Examensarbete - högtalarkabinett

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-19 15:02

laserfox skrev:Jag ställer frågan igen:

Är det någon som har köpt HDF-board i tjockleken 22 mm?

Jag har kollat med tre ställen, varav två borde veta(CEOS & Olle Zettergren), men de påstog att det inte finns tjockare än 8 mm med den högre densiteten.
HDF-board skall ha en densitet på över 820kg/m3

HDF tillverkas av bl.a. Masonite (www.masonite.se). Konstruktionsboard är t.ex. 8 mm tjock och har densiteten 940 kg/m3 (om jag kommer ihåg rätt...). MDF håller sig mellan 600-800 kg/m3 som jämförelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-19 20:42

laserfox skrev:
laserfox skrev:Bild

är det någon som vill förklara det här med logskala, jag är inte riktigt med på varför man skall använda det?

Ja, jag tycker ju att detaljer i de svagare topparna framträder mycket tydligare.

Jag ser tex en sak genast i den här bilden som jag inte såg förut:

Vid ~400 Hz ligger det en topp som skiljer mycket mellan materialen. De dämplimmade är mycket mer dämpade. Vid ~150 och 700 Hz finns det kraftiga toppar som ligger still. De hör säkert till någon annan del av lådan. Över 1kHz blir det svårare, eftersom topparna grötar ihop sig. Möjligen kan man se mer med linjär frekvensskala där, men amplitudskalan är säkert bäst logaritmisk.

Jag tror iaf att topparna kring 400 Hz är de som är viktigast för din frågeställning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-19 20:53

Förtydligande:

Jag tycker att den tydligaste fördelen med logskala på amplitud är att även svaga toppar syns; har man en kurva med flera olika starka toppar (tex en faktor 10-100 eller så) så så drunknar de svaga topparna med linjärskala.

I frekvensled syns inte basen knappt alls på linjärskala.

Sen är det lättare att räkna med plus i stället för gånger också. I varje fall i huvudet. Det är lättare att skillnaden mellan 8 och 9 dB är lika mycket som skillnaden mellan 13 och 14 dB, än motsvarande linjära storheter (Relativt 1 volt motsvarar nivåerna 2,51 volt till 2,81 volt respektive 4,46 till 5,01 volt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
laserfox

Inläggav laserfox » 2007-04-20 14:41

Tack för inputen Svante! det var intressant, skall kika mer på det. jag har även funderat på om man kan jämföra graferna genom att räkna ut en area mellan linjen och x-axeln, och jämföra inbördes ämnen, jag har gjort detta och bifogar resultatet!Bild
Fast jag vet inte riktigt om det säger mer :(

Föregående

Återgå till Teknikforum