Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-19 19:15

Flint skrev:Är det inte mest tonårsmusiken som är sönderkörd? Färskvaran. Den kan väl vi vuxna leva utan. Räcker med att radion påminner en.

Mjae. MissLi, Anthony and the Johnsons, Thåström, Joanna Newsom, Regina Spektor, Rosie Thomas, Ed Harcourt, Deine Lakaien, Lacrimosa, Rufus Wainwright, Damien Rice, Rihanna, Death Cab for Cutie, Inkubus Sukkubus, Bright Eyes.... tillhör alla dagens söndermastrade musik (i olika grad) men är definitivt "vuxen" musik.

Jag hoppas att jag aldrig blir så gammal & trist att jag lutar mig tillbaka och säger "det var bättre förr" om musiken ;-)

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-19 19:26

Flint skrev:MichaelG
Finns dock en chans/möjlighet/risk att man uppfattar det man trivs med som icke färgat och därför förväxlar begreppen. Jag ser inget fel med det. Det passar ju en själv och är därför subjektivt ofärgat och därmed icke störande.

Absolut! Jag uppfattar min egen anläggning som rimligt ofärgande och trivs alldeles utmärkt med den. Och då har jag ändå ingen aning om huruvida den per definition är transparent eller inte. (Och bryr mig inte egentligen heller - utom möjligen av rent kuriosaintresse).

På ett teoretiskt (hypotetiskt, filosofiskt...) plan däremot ser jag fler problem än möjligheter med en färgande anläggning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-19 19:33

Bill50x skrev:Mjae. MissLi, Anthony and the Johnsons, Thåström, Joanna Newsom, Regina Spektor, Rosie Thomas, Ed Harcourt, Deine Lakaien, Lacrimosa, Rufus Wainwright, Damien Rice, Rihanna, Death Cab for Cutie, Inkubus Sukkubus, Bright Eyes.... tillhör alla dagens söndermastrade musik (i olika grad) men är definitivt "vuxen" musik.

Jag hoppas att jag aldrig blir så gammal & trist att jag lutar mig tillbaka och säger "det var bättre förr" om musiken ;-)

/ B

Jag markerade och gjorde det viktigaste kraftigare. För är det något jag inte förstår är när folk bara lyssnar på musik från deras ungdomens år, känns väldigt begränsande och trist IMO.

Sen har du rätt om dagens "populärmusik" är ofta helt sönderkört till en slaskig röra. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-19 19:36

IngOehman skrev:Handlar det om att få en personlig relation med apparaturen?

Eller kanske något annat?

Tack för att du undrar..!

Jag vet knappt själv; det enda jag vet så här på rak arm är att jag ser till helheten, dvs. både apparaten i sig och dess kvalitéer/särdrag, miljön/sammanhanget den verkar i, musiken och dess förhållande till miljö (och apparatur).

Allt detta bidrar till att skapa en, som du skriver, personlig relation till apparaturen - men inte bara den! Även till musiken etc, det blir en "personlig helhetsupplevelse" enligt stycket ovan. Jag märker att jag har starka minnen av musikupplevelser som jag kan återkalla bara genom att ta fram en viss apparat. Känslan, hur det lät, musiken, tillfället.

Jag märker också t.ex. att jag föredrar att lyssna på viss musik i vissa anläggningar, beroende på deras ljudmässiga karaktär, men också beroende på "set and setting" som man säger i vissa kretsar.

Alltså - den inneboende karaktären hos apparaten är for mig en odiskutabel del av hela upplevelsen. Jag _kan_ inte låta bli att "ge dem plats i upplevelsen"...!!

Och pga av detta så väljer jag, såvitt det är möjligt, noga ut den apparatur som på olika sätt förstärker upplevelsen på det sätt jag vill - genom ljudfärgning, design (inte minst) osv. Det måste jag!

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-19 20:45

bra, lättläst trots längden och trevligt inlägg av Amit
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-19 20:50

Amit håller högsta klass, instämmer

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-04-19 21:31

Flint skrev:Om bara säg 200 personer av hela jordens befolkning delar den är den kanske ändå inte så mycket värd globalt sett.

<ironi>

När jag läser detta snurrar endast ett citat i min skalle...
Kan inte låta bli att skriva det... Hjälp mig! ;)

1000 miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit! :D

</ironi>

/MHo

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-19 21:37

IngOehman skrev:
Richard skrev:
Laila skrev:Richard !
Tyvärr spelas 99,9 % av alla pop och rockskivor in med eq och kraftig kompression.Detta diskvalicerar, enligt min mening, F/E transparenta produkter som varandes det bästa alternativet, vid denna musikstil.

Var hittar du apparater som "de-kompressar" :?:

Det jag menade var att det, oftast, vid pop och rockinspelningar finns så stora fel redan vid inspelningen och mastring, att det ( enligt mig själv ) är svårt att föredra F/E transparenta produkter som alltid varandes det bästa för denna musikstil.

Visst, men frågan (och det här är en kärnfråga!) är väl:

Föredrar du* att ha en färgande anläggning, framför att ha en ofärgande
som har inkopplingsbara färgningar för de fall då du tycker de behövs?

Förtydligande: Tycker du att det finns något egenvärde med att ha permanenta färgningar (som varken går att
koppla bort eller att påverka (ändra) beroende på fonogram)?

Om du tycker så - varför?

Vh, iö

- - - - - -

*1 - Betrakta frågan filosofiskt, det praktiska kan vi återkomma till.

(Vad som är praktiskt omöjligt kan vi ju dessutom bara spekulera om. En persons erfarenhet av att något
alldeles enastående faktiskt är möjligt, kan ju inte någon annan motbevisa, bara misstro.)

*2 - Alla andra får också svara!

Jag skall försöka svara på dina frågor, samt också redovovisa lite av min ljudfilosofi samt historien bakom.

Fråga 1: Om jag betraktar frågan filosofiskt, skulle jag föredra en anläggning som var helt transparent med möjlighet att med t.ex. tonkontroller, kompensera mindre lyckade inspelningar, precis som du tycker, med andra ord :!:

Men... och detta är viktigt, jag har ALDRIG hört en anläggning låta bra med inkopplade tonkontroller. Dessa färgar, enligt min mening ljudet oacceptabelt bara p.g.a. sin inkoppling! Nu kanske detta låter inkonsekvent tycker du, här är alltså en man som är beredd att begå sk. " sound shaping " med sina högtalare, samtidigt som han fnyser åt tonkontroller? Var finns logiken i detta?

Enligt min begränsade erfarenhet bör en ev. korrektion från neutralitet till något subjektivt behagligare ske så lång fram i signalkedjan som möjligt, d.v.s. i högtalaren. Där blir, ( fortfarande enligt min mening )signalens integritet och " själ " bäst bevarad. ( Detta lät oerhört flummigt, det medges ).
Inkopplande av en dålig tonkontroll på förstegsnivå påverkar, enligt mig, upplevelsen av sk. " Rythm and timing " och den livekänsla som kanske finns inspelad på skivan från början. Nu låter jag kanske som en galen naim freak, men det är jag inte, även om jag ägt en naimförstärkare i slutet av 80-talet.
Det kanske finns ofärgande tonkontroller, som inte förstör viktiga musikaliska parametrar, men jag har ännu inte hört några.
På alla de förstärkare jag haft, har det alltid, undantagslöst, låtit bättre med urkopplade tonkontroller, även med dåliga inspelningar.
Skall någon korrektion göras, för att göra ljudet behagligare, bör denna, enligt mig, konstrueras in i högtalaren.

Enligt min erfarenhet, blir de flesta fonogram lyssningsmässigt behagligare, om man " sound shapar " sina högtalare efter denna princip.

Bakgrunden till denna ljudfilosofi, har att göra med min hifibakgrund, där det började med japanska apparater, genom det dogmatiska Linn-träsket, vidare till en något mer sansad filosofi.

De kompletta Linnanläggningar jag ägde under början av 90-talet exelerade i " Rytm and timing" sk. " Tune dem ", men, fallerade gravt, vad gällande naturligheten i ljudet.

Då man upplevt anläggningar som exellerar med väl utmejslade basgångar, rytmer och melodier, blir det som ett knark. Helt enkelt vanebildande. Precis som ett knark kommer rusets baksidor efter en tid.
Efter att ha trott att Linnanläggningen var helt ofärgande ( det var ju det handlaren sade ) upptäckte jag att Linn, som många andra företag ( t.ex. Pioneers " legato link " ) sysslar med att forma ljudet, hos, framförallt sina högtalare, med en höjd mellanbas, en kraftigt sänkt diskant, detta för att få fram en illussion av musikalisk kommunikation på hög nivå.

Efter att jag, av en ren slump, hade möjligheten att jämföra mitt aktiva linn Kaber system jag ägde -95, kostnad ca. 30000:-, med en passiv minimonitor för 1200:- från hifiklubben, och upptäkte, till min stora förskräckelse, att monitorn omodifierad, totalt utklassade Linnhögtalaren på alla parametrar, sålde jag iväg anläggningen för en spottstyver. Efter en modifiering av monitorn lät den ännu bättre ( subjektivt ).

Min nuvarande anläggning består inte av några Naim eller Linngrejor, däremot har jag strävat att försöka få en liten del av dessa anläggningars förtjänster, genom sound shaping, utan att helt fallera neutraliteten och objektiviteten i ljudet.

Mitt mål med min anläggning är, således, en balans mellan naturlighet i ljudet ( en fiol låter som en fiol osv.) och en svag medveten färgning i högtalaren, för att få de flesta skivor att låta behagliga och rytmiskt roliga, för mig.

v.h. Richard.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-19 21:39

MHo skrev:
Flint skrev:Om bara säg 200 personer av hela jordens befolkning delar den är den kanske ändå inte så mycket värd globalt sett.

<ironi>

När jag läser detta snurrar endast ett citat i min skalle...
Kan inte låta bli att skriva det... Hjälp mig! ;)

1000 miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit! :D

</ironi>

/MHo

En effektiv jämförelse. Det medges. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-19 21:42

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Subjektivisten:

Jag kan, som jag skriver i tråden, subjektivt föredra en avrundad diskant och en förhöjd mellanbas, på de allra flesta fonogramen, detta för att det subjektivt ökar musikupplevelsen hos MIG. Sedan är jag fullt medveten om att det jag lyssnar på inte är neutralt genom ett sådant system. Det är alltså ingen objektiv sanning som presenteras för mig, i en dylik anläggning.

Då är jag med. Jag håller med dig också, för mig låter det bättre hemma så. Men jag tror ju inte att jag fixar till inspelningarna att vara mer "rätt", dom låter bara trevligare oftast. :)

Där är vi helt överens.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-19 21:42

Bra inlägg Richard, välskrivet och lätt att förstå

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-19 21:45

MP skrev:Bra inlägg Richard, välskrivet och lätt att förstå

Tack!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-19 22:15

Richard skrev:...med en passiv minimonitor för 1200:- från hifiklubben

Minns du vilken?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-19 22:15

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-19 22:19

Richard skrev:Enligt min begränsade erfarenhet bör en ev. korrektion från neutralitet till något subjektivt behagligare ske så lång fram i signalkedjan som möjligt, d.v.s. i högtalaren. Där blir, ( fortfarande enligt min mening )signalens integritet och " själ " bäst bevarad. ( Detta lät oerhört flummigt, det medges ).
v.h. Richard.
Detta går synbarligen tvärt emot teorin om linjära system, där en frekvensavvikelse, eller en resonans med ett Q-värde får samma resultat varsomhelst det ligger i kedjan. Det är bara när systemet går mot överstyrning som det borde spela någon roll. Men, tonkontroller fungerar nog inte lika som t.ex en parametriska equiliser som man kan justera mer exakt mot det fel som skall kompenseras. Även den sätts dock in före effektsteget. Finns säkert fler som har synpunkter på detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-19 22:24

Richard skrev:Ja, du Ingvar.... Det var ett mycket långt och intressant inlägg från din sida i början av tråden. Tack för detta.

Låt mig säga, att jag helt och fullt förstår det geniala med F/E metoden, vid optimering av förutsättningarna för att hitta apparater
vid sk." öppet fönster " lyssning. D.v.s. man vill lyssna på det som finns inspelat med så litet färgningar som är möjligt. man vill alltså lyssna på det som finns inspelat så oförvanskat som möjligt.
Så långt allt väl, detta kan väl knappas kritiseras.... eller :?:

Som jag ser det, fungerar F/E metoden inte i den VERKLIGA världen, den vi ju alla befinner oss i . Med risk för att jag upprepar vad jag sagt än en gång, så påstår jag att många av verklighetens fonogram sällan tål sanningens ljus.

Jag tror att vi kan vara överens om att vi inte kan bli överens om allt!

För mig är, på senare år, musikupplevelsen den viktigaste egenskapen för en anläggning att förmedla. Detsamma gäller också för dig, med en viktig skillnad:

Jag kan tänka mig ett färgat ljud i min anläggning, om denna färgning är musikupplevelsebefrämjande, dvs., jag kan tänka mig en avrundad diskant och en förhöjd mellanbas för att få fram fundamentet, grundtonerna och mellanregistret tydligt i t.ex. Rock och poplåtar.
En skivad mastrad på en pseudomonitor, tex Yamaha NS-10, låter ju inte bra med en rak frekvenskurva vid uppspelning.
Eftersom de flesta skivor spelas in med MYCKET stora fel redan från början, är det, för mig, befängt att tro att någon slags objektivitet skall kunna uppstå med F/E transparenta produkter.

Jag kan hålla med dig på en viktig punkt: :!:

F/E transparenta produkter borde kunna fungera som det bästa alternativet OM man lyckas med att spela in med ickefärgande prylar vid inspelningen, som naturligtvis måste göras av en mycket duktig och kompetent ljudtekniker. Undvikande av kompression och equalising måste naturligtvis ske.

Tyvärr spelas 99,9 % av alla pop och rockskivor in med eq och kraftig kompression.Detta diskvalicerar, enligt min mening, F/E transparenta produkter som varandes det bästa alternativet, vid denna musikstil.

Innan du blir upprörd över att du inte lyckas övertyga mig, vill jag på det bestämdaste naturligtvis förklara ( eftersom du insinuerade att jag var intolerant ), att var och en får lyssna på musiken på sitt eget sätt!
Det är helt klart uppenbart att alla, subjektivister och kaffekoppar m.fl, naturligtvis får avnjuta sina skivor på bästa sätt, på sitt eget vis, med sin egen filosofi.
Jag ber om ursäkt om jag upplevs som dogmatisk och proklamerande i mina inlägg. En ökad insikt om ödmjukhet får nog infinna sig hos mig, framöver!
:wink: ( Tack och god natt )

Då är det helt perfekt att använda utrustning med justeringsmöjlighet av frekvensgången, t.e.x tonkontroller eller FK-variator etc., så kan man mildra de fel som man upplever att inspelningen lider av, för att på så sätt i mesta möjliga mån njuta av inspelningen*. Alla inspelningar lider ju inte av samma felaktigheter, eller hur? Det är det som är nackdelen med utrustning som alltid förvränger ljudet på ett visst sätt; att det inte går att stänga av.

* Jag har själv inte särskilt många varianter av tonkontroller, dock har jag några stycken. Jag brukar inte heller använda dem så mycket. Jag tror jag helt enkelt kan uppskatta mindre goda inspelningar ändå.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-19 22:27

paa skrev:
Richard skrev:Enligt min begränsade erfarenhet bör en ev. korrektion från neutralitet till något subjektivt behagligare ske så lång fram i signalkedjan som möjligt, d.v.s. i högtalaren. Där blir, ( fortfarande enligt min mening )signalens integritet och " själ " bäst bevarad. ( Detta lät oerhört flummigt, det medges ).
v.h. Richard.
Detta går synbarligen tvärt emot teorin om linjära system, där en frekvensavvikelse, eller en resonans med ett Q-värde får samma resultat varsomhelst det ligger i kedjan. Det är bara när systemet går mot överstyrning som det borde spela någon roll. Men, tonkontroller fungerar nog inte lika som t.ex en parametriska equiliser som man kan justera mer exakt mot det fel som skall kompenseras. Även den sätts dock in före effektsteget. Finns säkert fler som har synpunkter på detta.

Anser det olikartat att förändra frekvensgång tidigt i signalvägen jämfört med via en högtalare. Där kommer ju ytterligare en dimension in, spridningen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 22:43

JohanLindros skrev:Då är det helt perfekt att använda utrustning med justeringsmöjlighet av frekvensgången, t.e.x tonkontroller

Håller med. Tonkontroller erbjuder en smidighet att färga ljudet så man orkar med att lyssna på en del skivor. Hade en period då kontrollerna var förbjudna med eftehand är de rätt bra att ha eftersom perfekta inspelningar finns få utgåvor.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-19 22:43

Lust skrev:Anser det olikartat att förändra frekvensgång tidigt i signalvägen jämfört med via en högtalare. Där kommer ju ytterligare en dimension in, spridningen.
Jo, om det är det som menas, högtalarens strålningsegenskaper, men jag får inte riktigt den uppfattningen av texten.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-19 22:56

Richard skrev:Fråga 1: Om jag betraktar frågan filosofiskt, skulle jag föredra en anläggning som var helt transparent med möjlighet att med t.ex. tonkontroller, kompensera mindre lyckade inspelningar,

Men... och detta är viktigt, jag har ALDRIG hört en anläggning låta bra med inkopplade tonkontroller.

Jag har samma önskan och erfarenhet, bra skrivet.

Men borde det inte gå att åstadkomma någon variabel i den digitala domänen, som inte är destruktiv.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-19 23:01

paa skrev:
Lust skrev:Anser det olikartat att förändra frekvensgång tidigt i signalvägen jämfört med via en högtalare. Där kommer ju ytterligare en dimension in, spridningen.

Jo, om det är det som menas, högtalarens strålningsegenskaper, men jag får inte riktigt den uppfattningen av texten.

Det handlar väl om en "färgande/ofärgande anläggning" och då bör det gälla hela vägen fram till öronen i min värld.

Men jag har säkert inte förstått något som vanligt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-19 23:16

Johan_Lindroos skrev:Då är det helt perfekt att använda utrustning med justeringsmöjlighet av frekvensgången, t.e.x tonkontroller eller FK-variator etc., så kan man mildra de fel som man upplever att inspelningen lider av, för att på så sätt i mesta möjliga mån njuta av inspelningen*. Alla inspelningar lider ju inte av samma felaktigheter, eller hur? Det är det som är nackdelen med utrustning som alltid förvränger ljudet på ett visst sätt; att det inte går att stänga av.

* Jag har själv inte särskilt många varianter av tonkontroller, dock har jag några stycken. Jag brukar inte heller använda dem så mycket. Jag tror jag helt enkelt kan uppskatta mindre goda inspelningar ändå.

Ja, alltså. Färgningar är ju INTE bara frekvensgångsmässiga skillnader. I så fall kan ju alla apparaters fel korrigeras med en equalizer. Och det kan dom inte, eller hur?

Att då använda sig av en sk transparant anläggning och själv justera dåliga fonogram med hjälp av EQ faller ju på sin egen orimlighet.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-19 23:31

Bill50x skrev: Ja, alltså. Färgningar är ju INTE bara frekvensgångsmässiga skillnader. I så fall kan ju alla apparaters fel korrigeras med en equalizer. Och det kan dom inte, eller hur?

Att då använda sig av en sk transparant anläggning och själv justera dåliga fonogram med hjälp av EQ faller ju på sin egen orimlighet.

/ B

Du får se mer filosofiskt på det, Bill...

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-04-19 23:43

Det finns ju inget som hindrar att man har en inkopplingsbar låda som genererar exakt den förvrängning man vill ha - påverkan måste ju inte komma i form av EQ eller tonkontroller.

En på rätt vis distande rörbuffert mellan för- och slutsteg, tillsammans med ett seriemotstånd efter det senare, borde ju vara en utmärkt lösning för den som vill skaffa sig rörsound med en knapptryckning.

Vilken sorts distortion skulle man inte med (relativ) lätthet kunna förpacka i en liten låda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-19 23:50

nolimitsoya skrev:Vilken sorts distortion skulle man inte med (relativ) lätthet kunna förpacka i en liten låda?

Att skapa distorsion är ju lätt ordnat, men att återställa olinjär distorsion låter sig inte göras.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-19 23:50

Billfemtio, notera att jag skrev att inspelningars subjektiva fel "kan mildras" med tonkontroller, inte att t.ex elgitarrens dist eller annan kompressor eller ljudbildsförvrängare el.dyl. skall motkompenseras av någon mystisk krets. Jag vill nog ha elgitarren kvar på mina skivor...

P.S. Mitt svar till dig Richard förefaller komma sent och jag ser nu iefterjand att ditt inlägg redan diskuterats många gånger om. Jag ligger efter i trådläsningen bara, och såg ditt intressanta inlägg som jag helt enkelt svrade på. Mitt inlägg tror jag heller inte tillförde särskilt mycket nytt. D.S.

Edit: lade till lite.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-04-19 23:59

paa skrev:Att skapa distorsion är ju lätt ordnat, men att återställa olinjär distorsion låter sig inte göras.

Nej, det var inte det jag påstod heller. :)
Jag undrade varför man inte skulle kunna skapa de färgningar Bill50x med flera vill ha i en prydlig liten låda, att använda när man spelar någon av de där skivorna man finner olyssningsbara utan förskönande förvrängning.

Fördelen med transparant elektronik och separata ljudeffektslådor tycker jag är just att de kan vara lådor, i plural.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 00:18

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Mjae. MissLi, Anthony and the Johnsons, Thåström, Joanna Newsom, Regina Spektor, Rosie Thomas, Ed Harcourt, Deine Lakaien, Lacrimosa, Rufus Wainwright, Damien Rice, Rihanna, Death Cab for Cutie, Inkubus Sukkubus, Bright Eyes.... tillhör alla dagens söndermastrade musik (i olika grad) men är definitivt "vuxen" musik.

Jag markerade och gjorde det viktigaste kraftigare. För är det något jag inte förstår är när folk bara lyssnar på musik från deras ungdomens år, känns väldigt begränsande och trist IMO.

Sen har du rätt om dagens "populärmusik" är ofta helt sönderkört till en slaskig röra. :(

Jo, så kan man ju säga.

Å andra sidan... Jag hoppas jag aldrig blir så barnslig att jag accepterar att det skivbolag och den kommersiella radion bombarderar mig med, skulle vara generellt bra musik. :wink:

Någon enstaka gång är det det, och jag köper lika mycket fonogram idag som jag alltid gjort, ungefär (det vill säga någon promille av det jag hör). Men ju längre tillbaka i tiden jag tittar, desto vanligare blir det att jag stöter på något bra. :o

Det beror naturligtvis inte på att det var bättre förr, för det var det inte. Det beror bara på att tidens filter är så bra! Ju längre sedan det var, desto mer har det bästa filtrerats fram. :P

Jag menar nog att det i alla tider har funnits en himla massa bra musik, även om det av okänt skäl var exceptionellt glest mellan 1984-1993. Den tidsperiod som jag kallar 80-talet*.

Vh, iö

- - - - - -

Varje musikårtionde tar sig ju in sisådär 3 år på nästa.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 00:20

IngOehman, Korrekt, idag får man gräva mer för hitta nya bra musik, och då kommer man finna massa nya intressanta grupper. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 00:29

Jepp!

- - -

En sak till: Cudos till Amit som förstått trådens instruktionerna som säger att inlägg gärna skall vara genomtänkta och långa i den här tråden! 8)

Ett mycket bra inlägg även innehållsmässigt var det förresten, alldeles i slutet av förra sidan.

Såhär lite för sent säger jag detsamma till Morgan också, som väl var den förste som visade att han förstått.

- - -

Och nu lite ris: Rätt många (~1/5?) har med sina inlägg visat både att de missförstått omröstningsfrågan, och att de inte ens efteråt insett att de gjort det. :o :wink:

Handen upp alla som förstått att röstningen gick ut på att välja det mest sanna uttalandet (inte att rösta på det som man helst ville tala/gnälla om).

Ni som har handen uppe - ta ned den och klappa er själva på ryggen! 8) Det har ni förtjänat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi