F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-18 00:19

Lust skrev:
MP skrev:Att det finns rätt och fel i var och ens tycke och smak ?

Det var tydligen trist (inte fel) med ketchup på allt... oavsett tycke och smak.

Precis, det är en himla skillnad :)
trist är alltid ett tyckande, åsikt, tro... aldrig rätt eller fel, sant eller osant.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 00:22

tvett skrev:
Flint skrev:Kaffekoppen
Jag har och har haft samma inställning till f/e hela tiden. Att jag tycker att det ger intressanta möjligheter vid konstruktion men att jag inte anser det duga för total slutvärdering. Jag har också ansett att LTS och IÖ gör en patetisk dogm av den ideologiska nyttan med testet, men det har inget med f/e-testet att göra ur ren teknisk vinkelvolt. Jag lät er flörta ett tag för att se hur långt ni var beredda att gå i smetighet. Det verkar som om du och husse tog det på allvar och blev lite besvikna när jag sa ifrån.
Slutsats, jag är alltså stärkt i min uppfattning om f/e av att ha provat det själv. Kul teknisk test men LTS-snacket runt det är löjlig pseudoideologi.

Tar med hela citatet eftersom det gärna får läsas av folk. Kan nog inte hålla med Bill50x....

Men jag är mest intresserad av det i fetstil. Skulle Flint kunna vara snäll och förklara?
Är det någon som använder F/E för total slutvärdering?
Varför kan det inte användas som ett verktyg för värdering av en slutprodukt?

Svar som inte är godkända:

- "Vad tror du, själv ?"

- "Har du någon egen uppfattning ?"

- "Jag påstår inget det är du som påstår"

(Ja, det är andra gången jag postar inlägget, fick inget svar innan :roll: )

Nu var det rätt många sidor sedan Flint skrev om det, men om jag minns rätt handlade det om att han inte kunde detektera "lyssningströtthet" via sina F/E-filer. Därför ansåg han sig inte kunna använda sig av testet vid slutvärdering utan bara vid delvärdering av sina konstruktioner.

Tror att det är det enkla och konkreta svaret, men Flint fyller nog i så småningom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-18 00:26

Lust skrev:Håller fullständigt med om att den enda som borde avgöra om vad som är rätt eller fel med en anläggning är innehavaren av den. Valet är fritt och lyser ägarens öron av glädje kan det inte vara annat än rätt. Det hoppas jag vi alla är överens om.

Jag håller inte med om allt ovanstående. Att valet är fritt är väl självklart.
Men vad som är rätt resp fel (alltså vad som är transparent och inte) är inte en åsikt, utan ett "faktum"*. Men om det är rätt eller fel med en transparent återgivning är ju förståss upp till lyssnaren, om någon sådan finns till städe då uppspelnignen sker.

Om en anläggning står och spelar och ingen är på plats, kan man då säga att återgivningen är hörbart färgad eller inte?

*) Vad som kan deffentieras som transparent måste här bestämmas i förväg. Är det bara en, eller ett antal, personer som skall kunna detektera färgning och med vilket material och under vilka omständigheter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 00:29

MP skrev:
Lust skrev:
MP skrev:Att det finns rätt och fel i var och ens tycke och smak ?

Det var tydligen trist (inte fel) med ketchup på allt... oavsett tycke och smak.

Precis, det är en himla skillnad :)
trist är alltid ett tyckande, åsikt, tro... aldrig rätt eller fel, sant eller osant.

Det är bara du och inte jag som vet om det fanns en "rätt eller fel-tanke" bakom ditt "trist med ketchup på allt"-uttalande.

Förstår inte syftet med det uttalandet om du anser att det bara är ett tycke om smak.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 00:33

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:Håller fullständigt med om att den enda som borde avgöra om vad som är rätt eller fel med en anläggning är innehavaren av den. Valet är fritt och lyser ägarens öron av glädje kan det inte vara annat än rätt. Det hoppas jag vi alla är överens om.

Jag håller inte med om allt ovanstående. Att valet är fritt är väl självklart.
Men vad som är rätt resp fel (alltså vad som är transparent och inte) är inte en åsikt, utan ett "faktum"*. Men om det är rätt eller fel med en transparent återgivning är ju förståss upp till lyssnaren, om någon sådan finns till städe då uppspelnignen sker.

Om en anläggning står och spelar och ingen är på plats, kan man då säga att återgivningen är hörbart färgad eller inte?

*) Vad som kan deffentieras som transparent måste här bestämmas i förväg. Är det bara en, eller ett antal, personer som skall kunna detektera färgning och med vilket material och under vilka omständigheter.

Det finns inget definitionsmässigt sant rätt eller fel, det finns bara smak. Bejaka din egen och bli nöjd!

Även om "en, eller ett antal personer avgör om en del i anläggningen färgar detekterbart under specifika förhållanden" är det fortfarande bara EN DEL av anläggningen. Men om du blir mer nöjd bara för att EN DEL av anläggningen inte färgar hörbart ska du givetvis anamma det.

Enkelt!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-18 00:49

om en transparent förstärkare brusar svagt är den då transparent?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 00:51

boyafraid skrev:om en transparent förstärkare brusar svagt är den då transparent?

Nej det borde den inte kunna vara ur ett F/E-perspektiv sett.

Sedan går det ju att testa den vid så höga utnivåer att bruset kanske inte kan uppfattas förstäs och du kan den säkert anses vara transparent vid just den utnivån.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-18 00:58

harryup skrev:Vad är bättre prestanda i denna jämförelse? Mina Nad 208 brusar men det gör inte min Audion på horn. Mina Nad har en massa watt, min Audion kanske 8 watt.

inte en transparent förstärkare alltså, eller har han defekta exemplar?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-18 01:48

Jag lade ett inlägg här alldeles nyss, men så kom jag att tänka på den vansinniga hastghet med viken inlägg rasslar in i den här tråden, och hur bortkastat det därför är att lägga inlägg i den. Nästan ingen hinner läsa innan man är tre sidor längre fram i tråden...

Dessutom hade det inte så mycket med frågeställningen som tråden startade med att göra :oops: , så jag beslutade mig för att radera inlägget, och starta en ny tråd med det istället!

Nattinatti!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:20

Bevisligen så har flera stora problem att skilja på flera öppenbara saker. Varför kan man fråga sig? Troll som bara vill bråka? Ja, vissa av dom kanske. Flera är nog som dessa personer som ser spöken och annat, att deras tro är "sanningen" och när någon kommer med en mycket mer nykter förklaring så kan dom inte ta till sig detta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 03:25

Kan du utveckla detta lite mera. Du är alldeles för ospecifik.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:26

meanmachine skrev:Kan du utveckla detta lite mera. Du är alldeles för ospecifik.

Nej, finns ingen mening att förklara för ett troll som jag redan förklarat för massa gånger. Du är inte värd tiden min. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:29

Lust skrev:Jämför med att ställa in färgen på en TV utifrån ens egna preferenser. Det gör man utifrån vad som brukar visas på den TV man ser på.

Vem gör det? Ja, förutom svensson då.
TV'n och projektor ställer man ju in efter kalibreringsskiva. Annars så vet du inte om du får den bilden som man bör få. Visst, du kan ju öka kontrasten till 100% och förlora alla detaljer över 85 IR. Eller varför inte fixa så alla är röda i ansiktet istället. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 06:57

boyafraid skrev:
harryup skrev:Vad är bättre prestanda i denna jämförelse? Mina Nad 208 brusar men det gör inte min Audion på horn. Mina Nad har en massa watt, min Audion kanske 8 watt.

inte en transparent förstärkare alltså, eller har han defekta exemplar?

Nejdå, dom funkar bra, men min horn har väl en känslighet på sisådär 113-114dB/m/w så då funkar dom inte. Men dom får driva mina bakkanaler.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 07:00

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Kan du utveckla detta lite mera. Du är alldeles för ospecifik.

Nej, finns ingen mening att förklara för ett troll som jag redan förklarat för massa gånger. Du är inte värd tiden min. 8)

Words!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 07:15

Jag tycker det är helt ok att folk väljer transparenta apparater utifrån tester.
Jag tycker det är helt ok att folk tycker att dom har ett transparent ljud hemma.
Däremot så måste man ju ha klart för sig att bara för att man väljer att minimera den minsta färgningen man förmodligen har hemma (elektronik) så behöver ju slutresultatet inte bli särskilt ofärgat i rent objektiv bemärkelse.
Om man tog en "ofärgad" anläggning och ställde den bredvid en valfri orkester så tror jag den skulle få lite jobbigt att spela så man tror att man får musiken direkt ifrån Metallica, LSO eller precis vilken orkester som helst.
Däremot får man gärna ha det som mål.
Om man däremot tycker att dåligt inspelade skivor av ovanstående skall återges dåligt så låter det ju logisk. Men jag tror faktiskt inte det är artisternas mål att man bara skall gilla dom som råkar vara inspelade perfekt och på alla andra sitter man och hör fel. Tror dom hellre har lyssnare som stampar takten och tycker att det är kul när det svänger även om det skulle råka vara reklamradio.
Jag tycker det främst skall vara kul att lyssna på musik och det är det inte i alla anläggningar. Inte ens i identiska anläggningar beroende på att rummen är så jäkla påverkande, så att bli osams om promillen i dist förefaller lite löjligt i jämförelse. Personligen har jag aldrig valt bort en skiva för att den är illa inspelad när jag sitter och lyssnar, så man behöver inte ha "godkänd" elektronik för att kunna lyssna och njuta.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-04-18 07:21

Bra inlagg Harryup!
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 07:55

Subjektivisten skrev:Nej, finns ingen mening att förklara för ett troll som jag redan förklarat för massa gånger. Du är inte värd tiden min.

Du kan nog bara inte bemöta mig. Tråkigt att du kallar folk för troll och idiot och att de inte kan förstå texten. Ja det verkar vara fel på alla andra utom du. :( Som ju är en riktigt hyvens kille.

Men jag är hellre ett troll med kompetensen att argumentera på egna erfarenheten än en hyvens kille som tror blint på andra åsikter :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 08:25

Lust skrev:Nu var det rätt många sidor sedan Flint skrev om det, men om jag minns rätt handlade det om att han inte kunde detektera "lyssningströtthet" via sina F/E-filer. Därför ansåg han sig inte kunna använda sig av testet vid slutvärdering utan bara vid delvärdering av sina konstruktioner.

Tror att det är det enkla och konkreta svaret, men Flint fyller nog i så småningom.

Mycket bra sammanfattning. Behöver inte "fyllas i".

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-18 10:30

Flint skrev:
Lust skrev:Nu var det rätt många sidor sedan Flint skrev om det, men om jag minns rätt handlade det om att han inte kunde detektera "lyssningströtthet" via sina F/E-filer. Därför ansåg han sig inte kunna använda sig av testet vid slutvärdering utan bara vid delvärdering av sina konstruktioner.

Men det svarar inte på mina frågor. I ditt raljerande inlägg beskrev du det som allmännt gällande.

Vi tar det igen:

Varför kan det inte användas som ett (av flera) verktyg för värdering av en slutprodukt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 10:34

tvett skrev:
Flint skrev:

Men det svarar inte på mina frågor. I ditt raljerande inlägg beskrev du det som allmännt gällande.

Vi tar det igen:

Varför kan det inte användas som ett (av flera) verktyg för värdering av en slutprodukt?

Jag har sagt att jag anser f/e vara ett bra hjälpmedel vid konstruktion men att det inte duger för total utvärdering.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-18 11:11

Flint skrev:Jag har sagt att jag anser f/e vara ett bra hjälpmedel vid konstruktion men att det inte duger för total utvärdering.

Jag har frågat ggr och inte fått svar.
Är det något med frågorna som missgynnar ditt budskap kanske?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 11:18

tvett skrev:
Flint skrev:Jag har sagt att jag anser f/e vara ett bra hjälpmedel vid konstruktion men att det inte duger för total utvärdering.

Jag har frågat ggr och inte fått svar.
Är det något med frågorna som missgynnar ditt budskap kanske?

Detta sammanfattar det du frågar om. Varför gödsla med ord?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 13:57

Flint,

jag vet att du inte finner f/e användbar som en del i bedömningen av apparater, men jag är liksom också intresserad av varför du anser det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 14:01

Kaffekoppen skrev:Flint,

jag vet att du inte finner f/e användbar som en del i bedömningen av apparater, men jag är liksom också intresserad av varför du anser det?

Det har jag mycket tydligt beskrivit vid ett flertal tillfällen tidigare i tråden. Gå tillbaka och läs.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 15:22

Okej. Vem vet, någon arkeolog kanske hittar det bland de 3400 inläggen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 15:31

Kaffekoppen skrev:Okej. Vem vet, någon arkeolog kanske hittar det bland de 3400 inläggen.

Börjar du också få selektivt passande dåligt minne?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 15:33

Kaffekoppen och Tvett,
ibland känns det lite som att man inte tar Flints svar på allvar.

Han har ju sagt ett antal gånger att han har funnit att förstärkare som ger honom lyssningströtthet inte har upptäckts som sådana i hans F/E-lyssning.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Och dessutom har Flint sagt att han skall undersöka vidare med F/E som han tycker i andra avseenden är bra metod vad han kan detektera mera eller vad han inte kan finna ut då han testar.
Om LTS haft 30 år på sig att förfina sin metodik så kanske Flint kan få 30 dagar?

Sen Tvett frågar du Flint;

"Är det någon som använder F/E för total slutvärdering?"

Du tror inte IÖ är lämpligare att svara på det?

Ursäkta Flint om jag lade ord i munnen på dig men eftersom det är en tradition här så hoppas jag du bara kan rätta mig om jag gjort något fel så kanske vi kan gå vidare?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 15:42

Harryup skrev:Ursäkta Flint om jag lade ord i munnen på dig men eftersom det är en tradition här så hoppas jag du bara kan rätta mig om jag gjort något fel så kanske vi kan gå vidare?

Det var bättre sagt än jag hade gjort det själv. Tack. Om du fortsätter i den riktningen kan jag pensionera mig från det här med inläggandet och enbart f/e-testa så kanske jag kommer ikapp. :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-18 16:45

Det är svårt att ta Flint på allvar efter allt slevande. Men tro mig, jag gör det.

Att F/E inte detekterar lyssningströtthet säger väl ingen emot?

Men det besvarar inte frågan varför F/E inte kan användas för att testa en slutprodukt.
Jag har markerat att det isf är en metod bland flera, alltså inte den som sätter hela betyget.
Men det är ju det man lätt kan tro att Flint vill påskina att folk gör, så jag frågar just honom (inte IÖ) vilka dessa människor skulle kunna vara.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi