Önskemål har ställts om att jag skall uttala mig om de två finalbidragen. Av princip så tänker jag dock inte göra det

men väl skriva ned några av de noteringar som faktiskt finns sparade från en session. Det skall påpekas att detta är synnerligen subjektiva åsikter utan någon som helst relevans till statistik, F/E-tester, blindlyssning eller vad man nu än må hitta på. Vi har gjort det enda rätta vid just detta tillfälle: Lyssnat på mycket olika musik, allt från metall till klassisk symfonimusik. Musik skall byggas utav noter – eller hur var det den refrängen gick?
OlA-68:a bidrag har bland annat dessa omdömen:
• Trevlig att lyssna på
• Bristande dynamik
• Bra placering
• Ojämn basgång
• 16 Hz nästan okej
Martin å sin sida sparade på följande omdömen:
• Mycket trevlig eventuellt med hängmatta
• Bakgrunden fattas delvis (brist i upplösning)
• Kan flytta mera luft i basen än diskanten
• 16 Hz ”nästan” okej
• Grymt medryckande
• Hygglig placering
Om man försöker läsa mellan raderna, vilket alla på detta forum gör, så ser man att de har olika karaktär och drag. Båda har för och nackdelar. Och till sist måste man komma ihåg att det ena bidrag kostar runt hälften så mycket att tillverka/inköp av delarna. Det har dock inte vägts in något överdrivet i det slutgiltiga beslutet, även om diskussionerna tidvis faktiskt gått höga. Men till synes och sist så är det inte ett mål att producera en så billig högtalare som möjligt – reglerna är klara: 10,000 sek – att man klarar sig billigare är givetvis beundransvärt, men inte avgörande.
Samma sak med ytskiktet som måste sägas skilja sig åt mellan de olika bidragen i helhet och i synnerhet i finalomgången. Jag gillar trä faner, vilket kanske framgår av flera av de högtalare som passerat mitt hem, även om några lackade funnits också.
I vilket fall, jag har rent privat använt Martins bidrag mer än OlA-68s bidrag, men det har mera med användarvänlighet att göra än något annat = OlA-68s bidrags extra öron störde min dåvarande filmduk varpå jag inte kunde se på film. Men nu var inte film i sig ett mål, utan musik och 2-kanalsåtergivning..
Under slutet av Fas-3 så har jag använt mitt ljudrum utan någon som helst dämpning, vilket inte direkt underlättade för de två sista bidragen, och under dessa omständigheter så visade sig de två bidragen mera naket. Trots att jag vid vissa tillfällen inte haft extra öronen monterade på OlA-68s bidrag så har det varit tydligt vilket bidrag som vunnit.
OlA-68 – Jag gratulerar till vinsten i denna underbara högtalarkonstruktionstävling.
Jag hoppas att vinsten återinvesteras enligt tidigare utsaga !!!