Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
IngOehman

Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Inläggav IngOehman » 2007-04-18 02:34

Mitt nästa inlägg i den här tråden är rätt långt, men innan jag lägger det startar jag den här tråden med att fråga om vad av de nedanstående sex exemplen, som är en sannare beskivning:

A - Att LTS driver en tes - nämligen att ALLA skall ha rätten att själv definiera vad som är deras mål med sin musikanläggning.

B - Att LTS driver ett korståg genom att vilja att ALLA skall ha rätten att själv definiera vad som är deras mål med sin musikanläggning.

C - Att LTS driver ett korståg som går ut på att alla skall ha samma bestämde mål med sin musikanläggning - nämligen att musik är fult, och att den därför skall användas till testsignaler endast.

D - Att det finns de som tycks driva ett korståg mot LTS, genom att ständigt ta upp LTS-frågor till synes med avsikt att kritisera LTS baserat på sina egna förutfattade meningar om LTS.

E - Att det finns de som tycks anse att ALLA skall tycka att det enda som är rätt är att ha målet att maximera musikupplevelsen - och att de upplever LTS som ett hot mot detta eftersom LTS tycker att var och en bör få bestämma sig för vad som är de egna målen.

F - Eller att LTS driver ett korståg genom att representanter för LTS ständigt startar trådar som går ut på att förneka alla att själv definiera vad som är deras mål med musikanläggningen.

- - - - -

Ja, vad är mest sant?

De som vill svara flera av dem kan göra det i inläggen, och gärna motivera varför man håller med om flera av dem.

- - - - -

Den som tycker att det är för många alternativ kan svara skriftligt på någon eller flera av fem enklare frågor:

1. Finns det folk som är emot att var och en skall få välja sitt mål själv?

2. Finns det folk som driver ett korståg mot LTS?

3. Gör de det isåfall medvetet, eller veto de icke vad de göra?

4. Har representanter för LTS varit tydliga med att det är LTS uppfattning att var och en är expert på sina egna uppfattningar - och att alla därför bör få vilja sitt mål med sin musikanläggning alldeles själv?

5. Har just du förstått att det är LTS uppfattning att var och en är expert på sina egna uppfattningar - och att alla därför bör få vilja sitt mål med sin musikanläggning alldeles själv?

Vh, iö

- - - - -

PS. I denna tråd är jag glad om:

* Alla försöker avhålla sig från att tolka vad någon annan menat utöver det som skrivits. Kommentera och fråga gärna, men tolka inte spekulativt med en massa påståenden.

* Alla försöker lägga genomtänkta lite längre inlägg, och att de som vill lägga one-liners som får tråden att växa och debatten bli omöjlig att följa - avstår från det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-18 02:40

Här i nästa inlägg har jag tagit fasta på ett inlägg från en annan tråd. Det är ett bra exempel på flera olika saker, nämligen genom att det är ett inlägg som:

Angriper LTS med en massa fördomar. :(

Försöker vända bakofram på vad som är angripare och angripen. :o

Visar på en inställning till "vad en musikanläggning har för uppgift" som är väldigt exkluderande. :?

Richard skrev:Denna tråd har ju utvecklats till ett korståg emot Flint, berma och andra oliktänkande.

Detta skrivet utan den minsta provokation från min sida.

Ok. Om du säger att du inte avser provcera så får vi andra tro dig.

Beskrivningen du kommer med om ett "korståg mot oliktänkande", är dock som jag uppfattat det som varit, bara sann i omvända världen. :wink:

Att kalla dem som anstränger sig för att (i större eller mindre grad, medvetet eller omedvetet) angripa LTS och därmed representera de dogmer som HiFi-världen burit med sig i 50 eller 100 år för "oliktänkande" kan betraktas som lite lustigt.
(Jag pratar inte om Berma alls, men om Flint, dig Richard, MeanMachine och kanske 10 andra, vissa bara partiellt, som med jämna mellanrum gör utfall mot LTS som jag bara kan uppfatta som byggande på förutfattade meningar, eftersom jag vet att de spekulationer och påståenden som innehålls inte är sanna.

Många av dem som genom åren ingått i den LTS-kritiska skaran har dock vänt ganska radikalt och insett att LTS faktiskt inte alls är den "onda" kraft, med dold (eller öppen ond) agenda, som ni tror och försöker antyda.)

Och det där med oliktänkande... Det de/ni säger är ju inte ett dugg "olika", utan är snarare oerhört "lika" de vanligaste inställningarna till HiFi som funnits genom alla år. Det är ju de spridda, legio, gamla uppfattningarna som sprids.

Vad är det för "oliktänkande" i att sprida samma gamla uppfattningar (/missuppfattningar) som alla andra? :o

LTS är ur den aspekten de kontroversiella nytänkarna, och LTS får mycket riktigt (som alla nytänkare) ofta på skallen från de i HiFi-dogmerna hårt skolade - och visst kan man kalla det som vissa sysslar med för ett korståg mot LTS. (I den verkliga världen, dessutom). 8)

Det är ju lätt att se att nästan alla angrepp startar med att någon av er "intresserar er" för något som LTS kommit med, och sen gör vad ni kan för att först låtsas vara ärligt intresserade - och sedan göra ned det.

Medlen är nästan aldrig förnuftiga argument, utan en sorts exkluderande åsiktsdiktatur där det i LTS-kretsar rätt vanliga önskemålet att vilja återge musik "för att få veta hur den låter", inte är tillåtet. :( 8O

Man SKALL tycka som ni - att det handlar om att maximera musikupplevelsen, PUNKT!

Så jag frågar - varför är andra synsett otillåtna? Jag tycker att ALLA synsett måste vara tillåtna. Därför gillar jag att de är det - från LTS perspektiv! :P

Därför tyckte jag att LTS verkade vara en trevlig och bra (rent av HiFi-befriande) förening när jag själv kom i kontakt med den i slutet av 70-talet (jag är medlem 309).

De som vet mer om LTS (representater och medlemmar) opponerar sig självklart mot de nästan undantagslöst osakliga och på misstolkningar baserade angreppen, och försöker (efter bästa förmåga, lätt är det inte alltid, vissa fördomar sitter djupt...) reda ut alla missförstånd och rätta alla felaktiga påståenden från angriparna. Dessa försök att rätta osanningar och myter som srids, är näppeligen rimligt att kalla ett korståg.

Det är ju angriparna som initierar bråken - undantagslöst.

Ibland tappar någon LTS-representant eller -medlem geisten när det är tydligt att angriparna inte vill veta, utan bara vill bråka.

När de ansträngningar man gör att svara sakligt och så fullständigt man kan bara bemöts av avsiktliga missförstånd, fortsatta spridningar och osanna spekulationer och inte sällan medvetna lögner och oförskämdheter - då har det hänt att bråkmakarna har fått finna sig i att de inte får några fler förklaringar.

Istället får de då veta att de med sitt beteende demonstrerat att det är bortkastat att diskutera med dem.

Det är angriparna själva som orsakat det. Vill de ärligt veta något, så är det ju bara att ställa frågor som en anständig människa. Att som ett bortskämt barn ställa krav på att andra skall serva med information, och sedan demonstrera att avsikten med frågorna bara var att kunna kasta mera skit och misstolka, ja det är helt enkelt en strategi som inte fungerar.

Det vill säga... om målet var att provocera och jävlas med LTS genom att angripa de "nya ideer" som man upplever måste bekämpas och kommer från LTS (och i brist på fungerande rationella argument vill motverka dem med hjälp av bråk), ja då har det förstås fungerat prima.

Eftersom beteendet upprepas år från år, kanske det finns fog att tro att det faktiskt inte finns något annat mål än just att bråka med LTS. :(

Frågan är om ni åstadkommer något annat än att göra er exkluderande syn på vad man kan/får/bör ha för mål med sitt HiFi-lyssnande känd?

Det tycker jag isåfall är synd.

Richard skrev:Tråden hadlar ju inte om personliga vendettor. Tråden handlar om ifall F/E tester kan ses som en dogm, eller vetenskap.

Det är en ickefråga. Vad som är vetenskap är nämligen inte föremål för åsikter, utan för definitionerna på vetenskap.

F/E-lyssning är ett exempel på en objekt-isolerande metodik, som använts i många hundra år i vetenskapsvärlden, och att kalla det en dogm är bara okunnigt.

Att sen motivera sitt ställningstagande med en massa upprapade fördomar (och ignorera att de som beskylls för att stå för dem, förjäves berättar att de INTE alls stämmer) - DET om något är ett korståg mot LTS! :x

Du Richard deltar i det. :( Inser du det?

Richard skrev:Där tycker jag och kanske många andra att F/E metoden är förträfflig för att förbättra förutsättningarna för att hitta transparenta produkter.

Med F/E-lyssning isolerar man objektets egenskaper. Det kan användas för att avgöra t ex hur transparent objektet är - men det kan lika väl användas för att avgöra hur mycket, och hur, det färgar! :P

Vad man vill ha informationen till är upp till var och en. Den som inte vill veta något alls om objektets isolerade egenskaper kan dessutom gå en tredje väg - att avstå från att ta del av det!

F/E-lyssning är en möjlighet, inte ett tvång. 8)

Richard skrev:Detta räcker dock INTE för att komponera en anläggning som duger att lyssna på, där du får ut maximal musikupplevelse för dina surt förvärvade slantar.

Det är endast 5% procent av dina inspelade skivor som tål de felaktigheter som redan finns på mikrofonnivå.

Du påstår det.

Jag ser ju att du skriver det, och respekterar att du tror att det är så. Du vet dock inte ens vilka "mina skivor" är.

Jag delar inte din uppfattning, och är i själva verket häpen över påståendet. Hur kan du veta hur det låter i en anläggning som jag skulle kalla hyggligt transparent? Jag känner mig rätt säker på att du inte varit gäst hos mig.

Har jag rätt?

Jag tror därför att du baserar din uppfattning på det du hört från anläggningar som byggs partiellt av apparater som du anser representera "transparens" enligt andra - enligt dem som du misstror!

Så kan man inte argumentera Richard.

Om du vill invända mot en idé så bör du låta dem som anförd den visa dig vad de talar om. Om någon slutar raka sig, köper en bönematta och sen hugger av någon handen som stulit något och till sist skyller det hela på Allah, så har de ju inte testat Islam - bara sina förutfattade meningar om vad Islam är. Man kan inte testa saker på det viset.

(Förtydligande för dem som fattar trögt: Exemplet vill inte visa på likheter mellan LTS och Islam. :wink: Det var avsett att visa att det kan vara förnufigare att gå till källan än att döma något efter sina förutfattade meningar om vad det är.)

Målet är ju maximal musikupplevelse, eller hur ?

Nej, det är inte "målet"! (Bestämd form singularis.)

Det är ETT möjligt mål. Du exemplifierar med din fråga just det exkluderande synsett som LTS ogillar. :?

Med den ju-sats du skriver, skriver du alla på näsan vad målet är, precis som om det inte skulle kunna finnas något annat mål för någon annan. Att du formulerar det som en fråga kanske är förmildrande, men det är ändå märkligt att du alls ställer frågan.

Har det inte framgått för dig att vissa har andra mål än det du föreslår? :o

Jag respekterar att det är DITT mål att "åstadkomma en maximal musikupplevelse", men jag respekterar också att andra kan ha helt andra mål.

Vissa kanske värderar "en upplevelse med verklighetsillusion" högre är att påverkas maximalt musikaliskt, medan andra helt enkelt "vill veta hur fonogrammet låter".

Alla mål som gör någon glad är mål jag tycker är bra!

Det är inte min sak att bestämma vad andra skall ha för mål. Jag tycker inte att det är din sak att göra det heller. Var och en väljer bäst själv. Du bör låta alla göra det och låta bli att definiera vad som är "målet". Definiera gärna ditt mål, men låt andra definiera sina också. Jag vill defnitivt inte att du skall definiera vad mitt mål är.

Då är, enligt mig, den bästa anläggningen en dylik där du kan stå ut med de fel 95% av dina skivor innehar och att lyssna på musiken istället för inspelningen, dvs., för att ett varaktigt musikintresse skall kunna upprätthållas med din anläggning, bör denna väljas ( enligt mig ) med avseende på att alla skivor du innehar skall låta tjänligt.

Det är den bästa anläggningen FÖR DIG.

Men när du skriver:
"...för att ett varaktigt musikintresse skall kunna upprätthållas med din anläggning, bör denna väljas ( enligt mig ) med avseende på att alla skivor du innehar skall låta tjänligt...", så påstår du att du vet vad andra behöver välja på för sätt för att "ett varaktigt musikintresse skall kunna upprätthållas" med deras anläggning!

Då har du har helt enkelt fel.

Det vet jag - för mitt musikintresse har varat i över 45 år, och jag har aldrig valt anläggning på sådana grunder som du argumenterar.

Jag har ALLTID valt apparater (inklusive rummets utformning) för att de åde var för sig och som konsekvens därav - tillsammans skall spela fonogrammen så nära såsom de faktiskt är, utan hänsyn till att kompensera några av deras felaktigheter.

Trots det står jag inte bara ut med, utan njuter, av nästan 100% av mina fonogram! :P

Kan tillägga att jag bytt apparater ytterst sällan, eftersom jag nästan hela tiden suttit nöjd med det jag haft. De apparatbyten jag gjort de senaste åren har nästan utan undantag berott på att apparater gått sönder så de behövt ersättas, eller att nya standarder och nya system krävt nya uppspelare.

Vad jag säger är inte att jag har gjort på det enda rätta sättet, bara att det uppenbart är ett sätt som fungerat för mig (och för många andra råkar jag veta) och att du borde respektera att det är lika lite din sak att diktera vad andra skall ha för ideal - som det är min sak.

Jag har aldrig antytt att det bara finns ett mål avseende vad man kan vilja ha ut av sitt HiFi:ande, men det gör du när du frågar:

"Målet är ju maximal musikupplevelse, eller hur ?"

Svaret är: Nej - det är inte "målet", men det är ett möjligt mål. Kanske är de ditt mål. Mitt är det inte. Alla bör få definiera sina egna mål.

Richard skrev:Annars kommer din jakt efter det " perfekta ljudet " alltid att komma till en återvändsgränd, ett ständigt klagande på att dina skivor är för dåligt inspelade, att ljudet låter eländigt på flertalet skivor och att du som musikkonsument börjar att lyssna på den tekniska kvaliteten på inspelningen istället för att lyssna på musiken.

Du har fel.

Det du påstår stämmer inte. Det stämmer inte för mig, och det stämmer inte på nästan någon jag känner som gått samma väg som jag.

Däremot har jag stött på oräkneliga fall där din beskrivning stämmer på dem som söker med just de metoder du förespråkar, men säkert inte på alla. Därför vänder jag inte på det du påstår och säger att "din väg är fel".

Om du vill göra reklam för din syn på vad som är "det bästa målet", så gör det! Att som du förneka eller antyda att andra mål inte kan finnas eller är fel, är dock exkluderande.

Jag tycker att alla bör få välja sin egen väg, och jag vet att det du skriver i det ovanstående är en väldigt dålig beskrivning av hur det brukar vara - nästan motsatsen faktiskt. Vad jag erfarit är faktiskt det rakt motsatta, och antalet anhängare kanske kan ses som en indikation att rätt många ändå, efter att vägen visats, funnit att även "nyfikenhetsmålet" (vad finns på plattan) kan vara rätt för många.

Jag har sett att många av dem som slutat tro att bara en väg finns (=man kan finna den ultimata anläggningen bara genom att prova sig fram utan fasta referenser, och det enda som betyder något är musikupplevelsen från saumman av apparaterna!) och istället successivt bytt ut apparat efter apparat i anläggningen till sådana som, som enskildheter, påverkar musiken så lite som möjligt - mycket snabbt har nått vad de själv upplevt som dramatiska förbättringar! :P

De har alltså sett att konceptet att undersöka länk för länk (istället för att bara lyssna på helheten och tvingas gissa var felen ligger :( ), är ett koncept som faktiskt gjort att de hittar felen och i stadig takt snabbt har kunna förbättra kedjan som de själva upplevt det! De har helt enkelt blivit nöjda med resultatet!

Fortsatta ändringar har därför oftast inte varit konceptuella, utan bara eventuella kapacitetsökande förändringar. Det om någon tycker jag visar att den vägen KAN vara rätt. Den har ju uppenbart varit det för dem.

De har lämnat bytescirkeln, och går nu bara framåt/uppåt!

Men - jag påstår INTE att detta är "den enda vägen", bara att det är en väg, och en väg som alla bör ha friheten att välja, en väg som kanske inte är rätt för alla, men som nog faktiskt fungerat väldigt bra för rätt många ändå.

Det är ju bara att se hur många som försvarar den.

Det är de som testat och som förstår den vägen som försvarar den. De som angriper den är i huvudsak de som inte gjort det. Tänka sig... 8)

Richard skrev:Detta är en erfarenhet som jag, Flint och flera andra kommit till insikt i, genom ett långvarigt hifiintresse, där man tillslut inser, att perfekta produkter med perfekt ljudkvalitet och musikåtergivning, tyvärr är en utopi, eftersom perfekta musiker, inspelningar och lyssnare helt enkelt inte finns i verkligheten.

Ingen förnekar dig din rätt till din uppfattning, men du bör heller inte förneka andra rätten till deras uppfattningar. Eller hur?

Har det där långvariga HiFi-intresset du berättar om månne bestått i att anläggningen har ändrats och modifierats ständigt och jämnt genom åren? Eller hur menar du att du nått den ljudkvalitet du lever med idag? Hur har du gjort när du har bedömt

Skulle man kunna beskriva din väg till dagens anläggning med:

En jakt efter det "perfekta ljudet" där du när du kommit till återvändsgränder inte givit upp utan testat vidare och bytt apparater för att hitta de apparater som bättre kompenserar att dina skivor är för dåligt inspelade, att din medvetenhet om att ljudet låter eländigt på flertalet skivor gjort att du som musikkonsument börjar att lyssna på den tekniska kvaliteten på inspelningen så att du skall kunna motverkat felen med apparatbyten så att du istället såsmåningom skall kunna lyssna på musiken?

Obs, det ovanstående är en fråga från mig, bara för att se om jag förstått hur du ser på det hela. Om svaret på frågan är NEJ, så är det bara att säga det. Det är helt ok. Du bestämmer vad du själv tycker. Jg påstår inte att den ovanstående beskrivningen är rätt, jag bara frågar om den är det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-18 06:10

Tack för detta långa, intressanta inlägg!

Jag återkommer vid 22-tiden för replik, jag har tyvärr en lång arbetsdag framför mig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-18 07:01

:oops: Jag tryckte på f (förstås) utan att ha läst alternativen. Tänkte på f/e.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-18 07:20

dimitri skrev::oops: Jag tryckte på f (förstås) utan att ha läst alternativen. Tänkte på f/e.
OK, då trycker jag på e, i sådana fall. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-04-18 07:23

Att du orkar :roll:

Har du inga högtalare att bygga eller nåt??

Jag röstade på F men med en kommentar. Jag anser inte att LTS-anhängare startar trådar men går väldigt gärna in och skriver folk på näsan om deras åsikter när det gäller hifi.

Detta gäller dock inte Du IÖ eller kaffekoppen. Det måste poängteras :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-04-18 07:35

Hade inlägget varit 34000 tecken kortare hade jag orkat läst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 07:50

Jag valde C men smed mod av att det inte handlar om testsignaler. Skulle helst vilja hybridisera med F och modda F lite som Brinkman med att LTS anhängare mer än gärna i alla tråda på alla forum srikver folk på näsan och upprör.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 07:52

Saknade ett alternativ G:
Förekommer det att enskilda medlemmars åsikter blandas ihop med LTS då dessa medlemmar bedriver korståg i trådar både på faktiskt och andra forum?

Många trådar som helst genom åren har man väl sett att folk frågar typ:
Vilka kablar är bra till ett par Magnepan. OBS, jag är inte intresserad av att veta att kablar inte spelar någon roll!

Och efter ett tag kommer svaret: Kablar spelar ingen roll eftersom det inte går att höra någon skillnad på dom. Testa EKK dom är tillräckligt bra för alla anläggningar har man funnit i F/E tester.

Även om det är sant, så visar det på bristande respekt och ett behov av att leverantörer och butiker skall minsann avslöjas.
Där har du enligt min åsikt det största problemet varför folk tröttnar på LTS.
Dvs, inte något sansade och kunniga medarbetare i LTS håller på med utan överentusiatiska medlemmar sprider dåligt rykte. Folk tycker helt enkelt inte det är särskilt kul att bli pådyvlade att dom har blivit lurade för att dom inte begriper vad det hela går ut på när man skall lyssna på skivor.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-04-18 07:56

Jag tänker respektera Ingvars vilja och därför svara mer utförligt. Jag tycker att den är alternativ A som har högst sanningsvärde, följt av alternativ E och sedan D.

Sedan vill jag gärna lägga till att det ibland kan finnas en tendens hos mig själv och många andra (medlemmar i LTS eller ej), att helt enkelt ha attityden att vilja propagera för sin egen "läggning" och att inte se med så särskilt stor respekt på andra läggningar. Vi vet ju så väl att det här med att hålla på och spendera stora pengar på svindyra kablar handlar om att man antingen har blivit grundlurad eller att man kanske jagar status eller något av tiotalet andra förklaringsmöjligheter som alla är ganska dåliga - och vi vill gärna och ofta upplysa om den saken. Vi kan ha en tendens att vilja hamra in budskap av det slaget, och det kan säkert uppfattas som lite "korstågsartat" av den som själv blivit lurad av kabelkrämarna. (Var detta i själva verket ett typiskt sådant kortstågsinlägg, med sin fördömande attityd?)

Edit: Någon hann visst före med samma budskap... ;)
Senast redigerad av Morgan 2007-04-18 08:04, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:03

Morgan skrev:Sedan vill jag gärna lägga till att det ibland kan finnas en tendens hos mig själv och många andra (medlemmat i LTS eller ej), att helt enkelt ha attityden att vilja propagera för sin egen "läggning" och att inte se med så särskilt stor respekt på andra läggningar. Vi vet ju så väl att det här med att hålla på och spendera stora pengar på svindyra kablar handlar om att man antingen har blivit grundlurad eller att man kanske jagar status eller något av tiotalet andra förklaringsmöjligheter som alla är ganska dåliga - och vi vill gärna och ofta upplysa om den saken. Vi kan ha en tendens att vilja hamra in budskap av det slaget, och det kan säkert uppfattas som lite "korstågsartat" av den som själv blivit lurad av kabelkrämarna.

Jag kan förstå dig. Samtidigt tycker jag faktiskt inte att man skall ha respekt för okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser. Däremot kan man naturligtvis överväga vad som är den lämpligaste pedagogiken.

Jag håller f ö med dig om att alternativen A, D och E har störst sanningsvärde. Lite svårare att rangordna dem dock.

Det skulle också vara intressant om de som röstar på alternativen C eller F kunde ge något eller några exempel på när så har skett. Till och med ett hypotetiskt, konstruerat exempel skulle vara intressant.
Senast redigerad av niklasz 2007-04-18 08:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 08:09

niklasz skrev:
Morgan skrev:Sedan vill jag gärna lägga till att det ibland kan finnas en tendens hos mig själv och många andra (medlemmat i LTS eller ej), att helt enkelt ha attityden att vilja propagera för sin egen "läggning" och att inte se med så särskilt stor respekt på andra läggningar. Vi vet ju så väl att det här med att hålla på och spendera stora pengar på svindyra kablar handlar om att man antingen har blivit grundlurad eller att man kanske jagar status eller något av tiotalet andra förklaringsmöjligheter som alla är ganska dåliga - och vi vill gärna och ofta upplysa om den saken. Vi kan ha en tendens att vilja hamra in budskap av det slaget, och det kan säkert uppfattas som lite "korstågsartat" av den som själv blivit lurad av kabelkrämarna.

Jag kan förstå dig. Samtidigt tycker jag faktiskt inte att man skall ha respekt för okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser. Däremot kan man naturligtvis överväga vad som är den lämpligaste pedagogiken.

Jag håller med dig och tycker att det inte stämmer praktiskt. Har folk gjort eyy subjektivt val och är nöjd så ser jag väldigt lite behov av att andra skall tala om för dom att dom valt "fel". Undanber man sig LTS-svar så skall man inte behöva få ivriga sådana. Det är också respekt att läsa innantill och följa vad folk skriver. Om man bara frågar fritt så skall ju alla som vill bidraga med något vara välkomna att svar förstås.

Jag tycker Morgan svarade utmärkt!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 08:11

Niklaz skrev:Jag kan förstå dig. Samtidigt tycker jag faktiskt inte att man skall ha respekt för okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser. Däremot kan man naturligtvis överväga vad som är den lämpligaste pedagogiken.

Vad är sanning :?: Kan du objektivt återge den korrekta sanningen helt nyktert och objektivt. Kan du avgöra av som är vanföreställningar och orimliga övertygelser.

:?

Denna typen av elaka uttalanden och väldigt oödmjuk inställning är det som i grunden gräver helt LTS grav. Ingen utanför detta kollektiv kommer att ta någon seriöst med propagerande av sanningar. Vi har gått igenom för mycket historia som nationalsocialism och kommunism för att veta att propagerande av sanning är big NONO.

Då drar man åt sig öronen istället. Avvaktar och ser vad framtiden ger.

hifiguru@spray.se

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:15

Harryup skrev:
niklasz skrev:

Jag håller med dig och tycker att det inte stämmer praktiskt. Har folk gjort eyy subjektivt val och är nöjd så ser jag väldigt lite behov av att andra skall tala om för dom att dom valt "fel". Undanber man sig LTS-svar så skall man inte behöva få ivriga sådana. Det är också respekt att läsa innantill och följa vad folk skriver. Om man bara frågar fritt så skall ju alla som vill bidraga med något vara välkomna att svar förstås.

Men det handlar inte bara om det subjektiva valet. Det handlar, åtminstone ibland, om folks uttalanden om komponenters faktiska egenskaper. Om en person säger att han gillar kabel X så är det väl inte mer med det. Om han däremot säger att kabel X har vissa ljudande egenskaper, utan att ha undersökt (eller tagit del av undersökning) på ett sätt som har möjlighet att utröna detta, så tycker jag det är bra om påståendet inte får stå oemotsagt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-18 08:17

Brickman skrev:LTS-anhängare ... går väldigt gärna in och skriver folk på näsan om deras åsikter när det gäller hifi.
meanmachine skrev:...LTS anhängare mer än gärna i alla tråda på alla forum srikver folk på näsan och upprör.
Här är ett problem: man är inte automatiskt LTS-anhängare bara för att man med sunt förnuft och blindtest kommer fram till en sak. Jag har nog aldrig sett någon skriva "Ja, jag är med i LTS, och tycker att...".

Skrik inte "LTS-anhängare" så fort det är någon som ifrågasätter något med ett vetenskapligt resonemang.

meanmachine skrev:...nationalsocialism...
Och där var han ute! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:24

meanmachine skrev:
Niklaz skrev:Jag kan förstå dig. Samtidigt tycker jag faktiskt inte att man skall ha respekt för okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser. Däremot kan man naturligtvis överväga vad som är den lämpligaste pedagogiken.

Vad är sanning :?: Kan du objektivt återge den korrekta sanningen helt nyktert och objektivt. Kan du avgöra av som är vanföreställningar och orimliga övertygelser.

Denna typen av elaka uttalanden och väldigt oödmjuk inställning är det som i grunden gräver helt LTS grav. Ingen utanför detta kollektiv kommer att ta någon seriöst med propagerande av sanningar. Vi har gått igenom för mycket historia som nationalsocialism och kommunism för att veta att propagerande av sanning är big NONO.

Då drar man åt sig öronen istället. Avvaktar och ser vad framtiden ger.

Nu är det så att jag har skrivit nio böcker som huvudsakligen behandlar Nazityskland och Sovjetunionen (under Stalin-tiden). I samband med detta arbete har jag källkritiskt granskat en stor mängd dokument (fd hemliga), verk som publicerats under dessa regimer och naturligtvis även sentida litteratur inom ämnet. Jag tror mig ha en betydligt djupare insikt i har dessa regimer fungerade än vad du har (men du får naturligtvis gärna motbevisa mig). Det som jag funnit slående är att regimerna grundades helt på subjektiva uppfattningar och avfärdade ett metodiskt sanningssökande. Således har, vill jag mena, dessa regimer fler likheter med alternativet att avfärda det objektiva, än med det alternativ LTS verkar stå för.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 08:26

niklasz skrev:
Harryup skrev:
niklasz skrev:

Men det handlar inte bara om det subjektiva valet. Det handlar, åtminstone ibland, om folks uttalanden om komponenters faktiska egenskaper. Om en person säger att han gillar kabel X så är det väl inte mer med det. Om han däremot säger att kabel X har vissa ljudande egenskaper, utan att ha undersökt (eller tagit del av undersökning) på ett sätt som har möjlighet att utröna detta, så tycker jag det är bra om påståendet inte får stå oemotsagt.

Hur kan du veta att kablarna inte beter sig precis så som den andra personen beskriver dom hemma i hans egen anläggning oavsett orsak?
Även om det inte är troligt att det är så, så kan du inte utesluta det, men det gör du iallafall och vill utbilda honom mot hans egen vilja. Ser du problemet? Är det bättre att göra en nöjd person missnöjd eller arg bara för att få chansen att berätta något som han har undanbett sig att få veta igen?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:27

meanmachine skrev:Vad är sanning :?: Kan du objektivt återge den korrekta sanningen helt nyktert och objektivt. Kan du avgöra av som är vanföreställningar och orimliga övertygelser.

Menar du att det inte finns några sanningar i fråga om hur HiFi-apparater fungerar. Har du något soom helst belägg för detta? Menar du att det inte skulle gå att undersöka vad som är vanföreställningar och orimliga övertygelser? Har du något som helst belägg för detta?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:28

Harryup skrev:
niklasz skrev:
Harryup skrev:
niklasz skrev:

Hur kan du veta att kablarna inte beter sig precis så som den andra personen beskriver dom hemma i hans egen anläggning oavsett orsak?
Även om det inte är troligt att det är så, så kan du inte utesluta det, men det gör du iallafall och vill utbilda honom mot hans egen vilja. Ser du problemet? Är det bättre att göra en nöjd person missnöjd eller arg bara för att få chansen att berätta något som han har undanbett sig att få veta igen?

Faktum är att jag inte behöver veta hur kablarna uppför sig för att framföra kritiken. Min kritik gäller personens sätt att komma fram till sin slutsats. Tror du själv att alla utsagor om kablars effekter är rimliga?
Senast redigerad av niklasz 2007-04-18 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-18 08:29

Jag valde 'D' i brist på andra alternativ, här med min fetstilade förtydligande: "D - Att det finns de som tycks driva ett korståg mot LTS, genom att ständigt ta upp LTS-frågor till synes med avsikt att kritisera LTS baserat på sina egna förutfattade meningar om LTS.

Det fetstilade, 'tycks', 'till synes med avsikt' och 'förutfattade meningar' tror jag delvis sammanfattar vad som driver dessa oändliga diskussioner vidare. Andra faktorer är naturligvis rena sakfrågor.

niklasz skrev:

Jag kan förstå dig. Samtidigt tycker jag faktiskt inte att man skall ha respekt för okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser. Däremot kan man naturligtvis överväga vad som är den lämpligaste pedagogiken....

Här trampade du rätt på kärnan. Värderingar om vad som är vanföreställningar och orimliga övertygelser skiljer sig uppenbarligen mellan debattörerna. Detta är väl såvitt jag kan se en personlig (subjektiv) bedömning (iofs kan fakta bidra till slutsatsen) men här har man ofta lämnat sakfrågan till förmån för subjektiv diskussion baserat på världsbilder.
Även om jag kan hålla med om det du skriver Niclas, tycker jag att det kan uppfattas som arrogant att definiera hur världen ser ut för andra och kan vara något som många instinktiv reagerar mot? Hur rätt man än har.
Senast redigerad av Maarten 2007-04-18 08:33, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-18 08:31

niklasz skrev:Således har, vill jag mena, dessa regimer [Nazitysikland och Stalinsovjet] fler likheter med alternativet att avfärda det objektiva, än med det alternativ LTS verkar stå för.
Neej, niklasz är också ute! Men litet mer stilfullt... :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:32

Maarten skrev:Även om jag kan hålla med om det du skriver Niclas, tycker jag att det kan uppfattas som arrogant att definiera hur världen ser ut för andra och det kan vara detta som många instinktiv reagerar mot? Hur rätt man än har.

Jag är mycket medveten om detta. Men det handlar egentligen inte om att definiera världen, utan om att undersöka den med metoder som har rimliga möjligheter att ge vederhäftiga svar. Fast den pedagogiska sidan är naturligtvis viktig och jag erkänner gärna att den inte är min starka sida. Frågan är hur lätt det är att vara pedagogisk på ett internetforum. Jag tror att LTS borde skriva en mer omfattande beskrivning av olika filosofier, m m. Det skulle naturligtvis ta tid, men frågan är om det inte skulle spara tid i längden, eftersom det troligen skulle kunna bespara en hel del skrivande på internetforum.
Senast redigerad av niklasz 2007-04-18 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 08:34

När man diskuterar LTS så kanske man också skall ha i åtanke att F/E inte varit en ledstjärna i tester tidigare. L-G gjorde väl sina tester på Karlavägen eller hemma och innan honom så vet jag inte hur det gick till.
LTS rykte varierar väl över tiden precis som styrelsens preferenser varierar.
Internet är slagkraftigt och hur många medlemmar som folk får för sig representerar LTS är säkert i verkligheten inte så många. Men är man aktiv på många forum så kan utomstående uppfatta det som att finns en väldigt bestämd inriktning på LTS som kanske skiljer sig markant ifrån styrelsens uppfattning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 08:36

Jag saknar de "ofärgade " svarsalternativen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-18 08:43

niklasz skrev:
Maarten skrev:Även om jag kan hålla med om det du skriver Niclas, tycker jag att det kan uppfattas som arrogant att definiera hur världen ser ut för andra och det kan vara detta som många instinktiv reagerar mot? Hur rätt man än har.

Jag är mycket medveten om detta. Men det handlar egentligen inte om att definiera världen, utan om att undersöka den med metoder som har rimliga möjligheter att ge vederhäftiga svar. Fast den pedagogiska sidan är naturligtvis viktig och jag erkänner gärna att den inte är min starka sida. Frågan är hur lätt det är att vara pedagogisk på ett internetforum. Jag tror att LTS borde skriva en mer omfattande beskrivning av olika filosofier, m m. Det skulle naturligtvis ta tid, men frågan är om det inte skulle spara tid i längden, eftersom det troligen skulle kunna bespara en hel del skrivande på internetforum.

Instämmer. Tycker nog att du har en pedagogisk (och nyanserad) sida i varje fall i jämförelse med snittet på faktiskt.se. Tyvärr tror jag att diskussionerna har blivit för infekterade. En ny start efter antibiotika, honungsvatten och vila behövs.

Den där omfattande beskrivningen försökte jag (med varierat resultat) göra som en FAQ på LTS hemsida för några år sedan. Problemet är nog bla att folk hellre gillar att tjafsa och diskutera. Verkar vara livsluft för en del debattörer :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 08:47

Maarten skrev:Problemet är nog bla att folk hellre gillar att tjafsa och diskutera. Verkar vara livsluft för en del debattörer :)

Det gäller samma för båda sidor men man ser det lättast hos motståndarsidan.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-18 08:49

Flint skrev:
Maarten skrev:Problemet är nog bla att folk hellre gillar att tjafsa och diskutera. Verkar vara livsluft för en del debattörer :)

Det gäller samma för båda sidor men man ser det lättast hos motståndarsidan.

Självklart Sickan!

:)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 08:52

IngOehman.

Jag skall seriöst besvara ditt inlägg.
Till att börja med vill jag klargöra min inställning mot dig och det är mycket bra. Gillar dig och du bevisar dig stark i kunskap och tålamod. Ger och ger väldigt mycket.

Jag är rätt ny här och kallas för troll och idiot av flertale av faktisktarketyperna. Mitt svar kommer att innefatta lite av detta. Det är tråkigt att du och KK med flera får smaka på denna sura brygd av bitterhet och elakhet som just nu haglar. Det gör mig ändå ltie glad att ni som verkligen kan påverka får smaka på detta som vi vanliga ute i hifisverige fått tvingat i oss under flera år. Jag har under 15år hållit på med hifi och under de 10senaste har jag mötts av detta neutralitesjagande. På ett elakt och fult sätt. På kastad med ful vokabulär.

Lång inledning. Jag quotar dig bara

Angriper LTS med en massa fördomar

Personligen tycker jag att LTS självat skapat dessa genom all hysch hysch och även om ni när man lär känna er gärna på ett trevligt sätt svarar så är det få som kommer att våga sig på kontakt. Mer öppenhet och överrösta de som proklamera neutraliteten med ord som vetenskap och saning i ryggen. :) No hard. Bummerangen kommer alltid tillbaka.

Det är ju angriparna som initierar bråken - undantagslöst.

Här ja på faktiskt. Men på alla andra ställen tvärt om. Så sanninen är baserad på mängd information. Min sanning är den att LTS anhängarna är bråkstakar. Din att andra är det. Baseat på kunskap har vi båra rätt.

Istället får de då veta att de med sitt beteende demonstrerat att det är bortkastat att diskutera med dem.

Det är angriparna själva som orsakat det. Vill de ärligt veta något, så är det ju bara att ställa frågor som en anständig människa.

Hur lång tid tar det att återskapa förtroende hos ett barn som under år blivit misshandlat :?:
Varför inte utreda vidare och se förbi det rent tekniska och söka grunden till vad/vaför dessa beteenden finns.

Eftersom beteendet upprepas år från år, kanske det finns fog att tro att det faktiskt inte finns något annat mål än just att bråka med LTS.

Motivet :!:
Varför vill man bara bråka. Ett barn som bara bråkar har alltid anledning. Föräldern måste kanske inse att dennes uppfostran och världsbild måste vidgas och för att tillgodose barnets behov.

Med F/E-lyssning isolerar man objektets egenskaper

Titta inte på det tekniska för där överglänser du de felsta. Problemet ligger inte i tekniken.

Jag har aldrig antytt att det bara finns ett mål avseende vad man kan vilja ha ut av sitt HiFi:ande, men det gör du när du frågar:

Din röst är inte den enda som hörs.

I övrigt ett väldigt bra och seriöst svar vilket visa på ditt engagemang.

Ha en god dag och relekterar lite över faktisk konstruktiv kritik. :D :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 08:54

Niklaz skrev:Menar du att det inte finns några sanningar i fråga om hur HiFi-apparater fungerar. Har du något soom helst belägg för detta? Menar du att det inte skulle gå att undersöka vad som är vanföreställningar och orimliga övertygelser? Har du något som helst belägg för detta?

Humlor :?:

hifiguru@spray.se

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-18 08:54

Maarten skrev:
Instämmer. Tycker nog att du har en pedagogisk (och nyanserad) sida i varje fall i jämförelse med snittet på faktiskt.se. Tyvärr tror jag att diskussionerna har blivit för infekterade. En ny start efter antibiotika, honungsvatten och vila behövs.

Den där omfattande beskrivningen försökte jag (med varierat resultat) göra som en FAQ på LTS hemsida för några år sedan. Problemet är nog bla att folk hellre gillar att tjafsa och diskutera. Verkar vara livsluft för en del debattörer :)

Jo, jag har läst det som står på LTS hemsida och jag tycker det är bra. Det är mer av detta som jag skulle vilja ha. Vad jag framför allt efterlyser är en mer omfattande genomgång av olika invändningar som framförs mot LTS och F/E. I väldigt stor utsträckning återkommer samma missförstånd om och om igen. Kunde man göra så att det gick att länka direkt till redan skrivna svar på dessa missförstånd borde det underlätta för LTS medlemmar att framgent diskutera på internetforum. Kanske skulle det rent av göra trådarna kortare (nej, det är väl att hoppas på för mycket).
Det är naturligtvis lätt att sitta här och tycka att någon annan skall göra ett arbete, men faktiskt tror jag att sådana texter skulle bespara arbete i längden. Det som redan finns på LTS hemsida är en bra start tycker jag.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi