HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-04-18 11:54

Det är kul att bygga högtalare!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 14:57

Leo skrev:Det är kul att bygga högtalare!

Japp. Det är kul. Kul att bygga förstärkare med.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 07:57

Håller med. Vi börjar med duplo och slutar med rörförstärkare. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-19 14:54

Hm, ja, mitt intresse för ljud och återgivning växlar, nästan från dag till dag. I botten är jag nog en upplevelsemaximerare. Musik betyder oerhört mycket för mig och kan väcka/dra upp väldigt starka känslor (jobbigt när man lyssnar på jobbet...). Å andra sidan så tycker jag att hela transparens-idén är spännande! Något att utforska. Brist på tid och pengar hindrar.

Sedan så är själva hifiintresset också ett intresse. Kul att hänga här exempelvis.

Och så gillar jag verkligen fina, mystiska, magiska apparater! Jag är väldigt tekniskt okunnig och kan fascineras oerhört av de fina apparaterna som ger mig sådan fin musik! Efter att ha läst för många för analytiska inlägg här på faktiskt så börjar jag dock misstänka de dyra och fina apparaterna för att vara kejsare utan kläder, vilket förtar upplevelsen. Min cd-spelare är dock tillräckligt billigt för att jag ska kunna försvara den känsla av lyx och magi som den förmedlar, utan att jag ska känna misstänksamhet.

Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

/en john med en sällan rörd fender

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-19 15:38

Flint skrev:Ska man tolka det som ett tydligt sågande av LTS-ideologin?

Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-19 15:41

subjektivisten skrev:
Flint skrev:Ska man tolka det som ett tydligt sågande av LTS-ideologin?

Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.

Det har jag inget emot att du tycker.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 20:56

Subjektivisten skrev:Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.

Varför argumentera i sak när det är så mycket mer intelektuellt och vuxet att går till personangrepp. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-19 23:47

Nej, nej! Hacka inte på varandra. Det ska vara mjukt, flummigt och självutlämnade i den här tråden.

Jag lutar mer och mer åt blekrosa högtalare, för övrigt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 23:56

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-19 23:57

guldfisk skrev:Jag lutar mer och mer åt blekrosa högtalare, för övrigt.

Men de flesta vet ju att svart färgar minst. :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-20 06:39

Kolsvarta bakgrunder tenderar att damma ned mitt vardagsrum. Panelhönor på besök blir sothönor osv. Jag vill ha ett rent ljud.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 06:56

guldfisk skrev:Kolsvarta bakgrunder tenderar att damma ned mitt vardagsrum. Panelhönor på besök blir sothönor osv. Jag vill ha ett rent ljud.

Verkar mer som om du har ett rent h-e med att hitta rätt. 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 09:55

enJohn skrev:Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

Jag tror det beror på att de flesta musiker inte har råd med en bättre anläggning :D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 10:05

Bill50x skrev:
enJohn skrev:Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

Jag tror det beror på att de flesta musiker inte har råd med en bättre anläggning :D

/ B

Sant, men också att vi drivs av ett annat mål än att i första hand konsumera musik, nämligen spela/skapa den själv.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 10:07

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Sant, men också att vi drivs av ett annat mål än att i första hand konsumera musik, nämligen spela/skapa den själv.

Det där är intressant! Är det inte så att musiker ofta har väldigt snäv musiksmak? Mer fokus på det egna än andras, alltså? Fast det kanske var ett väl generellt påstående...

/en john

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 10:13

enJohn skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det där är intressant! Är det inte så att musiker ofta har väldigt snäv musiksmak? Mer fokus på det egna än andras, alltså? Fast det kanske var ett väl generellt påstående...

/en john

Absolut. Jag är vidrigt kräsen och det beror till stor del på det egna spelandet. Smalspårig är rätta ordet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 11:12

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag konsumerar inte musik, jag lyssnar :-)
Och skulle jag bara lyssna på det jag spelar själv skulle mitt liv bli mycket torftigt...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 11:15

Bill50x skrev:Jag konsumerar inte musik, jag lyssnar :-)

Jag konsumerar oftast musik. Försöker bry mig så lite om den som möjligt och bara följer med.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 11:17

Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-20 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 11:20

Jag hinner inte jobba för jag skiver så mycket :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 14:20

"flummaffia", mysigt ord? :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 09:18

Undrar lite vad det betyder ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:37

phloam skrev:Bra definition..! Annars, kopplingen hifi & sex låter intressant. Freud, någon? :)

:D

Freud postulerade två krafter, från början "eros" och "thantos" som han senare ersatte med "sexualitet" och "aggressivitet". Senare teoretiker vidgade begreppet "sexualitet" till att mer likna vardagsbegreppet "sensualitet".

Intresset för hi-fi är nog i det flesta fall förknippat med njutning (av musik, apparater, sladdar etc. - ofta i en salig röra :) )

Njutning är en nyckelkomponent i sensualiteten. Och i den moderna versionen av sexualitetsbegreppet inom psykoanalysen.
Således: hi-fi är sexigt!

Amit

P.S. Om man vill kan man komplettera nörd-begreppet med "sublimering" - hifi-nörden omvandlar sitt intresse för sex till intresse för hög ursprungstrohet. D.S. :wink:

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:47

Bongo skrev:Hifiutrustning (för mig) är ett medel för att uppnå den där känslan när man blir uppslukad av musiken och får den där varma känslan genom hela kroppen, en slags "ljudorgasm".

Delar helt ditt förhållningssätt till musik/ljudupplevelser!

Bongo skrev:Hifiintresset är en riskabel balansgång mellan större upplevelser och ett ständigt fel-letande. Det gäller att hålla sig på plankan och veta vad man faktiskt.se är ute efter med sitt intresse.
Är man ute efter att njuta av musik så ska man lära sig att vara nöjd med det man har och inte tråna efter sånt man inte kan få inom rimlig tid.
Är man däremot ute efter att ha värst prylar så är ju det ett helt annat intresse som inte styrs av upplevelser mellan 20 och 20000 Hz.

...men inte helt din inställning till välljud... kanske.

Det behöver inte vara en motsättning, menar jag, att ha förmågan att njuta av musik (d.v.s. vara musikalisk!) och vilja ha en välljudande musikanläggning. Och analysen av musiken och återgivningen måste inte förta musikupplevelsen, den kan berika den också.
-"Nu njuter jag inte bara av den fantastiska musiken, utan av hur fint det låter också".
Men jag håller nog med dig om att det finns en risk att förlora sig i tekniken, och gå miste om en del fantastiska musikupplevelser.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:56

phloam skrev:
meanmachine skrev: inga brudar, Ingen respekt

Är kanske tekniken en ursäkt för att tillåta sig själv att uppleva känslor som kanske annars hade varit otillgängliga?

Kommenterade om Freud förut, och skrev då i ett P.S. att hi-fi intresset för en freudian är sublimerad sexualitet.

Många killar på forumet. Och som psykoterapeut måste jag säga att killar (generellt!) har mycket svårare att prata om vad de känner. Nog kan tekniken vara en ursäkt eller en väg att nå vidare.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 10:01

phloam skrev:
Bara en liten kommentar:
Jag tror att de flesta här - mer eller mindre omedvetet - har musiken som ett separat, parallellt intresse. Nånstans finns en brytpunkt, där investeringen i ljudteknik blir så stor att den inte alls kan motiveras med "musikintresse". Eftersom musiken i sig aldrig någonsin ställer krav på vilken apparat du använder.

Nja, jag har gjort musik som ställer krav på vilken anläggning man använder, så du har fel där.

Amit

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 10:07

Amit skrev:Nja, jag har gjort musik som ställer krav på vilken anläggning man använder, så du har fel där.

Amit

förklara gärna....

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-21 10:28

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-21 15:44

Koffe skrev:Faktiskt.Se - vi är alla transparenta i skenet av gammastrålar! - Ibland älskar jag det här forumet!!!

:D

Amit, jag uttryckte mig lite väl kategoriskt där hehe! Man skulle ju lika gärna kunna påstå att all musik ställer krav på återgivningen, om man så vill.

Jag kanske menade att om man vill, så kan man ju lyssna på Autechre via mobiltelefonens högtalare, och få nåt ut av det. Om man är väldigt förlåtande s.a.s :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-29 18:50

Jag tycker det har avhandlats en hel del filosofiska/psykologiska aspekter i vissa andra trådar nu på senare tid. En del riktigt intressanta insikter, åtminstone för egen del.

Bl.a. att det talats om tre "grundfilosofier" när det gäller hur vi förhåller oss till musikupplevelse/ljudåtergivning/hifi-apparatur, där jag känner mig hemma i en mer apparat-orienterad syn. För att uttrycka det fint :)

Vad har ni kommit fram till? Har det lett till ökad självinsikt hos någon och i så fall vad?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi