öron

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:24

JustAudioMagic skrev:
mats skrev:Men skulle jag flytta, skaffat ny utrustning omkring så hade jag nog gått på Håkans linje

För att?? så enligt dig är alltid bättre prestanda = bättre ljud?

självklart är det så....tror du en formel1 bil har bra prestanda för att det ska se bra ut på pappret?

tror du en brevvåg har bra prestanda för att mäta helt fel?

tror du en kamera har bra prestanda för att ta dåliga kort?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-17 15:27

Detta är hifi-skoj (för att använda Mayros klassiska uttryck) på hög nivå! :lol:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:32

Haakan_W skrev:självklart är det så....tror du en formel1 bil har bra prestanda för att det ska se bra ut på pappret?

tror du en brevvåg har bra prestanda för att mäta helt fel?

tror du en kamera har bra prestanda för att ta dåliga kort?

så du anser seriöst att bra prestanda = bra ljud??? oj...

jämförelsen med Formel 1 var ganska dålig tycker jag. då kan du jämföra den med t ex en kombi. vilken av bilarna har bäst utrymme att lasta i? vilken av bilarna dricker minst? vilken av bilarna är bekvämast.... jag kan fortsätt ganska länge.... finns andra kvaliteter än enbart prestanda som bidrar till bra ljud

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi