Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 19:48

Kaffekoppen skrev: Men det är kanske inte så intressant i den här tråden?
Jo, jag tycker att det är väldigt intressant med avseende på trådens fråga. Med tanke på ditt svar som Morello korrigerade verkar gränsen inte vara riktigt skarp för vad gränsen för transparensidealet går från LTS sida.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 19:53

Jag får be om ursäkt för om mitt svar var förvirrande.

Hoppas Morellos svar tydliggjorde skillnaden. Han var mycket bättre på att förklara än jag.

Ljudidealet är på individnivå. Hoppas det är klart nog. Av den anledningen finns inte något ljudideal upptaget i stadgarna och istället tydliggörs det motsattsen i paragraf två.

Förresten vet du mycket väl ungifär vad jag tycker om, vi åkte ju till Göteborg tillsammans med våra högtalare och vår skaparglädje ;) Du tyckte ju iallafall lite om det jag fick fram, åtminstone berömde du vissa delar av återgivningskedjan..
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-18 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 19:55

Jag tror inte bara att han förklarade annorlunda. Han förstår kanske vad han pratar om lite bättre.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 19:59

ALmen skrev:För det första kan du då börja med att låta bli att kalla alla som inte tycker som du för LTS-anhängare. Det har ju visat sig att till exempel subjektivisten och niklasz inte ens är medlemmar.)

Det besvarar inte min fråga. Skall man ha respekt för "okunskap, vanföreställningar och orimliga övertygelser" inklusive alla de fördomar som det medför?

Du säger att du aldrig kan ha "inte respekt" för en människa? I sådana fall blir ju "respekt för" ett meningslöst uttryck i din vokabulär, eftersom du alltid har det för alla, oavsett vilket. För Robert Mugabe, för Ulrike Meinhof, för Josef Vissarionovitj Stalin, och för mannen som våldtar någons lilla dotter? Vad betyder då ordet respekt?

Citat:
Vad och vem tjänar på att höra sådana ord ?
Tycker du alltså inte att det finns något som kan betecknas som "vanföreställningar"? Om det finns, skall man då inte få använda det ordet? Om någon tror att den femåriga grannpojken är en agent från USA som måste dödas, är inte det då med stor sannolikhet en "vanföreställning"?

Ändrat: förtydligat sista frågeställningen.

För det första varför skall jag sluta. Jag tycker alla som påtalar neutralitet för LTS anhängare eftersom för mig är de synonyma med varandra. 8O Ser du int eatt det är så man ser på hela detta. Eller är ni så förstockade att ni helt blind tror att ni är angripna.

Din fråga vart besvarad men du vägrade läsa in detta och visar ytterligare ett kardinalfel genom att inte kunna skilja på åsikt och handling hos dina beskrivningsobjekt.

Vad och vilka tjänar på att man dömmer ut dessa "vanföreställningar".
Ser du verkligen inte hur illa detta är och hur en del av er verkligen nu bevisar värför LTS får dåligt rykte och varför IÖ startat denna tråd.

8O

Möjligen har du rätt Mårten som tycker att jag överreagerar. Hade hjälp med ett erkännande från niklasz att hans uttalande var direkt olämpligt.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-18 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 20:01

Hursomhelst så tror jag att det skulle vara bra att få ett klargörande angående LTS officiella inställning till den transparenta lyssningskedjan. Ingvar Öhman hävdar om jag förstår honom rätt att det är ett mål och INO-högtalarna en förutsättning.
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-04-18 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:02

patrikf skrev:Jag tror inte bara att han förklarade annorlunda. Han förstår kanske vad han pratar om lite bättre.
Ja, skit vore det annars med tanke på att han är djupt involverad i den delen av verksamheten.

Hoppas det verkade klargörande nog!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:05

patrikf skrev:Hursomhelst så tror jag att det skulle vara bra att få ett klargörande angående LTS officiella inställning till den transparenta lyssningskedjan. Ingvar Öhman hävdar om jag förstår honom rätt att det är ett mål och INO-högtalarna en förutsättning.

För en gångs skull normal marknadsföring och reklam.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 20:06

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Jag tror inte bara att han förklarade annorlunda. Han förstår kanske vad han pratar om lite bättre.
Ja, skit vore det annars med tanke på att han är djupt involverad i den delen av verksamheten.

Isåfall bör du som ordförande tänka på att ha lite lägra svansföring när du skriver om VI i LTS. Lägg till tror tex. För att undvika att bidra ytterligare till förvirring.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-18 20:07

patrikf skrev:...och INO-högtalarna en förutsättning.
Ack hemska tanke :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:07

patrikf skrev:Hursomhelst så tror jag att det skulle vara bra att få ett klargörande angående LTS officiella inställning till den transparenta lyssningskedjan.

Det är var och ens egna uppgift att hitta sin typ av återgivning.

Är det ett förtydligande nog?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-18 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:10

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev:

Isåfall bör du som ordförande tänka på att ha lite lägra svansföring när du skriver om VI i LTS. Lägg till tror tex. För att undvika att bidra ytterligare till förvirring.
Det har du rätt om i det här fallet. Svansföring eller ej.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:15

Kaffekoppen
Utan att vara ironisk nu men du gör ganska dålig reklam för LTS. Bekräftar snarare fördomarna än river ner dom.
Senast redigerad av Flint 2007-04-18 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-18 20:15

meanmachine skrev:
ALmen skrev:För det första kan du då börja med att låta bli att kalla alla som inte tycker som du för LTS-anhängare. Det har ju visat sig att till exempel subjektivisten och niklasz inte ens är medlemmar.

För det första varför skall jag sluta. Jag tycker alla som påtalar neutralitet för LTS anhängare eftersom för mig är de synonyma med varandra.
Du citerar lika bra som du diskuterar i övrigt. Det var ett citat av dig där, där du påstod att du visar respekt för alla människor, oavsett vad. Men om du buntar ihop en massa individer med en etikett som inte ens stämmer, varken åsikterna som pådyvlas eller tillhörigheten som sådan, då visar du inte respekt! Angrip sakfrågan i stället, med konstruktiva argument. Bara din frågeställning "F/E, vetenskap eller dogm" visar ju att du har helt fel ingång.

Vad och vilka tjänar på att man dömmer ut dessa "vanföreställningar".
Inte dömer ut - påtalar. I ett öppet samhälle tjänar alla på det i längden.

Jag citerar dig från första inlägget i "den långa tråden":
Jag har funderat och vill gärna ha fram en livlig debatt då jag älskar livliga debatter om just F/E
...
KOM IGEN
Let's Rumble.
Och litet längre ned:
Annan medlem skrev:Eller retas du bara för att få fart på debatten?
varpå du svarar:
Lite kanske.

Jag gillar livliga debatter för detta ger bra insikter och lärdommar.

Du har ju fått din livliga debatt - vad gnäller du om?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 20:19

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Hursomhelst så tror jag att det skulle vara bra att få ett klargörande angående LTS officiella inställning till den transparenta lyssningskedjan.

Det är var och ens egna upgift att hitta sin typ av återgivning.

Nej, lika luddigt som vanligt.
Är den transparenta lyssningskedjan möjlig att uppnå i praktiken enligt LTS?
Hurdå isåfall?
Och angående det du skrev:
"utan den bild av verkligheten som producenterna av inspelningen vill förmedla. Deras konstnärliga verk. Vårt råmaterial är den datan som finns på fonogrammen"

Är "den bild av verkligheten som producenterna av inspelningen vill förmedla. Deras konstnärliga verk" Något som LTS eller någon annan än producenten kan ha en objektiv kunskap om vad den är? Som ett råmaterial?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:29

Kaffekoppen
Förklara hur det här ska fungera. Prargraf 2 i stadgarna. Jag tog upp det i ett tidigare inlägg men fick inget svar. Tanken är god men hur ska det fungera i verkligheten? Här fugerar det ju inget vidare.
på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:34

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det är var och ens egna upgift att hitta sin typ av återgivning.

Nej, lika luddigt som vanligt.
Är den transparenta lyssningskedjan möjlig att uppnå i praktiken enligt LTS?
Hurdå isåfall?
Och angående det du skrev:
"utan den bild av verkligheten som producenterna av inspelningen vill förmedla. Deras konstnärliga verk. Vårt råmaterial är den datan som finns på fonogrammen"

Är "den bild av verkligheten som producenterna av inspelningen vill förmedla. Deras konstnärliga verk" Något som LTS eller någon annan än producenten kan ha en objektiv kunskap om vad den är? Som ett råmaterial?
Vad får dig att tro att LTS har tagit ställning i den frågan?

Och angående citatet, har vi inte redan konstaterat att det var en av mig löjligt luddigt sätt att försöka förklara? Skall du trycka ner det ännu längre i halsen på mig kommer det ut där bak. Du har handen i tjocktarmen på mig nu. Men om du inte vill godta det så står dig fritt att döma utefter det.

Jag är nog förberedd på din subjektiva bedömning av mitt uttalande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:37

Flint skrev:Kaffekoppen
Förklara hur det här ska fungera. Prargraf 2 i stadgarna. Jag tog upp det i ett tidigare inlägg men fick inget svar. Tanken är god men hur ska det fungera i verkligheten? Här fugerar det ju inget vidare.
Jag undrar på vilket sätt du kommer fram till det? Jag har inte noterat dina försök till en öppen och fri debatt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:44

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Kaffekoppen
Jag undrar på vilket sätt du kommer fram till det? Jag har inte noterat dina försök till en öppen och fri debatt.

Det är inte svar på frågan. Läs den en gång till. Jag frågar inte efter min roll i diskussionen utan LTS:s.

Och vad menar du med PM:et "att du inte har tid att svara på fler frågor i kväll". Jag har inte skickat dig några PM med frågor. Dom har jag ställt på forumet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 20:49

Vi samtalade rätt mycket om det i den långa tråden, mycket kretsade kring ödmjukhet och respekt. Du får gärna bidra om du har synpunkter.

PMet skulle bli ett inlägg. Vi hörs mer nästa vecka.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:50

Kaffekoppen skrev:Vi samtalade rätt mycket om det i den långa tråden, mycket kretsade kring ödmjukhet och respekt. Du får gärna bidra om du har synpunkter.

Ska du slå i en spik i torpet?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 20:55

Nu böjar jag få spännande PM också. Blir bara värre och värre detta... 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 20:56

meanmachine skrev:Nu böjar jag få spännande PM också. Blir bara värre och värre detta... 8O

Posta allt som är otrevligt och kränkande.
Det tänker jag fortsätta med.
Senast redigerad av Flint 2007-04-18 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-18 20:58

Koffe skrev:
Morello skrev:LTS testar genom att jämföra insignal med utsignal. Inget annat.

Har inte IÖ mfl försökt berätta att så är det inte alls? Att testerna innehåller subjektiva värderingar och att f/e inte alls behöver användas för att undersöka relativ transparens?

Jag skrev bara att man jämför insignal med utsignal - inget om eventuella slutsatser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 21:01

Väntar på svar först. Men börja mer och mer digga dig flint.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 21:02

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Vi samtalade rätt mycket om det i den långa tråden, mycket kretsade kring ödmjukhet och respekt. Du får gärna bidra om du har synpunkter.

Delvis, men mest ner till Göteborg för att träffa ljudintresserade DIYare. Troligen blir det mycket rörsaker ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 21:05

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Delvis, men mest ner till Göteborg för att träffa ljudintresserade DIYare. Troligen blir det mycket rörsaker ;)

Ta intryck. Lyssna och lär av dom som kan. Ha't kul och ta en öl eller två.
Och försök att gaska upp dig lite till nästa drabbning.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-18 21:07

Kaffekoppen skrev:Vad får dig att tro att LTS har tagit ställning i den frågan?

Jag bad inte återge ett gammalt ställningstagande. Jag bad om att få veta LTS åsikt av dig som ordförande. Tänkte att du kanske hade blivit vald till det pga att du hade koll och förtroende att uttala dig.

Kaffekoppen skrev:
Och angående citatet, har vi inte redan konstaterat att det var en av mig löjligt luddigt sätt att försöka förklara? Skall du trycka ner det ännu längre i halsen på mig kommer det ut där bak. Du har handen i tjocktarmen på mig nu. Men om du inte vill godta det så står dig fritt att döma utefter det.

Jag är nog förberedd på din subjektiva bedömning av mitt uttalande.

Jag var ute efter gränsen mellan IÖ´s privata åsikter han skriver om på forumet och LTS ståndpunkter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-18 21:10

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Ta intryck. Lyssna och lär av dom som kan. Ha't kul och ta en öl eller två.
Och försök att gaska upp dig lite till nästa drabbning.
Tack, det skall jag.

Det blir ingen mer drabbning för mig, men vi kan säkert höras av iallafall.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 21:12

Kaffekoppen skrev:Det blir ingen mer drabbning för mig,

Tror du ja. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 21:17

Almen skrev:Du citerar lika bra som du diskuterar i övrigt.

Alltid med ett litet överlägset sett förnedrande mot andra. Föredömligt.
Hoppas nu är glad när du ser dig i spegel och njuter av din egen glans.

Jag buntar inte ihop utan du var inkapabel att utläsa mitt budskap som vara att för gemene man har det inget värde utan de flesta som hör ordet neutalt ljud förknippar detta med LTS. Tyvärr börjar jag ana dem rätt eftersom de inte visas någon respekt från flera av er utan utklassas som avskräde. Synd att inte de som har nått att säga TYP KK motarbetar dessa verbala oegentligheter. :(

Sen vad gäller min tråd är det tråkigt att du inte noterat att jag flera gånger sagt att jag haft fel motiv med att komma hit och startade denna tråd men har mätts trevligt av IÖ och KK men börjar tvivla när flera av er andras dumheter går obemärkt förbi.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-18 21:26, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi